Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 1594 ggr
Lamina
7/17/12, 3:59 PM

Blanda örter och grönt i fodret?

Funderar på att göra det, då jag tror det kan vara bra och nyttigt för mössen. I en liten mängd då alltså. Är det en bra eller dålig ide? Har letat runt lite, och hittat 2 färdiga blandningar som jag tycker verkar intressanta. (har faktiskt inte så bra koll på om något däri inte borde ges till möss eller råttor, så någon får väl säga till i så fall)

Den första: Nässlor, grön havre, spetsgroblad, maskros, echinacea, ärtflingor, ringblomma, hästböna, kamomill, gräsfrön, kanariefågelfrö, pepparmynta, morötter, jordärtskocka.

Den andra: Timotej, groblad, rödklöver, ängssvingel, hundäxing, daggkåpa, ärtflingor, morötter, palsternacka, potatis, purjolök

Sen hittade jag en som nog fungerar lite mer som foder, med havre och vete och så. Men det finns ju i fodret iaf, så det gör ju varken till eller från: Havre, veteflingor, ringblomma, persilja, rödbetor, alfalfa, maskros, ärtflingor, morot, nässlor, groblad, vete, poppad vete, poppad majs, löv, blåklint, ros, pepparmint, majsflingor, citronmeliss, rödklöver.

Och ja, finns nog en och annan helt onödig ingridiens där. Men det kan väl inte skada? Jag vet inte, jag suger på dethär med näringslära och foder… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Digitalis
7/17/12, 4:29 PM
#1

Intressanta grejer! Vad är blandningarna till för egentligen?

//frida

Lamina
7/17/12, 4:35 PM
#2

Tillägsfoder och basfoder för olika gnagare.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Minoth
7/17/12, 6:57 PM
#3

Jag har precis fått massor av torkade blommor och örter hem :) Mössen ÄLSKAR DET! och de är supernyttigt.

Vi gjorde en sambeställning jag och emma från http://www.futterkonzepte.de/

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
7/17/12, 9:40 PM
#4

Det är en superbra idée. Jag ger själv mina möss örter och massa grönt. Örter får de både torrt och färskt. Torkade örter av alla slag får de gärna nerblandat i fodret.

Torkade örter: torkar själv, köper från hälsokost eller JR Farm.

Färskt: odlar själv, plockar ute eller köper färskt.

Jag har märkt att hälsan på lite sjuka möss kan bli lite bättre under en tid med utfodring av örter i maten.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
7/17/12, 9:58 PM
#5

Ja, örtblandningarna ovan kommer från JR farm. Jag kan äntligen beställa hem lite då man kan betala med banköverföring på svenska zooplus. (Har inte kreditkort -.-) Men frågan är vilken av blandningarna som är bäst? Eller man kanske ska ta alla 3?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Digitalis
7/17/12, 10:18 PM
#6

Ta alla tre om du ändå beställer :)

//frida

Annons:
Grodan
7/17/12, 10:18 PM
#7

#5 Fundera över vilken blandning som du tror gör mest nytta för dig och dina möss. Vissa örter kanske du kan plocka själv och kanske att beställa dem från tyskland är lite överdrivet.

Pepparmynta-blandningen har jag kört med. Jag gillar pepparmynta mycket och ger det gärna till mina möss torr som färsk.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Charlie2006
7/17/12, 10:50 PM
#8

Jag beställde lämingfoder från zooplus.dk till mina hamstrar och möss. (ska dock tilläga att jag ändast ger detta 2-3 gånger/vecka) :) Uppskattas hos både mössen, hamstrarna och gerbilerna. :) Innehåller förutom örter - torkade mjölmaskar, torkade gräshoppor, torkade silkesormspuppor och blommor. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Minoth
7/17/12, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Detta är vad jag laddat upp med nu :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
7/17/12, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och mer :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
7/17/12, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Blomblandningen :) Massa spännande där i!

Allt kommer ifrån www.Futterkonzepte.de

Nässlorna och Rudbeckian är JR farm
Örtkuberna och Örtblandningen är Pre Alpin (jättebra foder för kaniner)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
7/18/12, 1:07 PM
#12

Härligt med örtblandingar. Sjäölv plockar jag grönt till mössen. Främst får de våtarv, dagligen faktiskt, det är bland det nyttigaste man kan äta (som människa). Ett ogräs vanligt i rabatter, som de flesta människor rensar bort.

Jag gör en egen tråd om de örter jag ger mina möss. Skrattande

Upp till toppen
Annons: