Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1375 ggr
L8sson
2012-07-09 22:14

Starta uppfödning

Har haft tanken i huvudet ett tag, ju mer jag tänker på det så känns de bättre och bättre :) Har avlat lite och vill rikta in mig på en speciell teckning och färger, är jätte intresserad av bandade.

Jag skulle vilja höra eran åsikt och erfarenheter när ni började föda upp, vill tänka efter före och se vad som krävs. Jag avlar lite nu men är så intresserad av genetik, vill lära mig mer!

Om det blir något mer seriöst än det jag gör nu så blir det till hösten, då har jag tänkt noga och kanske blivit medlem i SVEMUS och så innan jag kommer igång med allt :)

Annons:
BlueKat
2012-07-10 00:21
#1

Du har ju redan en uppfödning. Men du kanske vill bli mer seriös i din avel, är det så du tänker?

"Dealing with backstabbers, there was one thing I learned. They're only powerful when you got your back turned."

Grodan
2012-07-10 00:32
#2

Jättekul att du vill satsa seriöst på en teckning eller färg.

Banded tycker jag är underbar och är själv mkt intresserad av den. Den passar väldigt bra på non-agouti-varianter som Black, Blue och Chocolate.

Som jag nämnt tidigare finns det superfina Banded i Finland. De är renavlade och du riskerar inte överraskningar när du avlar på dem. Om du hittar en uppfödare i Finland (eller annat land) som kan sälja dig några trevliga, friska och fina Banded samt informera lite om hur man lägger upp sin avel av Bandet så vore det guld.

Det finns en hel del att läsa på nätet om Banded, sedan finns en hel del att lära av andra uppfödare hur man avlar fram snälla, snygga och friska djur.

Att vara med i SVEMUS och ställa ut är viktigt när man vill nå ut med sin avel samt vill lära sig mer och även vara internationell.Man knyter många kontakter och riskerar aldrig att bli hemmablind då man får musexperters utlåtande av ens djur.

Om du inte vill avla på Banded - varför du nu skulle ångra dig? - så finns det en del andra varianter som inte alls är så välrepresenterade i Sverige. Vanliga hederliga Agouti - renavlade så att de blir Golden Agouti - t ex och en hel del andra tickade varianter. Chinchilla håller ingen på med mig veterligen. Abyssinian SH Engelsk typ behöver också arbetas med tycker jag. Samt Tan. Bara några jag nämner som hastigast… Finns flera. Typ alla varianter utom just c-gensvarianter och splash - dessa finns väldigt många av.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-07-10 09:59
#3

Jag har ingen uppfödning. Men mitt tips är att ställa ut flertalet möss, observera vad olika domare tycker och framför allt inte avla på allt Glad Och kanske t om var sekreterare på utställningar, det är min ena dröm just nu som jag vill i framtiden. Tänk vad man lär sig på utställning Kyss

Just för att föda upp finns väl inga krav, kanske i Svemus ? Men jag tycker att uppfödare borde ha krav på vad de vill ha fram både utseendemässigt och temperamentsmässigt. Det gör att allt försvåras otroligt mycket, till på köpet bör du kunna genetik. Hitta bollplank i uppfödare, kanske någon att samarbeta med?

Detta är bara mina tankar, men också anledning till att inte jag har planer på att avla. Jag vet för lite om möss Tungan ute

L8sson
2012-07-10 12:27
#4

#1 ja jag avlar men vill bli mer seriös i det jag gör. :)

#3 Jag ska ta kontakt med dom, men är så usel på att pratat7skriva på engelska. Och finska därimot ;) hahahah Men får be om hjälp, det skulle vara fantastiskt om man kunde få en sådan bra bandad mus in i aveln från första början.

Ja jag får den kännslan att SVEmus är stort och de är behövligt, då kommer jag förmodligen komma på en del utställningar :)

Jag ska rikta i mig på banded och lära mig om genetiken omkring den genen och va jag bör veta.

#3 Jag är jätte intresserad av genetik, är ju fast i hundens genetikvärld så musens genetik kan inte vara svårare att lära mig speciellt när jag riktar in mig på en sort typ. 

Att ställa ut kommer vara kul och bli en erfarenhet!

-----------------

jag kommer nog behöva mkt hjälp med genetiken i början, att ta hand om möss vet jag. Min mushållning tycker jag är Bra, de bor stort och jag ge bra mat och även kärlek! ;)

Lamina
2012-07-10 12:35
#5

#4 Jag är bra på engelska och har en finsk vän som är skyldig mig lite översättningstjänster. Eller tja, hon kommer bli när hon börjar studera Svenska… Men jag hjälper gärna till, och kan säkert få lite hjälp av henne om det är av intresse?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

L8sson
2012-07-10 12:50
#6

#5 Jätte intresserad av hjälp från dig och henne, ska hitta uppfödare med hjälp från andra här inne på forumet, så kan vi kanske dra iväg några mail :)? Eller, vi kan ta det i pm :)?

Annons:
Grodan
2012-07-10 13:54
#7

Det finns google translate. Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-07-10 14:37
#8

#7 jo iof, men ibland blir det inte helt rätt där ^^,

Grodan
2012-07-10 14:57
#9

För att hitta uppfödare osv behöver man inte fullgod översättning


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-07-11 23:01
#10

Har mailat nu iallafall, hoppas på svar :) 
Jag uppfattade inte vilka fler som avlade i finland på bandat men jag skickade till henne så får vi se om hon kanse rekomenderar annan uppfödare.

Så var det en här i sverige som födde upp och henne har jag mailat för ett tag sen och sagt att jag är intresserad. Hon kanske skulle ha en kull nu i höst, får hoppas på det! :)

Hur ska jag tänka nu när jag tar in avelsdjur, ska jag ta fler från samma kull eller bara någon från olika uppfödare?

Grodan
2012-07-12 15:27
#11

#10 Vem? Noddyn? *håller en tumme hårt* Hon har superfina djur. Tyvärr kanske Tan, men ta det om hon erbjuder dig en riktigt fin Banded.

Du behöver bara en (1) riktigt superbra Banded! Inte 5 dåliga. En bra!!!

Sedan behöver du enfärgat. Renavlad enfärgad, utan tecknat i stammen.

Du kan visserligen para Banded med Banded, men du får då dubbelbanded som inte är så bra enligt standarden. Parar du Banded med enfärgat får du i a f 50% Banded, varav de flesta blir minst lika bra som sin förälder.

Jag skulle också försöka släktforska lite på den Banded som erbjuds, fråga om släkt, om avkomma (hur ser de ut, hur är de i temperamentet osv), om hälsan i linjen, om utställningar.

Det är bra om man kan få ett så bra djur som möjligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-07-12 17:24
#12

#11 Precis Noddyn har jag mailat :) Jag håller tummarna, så måste det lösa sig med transport. Men har sett mkt här på forumet att det åker ibland folk över som kanske vill hjälpa?

Okej då hoppas jag att få tag i 1 bra, Det finns mycket i sverige. Enfärgat va? :) När jag tänker på enfärgat så får jag upp en helt vit mus med svarta ögon, det är något jag alltid vilja ha faktiskt.

Om man får en kull på 10 säger vi, 5 blir banded och 5 blir enfärgade. Kan man avla på de enfärgade då? Bär de å banded genen? Eller blir det som att para banded på banded.

Ska bli intressant såfort jag får kontakt med med någon som har banded till mig, då kommer jag kunna börja forska lite och fråga frågor :D

Tack!

Grodan
2012-07-12 17:31
#13

#12 Hoppas du får svar. Noddyn är bra både på Engelska och Svenska.

Enfärgat jag föreslår är Agouti, Cinnamon, Blue Agouti, Black, Blue, och Chocolate.

Svartögda utan c-gener (glöm alla vita, Himalayan, Siamese, Burmese, Splash osv) och med färg ända ut på klorna (i o f s ganska ovanligt men då vet du, inga vita tassar då vita tassar talar för tecknat i stammen)

Är den bästa du kan hitta en Black Tan att para din Banded med så ok, kör på det. Kolla bara på Bandet på avkomman du ska gå vidare på, samt temperament och hälsa. Tan går att avla bort så småningom och det påverkar inte Banded teckningen, eller jag tror inte det i  a f. Det var väl du som läste någonstans att Tans får bättre Band än icke Tans, eller?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Lamina
2012-07-12 17:38
#14

#12 Nej, själva grejen med dominanta gener är att dom är just dominanta över "allt" annat. Det vill säga, syns det inte så finns det inte. Dom ungar som inte blir banded kan alltså inte heller bära på det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2012-07-12 17:41
#15

#14 Tack. Jag missade den frågan. Cool


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-07-12 20:23
#16

#13

Jag hoppas verkligen på svar och hoppas att det var rätt mailadress.

Okej bra då har jag en lista som jag kan kika efter ifall det dyker upp. Svarta ut i klorna ska jag komma ihåg, lätt att komma ihåg också. Svarta ögon, alltså ju svart ju bättre :P hehe

Okej! nej det var inte jga som skrev något om tan och banded, men kan vara bra att veta ifall att tan kommer in i aveln.

#14 Okej! Då förstår jag, Så om jag avlar en enfärgad och en banded så är de enfärgade enfärgade rakt igenom? :) Och tvärt om, de bandade är banded rakt igenom?

Tack för hjälpen och alla svar på mina frågor :)

L8sson
2012-07-16 23:00
#17

Hur är det med enfärgat? Om det har uppstått enfärgat i mina kullar som har fläckigt bakom sig här hemma, ska visa bilder på de ungar som jag menar. Kommer det komma fram fläckig då eller hur funkar det, vad är dominant osv?

Lamina
2012-07-16 23:07
#18

Om någon av föräldrana är tecknad så kommer ungarna att bära på tecknat, eftersom det i dom flesta fall är recessivt.

Du borde läsa genetikskolan:

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Tyvärr tar inte den upp teckningar såvitt jag vet. Men man lär sig förstå genetik rätt bra.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

L8sson
2012-07-16 23:12
#19

Tack Lamina! :) 
Jag är så trög ibland så jag blir glad att ni orkar med mig :)

ariama
2012-07-17 09:21
#20

#4 Gå på utställningar är det bästa du kan göra! Då får du t.ex. se hur en bra typ ser ut, även om inga bandade ställs. Du kan jämföra storlek och andra detaljer med de möss du har hemma, man blir så lätt hemmablind.

Och så får du en överblick av vad som finns i musvärlden, vilka färger som är på modet "just nu", vilka varianter de olika uppfödarna har, samt hur varianterna ser ut irl.

Annons:
ariama
2012-07-17 09:35
#21

#13. Här är nog Grodan lite optimist, även om hon givetvis har rätt: försök få tag i renavlade avelsdjur, som inte bär på en massa recessiva (dolda) gener, t.ex. blekgener eller tecknat.

Kruxet är bara, att det knappast finns några renavlade möss av de färger du söker, utom blå. Svart, agouti, chocolate, cinnamon, de är alla uppblandade och har kommit till som ett resultat av "slumpen" mestadels. I Sverige alltså.

Flertalet lär bära på blekgener framför allt. Av alla möjliga olika slag, det finns många att välja bland. Sedan florerar splash, aby, tecknat, fuzzy, rödögt och lite alltmöjligt lite varstans, helt utan kontroll. Sverige är bäst på "gensoppor". Skrattande

Vill du avla på agouti får du inte ens tag i någon bra färgavlad att börja med! Du får antagligen bara tag i "grådassiga" bleka varianter, dvs inte "golden agouti" som den färgavlade varianten heter. Eller så får du in sotning, dvs ryggen är mer eller mindre svart (och utan tickning).

Så, vad du än börjar med för färg att sätta bandet på, får du även börja renavla färgen du väljer! Utom blå, där kan du nog få tag i bra djur. Grodan har, och Lottiz. Båda avlar utan tan dessutom.

ariama
2012-07-17 09:46
#22

Jag har förresten ett par fina chocolate-töser utan tan, att sälja. Än är de små, har inte öppnat ögonen, men jag avlar på tan och vill inte ha utan.

På tal om gensoppor, bär dessa på recessive yellow Flört, och mycket möjligt även på en blekgen och en blågen (far: TAM´s Bruno, chocolate med farmor sö creme och farfar blå ). Jag avlar själv på chocolate och vill absolut inte ha in blått - men har inget störrre val när jag köper in avelsdjur, man får "vara glad över det lilla", höhö. (Bruno är FIN! Kyss )

Det kommer en salu-annons senare, som jag antar att du inte är intresserad av nu Tungan ute.

L8sson
2012-07-17 14:22
#23

Jag har läst dessa Artiklar och jag känner igen mkt från hundvärlden!

Jag förstår lite mer när du skriver ariama, jag förstår även att det är svårt att få tag renavlat enfärgat. Mina tankar har ändrats, jag börjar förstå mer och mer. 

Jag ska hålla utkik efter annonsen, vart finns du :)?

Jag vill gärna åka och kolla på utställningar, och det ska jag göra.

Vattnadal
2012-07-17 14:35
#24

Du kanske ska passa på att åka på den på söndag? Inte skamlöst långt mellan Odlingen (6 mil norr om Gävle) och Rättvik!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

L8sson
2012-07-17 14:37
#25

Jag ska till Eskilstuna på hundutställning, ska ställa min lilla grabb.. Såg att de va samma dag som amstaffspecialen.. :(

ariama
2012-07-17 14:43
#26

Jag bor i Stockholm. Och har satt ut min salu-tråd nu.

"Björndalsmöss finns till salu" Skrattande http://mus.ifokus.se/discussions/500555f1d3b4fd3050003fca-bjorndalsmoss-finns-till-salu?discussions-1

L8sson
2012-07-17 14:45
#27

#26 såg det :) De va fina flickorna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: