Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1296 ggr
[Em_I_Am]
2012-08-28 11:55

Ventilation i akvarie

Jag har tänkt använda ett akvarie som är 120cm långt till en grupp honor men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med lock och ventilation än. Har kikat i olika trådar här och hade kunnat bygga en hel ram med nät i. Men jag vet inte… Jag vill ju gärna komma åt mössen lätt och ett stort lock är lite klumpigt. Akvariet har tre täckglas. Ett större som täcker halva, sedan två mindre som täcker andra halvan. Jag undrar om det kan räcka med att sätta nät över halva och sen behålla småglasen? På så vis kan jag ju bara lyfta av ett litet glas när jag ska grejja med mössen. Vad tror ni? Funkar eller blir för instängt?

Annons:
jollycox
2012-08-28 14:01
#1

Kan du inte göra två nätlock? Jag har gjort två till akvariet som min hamster bor i, då lyfter jag bara på ena sidan när jag ska hålla på med honom och båda när jag städar.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Em_I_Am]
2012-08-28 14:33
#2

Jo, men de måste vara helt säkra eftersom jag har katter (antar att du också har det hehe). Blir inte locken så lätta om man gör två att en katt kan lyfta på dom? Hade tänkt sätta fast nätet i ena halvan ordentligt och en glasskiva lyfter ju ingen katt.

Du har ingen bild på hur dina ser ut?

jollycox
2012-08-28 15:18
#3

Mina lock är inte lätta för jag har gjort träramar som jag sedan fäst nätet i. Jo två katter har jag varav den ena är mycket intresserad av mina smådjur, han får aldrig vara i mitt rum själv. Jag har ingen bild men kan ta en lite senare och visa.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Em_I_Am]
2012-08-28 15:28
#4

Okej, men det låter ju jättebra! Ja visa gärna för jag fattar inte riktigt hur man skarvar de två ramarna så de ligger still. Eller du har gångjärn kanske?

Vattnadal
2012-08-28 15:31
#5

Kan du inte göra stora delar av locket i trä, med en lucka, och resten av nät?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

jollycox
2012-08-28 16:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu vet jag inte hur ditt akvarium ser ut, det kanske inte ser ut som mitt men eftersom du skrev att det var två halvor tänkte jag att det kanske var som mitt.
Såhär ser mitt ut iallafall.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
jollycox
2012-08-28 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det är som en kant som ramarna kan vila på.
Om ditt inte ser ut såhär så kanske det går att lösa på något sätt ändå.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Em_I_Am]
2012-08-28 18:24
#8

Ahaa jo så ser mitt också ut! Det är försänkt för täckglasen och så ett "stag" i mitten eller så. Då funkar det ju :-D Är bara rädd att en katt tar sig upp dit någon gång och står på ena ramen och tar tag i nätet på den andra och drar upp den. Men så kluriga är de kanske inte (fast min ena kan sätta igång kranar, öppna badrumsskåp osv så jag litar inte helt på honom måste jag säga).

axilur
2012-08-29 10:27
#9

Det borde väl gå att använda hasp eller dyl till att "låsa fast" luckorna, om du är rädd att katterna lär sig att öppna. :)

/Anneli

Upp till toppen
Annons: