Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 545 ggr
[RoxannaH]
2012-07-21 20:09

Någon som föder upp Lilac?

Är det någon i Sverige som föder upp möss i färgen Lilac? Skrattande

Annons:
Tsunamis
2012-07-21 21:42
#1

Mjae men jag tror vi har en del som pysslar med Dove både ljusa som mörka nyanser.

MvH  Tsunamis

[RoxannaH]
2012-07-22 12:30
#2

Konstigt, tycker de borde vara en populär färg annars ju ..

Grodan
2012-07-22 14:47
#3

Lilac är ju en mus som är både Chocolate och Blue, enkelt förklarat. Många vill inte blanda dessa två färger dock…

Jag tycker inte att just Lilac är så tjusig, däremot tycker jag mycket om Pale Lilac och Lilac Argente.Skrattande Förr födde jag upp mycket Lilac-varianter. Idag försöker jag hålla Chocolate ur min avel. Har dock två trevliga bröder ur en temperamentsparning som är Champagne och Chocolate och anlagsbärare av Blue. Jag parade en Champagne Tan med en Siamese Blue Point. En parning jag aldrig skulle drömma om egentligen, men de matchade varandra så bra i karaktär, psyke och temperament att jag inte kunde låta bli. Ungarna blev också underbara.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[RoxannaH]
2012-07-22 18:09
#4

Men det är som Pale Lilac, hur får man fram den?

Grodan
2012-07-22 18:28
#5

Pale Lilac har genotyp aabbddpp. För att göra Pale Lilac behöver du samla ihop 3 recessiva gener och sätta i en mus. Recessiva gener behövs i dubbla uppsättning för att visa färg: b, d och p

  • Chocolate - aabb
  • Blue - aadd
  • Pinkeyed - pp

Du kan göra på flera sätt, beroende på vad du har för djur att tillgå, samt vad du kan hitta för djur hos andra. Nu pratar jag bara om genotyp och annat man måste ta hänsyn till är djurens hälsa, temperament och avelsstatus (om djuren är  lämpliga att avla på vid huvudtaget?).

Djur du kan använda är

  • Chocolate heterozygot för både pinkeye och blue: aabbDdPp
  • Champagne heterozygot för blue: aabbDdpp
  • Blue heterozygot för både pinkeyed och chocolate: aaBbDdPp
  • Silver heterozygot för chocolate: aaBbddpp

Heterozygot betyder att de har olika variabler på genparen. Ex Bb är anlagsbärare av Chocolate.

Steg 1 kan vara att göra Lilac, genom att först para Chocolate med Blue. I värsta fall blir det endast Black och det behövs en till parning för att ge Lilac. Du kan para syskon eller para ihop avkommor från två färgmässigt identiska parningar. Det krävs alltså två generationer innan du har Lilac om du inte har anlagsbärare att börja med.

F1: Chocolate + Blue 0 Black ( aabb + aadd = aaBbDd)

F2: Black + Black = Black, Chocolate, Blue och Lilac (aaBbDd + aaBbDd = aaB-D-, aabbD-, aaB-dd, aabbdd

Steg 2 kan vara att sätta in pinkeyed genen. Den kräver även den 2 generationer i värsta fall… Para Lilac med Champagne eller Silver.

Jag har skrivit kort och försökt skriva på ett lättförståeligt sätt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[RoxannaH]
2012-07-22 19:08
#6

Okej, coolt! Haha ska läsa det några gånger till så fattar jag nog mera :P

Annons:
Grodan
2012-07-22 19:35
#7

#6 Ok. Fråga gärna. Det är svårt att veta hur man ska förklara en ganska avancerad sak på ett enkelt sätt. Jag vet inte heller vad du kan om genetik.

Kan tänka mig att det bästa sättet att göra Pale Lilac på är att para Champagne med Silver. F1 blir endast Dove. Alla bär dock på rätt gener och du bör i F2 få Dove, Champagne, Silver och Pale Lilac.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[RoxannaH]
2012-07-22 19:43
#8

#7 Okej ^^

Upp till toppen
Annons: