Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 1510 ggr
ariama
7/23/12, 1:44 PM

Idioti (musmat)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar köpa duvfrö och blanda med undulatfrö. Denna gång när jag öppnade påsen, fanns där en "provmat" med gratis.

Annons:
ariama
7/23/12, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det här är duvfröpåsen.

ariama
7/23/12, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag försökte läsa innehållsförteckningen på den där mysko stången som luktade mycket starkt av honung.

Till slut satte jag texten under min stereolupp som förstorar 20 gånger!

Så här stor är texten, när man väl hittar den som står på svenska och inte tjeckoslovasiska, arabiska eller något annat språk jag är gansa dålig på Flört. Det är min tumme som är bredvid.

ariama
7/23/12, 1:52 PM
#3

Innehållet består nog till största delen av socker och sockerprodukter. Och oljor och fetter icke att förglömma.

Jag har inte en enda anledning att ge mina möss det där!!

Jag sparar den, och hänger ut till fåglarna i vinter när kylan sätter in, och de behöver energi för att hålla värmen.

Och jag blir så trött…

Smådjur kommer alltid sist i "hiearkin". Först komemr diskussionen om vad som är hälsosamt för människor att äta, eller INTE stoppa i sig, på grund av medföljande hälsoproblem.

Sedan rinner en del av kunskapen och insikten och attityderna över till de större husdjuren, hundar, katter, ja även hästar.

Sist i raden ligger smådjuren.

Det vi köper, det fortsätter producenterna att pracka på oss!! Ställer vi krav, ändrar de sig. Om vi blir så många att det handlar om "konsument-makt".

Sånt där skit är i alla fall helt förkastligt att stoppa i våra smådjur!! Finns inte en enda orsak i världen!!

Grodan
7/23/12, 3:40 PM
#4

Man borde stämma dem. Lite honung kan vara ok tycker jag, men vitt rafinerat socker…? varför?

Eller jo, klart jag vet. De har i socker (+honung o fruktos - snacka om kaka på kaka) för att djuren skall äta det.

Sockra skräpmat och alla äter det.

Och det är 2012 nu.

Jag fattar inte varför det här med mat inte utvecklas medans mobiltelefoner och kameror utvecklas varje dag, varje sekund.

Man borde globalt förbjuda vitt socker i all mat omedelbums. Och det sa jag redan för 15 år sedan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sagolandets
7/23/12, 6:05 PM
#5

Uuuuhhh, hemska tanke!!  Hur skulle det gå för oss "skamliga" livsnjutare då?! Skrikandes   Vi som inte vill undvara en smarrig kaka el glass, för att inte tala om gott glas rött!  Oskyldig

Skämt å sido, naturligtvis ska det inte smygas ner i djurmaten som vi ger våra sällskapsdjur, som inte har ngn möjlighet att välja mat själva!

Grodan
7/23/12, 6:10 PM
#6

#5 Men godis är godis. Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
StillaSinnet
7/23/12, 8:09 PM
#7

Jag tycker jag själv äter sämre mat än jag ger mina djur.

Ibland tycker jag att jag är lite hård mot dem när jag själv smäller i min en smågoodispåse eller chips och cola, men jag väljer ju…djuren äter det de får och har inget att välja på.

Precis som jag tycer det är helt galet att man ska mata i småbarn sötsaker innan de ens ber om det själva tycker jag inte vi ska vänja djuren vid olater.

Min son, 17år, är nu inne i en period då han väljer bort så mycket socker han kan. Så började han äta ur påsarna med fryst majs som snacks, påsar som jag har köpt hem till mössen. Jag bannade honom och sa att han får äta konserverna istället.
-Varför får inte mössen konseverna, undrade han
-För de innehåller salt- och sockerlag, svarade jag. han tittade på mig, hämtade en burk och läste.
-varför måste de tillsätta skit i ALLT!?
Nu vägrar han därför konservmajs han också. Han avslutade med:
-Men mamma…varför får mössen bättre mat än vi? Cool

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
7/23/12, 8:16 PM
#8

Skrattande

StarryNight
10/1/12, 11:19 PM
#9

sockerfrö stänger..fy fan..dessa odågor finns i mängder till kaniner,och jag har under flera år fått frågan från kaninägare "hur ofta ger du dina kaniner stänger?"..mitt svar är alltid densamma: -en gång om året, på julafton.

Min kompis och jag brukar skämta om att vi ska spränga vit*kraftfabriken i luften.. = problemet som bortblåst! Tungan ute

Djuren framför allt, alltid!

ariama
10/2/12, 8:00 AM
#10

Nämen USCH Skrikandes Socker till kaniner!!??? Finns det ingen gräns?

Möss och människor är i alla fall allätare, det är inte kaniner!

[Em_I_Am]
10/2/12, 12:02 PM
#11

Det finns även ett mycket populärt "fint" foder till kanin som är väldigt sött. Kaninerna älskar det säger folk. Självklart gör de det eftersom det är behandlat med massor av melass. Finns folk som ger det till hamstrar också. Bland annat en uppfödare som föder upp Campbells som har extremt lätt för att få diabetes. Smart.

Jag köper duvblandning (extra fin utan majs) i 20kilos säck för 399kr från zoosajten. Det är min bas. Sen tillsätter jag annat beroende på om det är till hamstrarna eller mössen.

Brukar ni köpa parakitblandingar, finkblandning, undulatblandning osv att ha i era blandningar? Kolla nogra på påsen då. Det är ofta honung och socker i dessa också.

Tsunamis
10/2/12, 7:47 PM
#12

#Tillsätter du majs i någon form till mössen?

MvH  Tsunamis

[Em_I_Am]
10/2/12, 8:27 PM
#13

Menar du mig Patricia? I så fall: Ja de får majs, men i färsk form (tinad fryst eller färsk eftersom konserverade oftast ligger i sockrad lag). Anledningen till att jag försöker undvika majs i blandningen som ska funka till både möss o hamstrar är för att majs i sig faktiskt är sött. Det är inte jätte sött men med tanke på att Campbells har så lätt för att drabbas av diabetes undviker jag allt sånt till hamstrarna. Mössen får majs med måtta.

Annons:
Tsunamis
10/2/12, 8:34 PM
#14

Ups, blev knas i mobilen med numret efter #. Japp jag menade dig Tungan ute

Tack för svaret var bara nyfiken, antog att du tog en blandning utan majs just pga hamstrarnas skull.

MvH  Tsunamis

[Em_I_Am]
10/2/12, 8:54 PM
#15

Hehe ja siffran trillade bort. :-) Hur mycket majs vågar man ge möss egentligen? Ger ni det i större mängder eller väldigt ofta? Jag ger bara lite någon gång i veckan tillsammans med annan färskmat. Annat grönt och nyttigt får de dagligen.

Tsunamis
10/2/12, 9:30 PM
#16

Snabb googling gav 3g socker per 100g majs, säga vad man vill om det. Kikade även på färska gröna ärtor som faktiskt har 5g socker per 100g vikt.

Jag ger mina 1-2 gånger i veckan i alla fall tänk på att just möss och råttor precis som oss är allätare och inte har några problem med socker i de nivåerna iaf.

MvH  Tsunamis

[Em_I_Am]
10/2/12, 9:37 PM
#17

Okej, men då är det rätt lagom det jag ger redan då.

Upp till toppen
Annons: