Annons:
Etikettertill-minne-avin-memorian
Läst 1038 ggr
Muszimba
7/31/12, 12:30 PM

Djur-fri....:(

Numera är jag musfri pga ohyra som varit på mina djur. De sista fick somna in igår. De som fick somna in i går var MORakullans Yesta och Vattnadals Nybble.

Rest In Peace i Nangijala mammas tjejer.

Annons:
Vixxen
7/31/12, 12:34 PM
#1

Ohyra?

Muszimba
7/31/12, 1:26 PM
#2

Ja, jag har haft ohyra på mina möss där veterinär vägrat mig den medicin jag velat ha till dem. Så jag har låtit mina möss få somna in.

Toxxic
7/31/12, 2:03 PM
#3

Möjligheten finns ju alltid att ta kontakt med en annan veterinär för att få något annat utskrivet? Ohyra är väl i regel ganska lätt avhjälpt?

Stephanie
7/31/12, 2:11 PM
#4

#2 oj, vad var det för medicin du ville ha då?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Tsunamis
7/31/12, 2:15 PM
#5

Grejen med vetrinärer är att kunna hantera dem på rätt sätt och kunna prata med dem om det är så att de inte har erfarenheter av smådjur och man vill få något utskrivet. Det går inte riktigt kräva att få saker utskrivna av dem. Ohyremedel är de sällan benhårda på heller eftersom det inte är anitibotika eller stark medicin. Tycker det är synd att du valde att avliva alla mössen. Är ledsen men det är så jag tycker. Hoppas saker och ting ordnar upp sig för dig.

MvH  Tsunamis

Vixxen
7/31/12, 2:18 PM
#6

Nu vet vi inte vad det är för ohyra du haft på dina möss. Se till att sanera ordentligt hemma först om du tänker skaffa nya möss…

Annons:
kimky
7/31/12, 2:31 PM
#7

Vissa veterinärer är helt inkompetenta,när jag var för 1,5vecka sen fick jag visa och förklara för veterinären vad det var för sjukdom samt hur man behndla det för Veterinären(!) själv… Vissa passar inte att jobba som det

Camillhe
7/31/12, 3:19 PM
#8

Det handlar ju främst om att veterinärutbildningen inte utbildar veterinärerna om "exotiska djur".Inte om att veterinärerna är inkompetenta. Det är alltid bra att ta med sig numret till en exotiska djur veterinär som vetten kan kontakta.

Att det skulle vara omöjligt att få utskrivet ohyremedicin har jag svårt att förstå, antar att det handlar om Stronghold. Går mössen med ohyran väldigt länge kan det ju påverka allmäntillståndet också och de kan få andra sjukdomar pga nersänkt immunförsvar. Jag hoppas att det är pga ngt sånt de är avlivade och inte endast pga ohyra, för det tycker jag vore en hemsk anledning.

Velinga1984
7/31/12, 4:34 PM
#9

Då hade jag gått till en annan veterinär, där jag fått respons. 3 behandlingar med stronghold tog bort ohyran jag fick med mig. Tråkigt med mössen :(

Muszimba
7/31/12, 5:21 PM
#10

#6 jag är van musägare då jag haft möss sedan februari 2004 så jag sanerar ALLTID vid ny djurbesättning och minst 40 dagars karens vid nya möss som ska in i befintlig grupp. #9 det var pga deras allmäntillstånd utöver ohyran som gjorde att jag valde att ta bort dem. Strong-hold ville jag ha men fick inte det. Ska nu vänta ett tag innan jag skaffar nya möss. Dessutom undanber jag mig "idiotiska" svar då jag kommer att SKRIKA högt av ilska.

kimky
7/31/12, 6:04 PM
#11

#8 Jag tycker iaf att det är dåligt av en utbildad veterinär inte kan se eller en våga hållla i en orm eller råtta,då är det något fel..
Grunden är ju att ha en djurvårdar utbildning för veterinärutbildning och där är grundkriterier att kunna handter ormar och gnagare.

Denna kommentar har tagits bort.
Tsunamis
7/31/12, 6:14 PM
#13

#10 vilka svar är idiotiska?

MvH  Tsunamis

Annons:
adirf1
7/31/12, 6:21 PM
#14

#11 Grunden är inte alltid en djurvårdarutbildning, för det mesta är det natur vilket enligt mig är väldigt synd. Det är ju bäst betyg som kommer in & det är för många tror jag svårt att både gå natur(ett måste för att läsa veterinär) & djurvård..

Vixxen
7/31/12, 6:25 PM
#15

# 10 Låter lovande inför framtiden!

Toxxic
7/31/12, 6:29 PM
#16

#10 jag undrar samma son Tsunamis, vilka svar är idiotiska?

knutteknop
8/1/12, 1:24 AM
#17

Gud vad tråkigt :/


Myrtorpets Möss och Kaniner

Muszimba
8/1/12, 11:31 AM
#18

Idiotiskt svar är för mig att man trycker ner person med ett inlägg som faktiskt är en självklarhet som tex sanering innan nytt musköp, har man inte kollat upp tex mig på min profil här inne innan man skriver det man gör. Just nu så har jag(& haft) en jobbig privat period utöver detta med mössen och det gör mig mer ilsken som ett bi mot idiotiska inlägg.

Vixxen
8/1/12, 12:07 PM
#19

# 18 Vi är inte så intresserade av dig eller din historia utan försöker på ett schysst sätt hjälpa dig med det du skriver om i ditt inlägg. Skulle man vara tvungen att läsa allas profiler innan man svarar skulle väldigt få inlägg bli besvarade. Det som för dig är en självklarhet är inte det för alla. Vill du använda forumet för att som du själv skriver "trycka ner" andra som försöker ge ett råd i all välmening så är det upp till dig…

Muszimba
8/1/12, 12:16 PM
#20

#19 jag trycker inte ner någon här inne. Har dessutom suttit i SVEMUS styrelse i flera år. Jag brukar faktiskt kolla en del profiler om jag är osäker på hur djur ana de är och anpassa mitt inlägg därefter för att minska problem!!!

Annons:
Vixxen
8/1/12, 12:23 PM
#21

# 20 Jag upplevde det iallafall som ett påhopp att mitt inlägg var "idiotiskt". Tycker till och med att det är på sin plats med en ursäkt!

Muszimba
8/1/12, 12:51 PM
#22

Varför en ursäkt från mig när jag inte får från dig?!? Dessutom så gav jag EXEMPEL, att det var till viss del från ditt inlägg är tråkigt att du upplever det så. Jag anser att man ska vara öppen och positiv, men just nu är JAG som person inte positiv pga min egna livs-situation som jag inte vill dela med alla.

Vixxen
8/1/12, 1:01 PM
#23

# 22 Vad jag vet har jag inte varit otrevlig mot dig på minsta vis! Det du upplever som "idiotiskt" var inget sätt att trycka ner dig utan ett gott råd i all välmening! Hur du i din "inte positiva-anda" väljer att tolka ett råd från någon som inte vet ett dyft om ditt liv är upp till dig.

Vad har jag att be om ursäkt för? Att jag inte visste att du var en van musägare?

Jag upplevde ditt EXEMPEL som ett klart sätt att trycka ner mig!

Muszimba
8/1/12, 2:10 PM
#24

Det var inte mina sikt att göra det. Jag försökte kolla vem du var på din profil, men då jag inte kunde avgöra vem du var och hur van vid möss du är. Av det så är det svÅrt för mig hur jag skulle svara ditt inlägg. Jag försöker alltid ge ett rättvist svar och är det något som jag inte vill att andra ska läsa så skickar jag alltid ett privat meddelade till den berörda personen så man kan ge bättre respons. Hoppas du förstår hur jag menar. Att du skrev det var i all välmening förstår jag, men jag tolkade det som om att jag skulle vara helt novis med möss och inte bry mig så mkt om dem. Alla kan tolka fel på vad som skrivs här inne.

Vixxen
8/1/12, 2:18 PM
#25

# 24 Okej, nog om det!

Tillbaka till det tråden handlade om:

Jag förstår din frustration över att behöva ta bort dina möss! Tänker du skaffa nya om ett tag?

StillaSinnet
8/2/12, 12:27 PM
#26

#25 Muszimba har under en längre tid haft sig själv att kämpa med och har nu tagit ett förnufigt beslut att vara helt djurfri en längre period för att rå om sig själv och läka det som behöver läkas.

Alla hennes uppdrag i Svemus är också avslutade.

#0 Ta hand om dig

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Vixxen
8/2/12, 12:29 PM
#27

# 26 Okej

# TS Hoppas allt ordnar sig till det bästa!

Annons:
Muszimba
8/2/12, 12:39 PM
#28

#26 Tack för de orden som värmer mitt hjärta.:) #25 så småningom skaffar jag nya men tidigast om 4 veckor. Jag har haft det tufft som #26 skriver och därför reagerat sk feltolkande utan att vilja vara elak mot ngn. Men när saker runt mig verkat bli bra har jag fått stora problem med mössen och gått ner för räkning igen. Nu i helgen tar jag mig riktig tid för att sanera burar, hus, foderskålar med meta när jag är ledig från jobbet och ska då bara vara själv hemma utan kontakt med omvärlden. När jag skaffar nya möss vet jag vilken färg jag vill ha på dem, svart, blått och kanske splash eller tro Olof, helst korthår, satin korthår och långhår.

Tsunamis
8/2/12, 1:48 PM
#29

Skaffa inga djur för tidigt bara, även om du känner att du vill. Det är för deras och ditt bästa.

MvH  Tsunamis

StillaSinnet
8/2/12, 2:35 PM
#30

#28 vänta mycket mer än så tycker jag

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
8/4/12, 9:33 PM
#31

Det här är en jobbig tråd av många anledningar.

Den skapar konflikt. Och av helt naturliga anledningar.

Dock var tråden inte skapad för att skapa konflikt, utan för att få stöd och uppmuntran. Jag skriver nu några ord privat i pm till TS och låser tråden.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: