Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1680 ggr
ariama
7/9/12, 2:42 PM

Färgavel och urval

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är kul! Det är jättekul! Färgavel handlar till största delen om urval. Vad är ens mål, och vilka ungar väljer jag att avla vidare på, för att nå just mitt mål?

Jag avlar ju på recessive yellow. Utifrån en enda individ (Nässla, chocolate/tan) som är RY-bärare, dvs bär på en (1) recessive gen, vill jag få fram en stam av vackra, friska och glada djur, där varje individ alltså har två (2) recessiva gener i sin genpool (RY).

För att komma dit, behöver jag avla ut (på rätt färger och typer och hälsa, för allt inverkar) och sedan inavla igen. Avla ut och avla in. Ju fler möss jag får, och ju längre bort från mus nr ett (Nässla) som jag kommer, desto mindre inavel i mössen.

Recessive yellow är bara "en gen" som gör att musen får gult pigment (feomelanin) istället för svart (eumelanin) i pälsen.

Genen i sig, säger inte om musen blir gul, röd, sotad, sable, beige, eller kanske till och med vit ihop med någon blekgen! När jag väl har genen, är det mitt val att välja vilken färg/nyans jag vill ha på mina "gula" möss!

Här är en bild på två olika RY-nyanser på 7 veckors ungmöss.

Annons:
ariama
7/9/12, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag kan strunta i att göra val (urval), och få lite allt möjligt i kullarna (fortfarande RY men i olika nyanser), och på sikt förlora renheten i färgen. Den röda tonen är absolut svårast att få fram, och ännu svårare att bevara. Därefter kommer den rent gula.

En icke-färgavlad RY är nog mest bara "beigeaktig, med eller utan mer eller mindre svart eller brun rygg (sotning).

Här är min senaste RY-kull. En riktigt ljusgul, en bra färgad gul, och resten "sotade gula i beige ton". (och en fin cinnamon/tan)

De sotade kan fortfarande bli bra som vuxna! Färgen kan ta lång tid på sig att utvecklas. Men får jag fram möss med bra färg redan från början, är det givetvis vad jag vill satsa på.

(hinner inte skriva mer idag, bye Skrattande)

Grodan
7/9/12, 3:10 PM
#2

Intressant. Kan inte låta bli att störa dig lite. Flört

ee som är Recessive Yellow kan avlas inom non-agouti-gruppen eller agouti-gruppen. För att få bra rödhet från en golden agouti (läs renavlad röd agouti) kan det vara smart att avla in sådan på sin RY-linje. Men hur en AAee ser ut har jag ingen aning om. Av någon anledning tror jag att de kan bli sotiga eller inte så rena i färgen som man vill.

Att avla Dominant Yellow med Agouti är en självklarhet, då den är dominant över Agouti och Agouti-färgen påverkar inte den röda med sotning. Så länge vi pratar om god färgad Agouti med korrekt tickning och inget överflöd av umbrous (sotning).

RY funkar inte på samma sätt. Agouti kan ev påverka färgen. Dock är detta endast min egen fundering.

Tan sägs inte synas på röda möss… Men detta är väldigt individuellt anser jag. Jag kan se tan och det kan störa mig. Därför kan jag tycka att man inte behöver avla in Tan om det inte är mkt mkt bra och färgavlad tan som har mkt rött pigment.

Det bästa för RY för att utvecklas till en så mörk och jämn färg som möjligt är att välja renavlad och mycket bra Chocolate. Vill man avla fram RY Fawn kan man istället välja mycket bra färgavlad Champagne.

Vill man avla fram RY Sable är Black Tan att föredra, man kan få bra resultat om man använder en snygg Black Tan redan i första generation.

I dagsläget kan jag tycka att RY behöver avlas in på möss från linjer där man jobbat med djuphet i färg. En välavlad variant som har sin fulla färgstyrka från hårbotten till hårtopp, ej rostar eller tappar färg i högre ålder och ger bra färgad avkomma kan ge RY mycket.

Vad man bör undvika är dock att blanda in för mkt färger och undvika att avla på djur med dålig färg (dvs som ej har full färgstyrka på hela hårstrået). Vissa anlag mössen bär på kan bleker ner färgstyrkan. Läs alltså att gensoppa bleker ner.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
7/10/12, 8:54 AM
#3

Stör mig!  Älskar när du tänker högt!!

Mamma till dessa är agouti, med mycket rödhet. Köpte en fin agoutihona från Elin förra året, just med tanke på RY-utavel. Man får ta vad som finns tillgängligt, inte vad som är bäst eller mest önskvärt.

Tyvärr fick jag in kraftig sotning med henne, som jag nu försöker få bort igen. Sotningsgenerna är ett elände, tycker jag ! I alla fall för mig.

Jag vet inte heller vad som är skillnaden mellan A/A e/e och a/a e/e. Även om jag nu bör ha A/* e/e vet jag ju inte vilka de är förrän jag avlar vidare på dem - om de nu hamnar bland dem jag avlar vidare på.

Och fortfarande handlar så mycket om urval, tänker jag.

Om en agouti är bra som utavel, berör ju mer på hur agoutin ser ut och är färgad/avlad, än på att det är en agouti. Kanske är en riktigt bra avlad golden agouti inte det bästa? I och med att inte bara rödfärgen ska vara bra utan även svärtan?

  • Redigerat 10/30/21, 10:55 AM av ariama
ariama
7/10/12, 9:06 AM
#4

Om jag tittar på bilden upptill en gång till, så finns här en hel mängd olika inriktningar att välja mellan: Ljusgul, gul/röd, och sable. Som en början alltså, ingen av dem är perfekt i nuläget.

Fast jag är helt nöjd med RY nr 1, som är den enda bra färgade i kullen, och är en hane som heter Honey Gold. En korsning mellan mina Honey-möss och mina Golden-möss.

De "rena" engelska Golden-mössen avlar jag inte vidare på, de är för klena. Mina svenskorsade Honeymöss är hittills friska och starka och goa.

En titt på nr 2 och nr 5 visar en ck-sotad RY och en cinnamon/tan, som är svåra att skilja åt ovanifrån.

I den här kullen är det alltså hanen Honey Gold som kommer att gå vidare i min RY-avel. Som det ser ut nu. Det kan ju dyka upp något som gör honom olämplig, sjukdom eller något, men just nu är han snygg, fin, gullig, nyfiken, snäll, go, och mycket lovande.Kyss

De ljusgula mössen är jag nyfiken på, tycker deär så läckra. Så det är möjligt att jag fortsätter med även den färgen ett tag i alla fall.

Sotade och sable utgår. (jag måste ju begränsa mig).

ariama
7/10/12, 9:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

När jag började gå på utställningar, dök det upp argentemöss som var mörkt brunröda med mörkblå botten.

Idag är alla argentemöss brandgula med ljus/beige botten.

Idag kan jag inte med synen skilja på en champagne-argente ( i "min" färgvariant) och en vanlig argente!

Det gör ju också att det är svårt att få tag i de röda polygenerna, de går inte att finna i någon färg alls i Sverige. Tan är för blek, argente och även de sällsynta golden argentes, går mer i gult/brandgult än rött/brunrött.

BlueKat
7/10/12, 12:06 PM
#6

Dethär är spännande, det ska jag ta mig tid och ork att läsa igenom någon dag.

"Dealing with backstabbers, there was one thing I learned. They're only powerful when you got your back turned."

Annons:
Grodan
7/10/12, 2:16 PM
#7

#5 Där har du en poäng. Jag har alltid gillat de mörka nyanserna av Dove och Argente. Mörkt jämnt färgad Dove och mörkt färgad Argente är väldigt lika. En Argente har ju "dove"-färgad underpäls.

Standarden beskriver inte dessa riktigt. Domare vill nog inte ha alltför mörka Argente och Dove. Medans jag själv sett att djur med dålig färg, dvs färg som är rostig, inte djup, inte färgad på hela hårstrået osv ger just ljusa Dove och Argente.

Och problemet är gensoppa. Man måste sluta para bara för att få ungar, och börja med specifika färgmål.

Det finns små regler som man kan anamma. Vilka färger man bör para med varandra och vilka färger man ej bör para med varandra.

Lilac är inte en attraktiv variant globalt. Varför? Jo för att man parat Chocolate och Blue i två generationer för att få fram den. De Blue och Chocolate som också kan dyka upp i en Lilac-avel kommer aldrig att vara några utställnings eller avelsdjur. Ingen vill "förstöra" Blue och Chocolate-linjer på det sättet medvetet.

Pratar vi om pinkeyed varianterna globalt: Dove, Silver och Champagne, så görs på ett annat sätt. Där parar man den "över gränserna". Alltså man parar bb med dd och får man pale lilac är det ok. Oftast är det vanligt i Tan-avel att man parar Silver Tan med Champagne Tan och då får Pale Lilac Tan. Pale Lilac Tan föredras av en del domare - tävlar och vinner i Champagne Tan klassen.

Små regler/fingervisningar.

  • Agouti paras med Agouti och agoutivarianter som Argente. För att förbättra rödhet para in rött pigment. Mörk Chocolate el mkt röd DY.
  • Black paras med Black, Blue, Dove och Silver.
  • Chocolate paras med Chocolate, Cinnamon, Champagne, Chocolatebaserad DY/RY mm
  • Siamese paras med Siamese, Black, Blue. Aldrig pinkeyed. Aldrig Agouti.
  • Black paras aldrig med Agouti…
  • Tecknade paras ej med Tan eller c-gensvarianter.
  • Skuggade paras ej med tecknade eller Tan (en regel som gällt ända tills Splash kom)
  • osv

obs! skriver bara ner några snabba små regler/fingervisningar, dessa är dock individuella, och beror på avelsmål och det finns fler…

För att förbättra typ i en renavlad linje parar man ofta in PEW/Albino. Renavlad betyder i stort sett att det endast är en enda färgvariant man parat i många generationer. Det finns inga anlag för något annat. Man har noga selekterat bort "fel" och jobbat på att förbättra färgvarianten noga.

PEWen är oftast en non-agouti. Den har bra typ, eftersom med vita djur är det lättare att endast tänka på typ.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
7/10/12, 4:47 PM
#8

Älskar dig, Grodan! Kyss Skrattande Underbart när du skriver mycket!!

En sak jag funderar över. Du skriver (nu och förut) att man ska avla ut RY och DY på mörk chocolate för att förbättra rödfärgen. Varför då? Hur då menar jag?

Jag avlar ju RY ihop med chocolate/tan. Tan för att jag tycker det är snyggt och vill få fram mörkare tanfärg på mina chocolater först och främst. Får jag mörkare tanfärg blir ju även magfärgen på RY/DY mörkare, de vill ju gärna få för ljusa magar.

Chocolate och RY/DY tycker jag går bra ihop eftersom de inte förstör varandra färgmässigt, utan snarare förstärker varandras bättre egenskaper när man avlar dem ihop. I alla fall som jag vill ha mina chocolater.

Men chocolatefärgen består av eumelanin och RY/DYs färg består av feomelanin. Dvs svart/brunt respektive gult/rött pigment. Är det intensiteten du tänker på då? Att en bra chocolate har sina hårstån väl färgade hela vägen? Och att man ser det?

Använder man svart t.ex. så ser man ju inte om svärtan beror på umbrous/sotningsgenen, som istället förstör RY/DY.

ariama
7/10/12, 5:00 PM
#9

Att avla ut på möss med bra rödfärg, ja då får man leta bland färger där rödfärgen syns.

Agouti (och då väljer man golden agouti, en grådassig agouti är "värdelös" i RY-aveln),

cinnamon (alltså, man ser rödfärgen i det tickade bandet på hårstråna, och hela musen får en fin mörkbrunröd ton, det är den nyansen jag tittar efter, "golden cinnamon"),

argente (icke ljus-sotad!!, och helst så mörk rödbrun färg som möjligt, en brandgul argente ger en brandgul RY/DY)

Tan. Tanfärgen består av feomelanin, liksom RYs och DYs gula/röda färg gör. Så man kan se direkt om färgen (tanfärgen) är rätt för ens vidare avel.

Jag själv låter bli blått, eftersom blått bleker rödfärg till mer beigeaktig färg. Inte heller blått och chocolate ska avlas ihop, de förstör varandra! (om man inte vill ha färgen lilac förstås, som då inte heller ska blandas in i chocolate eller RY).

Grodan: "I dagsläget kan jag tycka att RY behöver avlas in på möss från linjer där man jobbat med djuphet i färg. En välavlad variant som har sin fulla färgstyrka från hårbotten till hårtopp, ej rostar eller tappar färg i högre ålder och ger bra färgad avkomma kan ge RY mycket."

Tack. Jag har inte tänkt på intensiteten på det viset.

Grodan
7/10/12, 5:02 PM
#10

#8 SkrattandeKyss

För Chocolate är det bra med rött pigment från riktigt röda DY/RY. Och för DY/RY är det bra med en utavelsfärg som inte förstör.

Det är också skillnad på Chocolates ur DY avel än helt renavlade Chocolates i färgnyans.

Men, jag är inte själv någon större fan av Chocolate och har inte läst på så mkt som du om detta. Bara pekar på att detta är ett globalt sätt att jobba, som du även själv påpekar ibland - använd Chocolate framför Black…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
4/11/14, 11:51 AM
#11

*puttar*

I den här tråden har Grodan skrivit "nästan en artikel" som inte ska hamna i skymundan, tycker jag. 😘

Tsunamis
4/11/14, 12:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Skoj att läsa 🙂

Appropå röda polygener. Vad säger ni om denna?

MvH  Tsunamis

Tsunamis
4/11/14, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hon har inte Röda importföräldrar och inte heller (knallröd) tan i första led. Farfars far var (Björndalens) Honey Junior, RY.

MvH  Tsunamis

Annons:
ariama
4/11/14, 1:14 PM
#14

Jag säger att tan är läckert!! 😘 Hon ser ut som om hon vadat i … ja vaddå? En tan-sjö? Haha!

Jag tycker hon har en mild och fin tanfärg. Nyans: brandgul, tror jag jag skulle säga.

Nu är jag inte den första att fråga om röda polygener, för jag har ett väldigt högt uppsatt "mål"… Vilket också betyder att jag är väldigt kritisk…

Jag ska "föreläsa" (eller nåt, typ 😛 ) hos Elin första helgen i maj, och håller på att läsa på som mest, om polymera gener bland annat, och hur de nedärvs. Det är spännande värre, intressant som sjuttsingen, men OJ så svårt!! (att avla!)

Hur som helst, vad JAG menar med "röd" … ja, det är väl vad som är möjligt att åstadkomma … i unik-fall… dvs det går att få fram…  om man har tur … eller "10 000 möss" … Ungefär där ligger mina preferenser. 

Jag tror jag skulle säga - med vad jag vet idag, och har förstått det, det kan ändras, jag är inte så duktig - att hon har ungefär den nyans av röda polygener, som är "lättast" att avla fram, med medveten färgavel. 

Så jag säger att hon har en ok tanfärg. 

Jag kanske skulle låtit bli att skriva… jag tror jag är inne på "dubbel överkurs" och vet inte ens om jag förstår mig själv … ☺️😎

ariama
4/11/14, 1:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här är något som jag skulle vilja kalla relativt bra rödfärg, dvs hög grad av polymera gener för rödfärg. OM det vore sant … 😢

Tyvärr är bilden inte rätt. Jag har musen, jag har tagit fotot (idag till och med), men färgen  är missvisande.

Satin, blixt, och mörka ljusförhållanden, åstadkom en underbar rödton på min unga RY-dam - men som sagt, det stämmer tyvärr inte med verkligheten. Gulliga Honey Mary har absolut inte denna RÖDA nyans som fotot återger.

Hur hon ser ut irl återges lite bättre i den här tråden: http://mus.ifokus.se/discussions/5347b0cc8e0e741e8900043d-gullighetsfaktor-som-avelsunderlag?discussions-1

ariama
4/11/14, 1:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Men nej, det är fortfarande inte rätt (visar bilden förstorad).

Jag vill ha mer av irländsk röd setter i färgen, den utsökta blandningen av rött och brunt, typ…

Grodan
4/11/14, 11:10 PM
#17

#11 LOL ❤️Ja, ibland så… men väldigt sällan

#12 Skitsnygg

#13 Fast det finns seriöst arbete på rödhet från amairas linjer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
4/12/14, 12:54 AM
#18

#17 jadå klart det finns ordentligt med arbete gjort i hennes linjer! Cinnamonhonan från dig är mamma till #12 ska du veta. Så blekfisar kan få fina ungar de med ;)

MvH  Tsunamis

ariama
4/12/14, 7:01 AM
#19

#17. "Fast det finns seriöst arbete på rödhet från amairas linjer." Fast faktiskt inte! Jag har aldrig avlat på rödhet. Jag har hållt mig till gult/guld (brandgult oftast kanske, i satin) i skalan gult - rött på "rufus-polygen-skalan". Jag har försökt avla bort "blekbeige" och få in "färgen", men aldrig försökt få färgen till röd. Snarare "schablat bort den" när det ibland börjat närma sig. Jag har inte brytt mig, (eller förstått), det är gult som är "min färg". Det är NU först som jag börjar "bli intresserad" och vill prova. Men jag har fortfarande inte helt kläm på det här… Härligt att lära sig nya saker, och möta nya utmaningar. Fortfarande vill jag förtydliga, att jag har fler frågor än svar här. Så jag kanske pratar helt i nattmössan, när det kommer till kritan.

Upp till toppen
Annons: