Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1371 ggr
jauchzet
2012-08-01 15:05

Fasen också!

Kommer hem från semestern och ser att Ayla fått snedskalle. Veterinären på fredag för att se om de kan göra nåt. Vill helst inte avliva henne då hon är enda kompisen till Tara. Avlivas Ayla måste Tara avlivas också eftersom jag inte vill att hon ska vara ensam.

Hon hade inte snedskalle när jag åkte i fredags så det är ganska milt än så länge, men usch…

Läste att vibranord + baytril kan hjälpa? Nån som botat snedskalle? Hon lutar inte så mycket att jag tror att hon är jätte störd av det, så om hon har kvar den lutningen kan hon nog ändå leva ett normalt liv.

Annons:
Camillhe
2012-08-01 17:21
#1

Snedskalle kan bero på olika saker, och är det pga bakterier så kan det botas eller bli tillräckligt bra för att hon ska kunna leva med det. Ju snabbare du får in antibiotikan desto större chans. Jag hade behandlat med baytril och ronaxan (samma verksamma ämne som vibranord men vibranord är flytande och kanske lättare att få i musen).

jauchzet
2012-08-01 17:55
#2

Jag tror att det beror på myco. Fick en tid till exoavdelningen på fredag och jag har lite vibranord hemma som jag ger henne nu så att det förhoppningsvis inte ska bli värre iaf. Hon lutar, men inte så mycket att hon verkar lida av det just nu iaf. Jag hoppas att det går att stoppa innan hon lutar alltför mycket… om det ens går att stoppa.

Men baytril ska jag be om på fredag!

Grodan
2012-08-03 17:54
#3

Jag har botat möss med snedskalle med samma som #1. Dock har jag kört lite högre dos än rekommenderad, detta pga att redan så pass sjuka djur kan ha svårt att ta upp medicinen och för svag dos då inte fungerar. Snedskalle på möss är ofta mkt mkt akut* och därför rekommenderar jag dubbel dos.

* På endast något dygn kan mössen bli så pass sneda att de inte kan hålla sig upprätt, speciellt inte i bur med spån på golvet. Mössen måste stödmatas, hållas varma och sitta på tyg. Och ges två bredspektra i kombination för bäst resultat - i a f har det fungerar i flera år, men inte säkert att den nya stammen av Pasteurella som jag misstänker att vi har i Sverige på mössen är känslig mot varken Baytril (Enrofloxacin) eller Ronnaxan (Doxycyklin)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
2012-08-03 18:20
#4

Jag hittade både baytril och vibranord hemma som jag givit henne innan jag fick mer av veterinären idag. Hon har iaf inte börjat luta mer sen jag kom hem och började ge henne medicin… Och veterinären sa att det verkligen inte var det värsta fallet hon hade sett, så jag hoppas att det ska ordna sig nu… Men jag kanske ska höja dosen lite då. Hur mycket mer ska man ta då?

Grodan
2012-08-03 18:25
#5

#4 Vad bra. Det är så bra att kunna ha antibiotika hemma. När möss blir sjuka är det bråttom!!! *håller en tumme*

Glömde tala om att lutningen sällan kan bli 100% rak igen. Oftast kan den avstanna vid det läget det var när man satt in antibiotika. Det som förändras är att efter medicinering så kan musen uppfatta livet som rakt även om den håller huvudet snett. Snedheten beror på "ärrbildning" i innerörat. Musen är inte medveten om att den håller huvudet snett, utan det sker automatiskt när det blir fel i balansorganet i örat.

Snedskalle kan även orsakas av att något trycker på innerörat, men det är mer ovanligt… och i de fallen kan man se något i örat samt känna lukt…

Snabb o simpel förklaring. Kanske orkar någon skriva lite bättre?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2012-08-07 10:14
#6

Har varit bortrest utan dator en vecka så detta har jag missat. Hur har det gått?

Annons:
jauchzet
2012-08-07 10:48
#7

#6 Jo, jag tog henne till veterinären på fredagen då och hon har inte blivit sämre sen dess iaf. Hon är fortfarande väldigt pigg och glad som alltid och hon lutar ju inte mindre än förut, men så länge hon inte lutar mer så är jag nöjd. Lite orolig att hon kommer börja luta mer när jag slutar med medicinen, men det kan jag ju inte göra så mycket åt isf… Rynkar på näsan

Camillhe
2012-08-07 11:01
#8

Jag hade gett henne i 14 dagar. Ofta kan det behövas en lång kur.

ajanki
2012-08-07 11:05
#9

Vad bra att hon inte lutar mer i alla fall!! Håller tummarna att  blir bättre!

ajanki
2012-08-07 11:08
#10

Håller med Camillhe, 14 dagar minst, brukar inte räcka med 10 dagar.

jauchzet
2012-08-07 13:06
#11

Ok! Jag kör på 14 dagar då! Glad Tack för tipset!

jauchzet
2012-08-11 14:11
#12

Tror tyvärr inte att det hjälper… Tycker att hon lutar mer nu än vad hon gjorde förut. Jag medicinerar perioden ut så får vi väl se, men det känns kört… Rynkar på näsan

Camillhe
2012-08-11 14:31
#13

Åh vad tråkigt :(

Annons:
ajanki
2012-08-11 14:37
Grodan
2012-08-11 14:47
#15

#12 Hur mycket lutar hon då? Kan hon gå och hålla balansen?

Det är inte alltid själva lutningen man ska kolla på utan hur musen klarar livet. Om hon kan sitta och äta osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
2012-08-12 17:24
#16

Hon äter ju som vanligt och så. Kan ju sitta ordentligt så då kan hon ju äta, men hon har lite dålig balans när hon ställer sig på bakbenen utan stöd för framfötterna. Hon verkar dock ha fattat det nu, så nu ställer hon sig aldrig på bakbenen utan stöd… Hon kan sitta på bordet och ta medicinen utan att man håller i henne ibland har jag märkt. Dock inte baytrilen… Aldrig haft en mus som man kunnat göra så med. Nån annan som har den erfarenheten?

Grodan
2012-08-23 00:49
#17

#16 Lät ju bra. Det är en helt annan sak om de rullar runt och inte kan få fäste…

Körde du kuren till slutet. Blev det någon förbättring?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
2012-08-23 15:11
#18

Jag körde 14 dagar med antibiotika. Hon är pigg och glad som vanligt. Vandaliserar just nu äggkartong i speed. Hon lutar dock fortfarande och jag vet inte, men jag tycker ju att hon lutar mer än när jag började ge henne medicinen.

Grodan
2012-08-23 15:52
#19

#18 Ok, men lutningen har väl slutat att utvecklas nu eller?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
2012-08-23 17:28
#20

Jag vet inte. Det känns som att hon kanske lutar lite mer är när jag slutade, men jag är verkligen inte säker. Ibland ser det ut som att hon lutar jätte mycket och ibland när hon sitter och äter så ser det inte så farligt ut…

Blir lite förvirrad.

Annons:
Grodan
2012-08-23 18:20
#21

#20 Ok. Jag förstår. Det kan vara så att vissa rörelser gör att hon lutar mer och vissa att hon lutar mindre.

Tycker inte du behöver oroa dig. Hon äter och mår bra. Kan hålla balansen. Det är det viktiga.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: