Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1062 ggr
Algotgardens
2012-06-30 21:49

MINA MÖSS HAR OHYRA

MINA MÖSS HAR FÅTT OHYRA, ALLA SOM HAR KÖPT AV MIG DEN SENASTE TIDEN MÅSTE KOLLA DE NOGGRANT! HAR HAFT TVÅ DÖDSFALL HÄR HEMMA, DET ÄR TOTALSANERING OCH JAG KOMMER EJ BEFINNA MIG PÅ UTSTÄLLNINGAR ELLER TRÄFFAR INOM DE NÄRMSTA MÅNADERNA!!

KOLLA ERA NOOOGA!

Ber så hemskt mycket om ursäkt för detta, ska till veterinären på måndag och kolla vad det är. Det är riiiktigt små runda pluppar, alltså inte löss utan någonting annat. Känner mig verkligen jättehemsk som ej har sett detta tidigare, kollar dem nooga en gång i veckan men har ej sett detta. Känner mig helt värdelös.

Ska köra med ånga i hela lägenheten och ev virkona + behandla alla möss och hamstrar med stronghold en gång i månaden i 4 månader.

Annons:
Grodan
2012-06-30 21:51
#1

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅH, gah, vad tråkigt! HOppas verkligen du får ordning på det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mice
2012-06-30 21:55
#2

Finns det någon chans att Alea eller dovetjejen har det?

[TomasH]
2012-06-30 22:00
#3

Det låter jätteseriöst av dig! Tråkigt att det hände dig men här ser man vad som händer om man blundar för ohyra!!!

Det finns ju flera här på mus.ifokus som inte riktigt vill förstå hur lätt det sprids parasiter och kanske är det från dem du fått smittan!

Jag hoppas att ni alla med sjuka och parasitsmittade möss håller er hemma från träffar och utställningar, även ni som inte vill behandla!

Algotgardens
2012-06-30 22:11
#4

#2 Ja, kolla dem ordentligt. Du kan få låna en lupp eller ett förstoringsglas av mig om jag hittar det.

#1 Ja, det hoppas jag med. :C Det är sjukt hemskt.

#3 Ja, jag skall absolut inte gå på någon utställning eller så. Även om jag ej har djur med mig.

Algotgardens
2012-06-30 22:13
#5

De är JÄTTESVÅRA att se denna sort av ohyra, såg ej den för en musen var död och krypen köp ut. Då hade jag kollat den dagen innan och ej sett någonting, och jag brukar vara bra på att se ohyra i vanliga fall.

[greywitch]
2012-06-30 22:20
#6

Det låter som skabbkvalster Rynkar på näsan

Troligen har du fått det av någon mus du köpt nyligen.

Annons:
Algotgardens
2012-06-30 22:29
#7

Tror att jag har fått det från en zoomus, som jag har köpt EFTER att jag sålt möss till alla, så risken är väldigt liten att någon har fått hem det. Behandlade henne direkt när hon kom hit dock…

Grodan
2012-06-30 22:29
#8

#5 Men gaaaaah! Varifrån kröp de ut då? (Tänkte på det som Exoticas råkade ut för)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Algotgardens
2012-06-30 22:35
#9

#8 Pälsen. Han hade någon klup i munnen också, såg ut som en bit foder eller någonting. Kunde ej få ut det och titta efter som att han var stel…

Grodan
2012-07-01 00:36
#10

#9 Det i munnen behöver inte ha med ohyran att göra. När de dör kan de krampa och bita i saker, spån, mat etc.

Vill ge dig en stor tröstkram i a f. Känn dig inte värdelös (du skrev det i #0) - detta kan hända alla. Och om de är så himla små som du säger så… ja hur ska man kunna se dem???


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[greywitch]
2012-07-01 11:14
#11

Jag skriver samma här som på mouse….

Efter vårgårda och karlskoga utställningen var det många som fick diverse ohyra,  kolla genom era möss noga och ta inte med någon av de ifall så bara en enda mus har nåt skumt på sig, troligen är där …flera som har ifrån samma ställe. Skabbkvalster kan jag säga är otroligt svåra att se, man kan mest se det när det börjar bli mycket och mössen börjar få dålig päls och småsår, men då kan man haft kvalstren ett bra tag innan man ens märker av de. Minsta lilla rodnad i huden kan vara ett tecken på skabbisar. Spontant känner jag väl att de som nu köpt djur ifrån Emma (algotsgårdens) ska avhålla sig ifrån att ta med djur till Alingsås för säkerhets skull. Det måste ju liksom bli ett slut på ohyresspridningen. Likaså med Rossel och nysningar i besättningen, låt alla djuren stanna hemma, även de som för dagen verkar friska kan ju ändå bära smittan. Verkar vara lång inkubationstid på såna där sjukdomar, upp till en månad har jag erfarit att nya utbrott kan ske. Själv ska jag ha med möss ifrån Alingsås och hoppas de är friska men de ska sättas i flera månaders lång karantän denna gången och jag tar själv inte med några möss till Alingsås. Det måste bli ett slut på smittspridningen tills alla våra möss återhämtat sig.

Velinga1984
2012-07-01 15:56
#12

#11 Var det hög grad av ohyres-angrepp även i Vårgårda?

Vattnadal
2012-07-01 16:22
#13

Det kan ju omöjligt ha varit lika illa som i Karlskoga. Jag diskade nog mer än 50%, mest löss, en del skabbisar och så några med mask.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Velinga1984
2012-07-01 16:26
#14

#13 Ja, jag var i Karlskoga och tittade så hörde om hur illa det var. Men jag misstänker att det ofta blir någon diskad på utställning, av olika skäl ? Nu var det illa och därför blir jag lite mörkrädd om det var lika illa även i Vårgårda.

Vattnadal
2012-07-01 16:29
#15

Njae, det brukar inte vara mer 'n någon enstaka som diskas. Ofta är det nybörjare som inte lärt sig att se ohyra än. Det är dags att börja utbiulda folk i ohyra, tror jag.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Velinga1984
2012-07-01 16:32
#16

#15 Jag vill gärna gå en kurs i att se ohyra Glad

Grodan
2012-07-01 16:48
#17

Bra grej. Vi kanske inte ska prata så mkt i Algotgårdens tråd här om det utan starta en ny tråd? Kurs i att se ohyra


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[greywitch]
2012-07-01 17:13
#18

Hur det var vid domarbordet med ohyra i vårgårda vet jag inte men flera av köpemössen troligen eftersom flera fick olika sorters smittor efteråt.

Det är därför jag tycker det är viktigt att alla tar sitt ansvar, och inte enbart lämnar sjuka eller smittade musen hemma, utan lämnar ALLA sina möss hemma.

Upp till toppen
Annons: