Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2153 ggr
Babydino
7/28/12, 2:35 PM

Mus hus.

Hej. 
Jag är som sagt lite påläst men då jag planerar att skaffa några möss till hösten så skulle jag vilja ha lite tips av er. Även om jag får det av uppfödaren, men vill vara lite mer förbered, alla sidor jag har läst på har det stått lite olika så jag är osäker på hur jag ska göra för att mössen ska må bra. 

Vad kostar en bur till 3 eller fler möss? Vad kostade era?  Vad bör man ha för foder? Vad bör man ha för inredning? Rutiner som kan vara bra att hålla?  Andra tips och knep?

Annons:
VStromberg
7/28/12, 6:20 PM
#1

Vad kostar en bur till 3 eller fler möss? Vad kostade era?

Jag har fått alla mina burar gratis, men det bästa är väl att leta efter ett så stort akvarium som möjligt. 300kr kanske?

**
Vad bör man ha för foder?**

Ett basfoder, mitt består av olika flingor, fröer, nötter, havregryn, högenergi-torrfoder för hund, knäckebröd. Varje dag får de något färskt, ex. köttfärs, färskfoder för hund, fisk, sallad, grönsaker, frukt, ost..

Vad bör man ha för inredning?

Så mycket som möjligt ;) Möss är väldigt underhållande och älskar att upptäcka och utforska. Varje gång jag städar mina burar så flyttar jag runt inredningen och lägger till/tar bort saker. Ex äggkartonger, toarullar, diverse kartonger och förpackningar, grenar, tyg.. Ja, det jag kan få tag på egentligen.

Rutiner som kan vara bra att hålla?

Ta upp varje mus minst en gång om dagen och kolla igenom den, annars är möss inte direkt några djur som behöver rutiner.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Babydino
7/28/12, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Okej. Tack så mycket! Skrattande

Här är en bild på vad jag hade tänkt ha i min bur. 
Gärna tips på vad som är bra och dåligt och sådant. 
Samt lite andra tips på "leksaker"

VStromberg
7/28/12, 7:16 PM
#3

Ser bra ut :) Tänk dock på att möss kissar rätt så mycket, så träinredningen behöver tvättas med såpa någon gång i månaden. (Och allt annat också för den delen)

Jag hade dock försökt hitta ett begagnat större akvarium, jag har ett 112l som jag tycker är lite litet… Roligare om man kan ha en större grupp honor och inreda snyggt!

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Babydino
7/28/12, 7:19 PM
#4

Ja, det är alltid roligt att inreda Skrattande

Hade dock endast tänkt ha 2-3 honor och kanske som sagt 2 hanar. Glad

VStromberg
7/28/12, 7:21 PM
#5

Visst är det :D Särskilt för mössen, som undersöker allt :)

Ja men då räcker det, menade bara att du kan få ett större akvarium för samma pris, om du väljer begagnat :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Babydino
7/28/12, 7:24 PM
#6

Jaha. Åh, det hade jag inte tänkt på. Skrattande
Ska kolla runt.

Annons:
Minoth
7/28/12, 7:56 PM
#7

80x40x40 akvarium kostar 300kr på hornbach :)  helt nytt

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Babydino
7/28/12, 8:04 PM
#8

#7 Ah, jag har hittat ett akvarium i närhetan av mig. 
112l.
80x35x40
300kr

Och jag gissar att man måste betala frakt på den.

Men om personen inte vill sälja det till mig kan jag ju alltid ta mig en titt! Glad

Babydino
7/28/12, 8:14 PM
#9

#7 Har du löpt akvarium där?

Babydino
7/28/12, 8:17 PM
#10

Jag har en annan fråga.
Om jag nu köper ett akvarium på den storleken, skulle det vara möjligt att sätta ett nät imellan och ha hanar på ena sidan och honor på andra sidan?

Minoth
7/28/12, 8:30 PM
#11

#10 det tycker jag inte. För de första blir de för litet och för de andra så blir de extremt stressfyllt. Och HANAR kan du glömma isf :P dom skulle döda varandra direkt med honor brevid.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

VStromberg
7/28/12, 10:56 PM
#12

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Babydino
7/28/12, 11:23 PM
#13

#11 okej, men hade tog tänkt mig att köpa något i plast och ta ut rätt mått så att jag kan limma fast den i mellan. Blir hanarna tokiga av det med? Jag menar, de kommer ju inte ens de honorna. Eller ha fysik kontakt med dem? 
Eller blir det helt enkelt för mycket för dem att bo vägg i vägg med honorna? 
Jag kollade på jordbruksverket och i en bur som är  80x35x40 får man ha 14 möss (vet att det inte är bra med en flock över 10djur) Och om man delar av det så får man enligt jordbruksverket ha 7 möss på varje sida. Tänker dock inte ha så många. 2-3 stycker på varje sida. Så förlitet tror jag inte det blir. 
Här är en fin räknare som någon på sidan gjort http://optimena.se/burraknare.html

#12 jag har kollat på den. Men kan någon säga vad de där fläckan kan vara. Ingen skada eller så va?

Annons:
Babydino
7/28/12, 11:41 PM
#14

Kom på en annan sak. Jag åker till min far varnnan helg och måste då ta med mig råttorna då min mor jobbar och/eller reser bort (ev jobbar utomlands-norge) då.
Så jag tror inte att ett akvarium blir bra egentligen.
Två mindre burar skulle egentligen vara mer lämpligt.

[greywitch]
7/29/12, 11:49 AM
#15

#13 det ser mer ut som det är en skada på arbetsbänken akvariet står på så akvariet är säkert helt och fint.

Babydino
7/29/12, 11:53 AM
#16

#15 okej. Glad

Men är det någon som kan säga mig vrf det inte skulle gå och ha hanar och honor bredvid varandra om och skärmar av med en icke genomskilig plast sak (hår plast) Blir det för nära? 
Nu var ju det kanske en öndöig fråga då jag ändå tänk skaffa två mindre burar till dem. Men jag är väldigt sugen på att veta svaret! Skrattande

[greywitch]
7/29/12, 12:00 PM
#17

#15 Då ska jag försöka svara utifrån min erfarenhet Skrattande

Hanar har en tendens att inte gilla andra hanar, ibland kan man ha tur att några hanar klarar av att bo ihop, sätter du de då för nära honor, så kan de bli så testoteron fyllda så de helt plötsligt inte tål andra hanar längre, möss har otroligt bra luktsinne, så egentligen borde man ha honor och hanar i olika rum om man nu ska vara riktigt hård. Jag har hanar som bor vägg i vägg i terrarier, även vägg i vägg med honor, dock märker inte jag några större problem.

Men ska du bara ha ett akvarie så bör du nöja dig med ett kön enbart för har du hanar o de börjar slåss så måste du helt plötsligt ha tre burar eller fler för att kunna dela på de.

Då du kanske åker till din pappa etc är det jättebra att ha plastbackar såna där större med lock som du gör nät fönster på kortsidorna eller många små hål med hjälp av en lödkolv så det blir luftigt och bra, sen är de bara att stapla på varandra och bära iväg. Glad

Lycka till Kram

Grodan
7/29/12, 3:54 PM
#18

Varje musbur jag har kostar nog i snitt 150 kr.

Jag köper hel havre, hel vete och kornkross i 25 kg säckar på foderbutik (Granngården sist), sedan köper jag solrosfrö, oskalad sesamfrö, vetegroddar, linfrö, bovete, mandel, valnötter, kokoschips mm och blandar själv.

Kostnad? Mja, kilopriset blir nog inte mer än 5-10 kr, men vet inte så noga faktiskt.

Jag kör med kartonger, papper, toarullar, pinnar o grenar som inredning. Byt ut varje vecka mot nytt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Babydino
7/29/12, 4:01 PM
#19

#17 Jaha. Så förstår jag. Jag vill nog inte ta den risken. Placerar dem nog i varsin ända av mitt rum i varsin bur! Glad

#18 Tack så mycket! :3

Grodan
7/29/12, 4:14 PM
#20

Testosteron-nivån höjs när hanar har träffat hona. Att ha honor omkring sig behöver inte alls vara något bekymmer. (Fast då pratar jag ju om möss som sitter i var sina burar och inte endast med galler mellan burarna - det går ju inte!)

MEN det är inte fullt naturligt för mushanar att bo ihop. Släktingar kan acceptera och tolerera varandra. Mjukare och mindre dominanta hanar kan leva i mindre hangrupper.

Det viktigaste är dock att du som ägare förstår hanar, hur de fungerar, och snabbt kan åtgärda probelm. Det är inte ok att tvinga dem att leva tillsammans för att du har brist på utrymme. Det är inte ok att de jagar och biter varandra, mobbar någon eller dyligt. Hanar som bor fredligt i grupp skall inte ha sår, inte hack i öronen (ok, ett yttepyttelitet hack kan få finnas, även honor kan ju ha sådana) .Därför måste du kunna läsa dina hanar och vara medveten om att tar du en kull kanske du inte får hanarna sålda.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Babydino
7/29/12, 4:26 PM
#21

#20 Okej, men jag tänkte köpa hanar som är från samma kull. Är det fortfarande en risk? 
Honorna kommer om möjligt också att komma från samma kull. 
Jag tänker inte avla på dem.
Dels för att de är syskon och sedan att jag fått för mig att röda möss inte mår bra att bli korsade.

VStromberg
7/29/12, 5:46 PM
#22

Det är fortfarande en risk, tyvärr.. Det KAN gå, om du har de i olika ändar av ditt rum, och inte pillar i honorna först och sen hos hanarna :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Babydino
7/29/12, 6:25 PM
#23

#22 Okej, tack för tipset att man inte ska pilla på flickorna först innan pojkarna! Glad

Men jag tror ändå att jag ska göra så även om det är en risk.

Grodan
8/23/12, 1:53 AM
#24

Är detta dina första möss?

Varför inte bara nöja dig med en bur med honor? Några noga utvalt underbart söta, sociala, tama och trevliga honor!

Jag får avelsvibbar när du skriver att du vill ha hanar och ärligt. Det finns väldigt många uppfödare redan och jag tycker att du kan skaffa några honor först och känna efter, speciellt om det är dina första möss.

Möss har mycket emot sig och vi behöver seriösa, pålästa och envisa personer som vill föda upp möss för att göra något bra med vår musstam. Berika.

Vi har så mkt problem idag pga att många avlat som galningar och varit ganska oseriösa.

Många är också de som tar på sig för mkt och sedan blir djuren lidande.

Fundera lite.

Jag kan ju vara ute och cykla.

Du kanske bara vill ha möss som sällskap. Och hanar är underbara. Inget snack om saken. Men många mushonor kan vara precis lika underbara. Det gäller att du som köpare väljer noga. Ta inte bara några för att de är snygga. Det finns så mkt möss. Finns ingen anledning att ha bråttom. Hälsa på dem och välj med hjärtat. Ge också musen en chans att välja dig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Babydino
8/23/12, 4:14 PM
#25

#24 Jag har bestämmt mig för länge sedan att jag endamst ska ha en normal gallerbur med plastbotten som är rymmlig för 2 honor. 

Sedan har jag läst en massa här och var.

Jag ska inte avla bara ha dem som sällskap.

Funderade på Chinchillor, men sa nej till mig själv för att rädda dem från att lida. Hur fluffiga de än är vill jag inte riskera att de ska må dåligt och ta självmord.-ta av sig pälsen och sådant. :O

Grodan
8/23/12, 4:55 PM
#26

#25 Låter bra med en bur med honor. Så du har lagt tanken på hanar på hyllan?

Hur mycket har du träffat möss? Varför ville du ha en bur med honor och en med hanar? Vilket kön tycker du bäst om? Har du något emot att hanar luktar?

Vore kul om du kunde svara på dessa frågor, samt de jag ställt tidigare. Är nyfiken. Skrattande

Det där med Chinchillor hänger jag inte med på riktigt…. varför skulle de begår självmord och ta av sig pälsen? Förvånad Å andra sidan hör det väl inte alls till saken…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Babydino
8/23/12, 7:46 PM
#27

#26 
Så du har lagt tanken på hanar på hyllan? Ja det har jag. 
Hur mycket har du träffat möss? Ingenting. Uppfödaren bor inte i Göteborg men hennes släkt bor här så om hon ska hit ska hon ta med dem. Är tveksam eftersom jag vill vete precis vilken mus som gillar mig och vilken jag gillar osv. 
Varför ville du ha en bur med honor och en med hanar? Jag vill det för att jag läste att hanar var mer myssiga men att honor var mer lugna. Jag vet inte riktigt vad jag tänkte, men nu är det bara honror. 
Har du något emot att hanar luktar? Nej. Det hade jag inte direkt brytt mig om. 

Nej, det där med chinchillor har inte med saken att göra. Menar dock att jag inte ville ha det djuret hur mycket jag ens ville för jag kan inte ta hand om en chinchilla för de är så käsnliga och så och blir deprimerade.

Annons:
Grodan
8/23/12, 8:14 PM
#28

#27 Tack för svaren.

Jag tycker du ska hälsa på hos en musuppfödare och välja möss. Om man ska ha mössen som sällskap i förhoppningsvis 2 år så tycker jag det är viktigt att man får välja mellan flera möss. Välja genom att träffa dem, hålla i dem osv. Inte titta på foto och säga den vill jag ha. Inte köpa grisen i säcken.

Och välj inte en mus som är otrevlig för att den inte är hanterad, har du otur är den otrevlig och blir aldrig trevlig.

Bäst är om du väljer uppfödare först. Välj en uppfödare som har bra rykte, som sålt många trevliga möss och som bara parar absolut trevliga möss. Hos denna uppfödare har du störst chans att hitta några underbara töser som kommer att förgylla ditt liv. Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
8/23/12, 9:01 PM
#29

Jag blir så otroligt ledsen när jag läser att folk har förutfattade meningar om vissa djurslag. De flesta gånger är de helt uppåt väggarna fel. Det är ju både dumt och synd.

Jättebra att du inte tänker ta dig an ett djurslag du inte känner att du är redo för. Men måste säga att chinchillor vare sig är särskilt känsliga eller brukar bli deprimerade. Och tar de av sig pälsen då är det något allvarligt fel på dem.
Så det är synd att du tror det.

Däremot är det ju en väldigt skillnad i djurslag mellan mus och chinchilla. Chillor ska ju i och för sig som möss bo minst två och två, men chillor kräver ju en bur på minst 0.5kvm och kostar ca 1500kr styck och uppåt. Medans möss kan man ha i mindre burar och kostar mindre.

Så det är helt klart en skillnad.

Men jag håller med Grodan att det är ju klart bättre om man kan åka och hälsa på djuren man ska köpa först. Återigen, gäller ju alla djurslag. Speciellt om man aldrig träffat eller ägt ett sådant djur innan.

Har man lite fler hemma så kan det ju vara helt ok att köpa från någon uppfödare man känner och litar på utan att ha träffat djuret innan. Men då får man ju lita på att uppfödaren berättar om hur djuren är först.

Men har man aldrig träffat några först, åk och hälsa på, kläm, känn, klappa, klia bakom örat. Se ifall det är ett djurslag för dig till att börja med. Så slipper man göra några misstag:)

Babydino
8/23/12, 9:02 PM
#30

#28 Ah. Men jag har pratat med henne en stund nu. Känns konstigt att säga: Jag vill inte ha dina möss för jag får inte träffa dem innan. 
Usch. Hatar när sådant här händer. Rynkar på näsan

Grodan
8/23/12, 9:13 PM
#31

#30 Jag tycker att du gör rätt. Det finns massor med uppfödare i Göteborgsområdet och det finns så mkt möss!!! Du har rätt att vara kräsen och ställa krav, inte bli påprackad djur som kanske inte är bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Babydino
8/23/12, 9:15 PM
#32

#31 Hon är med i tråden. Så hon ser detta. Och det känns ännu mer elakt. Usch. 
Nu kan jag gräva min grav.
Jag kan inte vra så här elak mot någon. Gråter

Grodan
8/23/12, 9:23 PM
#33

#32 Det är inte elakt. Du är ju köparen. Du vill ha ett par sällskapsmöss.

Men vi ska inte prata om vad du och en speciell uppfödare kommit överens om öppet. Det kan kännas konstigt. Så bäst är att inte namnge någon. Ta allt privat.

Nu kan det ju finnas tillfällen då man faktiskt som människa inte orkar ha hem folk. Som smådjursuppfödare skall man ha svängdörrar hemma och släppa in alla som vill ha en gratis titt på ens djur. Ibland orkar man inte och stänger dörren. Vi sådana tillfällen kan jag förstå att man tycker att det är mer lämpligt att träffas på ex IKEAs parkering och så får den intresserade köparen titta på mössen man har till salu där. Jag har faktiskt gjort detta vid något tillfälle, för att jag skämdes över mitt boende.

Om det däremot är så att du, Babydino, inte kan förflytta dig till uppfödare pga att du inte har bil, körkort, pengar till tåg eller buss eller inte har någon som kan köra dig så är det värre. Då får du ju eg vara tacksam över att det finns någon som vill möta dig.Är du däremot under 18 år bör du kanske be din mor eller far att köra dig dit alt om ni inte har bil åka med dig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Babydino
8/23/12, 10:18 PM
#34

#33 Okej :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: