Annons:
Etiketttävlingar
Läst 1594 ggr
[greywitch]
7/8/12, 8:03 PM

Utställning Alingsås 7/7-12 Yvonnes möss :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger in lite bilder på utlåtandena om mina Natalmöss och Pygme möss som var utställda i petclass. Glad

Tyvärr ville jag inte ha med några tammöss på grund av smittorisk Gråter

Eftersom det mitt under bedömningen ropades ut att de snart stänger stället (domarna hade trott att det var en timme längre än det var) Så uppfattade jag precis inget av prisutdelningen, men nåt vann mina pygmeer :) Tror att det var sekreterarens bästa val eller nåt sånt. Stress och jag går inte alls ihop och tyvärr förtog slutklämmen med all sin stress och kaos ifrån mig ALL positiv inställning till det här med utställning.

Annons:
[greywitch]
7/8/12, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Pappa Natal Kyss

[greywitch]
7/8/12, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mamma Natal Kyss

Grodan
7/8/12, 8:11 PM
#3

Vad intressant, greywitch!

Trist med stress. Men så är det nog under en mässa. Det är så himla mkt som händer. När man är på vanlig utställning råder absolut ingen stress. Tvärtom… hehe


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[greywitch]
7/8/12, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bebis tjej Natal Kyss

[greywitch]
7/8/12, 8:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bebis Natal tjej ur annan kull linje Kyss

[greywitch]
7/8/12, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Pappa Pygmemus Kyss

Annons:
Velinga1984
7/8/12, 8:15 PM
#7

Fast var det inte Birgitta som dömde nataler ? Längst ner står det Kerstin Tungan ute

Otroligt söta var dom allihop, inte min smak, men söta.

[greywitch]
7/8/12, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mamma Pygmemus Kyss

[greywitch]
7/8/12, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ungdom Pygmemus Kyss står fel ålder på detta papper, rätta ska vara 2 månader.

[greywitch]
7/8/12, 8:21 PM
#10

#7 Det var lite mer att de bedömde ihop på petclassen, men det gick bra Kyss

Velinga1984
7/8/12, 8:22 PM
#11

#3 Stundtals var det stressigt även på mus-fronten eftersom folk gick förbi och vissa barn försökte få tag på utställningsburarna. Samt att brevid stod det en häst som gnäggade med jämna mellanrum. Min ena mus reagerade på detta och fick betyget "krafsig" fast hon kan uppföra sig i vanliga fall.

Jämför man med Karlskoga så var det lugnare där, men i Alingsås var det cirkulation på folk hela tiden.

Sagolandets
7/8/12, 8:36 PM
#12

Kanske lite svårt att undvika "stress och stök" med utställning/bedömning på samma bord som djur till försäljning!?!

Velinga1984
7/8/12, 8:41 PM
#13

#12 De stod på borden precis intill, men jag ser inte hur det kan påverka stress. De mössen som folk tittade på mest var de som stod på 2 bord bort ifrån utställningsbordet. Ställde du möss också? Glad

Annons:
Sagolandets
7/8/12, 9:04 PM
#14

#13 Nej men jag tittade en stund och tyckte det verkade lite trångt och rörigt stundtals för er som gjorde det.

Hade som utställare el för all det domare mm tyckt att det borde känts bättre om det varit ngt åtskilt!

" En liten tanke bara, som åskådare!"

[greywitch]
7/8/12, 9:24 PM
#15

Jag kan nog hålla med sagolandet där att jag hade önskat bedömningen till en helt egen del av lokalen, inga folk som rantade omkring och massa andra djur som upptog koncentrationen, men i det stora hela gick allt bra, dock var det slutklämmen som var den största stress källan.

Jag var en sväng i vårgårda då det var där, och där var ju allt åtskilt och enbart möss i lokalen så där var det väl lugnare.

Velinga1984
7/8/12, 9:25 PM
#16

#14 Du får gärna svara på mina frågor för vi tycker inte samma sak, och nej jag är inte delaktig i utställningen mer än att jag ställde ut. Jag kan ha hjälpt till att gjort det rörigt för jag har aldrig varit handler innan, dvs den som ställer fram petboxarna till domaren. Blev bara så under dagen, något jag är nöjd över att jag gjorde då det gav mig möjlighet att lyssna. Nu vet jag att Svemus bara fått en visst antal bord till sitt befogande, och jag förstår att folk vill visa upp vad de har till salu därav till-salu-borden. Dina svar kan förhoppningsvis ge andra anordnare att tänka på hur det upplevs för åskådare Glad

Har du varit på utställning innan?

På vilket sätt kan det förbättras?

[greywitch]
7/8/12, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Så köpte jag en del möss också och tänkte visa de, tyvärr fotograferade jag inte alls mina utställda möss, men men får väl ta och fota de vid tillfälle.

En Tricolor hane ifrån Kent Ivarseen

Grodan
7/8/12, 9:28 PM
#18

Fast det var ju en MÄSSA!!! På mässor springer folk omkring, det är trångt och har man utställning samtidigt som man försöker göra reklam för sin klubb så blir det stress. Sånt bör man vara införstådd med och beredd på.

Jag är fortfarande förvånad över att pyggisar ställdes. Jag tycker inte de är redo för det.

Fanns veterinär på plats som kollade djuren på mässan?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[greywitch]
7/8/12, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Och några Guldmöss ifrån Jaxvire som levererades av Kent till mig.

Här kommer hanen

Velinga1984
7/8/12, 9:33 PM
#20

#18 Så tänker jag också, man får ta det för vad det är. Det fanns inte mycket plats att vara på, men så var det för alla. JAG är iaf mycket glad över att en Svemus-utställning anordnades på mässan! Bra intiativ och bra gjort av alla de inblandade Kyss

Förstår att det skiljer sig i åsikter om pyggisar är redo eller inte för utställning, du får gärna utveckla din åsikt mer Glad

Såvitt jag kunde se så fanns det ingen veterinär på plats, jag gjorde ett litet varv på mässan när det var lunch för domaren.

Annons:
[greywitch]
7/8/12, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Och två till från jaxwire tjejer denna gången och en cinnamon halv bandad tjej ifrån Kent och en Fuzzy tjej ifrån Birgitta Gutke.

Och detta var allt i bildväg jag har att komma med idag Skrattande

[greywitch]
7/8/12, 9:45 PM
#22

#18 Jag har aldrig varit på några utställningar mer än en kort stund i vårgårda och nu på denna, att det räknas som att man  bör vara införstådd med och beredd på är väl svårt när man aldrig varit på en mässa av denna arten tidigare, men ja jag hade öppna sinnen och jag är helnöjd med dagen i stort, och som jag upprepat flera gånger nu så var slutklämmen den som var extremt stressande och enligt mig inte okej, men det lastar jag precis INGEN för, alla besökare som utställare som domare och arrangörer blev lika ställda då tiden för stängning annonserades ut.

Grodan vill du utveckla på vad vis du anser att pygmeer inte är redo för utställning?

Eftersom jag var av ungefär samma åsikt som dig innan denna utställningen där tre av mina egna pygmeer deltog och ja, läs bedömningarna, inga av pygmeerna var på något vis stressade, mer än möjligtvis den rymmande pygmen som jagades över en tredje del av lokalen, men det hade vart lika illa för en tammus om den hade lyckats rymma. och i ordentligt stängda petboxar rymmer inga möss, så detta var rent "slarv" av ägaren som inte uppmärksammat att locket inte satt på ordentligt. Alltså inte musens fel. Skrattande

[greywitch]
7/8/12, 9:49 PM
#23

#18 missade din fråga om veterinärer på plats, inte vad jag kunde se i alla fall.

Brukar det vara veterinärer på plats vid musutställningar eftersom du ställde denna frågan? Och har frågan något med pygme diskussionen att göra?

Velinga1984
7/8/12, 9:53 PM
#24

#23 Jag tolkade det som om Grodan menar för hela mässan överlag eftersom det var mycket blandat Glad Jag reagerade tex på den pyttelilla inhägnaden som shettisen med sitt föl hade fått. Knappt inte större än en sjukhage. Fast det hör inte till pyggis diskussionen heller Glad

Sagolandets
7/8/12, 10:08 PM
#25

Som ju sagts redan var ju detta en mässa och inte en ren utställning och samma krav/önskemål går inte att ställa.

Önskade bara alla inblandade i utställningsdelen lite mer lugn och ro men så länge ni själva är nöjda är allt frid och fröjd!

Hade själv en mkt trevlig stund på mässan och det var så roligt att se att även natalerna och även andra arter börjar visas upp och få sin välförtjänta plats i "rampljuset". Gillar personligen natalerna skarpt!

Tackar alla inblandade för en trevlig dag!

Grodan
7/8/12, 10:25 PM
#26

Jag hoppas att ni inte tar illa vid er av mina åsikter. Jag utvecklar nu lite snabbt.

Som PC domare är det viktigt att kunna hålla i och hantera djuren. Jag kan tycka att taggmössen hade lite för bråttom in på utställningar en gång i tiden, men att de idag är redo för utställning. Även nataler.

Pygméer är för mycket exotiskt djur fortfarande och det är osäkert hur de eg klarar en sådan sak som utställning. Att flera var lösa på utställningen tycker jag talar för att de inte är redo. Detta ur synpunkt för deras bästa. Jag tycker att det var bra att de dömdes i sina boxar. Och jag hoppas att ingen av dem insjuknar efter detta.

Djuren måste vara väl tämjda som sällskapsdjur innan man tar dem ut på sånt här äventyr. De måste kunna hanteras och vara pålitliga - alltså inte hoppa iväg.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[greywitch]
7/8/12, 10:27 PM
#27

#25 hmmmm vem ÄR du? Börjar namnet på en mer ovanlig bokstav? Flört

Så undrar jag också om vi sågs och eventuellt pratade nåt med varandra där igår?

Annons:
Grodan
7/8/12, 10:30 PM
#28

#25 Man kan planera bra så att man blir tilldelad en lugn plats och har en liten hörna speciellt avsedd för utställningen - dvs en extra monter typ.

För även om mässor är stökiga och det kan vara mkt folk, så är det ett superbt tillfälle att träffa folk och visa upp möss som sällskapsdjur och utställningsdjur.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[greywitch]
7/8/12, 10:32 PM
#29

Ja jösses man kan ju ha med skärmväggar och skärma av lite mer, det hade gått att ordna med mycket om man bara hade vetat och haft tid Skrattande

Grodan
7/8/12, 10:34 PM
#30

#29 Smart. Sånt kan man få av mässan om det finns.

Jag har aldrig varit där på Nolhaga. Är det en stor mässhall? Var det fullt?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[greywitch]
7/8/12, 10:38 PM
#31

#30 det var en jätte stor hall och nej det var inte fullt på långa vägar, och det hade gått att få mer plats om det bara hade funntis mer bord, men jag är inte arrangör så jag hade ingen möjlighet att påverka heller, sen kan jag nu så här i efterhand tycka att det var väldigt synd om arrangören som ensam fick stå och hålla i allt, all heder åt Birgitta Gutke som gjorde så gott hon kunde. och vad den där hästen med fölet gjorde där i hörnet det begriper jag inte ett dyft, stoet bara skriade efter kompisarna hela tiden och fick inga svar för där var ju inga andra hästar, och varje gång någon passerade genom den öppna porten skriade hästen. Ja det var jobbigt med den ljudvolymen.

Upp till toppen
Annons: