Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 687 ggr
Apnea
7/24/12, 9:38 PM

Ohyra

Jag vet att det redan finns massa trådar om ohyra och jag har letat men inte hittat det jag söker.

Upptäckte idag att en av hanarna har vad jag tror är löss. Dom är små avlånga med ben på framkroppen ca 2 mm långa kankse, lite rödbruna i fären. Dom sitter bakom nacken mellan skuldrorna typ, ser dem ingen annan stans. Han var väldigt tunn pälsad där och när jag undersökte alla mössen under stark lampa såg jag att han och hans bur kompis är tunpälsade på huvud. Även fyra honor i en annan bur var tunpälsade på huvud (alltså runt ögonen och i pannan) och mellan skuldrorna. Honorna såg jag dock inga djur på men de har mörk päls medans hanen är siamese.

F*ck känner jag bara nu. Tänkte ringa vet i morgon och åka in med två av dem och se vad de säger, alt ringa och se om de kan skriva ut medicin.

Nu till frågan här låter det som löss och finns det någon oreceptbelagd medicin? Annars åker jag in med dem..

Annons:
Grodan
7/24/12, 11:40 PM
#1

ASCH!!! Attans.

Kan du ta lite foton? Vi behöver till kurstråden. Foton på ögon, på lössen, på ägg, hur pälsen ser ut (den är gles) osv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
7/24/12, 11:43 PM
#2

Jag vet inte om de medel mot löss på smådjur som finns att köpa på djuraffärer och Apoteket funkar så bra. Frontline har rykte om att vara farligt. Lusschampo är inte att rekommendera. Du kan kolla om det finns andra spray. Det är en stor marknad med massa med olika produkter och jag har inte testat så många av dem själv, eftersom det inte funnits anledning…

Tycker det är bäst om du kan få Stronghold. Det är så lätt att fixa med och du kan känna dig trygg sedan.

Fundera också på hur du fick in detta och se till att stoppa smittkällan (ex om du handlar strö eller foder på speciellt ställe och ev fått in det där). Har du köpt möss som haft med sig ägg bör du kontakta dem du köpt mössen av, så att de också är medvetna om att de har löss på sina möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Camillhe
7/24/12, 11:58 PM
#3

Det finns inget ämne som tar löss på möss som är ofarligt och icke receptbelagt. Och flera receptbelagda medel är också ganska farliga. Stronghold i dosen 60 mg/ml är det jag rekommenderar. En dutt i nacken. Var försiktig så du inte överdoserar.

Apnea
7/25/12, 1:07 PM
#4

Stronghold är recept belagt har jag för mig? Det var nämnligen det som var min första tanke till mössen, stronghold alltså. Provar att ringa nu och ser vad de säger. om jag måste åka in eller inte.

Jag har inte köppt några möss på ett tag (1-2 månader tror jag och ingen utav dem är angripna) utan jag misstänker att det har kommit in genom fodret. Förvarar "basen" i en tunna och innan jag har blandat ned det i tunnan så ligger det i säckar ute på altanen. Jag har sett spår av möss där ute så troligtvis har någon smittbärande ***** sprungit i maten. Så planen är väll att sanera, städa musrum och slänga all gammal mat och köpa ny och förvara någonstans inomhus. Låter det som en trolig källa till ohyran? För det är det ända jag har kommit på.

Apnea
7/25/12, 1:21 PM
#5

Har bokat tid nu, dom kunde inte skriva ut strongholt utan att titta coh ta prover på musarna. Så på fredag åker jag in med två ut av dem. Kan fota lite på dem snart.

Minoth
7/25/12, 1:35 PM
#6

#5 säg att du har typ 100 möss hemma så får du massor med stronghold du kan ta ut ^^

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Apnea
7/25/12, 6:37 PM
#7

Den tanken har kommit upp ja ;)

Minoth
7/25/12, 11:06 PM
#8

#7 jag gjorde de.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Apnea
7/27/12, 5:37 PM
#9

Det var löss och inget värre, fick stronghold och ska städa, byta burar och medicinera när jag kommer hem. Har även köppt nytt föder och spån som ska förvaras innomhus. så nu blir jag förhoppningsvis av med skiten :)

Upp till toppen
Annons: