Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1064 ggr
LadyNagini
8/5/12, 12:43 AM

tricolors har blivit...

Herregud! Tricolor möss har blivit så mainstream. För ett år sen har nästan ingen haft dem, och nu finns dom överallt. Tricolor blivit så populärt. Bokstavligen alla vill ha en fin 3färgad möss. Vad hände med fina normala musar?

Om 2 år kommer alla vilja ha rainbow möss som lyser i mörkret. Men jaja. In order for things to evolve, they have to move forward, i guess.

Annons:
L8sson
8/5/12, 1:13 AM
#1

Jag har inte tricolor, men kan hålla med om att det blivit som en babyboom. Tungan ute Men de finns dom som håller sig kvar på andra möss även! Jag älskar tecknat Svart/vitt.. Mums :D

Lamina
8/5/12, 1:13 AM
#2

Självklart vill folk ha djur med nya coola färger, former och what not, så har det alltid varit. Och tyvärr är det ofta djuren som får lida för att människor avlar på dom djuren utan en tanke på hälsa, temperament osv (därmed inte sagt att alla som avlar på dessa djur gör det oseriöst). Så har det också alltid varit. På djurfronten intet nytt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[RoxannaH]
8/5/12, 2:39 AM
#3

Jag har inga tricolour :P

Velinga1984
8/5/12, 3:08 AM
#4

Jag har trikolor och illa upp av inlägget. Jag älskar trefärgade katter och är helt lyrisk att nåt snarlikt finns på möss. Jag tror att alla färger, teckningar och hårlag går i omgångar över vad som är populärt.

Charlie2006
8/5/12, 8:18 AM
#5

Jag har också tricolor och föder upp teckningen. :) Men det har inte att göra med att den är vanlig eller att jag vill ha för alla andra har. Jag tycker att bra färgade tricolor möss är fina. :)

Visst det går i vågor vad folk gillar, om ett tag kommer det vara en annan färg/teckning många folk vill ha. Själv stannar jag nog på tricolor.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ariama
8/5/12, 9:26 AM
#6

Ja, det finns "mode-färger" på möss också.

Vill man föda upp möss för att sälja, ska man fråga vilken färg som är på modet "just nu". Glad

Sedan finns det alltid de som har egna favoritfärger, oavsett om de är modefärger för tillfället, eller inte.

Mina egna favoritfärger går i rött. RY, DY, golden cinnamon, golden agouti, bra färgade tan. Men rödtoner, eller tan, har tyvärr inte varit någon modefärg så länge som jag har hållt på med möss i alla fall. Synd, för det är svårt att få tag i bra avelsdjur.

Annons:
Toxxic
8/5/12, 10:16 AM
#7

#6 Jag tycker personligen att alla andra är jättekonstiga då, jag har alltid älskat rött på djur Förvånad

L8sson
8/5/12, 10:28 AM
#8

somsagt så är det bra att vi är olika och gillar olika sorter, hur skulle annars våra möss se ut? lika allihopa. tråååkigt!! jag gillar när det händer lite, det ska vara en färg teckning som tilltalar en :)

StillaSinnet
8/5/12, 10:34 AM
#9

2010 tog jag in de första tricolorerna i Sverige. De kostade då 30 euro/st. ntresset och erferfrågan i Sverige var enorm men jag valde att avla målmedvetet och det gick långsamt för jag fick ingen hane med hem från Roland Fischer och jag ville inte använda svensktypade möss ör jag ville behålla färger, typ och teckning och det blev mycket få till salu, om ens någon alls. Splash vet jag att jag sålde då.
Jag minns än i dag glädjen när jag fick min första egenfödda tricolor och det var ett helt år efter mina importer kom hem.

Samtidigt dök det upp tricolorer i handeln, i vanliga zoobutiker. Små i typen och ofta med tan eller fox vilket anses som fel av seeriösa uppfödare i europa, och säkert en anledning till att de hamnat hos grossister. Eftersom denna variant var dyr hittade lycksökare sina chanser att tjäna snabba pengar på den efterfrågade färgen.

vintern 2011-2012 tog Kent in massor med tricolorer från Holland, av båda könen, och han kunde dels köpa med hem till de som ville ha plus att han kunde para tri+tri direkt med bra resultat från första parnigen med 100% tricolors i kullarna och alla som ville ha tricolor kunde nu äntligen få det.

Även tricolor har nu gått ner i pris vilket sållar bort lycksökarna en del och lika många kullar kommer inte födas tror jag. Efterfrågan har svlnat något och folk börjar bli mer kräsna sedan de bättre typerna blivit vanligare oh lättare att få tag på. jag hoppas att det konkurrerar ut zoomössen. Däremot har splash/tricolor (lägger ihop dem eftersom det rör splshgenen) spridit sig till alla möjliga kobinationer. Jag har själv sett en svensktypad mus med blå splash långhår som var så himla söt! och då vill jag poängtera att jag inte riktigt gillar långhår på tecknade. men den såg ut som en katt i smoke långhår.

Här vill jag dock varna lite…så vi inte får in splash i alla våra linjer. self är self och där ska inte splash in. Splash kan gömma sig och överraska i kullar där uppfödare inte vill se splash. Det är en dominant färg, ja, men ändå lurig.

2010 tog jag även in recessiv röd/gul från Roland Fischer till Sverige, ett projekt jag inte orkade med eftersom det kräver bred avelsbas och tar lång tid att jobba med. Jag är därför glad att se att Amaira har axlat oket med dominant yellow nu och även om inga linjer kommer efter just de jag tog in från Tyskland så tycker jag det är kul att de kommer ut på marknaden. En ny "modefärg" som kommer bli eftertraktad tror jag. Dessutom en recessiv färg som kommer stå sig ett tag och inte kan explodera på samma sätt som splash/tricolor gjorde.

Men som avslutning ska jag säga att hur mycket jag än ömmar för splash/tricolor så släpper jag inte mina enfärgade linjer av sö cr/pew och svart som i andras ögon kanske verkar tråkiga. jag vill också idogt fortsätta med pearl.
Pearl tog jag in ett par av hösten 2010 efter att ha sett en bild på grodans pöl som jag blev kär i. Pearl är inte så enkel att massproducera den heller och det passar mig. Utmaningar tilltalar. massproduktion är inte min grej… :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Toxxic
8/5/12, 10:37 AM
#10

#0 Jag kan tycka att det är synd att du gör det till något "fult" att tycka om nya spännande färger. Sedan undrar jag vad en fin, normal mus är. Skönhet ligger ju som bekant i betraktarens ögon och en fin och normal mus för dig kanske inte är detsamma som för någon annan.

LadyNagini
8/5/12, 10:43 AM
#11

Ska svara på kommentarer lite senare. Dom är väldigt intressanta.

#10 Har inte sagt att det är fult. Tycker bara att tricolor musar har blivit så överskattade sedan ett år tillbaka.

Toxxic
8/5/12, 10:46 AM
#12

#11 Vad är det som är överskattat med dom? Utveckla gärna Glad

StillaSinnet
8/5/12, 11:04 AM
#13

#11 jag tror att du bara ser en massa tricolorer, men det finns en standard till dem också och få av alla på marknaden är bra tricolorer. Det finns massor med dåliga, precis som det finns dåligt typade och färgavlade möss i andra varianter också.

Tricolrona kan bidra till en massa bra om man avänder generna på rätt sätt och avlar målmedvetet. Avlar man ut på friska/sunda och vätypade möss kan vi på sikt få fram även engelskypade tecknade möss, som inte har splash (alltså tricolor).

Tänk en mus i storlek med sö cr med showtyp broken i svart Kyss

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Velinga1984
8/5/12, 12:23 PM
#14

#11 När man läser Artlinks inlägg så är det nog inte så konstigt att tricolor blir vanligare att se då det inte fanns så många tidigare Flört

Jag älskar som sagt sköldpaddsfärgade katter, och njuter för fullt av att tricolor finns på möss. Dock kommer jag inte ha bara tricolor, och i mitt hem hittar man även black tan, silver agouti, siamese och chocholate broken. Eftersom mina möss endast är sällskapsmöss så vill jag ha en variation i utseende och blev tvungen att starta upp 2 flockar för att få in det jag ville ha Glad

Det jag skulle tycka vore riktigt trist är när det blir för stor gensoppa och blandar allt för att man saknar viljan att lära sig. Som Artlink skriver så får man hålla isär generna, material finns om man letar.

Tsunamis
8/5/12, 1:40 PM
#15

Jupp som #13 säger så visst finns det tricolover överallt men väldigt få är ens i närheten av den skrivna standarden för dem.

MvH  Tsunamis

UlrikaD
8/5/12, 4:24 PM
#16

Men sånt här går ju i vågor. För några år sedan skulle alla ha aby-möss och man fick betala en hel del för att få dem.

Tsunamis
8/5/12, 4:55 PM
#17

Japp och numera finns det knappt några abys!

MvH  Tsunamis

Grodan
8/5/12, 6:18 PM
#18

Jag har ingen Tricolor. Hade en trefärgad på nittiotalet - en mosaik, Blue Even med en svart fläck bakom örat - då när jag hade tecknat bland mina Texels och Astrex.

Vi behöver inte c-gener bland de tecknade. Många tecknade varianter behöver jobbas på, men det har nog egentligen aldrig varit av intresse för svenska uppfödare. Ingen har seriöst satsat på att avla fram Standardenliga Dutch i flera generationer. Ej heller har någon satsat på att föda upp Standardenliga Broken i flera generationer. Osv, finns fler exempel…

Jag vet inte varför det är så. Varför vissa varianter inte är attraktiva medans andra är överrepresenterade. Ta Siamese. Det är betydligt fler som föder upp Siamese än Tricolor. Siamese har alltid varit populär.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
8/6/12, 1:13 AM
#19

#17 Det är ju så även bland hamster. Ibland är det lånhår som gäller, ibland korthår, vissa färger går bätre vissa år. Märkligt.

När jag hade abys så var det inte alls ovanligt att de kostade 300kr styck. Jag hade en vit satin aby som jag var så himla kär i.Kyss

Grodan
8/6/12, 11:21 PM
#20

#19 300 kr för en Aby-mus? Det har jag missat helt.

Jag sålde mina Aby jättebilligt och endel överlät jag t o m utan några pengar emellan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
UlrikaD
8/6/12, 11:26 PM
#21

#20 Malin i Göteborg tog 300 för sina på den tiden till att börja med. Sen fanns det flera uppfödare som födde upp aby som också tog 300kr för sina då.

Det hörde inte direkt till ovanligheten.

Grodan
8/6/12, 11:32 PM
#22

Ok, då vet jag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
8/7/12, 9:49 AM
#23

Jag har ingen tricolor, tyvärr!! Tycker att det är en jättevacker teckning och kommer alltid tycka det! Jag tycker inte att det är konstigt att många vill ha den! Men själv har jag andra färger, teckningar som jag vill värna om och föda upp. Men skulle jag träffa en trevlig och vacker tricolor som är till salu så kan hända att jag köper den!

Detta med hårlag, färger och teckningar går i vågor, är det inte så med allt?

Då känns det skönt att veta att det finns folk som fortsätter med denna variant även när vågen är över:)

Digitalis
8/7/12, 2:03 PM
#24

Det är ju positivt med ett brett urval, som inte alla är släkt. Däremot blir det dumt om man avlar utan urskiljning så att man tappar typ, storlek osv. En annan negativ aspekt är att det funkar med vilken c-variant som helst i princip, och då skapar man gensoppa bara med den enkla faktorn.

//frida

zickan
8/10/12, 1:41 AM
#25

Jag har inge tricolor. Mest för jag tycker de verkligen är fula. Och de lär väl försvinna bort en hel del när hela tjohejet om dom försvunnit. Mycket som verkar komma och gå.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Babydino
8/10/12, 12:57 PM
#26

#0 vadå? Jag har redan en regnbågsmus som lysser i mörkret. Skrattande

Upp till toppen
Annons: