Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 584 ggr
Velinga1984
2012-08-31 15:19

Hur gör ni om ni ändrar flockarna?

Jag har 1 flock med 5 st och 1 flock med 3 st. Jag funderar på att ändra dom efter hullet för att underlätta kosten. Idagsläget har jag varsin lite rundare hona i respektive flock ihop med honor som behöver gå upp i vikt. Har hjul i varje bur men de används mest som sovplatser och om de används som hjul så är det inte utav mina runda honor Flört Min tanke är att sätta dessa rundare honor i samma flock och de honor som behöver gå upp i vikt i en annan bur men så var det ju detta med bakterifloran. Burarna skiftar idag inredning emellan sig så dofterna är de bekanta med men de har aldrig träffats. Mössen kommer ifrån totalt 6 olika ställen.

Hur gör ni? Hur bygger ni upp era flockar? Min tanke att ha varierande åldrar har jag märkt går helt bort för de unga behöver mer i sin kost för att växa än vad de äldre tydligen gör Flört Mina flockar funkar bra vilket gör att jag inte är helt säker på hur jag ska göra.

Annons:
ariama
2012-09-01 11:53
#1

Jag tycker att det låter som en klok idé!

"Burarna skiftar idag inredning emellan sig så dofterna är de bekanta med men de har aldrig träffats." Då har du redan blandat ihop bakterieflorrna, så du behöver inte tänka mer på det.
Låt gärna alla mössen bekanta sig med varandra på ett lekbord eller något sånt.

Du kan antingen bara byta flockar direkt, eller först låta dem bekanta sig med varandra en stund om dagen på lekbordet (beroende på hur revirhävdande möss du har).

Även om det går bra att bara byta flockar, tror jag de uppskattar mer att först få lära känna sina nya rumskamrater lite bättre. Då får du också lite koll på hur de regarer på varandra. Så låt dem först bekanta sig på "lekbordet".

Om jag sätter ihop möss direkt (även hopsättning av hona och hane), så låter jag dem först träffas i min hand, och sedan släppas tillsammans och samtidigt i buren.

Velinga1984
2012-09-01 13:05
#2

Ja,det verkar jag ju ha gjort utan att jag tänkt på det :S Tack för tipsen :)

Grodan
2012-09-01 13:17
#3

Jag låter mössen vänja sig vid bakterierna i flera veckor. I veckan gjorde jag några hopsättningar som jag planerat i 2 månader. Jag har pyttsat över spån mellan burarna 1-2 ggr i veckan i 2 månader alltså.

Och det är mitt tips: Skynda INTE!!!

Jag har förlorat så många möss tack vare att jag köpt in djur som jag sedan satt ihop med mina övriga, efter avskildhet i ca 6 veckor - så det rör sig helt klart om bakterier.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-09-01 13:19
#4

dubbel


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: