Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 969 ggr
ariama
2012-07-18 14:55

Uttryck hos möss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Möss kan vara så olika! Det vill jag säga först och främst.

Människor är lika olika de, och önskar olika egenskaper hos sina möss, inget är "fel" anser jag, bara man trivs tillsammans Kyss. Vill säga det också, först och främst.

Jag kommer nu att lägga upp en massa bilder på mina möss, och hur jag tolkar deras uttryck.

Min avel är ju "lite på tvärs" mot de flesta andra uppfödares. Viktigaste för mig i min avel, är tillitsfulla frimodiga möss som kommunicerar med mig.

De ska vara glada och pigga och söka ögonkontakt.

I mina urval får ofta färg ge vika för beteende, även om jag även prioriterar färg, samt behöver ta in nytt blod (som då inte har de egenskaper jag söker, inte ens i färg eftersom jag avlar på färger som inte är på modet).

Jag kommer att ge många olika exempel på vad jag menar, och hur jag tolkar mössen såklart. Eftersom jag även känner dem, har jag också lite bättre bakgrundsinformation än enbart fotona. Men foton säger väldigt mycket, i mina ögon!!

Först och främst: Pigga och nyfikna, vilket gör att mössen söker "ögonkontakt" (dvs vänder sig mot det  håll där "någonting händer")

Annons:
ariama
2012-07-18 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Cheri var lite väl pigg och glad (väldigt springig och även låg stresströskel), "galna Cheri" kallade jag henne.

Men hon var också en av de absolut tamaste, tillitsfulla och ROLIGASTE möss jag haft! Och alldeles vansinnigt söt.

Om jag satte henne på golvet, sprang hon en snabb undersöknings-runda, och sedan letade hon reda på mig, för att klättra upp för mitt ben och leta reda på min hand.

Även om hon ville stanna i handen, ville hon att JAG skulle gå runt och ta  med henne på äventyr och spännande lukter.

Även om hon var "lite vild" var hon oerhört kommunikativ. Hon fick en tumör efter ettårsåldern, och jag har ingen avkomma efter henne, vilket inte heller känns nödvändigt. Hon är en mus som bor i mitt hjärta bara.

Man ser på fotot att hon är pigg och intreserad och undrar vad som är på gång.

ariama
2012-07-18 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nyfiken på världen. Kyss

ariama
2012-07-18 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tillitsfull.

ariama
2012-07-18 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En av mina bästa möss genom tiderna! Lugn och snäll men ändå nyfiken och glad. Oerhört kommunikativ.

På fotot ser man "lugnet" i ögonen, utan att hon för den skull är "avstängd" på något vis. Kolla in ögonen, hon ger ett "behagligt" intryck, och känner sig också helt bekväm här.

ariama
2012-07-18 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ett gäng glada och nyfikna. Titta på blicken särskilt på tjejen i mitten.

ariama
2012-07-18 15:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Dessa möss är inte "tama" (Mkt lätta att hantera däremot, och lugna i handen). De är hellre i buren än med mig.

Kolla blicken, det syns att hon är lite osäker, även om hon fortfarande är "med" och har koll på vad som händer.

Annons:
ariama
2012-07-18 15:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Beatrix här, visar ett vaksamt beteende. Hon kollar mycket noga vad jag gör, samtidigt som hon är beredd att "ta till flykten" om det är så att jag skulle ha lust att "fånga henne".

Medan Yell-Björn som alltid vill "vara med" och kryper in i kameran, haha.

Beatrix har inte den tillitsfullheten som jag önskar av möss. Men hon är fortfarande en mycket BRA mus, snäll, söt, trevlig, lätthanterad. Och hon är mycket älskad. Kyss

ariama
2012-07-18 15:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Haha var en annan mycket BRA mus, som inte hade den frimodighet jag önskar av mössen. Men hon är fortfarande "öppen" och "med". (och hon fick mkt bra ungar, som fortfarande finns med i stamtavlorna hos en del av mina möss).

Man ser att hon kollar noga, och är vaken och med. Huruvida hon är "tillitsfull" kan jag inte avgöra av fotot. (Svaret är i mina ögon Nej, hon var hellre i buren än med mig)

ariama
2012-07-18 15:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hon var ändå en öppen mus, och nyfiken på världen omkring henne.

ariama
2012-07-18 15:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och här utstrålar hon bara lugn! Kolla blicken, och även hela kroppsformen.

ariama
2012-07-18 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jämför hur TellUs håller sin kropp här. Bakkroppen trycker hon hårt mot underlaget, som skulle hon "försvinna" och bli osynlig om hon bara blir tillräckligt platt. Skrattande Hon gillar inte läget. Hellre buren än fotosession.

ariama
2012-07-18 15:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ännu en som med sitt kroppsspråk talar om att det här är inge roligt! "Jag vill försvinna". En liten "obehagsbajsklutt" tittar också fram där bak Flört.

ariama
2012-07-18 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Golden Delicious har aldrig gillat människor. De är och förblir något obehagligt ont…

Han är oerhört lätt att hantera! Still i handen, lätt att klappa, lätt att pussa på. men fullständigt "avstängd". Det syns också på fotot, tycker jag.

Han skulle lätt få ett A i pet-class. Men kvarstår gör, att han faktiskt inte är särskilt förtjust i folk.

Annons:
ariama
2012-07-18 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och här har vi en riktigt rädd mus! Här kan väl knappast någon ta miste. Titta på ögonen!

Hon var och föreblev en mycket vacker, lätthanterad, men rädd dam, som aldrig lärde sig gilla människor eller nya situationer.

ariama
2012-07-18 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

"Lätthanterad" och "tam" är alltså inte samma sak. Även om en helt otämjd mus knappast går att hålla i.

Ett foto till på samma dam. Inte lika rädd, men absolut inte bekväm med situationen. Ögonen är oroliga.

ariama
2012-07-18 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Lite nertryckt bak, lite osäkert vaksam. Golden Wings var inte heller en särskilt tillitsfull dam. Tyvärr blev hon mkt sjuk efter förlossningen (ungar med Roommate) och barmhärtighets-avlivades.

ariama
2012-07-18 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Som kontrast visar Honey Glaze upp en tillitsfull och lugn blick, och en avslappnad kroppshållning. Se på ögonen!

ariama
2012-07-18 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Ännu en mus som med sin kroppshållning visar att hon är lugn och avslappnad.

ariama
2012-07-18 15:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Och så några nyfikna möss Skrattande.

ariama
2012-07-18 15:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Tissla och Tassla var ett par mycket vackra damer. Nyfikna, glada och öppna, men inte "tilltisfulla" i min bemärkelse. Inte så som jag vill ha dem.

Annons:
ariama
2012-07-18 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Och nu är jag klar Skrattande.

StillaSinnet
2012-07-18 16:09
#22

Många underbara bilder på vackra möss :)

Ja vill inflika att just bilden, det ögonblick som bländaren sluter sig och fångar musens pose avgör inte musens personlighet. Jag har massor med dåliga bilder på otroligt bra möss. jag har också fått bilder att ljuga och uppvisa en trygg mus som i själva verket inte är det. Så bilder återger en sekund av musen och en spinga in i dess personlighet. kan vara bra att veta

som exempel…jag har ibland funderat om att skoja med folk men inte gjort det. än ;)

jag skulle någon gång på skoj vilja fota EN mus i 7 olika vinklar och lägga upp som 7 olika möss. Tex en kull sö cr eller en kull svarta.
Jag slår vad om att fotot som återger djupaste blicken ger massor med
-Åååååh, jag vill ha!!!!
Medan bilden på den som kisar och ryggar bakåt på av blixt eller annat vill ingen ha.
De bilderna som säljer är där man lyckas fånga musen med så positiv pose som möjligt. Gärna vädrande eller med ögonkontakt.

Det är så marknadsföring går till :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2012-07-18 16:13
#23

Joo, jag vill också tillägga, att "tillitsfull" och "orädd" inte är samma sak!

En orädd mus, kan lätt bli aggressiv. En tillitsfull mus kan vara vaksam, men blir lugn av dig, och litar på dig, och kommer gärna fram och hälsar och kommer gärna upp i handen (och stannar där).

Digitalis
2012-07-18 16:17
#24

Hur mycket är medfött och hur mycket kan skapas?

//frida

ariama
2012-07-18 16:25
#25

#24. Nästan allt kan skapas, det mesta är en blandning av arv och miljö. (nästan, inte alltid! och inte fullt ut alltid)

Det jag vill ha, är de möss som "blir tama av sig själva". Det är väldigt olika hur mössen beter sig, även i en och samma kull, med samma förutsättningar. Det är helt klart att det är en ärftlig faktor med här.

Lottiz. Jo, det stämmer. Ändå tycker jag nog att mina möss, i de foton jag tar, ågerger sin "status" väldigt bra. Glad T.ex. kan jag knappast få ett foto av en rädd mus (som den svarta/tanen här ovan) hur många foton jag än tar, på de tillitsfulla.

Inte heller får jag ögonkontakt med de möss som "stänger av". Däremot kan en bild på en "otam" mus som inte gillar folk särskilt, uppvisa en glad och nyfiken och pigg uppsyn.

Inte heller försöker jag sälja en mus med ett dåligt foto på den. Flört För dåliga foton är inte så svårt att få. Detär svårare att få ett bra foto, på en mus som "inte riktigt vill".

ariama
2012-07-18 16:54
#26

Måste skriva en sak till. *tillbakadriven till datorn Flört:

Lottiz: "Jag har massor med dåliga bilder på otroligt bra möss."

Måste säga tydligare, att mina bilder INTE är någon bedömning av om en mus är BRA eller inte! Det går inte att se utifrån en bild!!!!! Oavsett hur bilden ser ut. Jag har fångat uttryck, "vad menar musen nu?", typ …

Grodan
2012-07-19 18:42
#27

Trevlig tråd. Jag tycker du träffar bra i många fall.

Just blixtbilder kan göra att mössens ögon blir rinniga och kladdiga samt att mössen kan knipa ihop ögonen eller blunda (vanligt på rödödgad eftersom blixten kan blända dem temporärt och det kan vara lite obehagligt för dem). Detta ger absolut ingen bild av en glad mus…

Jag har ägt flera utomordentligt trevliga möss som varit omöjliga att fotografera just pga av stark lampa eller blixt. Om #12 är Rapunzel´s Roommates så kan jag intyga att han inte gick att ta foton på här heller… han ogillade ljuset och han var en supertrevlig kille. Samma sak med min underbara kille Stjärnvindens Walentin, PEW, han tyckte inte heller om skarpt ljus…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2012-07-21 11:17
#28

Grodan, stämmer med Roommatebilden och det du säger. Kyss

Är det något annat foto du tänker lite annorlunda (eller mera) omkring? Säg dina tankar högt!! De är alltid lärorika!

Grodan
2012-07-22 16:57
#29

#28 Vad kul! Skrattande

Mja, jag väljer ju alltid noga foton att visa upp där musen ser bra ut. Den ska inte se rädd ut gärna. Utan se nyfiken och "öppen" ut. Ibland lyckas det dock inte. Men jag har inte tänkt så mkt på det. Sånt här är svårt för mig. Sätta ord på sånt jag bara ser, registrerar, känner och upplever. Känslan musen förmedlar gör den via känslor. Jag kan inte så ofta sätta ord på dem…

Vad som däremot är intressant är att det skall finnas vetenskaplig undersökning på hur musen håller öronen vid vissa situationer/humör/känslor. Man kan även se hur ögon och ansikte följer öronen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
2012-07-22 17:11
#30

Jag tycker ibland att möss vinklar öronen lite bakåt även om dom inte är osäkra eller rädda. dom lyssnar ju också med öronen

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
2012-07-23 11:36
#31

Tack Grodan Glad. Ja, precis Minoth!

Jag har med exempel på det också, t.ex. bilden i #10 där öronen inte är spetsade: "Och här utstrålar hon bara lugn! Kolla blicken, och även hela kroppsformen"

Eller #18, där hon inte spetsar öronen "in mot väggen", vad ska hon göra det för, hon håller kollen där "det händer något" : "Ännu en mus som med sin kroppshållning visar att hon är lugn och avslappnad "

Glad

Upp till toppen
Annons: