Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1055 ggr
isakeklid
2012-08-18 00:36

pipig mus

Jag skaffade min mus Lilja för tre-fyra månader (hon är ett halvår) sedan och innan dess har hon bott hos en annan familj. Jag vet inte vad hennes uppfödare heter men hennes förra ägare är en vän till mig.
Iallafall, för att komma till saken, ofta när jag ska ta upp henne eller klappar henne så börjar hon pipa otroligt mycket och klösa med bakbenen och vifta med svansen. Jag förstår ju att hon tycker att det är obehagligt och då blir jag väldigt osäker över vad jag ska göra. Och eftersom jag inte vet hur hennes uppfödare var så har jag ju ingen aning om vad hon varit med om i sitt tidigare liv.

Hjälp mig :( jag vill ju inte att hon ska vara rädd för mig. vad skulle ni ha gjort?

Annons:
Grodan
2012-08-18 16:29
#1

Du kanske håller henne för hårt eller fel på något sätt eller så kanske hon har ont någonstans. Håll henne mjukare. Håll handen öppen - kupa inte den andra handen över henne, det kan ev skrämma henne. Gå igenom henne noga fysiskt för att undersöka om hon har skadat sig någonstans. Har hon ett litet hjul i buren som hon springer i kan det orsaka rygg och svansskador som kan göra ont. Har hon ett litet hjul, ta då bort hjulet bums.

Det är inte jättevanligt beteende hos möss att pipa när man håller dem. Råttor kan vara spända och pipiga om de är otama och har något mentalt problem. Detta har jag inte sett på samma sätt hos möss. Det är alltså inte lika vanligt att möss osm är otama och rädda piper när man håller i dem, utan pip när man håller i dem beror oftast på smärta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-08-18 16:41
#2

#0 Tålamod är mitt tips. Har kämpat mycket med vissa av mina möss, och nu med mycket tålamod och tid så är dom sociala och söker mattes kontakt Skrattande

[Em_I_Am]
2012-08-18 16:47
#3

En liten undran från mig är om du bara har Lilja så hon bor ensam? Mushonor vill bo två eller i mindre grupper och kanske det lite är därför hon inte riktigt är glad och mår bra? Det tillsammans med att hon kanske behöver lång tid för att våga lita på dig kan jag tänka mig kan spelar roll.

isakeklid
2012-08-18 20:13
#4

Jag försöker att alltid hålla henne så försiktigt som möjligt, och jag vill alltid att hon ska gå upp i handen själv (dock händer det allt för sällan) eftersom hon alltid börjar pipa om mina händer kommer för nära när hon inte är med på det.
Jag har haft funderingar på om hon har ont i benen eller sidan av ryggen (det är oftast när jag klappar henne där som hon tjuter mest), ett tag funderade jag dock på om hon är kittlig.. hehe Flört

Ja, tyvärr bor hon själv men jag letar desperat efter kompisar till henne. Men jag tror jag hittat två mustjejer som skulle passa jättebra som sällskap till henne. Grejen är den att jag inte visste om att man skulle ha minst två när jag skaffade henne, det har jag läst efterhand och då ville inte min mamma att jag skulle skaffa en till. Fast nu har jag tjatat tillräckligt på henne, så jag får skaffa fler Glad

Hon har ju faktiskt blivit bättre ju längre tiden har gått, men det är klart man blir orolig när hon piper och viftar runt med svansen så mycket. jag vill ju liksom inte att hon ska ha ont.

Grodan
2012-08-18 22:46
#5

Kom o tänka på en sak. När honmöss bor ensamma kan de faktiskt reagera som om du är en mushane. Pipa och sparka med bakbenen… hihi… det brukar honor göra när de träffar mushane för att tala om att de ej är redo för parning…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Josefineeklid
2012-08-18 23:00
#6

#5 det låter väldigt vettigt! för det är ju precis så hon gör Förvånad (jag är syster eklid)

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: