Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 763 ggr
ks.gerbil
2012-06-28 22:04

rent av nyfiken

haha är rent av nyfiken på om en bur som är 220 l. vore för stort för ett par möss? ska inte köpa eller så undrar bara :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Lamina
2012-06-28 22:17
#1

Tycker jag inte. Terrariumet jag har till mina mushonor är på runt 200 liter har jag för mig. Och det trivs dom rätt bra i. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ks.gerbil
2012-06-28 22:23
#2

ok tänkte bara att möss är rätt små så de kanske skulle tycke det va enormt :P haha ;D jo en fråga till Oskyldig kan möss äta allt som vi kan äta? tog och tittade på tråden "vad fick era möss för mat idag" och såg att man kan ge massor av saker som är giftiga för t.ex. gerbiler som avokado :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Lamina
2012-06-28 22:44
#3

Avocado är nog lika giftigt för möss som det är för gerbiler. För fåglar är hela avocadon giftig har jag för mig. Men råttor och möss, och säkert även gerbiler, kan äta fruktköttet utan problem. Kärnan och skalet är giftigt däremot, liksom med dom flesta andra stenfrukter. Men många väljer att ge avocado, medan andra, som jag, helst avstår för säkerhets skull.

Sen tror jag inte möss tål precis allt vi äter dom heller. Men dom är ju opportunister, och tål således en hel del.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ks.gerbil
2012-06-29 09:28
#4

Jo det har jag också tänkt på att det kanske inte är såå farligt och att det går att äta "köttet" (avokado och andra stenfruker) men vi avstår för säkerhets skull då gerbilens mage inte tål så mycket. Tack för svaren nu vet jag liite mer om möss :D

Gerbil-hemsidan hittar du R

Tsunamis
2012-06-29 09:56
#5

skalet, kärnan och köttet som ligger närmast båda två är det man ska undika till djuren.

MvH  Tsunamis

ks.gerbil
2012-06-29 15:03
#6

Till möss eller gerbiler? Blev lite förvirrad :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Lamina
2012-06-29 15:11
#7

Både möss och gerbiler.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Tsunamis
2012-06-29 15:29
#8

Jupp både.

MvH  Tsunamis

ks.gerbil
2012-06-29 15:51
#9

Jaha vad br då fick jag veta något nytt tack :) va rädd att ge då de har känsliga magar och trodde det va giftigt funkar det så för alla typer av stenfrukt?

Gerbil-hemsidan hittar du R

Lamina
2012-06-29 15:54
#10

Borde det väl göra. Men jag kan ju inte garantera att avocadons fruktkött är ofarligt för gerbiler, dom verkar ju överlag känsligare? Så det bästa är nog att fortsätta undvika det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ks.gerbil
2012-06-29 15:56
#11

Ja gerbiler är ju lite känsligare men kanske tsunamis vet hon har ju varit uppfödare jätte länge :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

Camillhe
2012-06-30 01:17
#12

Jag tycker det här med avokado ibland känns lite överdrivet, eller att det blir liksom en myt som sprider sig mellan djurslagen.

Möss kan äta avokado, de ska inte äta skalet och kärnan men de ska liksom inte äta bananskal eller äpplekärnor heller. Och man undviker ju inte banan och äpple för att skalet och kärnorna är giftiga…

Avokado är supernyttigt och för möss och råttor så är det inga problem att ge dom avokado (i måttliga mängder för det är ju väldigt fett, även om det är bra fett). Avokado är väldigt bra för dräktiga möss och råttor då det innehåller syror som påverkar foster positivt. Gerbiler har jag ingen kunskap om men fåglar tål inte vissa avokadosorter, vilka de tål och vilka de tål vet man inte riktigt men forskning pågår.

"Giftet" som avokadoskal, kärna, löv och bark innehåller heter Persin och digivande möss bör inte äta avokadoträdslöv eller bark/skal. Men fruktköttet innehåller inte persin.

Däremot ska persin visat sig döda bröstcancerceller men det är Wikipedia som är källa så om det stämmer vet jag inte.

ks.gerbil
2012-06-30 09:25
#13

Tack för informationen :) vill bara säga att wikipedia är faktiskt bra en sak många inte vet är att det finns personer som jobbar med att rätta till ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Upp till toppen
Annons: