Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 833 ggr
[Em_I_Am]
2012-09-10 22:45

Möss sökes

Hej!

Jag slänger ut frågan här och ser om jag får något napp. Jag har ingen brådis så även kommande kullar kan vara intressant.

Emma heter jag och jag är 31 år gammal och bor med familj och diverse djur i Småland. Jag har haft djur i hela mitt liv och möss till och från i många år. Just nu har jag ett gäng svensktypade (nästan) möss mest till sällskap även om det händer att jag tar någon kull för eget intresse bara. Har även några Fuzzys.
Jag är mest engagerad inom hamstervärlden och SHF och är reggad uppfödare av dvärghamstrar. Men intresset för möss har ökat och därför hade det varit roligt om jag kunde få köpa några möss för avel framöver.

Mössen jag söker ska självklart komma från friska och trevliga linjer. Det är prio ett. Men jag hade gärna velat köpa möss som även är bra typmässigt (helst engelsk typ). Färger som intresserar mig mest är Dove och Silver ev Argente och Champagne, med eller utan Tan, helst Satin.

Det är alltså inte tänkt att dessa möss jag söker ska korsas med mina otypade möss utan stamtavlor.

Jag är inte helt hajj på det här med genetiken så jag tar tacksamt emot hjälp med att sätta ihop en liten första avelsgrupp.

Mina möss bor alla i stora burar med mycket aktivering. De pussas på och pysslas om varje dag och jag vill inte ha fler möss än jag hinner ge varje mus möjligheten att få komma ur buren, vara med och säga hej.

Annons:
Toxxic
2012-09-10 23:16
#1

Vi har ju koll på varandra sedan innan ;)

Kommer ha kullar framöver med en del argente och champagne argente. Kommer att avla en del på Vattnadalslinjer så jag förväntar mig superba muslingar ;).

Vill du ha hanar så har jag kanske någon i nuvarande kullen (eng typade).

Tsunamis
2012-09-10 23:25
#2

Jo vi har ju snackat litegrann mest med transport av den där dvärgen från Maggan :) Ljusa Dove & Champange med och utan tan + satin kan dyka upp här. Säkert en del argente också även om det är mest av 'misstag' då jag inte vill pyssla med tickade färger. Möss från/med Vattnadal, Morakullans och Björndalens i stammen är några som jag vet jobbar mycket med temperament.

MvH  Tsunamis

Grodan
2012-09-10 23:32
#3

Jättetrevlig annons.Skrattande

Dove tycker jag är en färg som verkligen kommit i skymundan. Dove Tan är väldigt trevligt. Jag har själv inga sådana just nu, men det kommer nog att dyka upp så småningom.

Tyvärr kommer de då inte att vara bra i färgen. De kommer att vara lite ljusa. Tanfärgen däremot tror jag kommer att bli bra.

Typmässigt är mina möss korsade. De flesta lite större än vanlig korsad typ, men absolut inte så stora och långa som Engelsktyp.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2012-09-11 13:10
#4

Jag har en doiva tan hona som kommer med till sm.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Em_I_Am]
2012-09-11 18:30
#5

Oj vad många svar! Vad glad jag blir :-D

Tyvärr ska jag inte till SM, annars hade jag varit intresserad Elin!

#1 Ja en hane behöver jag ju. Är det en kull du har ute här eller? De Vattnadalarna som kommer bli bebisar av sen, är de obesläktade med dessa hanarna?

#2 Ja precis! Då vet jag att jag ska hålla ögonen på dina kommande kullar också. Du får gärna ha mig i åtanke om du har något till salu som kan passa mig om du kommer ihåg det och vill.

#3 Tack Grodan! Blandad typ funkar också. Det är mest så att jag vill ha lite större storlek än de jag har. Och så är jag så kär i stora öron. Men annars är jag inte så petig om det är engelsk- eller blandad typ.
Får jag välja mellan bra Dove och dålig Tan eller sämre Dove och bra Tan väljer jag nog bra Tan ändå. Så jag är absolut intresserad om det kommer något som kan passa framöver!

Toxxic
2012-09-11 19:57
#6

#5. Ja det ligger en tråd ute. Heter Nytt Par under avelsdelen. Dessa har en Vattnadalare till pappa men kommer ha obesläktad Argente senare. Färgerna på hanarna just nu är inte argente utan splash, agouti och reversed siamese. Häromdagen såg de ut som honor men nu tror jag alla är hanar. Stors och fina iaf :)

Annons:
[Em_I_Am]
2012-09-11 20:22
#7

Pappan gillade jag särskilt. Jag är inte alls inne på Splash så de bebisarna som är spl går bort iaf, men ser fram emot bilder på de andra sen :-)

Toxxic
2012-09-11 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Pappan är grym. Har i princip bara blivit trevliga bebbar från honom. De är bara 3 stycken och då en av varje färg av de jag nämnde ovan. Skickar en bild tagen igår då de var 10 dagar. Levklara den 29/9.

[Em_I_Am]
2012-09-11 20:45
#9

Jättefina! Jag klurar lite på hur jag skulle kunna använda en reversed siamese eller agouti dock. Jag är så dålig på det här med genetik! Det som lockar allra mest är dove och silver, satin gärna med Tan. Hmm… Jag får fundilera lite och återkomma om det är okej?

Toxxic
2012-09-11 20:49
#10

Absolut ;)

Grodan
2012-09-12 22:04
#11

Dove, Silver och Champagne… och Argente. Skriver du att du vill ha.Skrattande

Om du vill lyckas bra skulle jag rekommendera nedanstående, att välja ett eller två eller tre alternativ.

  • Avla Black och Dove, alt Black Tan och Dove Tan i en linje.
  • Avla Blue och Silver i en linje, alt Blue Tan och Silver Tan i en linje.
  • Avla Chocolate och Champagne i en linje, alt Chocolate Tan och Champagne Tan i en linje.

Detta för att

Dove är en rödögd svart. Silver är en rödögd Blue och Champagne är en rödögd Chocolate.

Du kan enkelt och rätt snabbt selektera ut bra djur för utställning och vidare avel. Och genom att ställa ut i Standard får du också veta vilka som har bra färg och typ.

Blandar du dem alla i en linje finns risk att du inte når dina mål och du får dessutom svårt att skilja på Silver och Dove samt att du även får Lilac och pale Lilac.

Argente-avel är intressant. Jag tror att du gör bäst i att skaffa en riktigt, riktigt bra tickad Agouti och avla in emellanåt och sedan försöka satsa på att inte förlora den silvrerade tickningen. Jag tycker själv att det är sällsynt med riktigt bra Argente och jag vet egentligen inte hur man avlar fram dem. När jag själv avlade Argente blev de på tok för mörka och hade brun/röd tickning istället för Silver.

Men kanske kan någon annan komma med lite tips?

Om man vill avla fram vanlig Argente från början parar man Agouti med Dove i två generationer. Vill man ha fram Champagne Argente parar man Agouti med Champagne två generationer. Vill ha ha fram Blue Argente parar man Agouti med Silver två generationer. Dock kan det vara överflödiga tips, då man ofta kan söka efter speciell genotyp när man vill köpa möss. Vill man ex köpa en snyggt tickad Agouti som är heterozygot för pinkeyed (alltså en Agouti som är anlagsbärare av p-genen) så kan man helt enkelt skriva det i en annons, eller släktforska på de möss som erbjuds.

Hoppas det var till hjälp. Lite. Jag skriver bara i all hast. Går ev in och ändrar lite sedan.Flört Och ingen får tro att jag menar att trampa på någons tår. ABsolut inte. Vill bara hjälpa samt få Emma att fundera lite över vad hon vill åstadkomma. Sånt tycker jag är kul. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Em_I_Am]
2012-09-12 22:09
#12

Oooh TACK! Precis så förklarat som jag behövde ha. Jag ska läsa igenom det imorgon när jag inte är skittrött men rent spontant känner jag att jag gärna hade velat börja med en Svart och en Dove (Satin) med eller utan Tan. Och eventuellt en linje med Blue och Silver. Argente och Champagne får nog ligga på hyllan tills jag blivit lite mer varm i kläderna.

Och favoriterna är ju ändå Dove Tan måste jag säga. Sedan Silver och Blå.

Sååå… En snygg svart hane kanske man borde satsa på? Och en dove hona. Eller två hihi. Eller tvärtom så klart. Men har alltid velat ha en stor, korpsvart engelsktypad hane <3

Grodan
2012-09-12 22:12
#13

#12 VAd kul! Glad att kunna vara till hjälp!Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
UlrikaD
2012-09-13 03:35
#14

#12 Äsch, du vet att du vill ha en liten rosa gris med fjun på också:)

[Em_I_Am]
2012-09-13 08:09
#15

Hahaha jaa Ulrika och det är ju tur att både du och Magda också vet det *blink blink*. Fast ännu hellre en tecknad fjunis <3 Rosa grisar har jag redan hihi.

UlrikaD
2012-09-13 14:53
#16

#15 Jag hade också hoppats på lite mer tecknade, men jag ska tydligen starta gris-farm här hemma:)

[Em_I_Am]
2012-09-13 16:27
#17

Hihi men grisar är också söta! Kyss

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: