Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 1122 ggr
ales
7/13/12, 11:42 PM

Bakkväll

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag bakat nässelbröd/kex till mina möss, råttor & hundar Alla tycker väldigt mkt om det Cool

Jag är en sån som älskar att baka & laga mat till djuren & oftast blir allt "på en höft" men kan försöka dela med mig av detta recept eller snarare mitt "höft" recept Flört

Brännässlor ca 7 dl (eftersom det är gratis nu i sommartider så gå ut å plocka, ta dom minsta plantorna & då endast bladen)

1-2 dl maskrosblad

1 dl riven ost

1 morot eller annan grönsak

2 msk honung eller en söt frukt, tex banan

**1 ägg
**

ca 4 dl rågsikt

ca 4 dl rågmjöl

ca 1 dl vetekli

**1-2 dl vatten
**

**1,5 tsk bakpulver
**

4 msk solrosfrön & 4 msk sesamfrön

Mixa nässlorna, maskrosbladen,morot, ev en frukt, ägg & osten.

Blanda bakpulvret tillsammans m mjölet & tillsätt dom övriga torra ingredienserna. Rör sedan ihop allt tills det blir en ganska kladdfri deg. Vid behov så tillsätt mer mjöl.

Sedan tar man en bit deg & rullar ut till en lagon stor rulle (man får göra precis så stor el. liten man vill) Lägg upp på en plåt med bakplåtspapper, får plats iaf 6 st om man inte gör dom för tjock

Ställ in ugnen på 175° , grädda i 20 min i mitten av ugnen. Låt brödet sedan svalna lite & skär sedan rullarna i ca 1 cm bitar. Låt bitarna sedan ligga på plåten i 50° med ugnsluckan lite öppen, bitarna ska ha torkat klart innan du tar ut dom.

Håller ca 2 veckor men går bra att frysa in.

Lycka till nu & hoppas era muslingar & andra djur tycker som mina om dessa kex… Det är mumma Skrattande

Annons:
Minoth
7/14/12, 12:18 AM
#1

Skulle nog inte haft i så mycket (eller något för den delen) ost om jag var du. Man ska undvika mjölk produkter helt och hållet :) 

Men vilka underbara kakor!!! Jag blev definitivt inspirerad. Mina insekt och grönsakskakor är snart slut.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ales
7/14/12, 12:25 AM
#2

#1 Varför ska man undvika mjölkprodukter?

ales
7/14/12, 12:59 AM
#3

#1 Måste ju bara berätta att dina eller ditt recept på insektskakor blev väääääldigt uppskattade här hemma Skrattande Tycker att det är så roligt att få ta del av andras "braiga" recept så man får lite variation här hemma Skrattande

Magda
7/14/12, 6:44 AM
#4

åh nu ska jag ut och leta nässlor *s* har sett massor med stora men det bör väl finnas några av mindre storlek också då :)

ajanki
7/14/12, 8:48 AM
#5

Åh, detta recept ser spännande ut, måste jag prova nån dag!!

Tack så mycket!! SkrattandeKyss

#1 i dl ost i den smeten tror inte jag är för mycket. Har gett mina möss ost i alla år och det har gått bra, dom får nån skiva var ibland.

Grodan
7/14/12, 12:57 PM
#6

Härligt recept.  Tack, Ale, för att du delar med dig.

Jag kanske skall testa det. (Kanske för att jag är lat och djupt deprimerad just nu)

#1 Jag ger alla mina djur mjölkprodukter. Tycker allt snack om att de inte ska ha det är trams. Och jag tycker att det är trist att du ska sno första inlägget och skriva något negativt. Kan du inte vänta några inlägg med sådant? Det är inte första gången direkt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Minoth
7/14/12, 1:42 PM
#7

#6 va? dom kan väl inte bryta ner mjölkprodukter det är därför. Varför är du så jäkla sur nu för tiden? Jag skrev något trevligt efter det med osten… herregud!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ajanki
7/14/12, 1:43 PM
#8

#7 Men du skriver väldigt ofta negativa saker först, även jag börjar tröttna på det!

Minoth
7/14/12, 1:45 PM
#9

#8 oj fööörlåt. nästa gång ska jag skriva det EFTERÅT. 

snälla läs mitt inlägg en gång till. Det var bara ett tips då dom inte kan bryta ner mjölkprodukter. de var tom en smiley efteråt och läs meningen efter jag skrev det…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ajanki
7/14/12, 1:51 PM
#10

#9 Med tanke på att du själv skriver mycket kritik så tycker jag att du ska kunna ta kritik själv:)

Dessutom så tycker jag att man ibland kan lyssna på dom som haft möss i tjugotal år, man kan lära sig väldigt mycket då:)

Minoth
7/14/12, 1:56 PM
#11

#10 jag syfter på mössens kroppsfuktioner och det faktum att dom inte kan bryta ner det. Inte vad erfarna musägare säger. 

Men skitsamma jag orkar inte mer. Ni slipper höra på min kritik hela tiden som INTE VAR MENAD SOM NÅGOT ELAKT.

Förstår att folk lämnar forumet om man inte får berätta sånt.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ajanki
7/14/12, 2:01 PM
#12

#11 Förlåt, var inte meningen att du skulle ta åt dig så!

ales
7/14/12, 3:24 PM
#13

Man behöver inte föja ett recept slaviskt Cool utan man kan ändra å fixa ganska rejält m innehållet & få till bröd/kex som passar en själv, jag gör så & inget recept blir det andra likt Skrattande

Här är ett recept till på Brännebröd

Det här behöver du:

Brännässlor

Rågmjöl

Vatten

Gör så här:
Hacka brännässlorna i en mixer, så att de inte bränns. Blanda med rågmjöl och vatten till en klibbfri deg.
Kavla ut tunna, runda kakor. Grädda på en torr och het stekpanna i ca 1 min. per sida. Låt dem svalna under en handduk och bryt sedan brödet i lagom stora bitar.

Väldigt lätt att göra, man kan även ha i någon frukt om man vill Glad

Annons:
Toxxic
7/14/12, 6:21 PM
#14

#13 Det där lät som något till och med jag skulle kunna ge mig på. Men det var ju det där med att plocka brännäslor…

Digitalis
7/14/12, 9:58 PM
#15

#1 Vart har du ditt recept? Låter scary med insekter, men jag kan tänka mig att det är populärt.

//frida

ales
7/14/12, 10:30 PM
#16

#14 Du tar på dig handskar & tar med en sax så fixar du nässlorna också Tungan ute

#15 Här finns det ett recept Glad Jättegoda hälsar mina muslingar, råttor & hundar! Skrattande

Digitalis
7/14/12, 10:37 PM
#17

Tack! :)

//frida

ks.gerbil
7/15/12, 4:58 PM
#18

år det att göra utan ost också då? eller behövs den för konsistensen? väldigt bra recept tycker jag ^^ undra om hästar gillar den också :P det är väl bara att prova och se ;D

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
7/15/12, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

håller på att göra dem nu :D dock ändrade jag receptet lite så tog: nässlor, äpple, jordgubbar, mjöl, ägg, lite bakpulver och liite honung :)

sähär ser de ut nu:

Gerbil-hemsidan hittar du R

Algotgardens
7/15/12, 9:30 PM
#20

Inga däggdjur kan i vuxen ålder bryta ned laktos (speciellt inte från en annan art), det är ett faktum. Det är bara en MINORITET av alla männoskor i hela världen som kan det. Vi här i Sverige har svårt att se det efter som att vi är unika på det sättet att de flesta i vårat avlånga land faktiskt kan det.

Jag är dock inte helt svensk och kan därför inte heller äta mjölkprodukter, är laktosintolerant som de flesta andra, så jag vet hur plågsamt det kan vara när man trots detta käkar mejeriprodukter. Djuren kan ju inte heller säga till om de har ont i magen, det är ju trots allt bytesdjur som vi har och därför visar de inte när de har ont innan det är riktigt illa. Förmodligen så mår de inte jättedåligt av laktos, men det är säkerligen inte helt skönt i magen heller.

MEN absolut i lagom mängd ska det inte vara någon fara, speciellt inte om man inte ger det ofta. Glad Det är ju rikt på kalcium och andra viktiga vitaminer och mineraler. Jag skulle dock personligen satsa på att köpa laktosfritt till djuren (som dessutom håller längre i kylen!).

Receptet ser jättefint ut, ska nog testa det själv. Har också ett annat recept på lager som jag tänkte dela med mig av i framtiden, det skall dock modifieras först. Skrattande

Så TS, ta ej illa vid dig.

Annons:
ales
7/15/12, 9:34 PM
#21

#19 Va duktig du är Skrattande Mjöl & vätska sen är det bara att blanda hej vilt tills det blir en kladdfri deg!

Berätta sen vad hästarna tyckte om brödet Cool

Digitalis
7/15/12, 9:36 PM
Algotgardens
7/15/12, 9:39 PM
#23

#22 Det har jag faktiskt inte tänkt på när jag skrev! Det är ju självklart, jag kan ju också käka hårdost. Skrattande Det är i de flesta fall laktosfritt (finns undantag, men det är få).

ks.gerbil
7/15/12, 10:28 PM
#24

21# tack ^^ nu har gerbilerna smakat och det va väldigt gott tyckte dem :D shiro drog med sig en hel kaka ner till boet haha såg så roligt ut ;D imorgon när jag ska rida tar jag med mig ett par "godis" se om gizmo gillar dem ^^

Gerbil-hemsidan hittar du R

Mice
7/15/12, 11:12 PM
#25

Tycker det var många som var emot Minoth. 
Ser inget elakt i hennes inlägg, hon tänker såklart bara på mössen.
Det är inte så att hon typ tänker att nu ska jag vara elak.
Jag har sett i några trådar där hon kanske varit lite "hård". Men i det där inlägget fattar jag verkligen inte vad som är felet. Obestämd

Varför ska man alltid vara elak så fort man tänker på djurens bästa…
---

Nej men nu vill jag inte förstöra den här fina baktråden.  
Ser jättegott ut ales! (till mössen, haha)  
Ska nog testa att göra något liknande, med insekter isåfall. Skrattande

Tiaran
7/16/12, 12:26 AM
#26

ÅHHHHHH!!!!!!!

den första har jag planer på att testa någon gång i framtiden ^^ men den i #13 verkar ju buslätt att göra så det blir nog att göra under semestern :D

Tack för tipsen ^_^

Grodan
7/16/12, 5:44 PM
#27

#25 Fint inlägg, Mice.

Det var helt klart mitt fel. Jag gick på för hårt. Skulle tagit det privat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: