Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 633 ggr
nlinds
9/16/12, 2:05 PM

Need info 2 mushanar ?

Hejsan

Jag har hört att två st mushanar inte går ihop ? Då det är lag på att möss är flockdjur och bör vara 2 och 2. Jag är intresserad av att skaffa en mushane, går det att ha den ensam då eller är det ett måste att man ska ha 2 st :)?

Sen undrar jag lite övrigt, är möss lika lätta att få tama som råttor ? Behöver dom någon speciell behandling ? eller är det något speciellt jag bör tänka på vad gäller deras beteende osv ?

Tack på förhand :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
[fuzzygirl21]
9/16/12, 2:17 PM
#1

Mina möss går två och två eller tre  i en stor bur . Råttor är lite lättare att få tama tycker jag än vad möss blir , möss är lite mer vilda det är vad jag tycker .

[fuzzygirl21]
9/16/12, 2:18 PM
#2

Mina mushanar dom små bråkar hela tiden .

UlrikaD
9/16/12, 3:45 PM
#3

Det är väldigt olika från hanar till hanar. En del är väldigt dominanta och kan inte bo tillsammans med någon för de slåss och en del tycker bra om sällskap.

Jag har haft hanar som bott tillsammans hela livet. Just nu har jag fyra hangrupper som går ihop två och två eller tre och tre. Men sen har jag också en hane som bor själv för han bråkade med sina bröder innan han kom hit.

Jag har mina hanar två eller tre till att börja med, funkar det inte så delar jag på dem. Men tycker de ska få en chans att få ha sällskap.

De som bor ihop nu sover alltid i en liten hög tillsammans. Men den dagen det blir lite tjafs och bråk så får de genast eget boende såklart.

Grodan
9/16/12, 5:45 PM
#4

#0 Halloj! Skrattande

Precis som UlrikaD säger så är det olika.

Det är inte fullt naturligt för mushanar att leva i stora hangrupper. Så att ha hanar ihop är något vi bara kan säga har med tammöss att göra. Och det fungerar sällan med obesläktade hanar. Alltså bröder som växt upp tillsammans, far med söner osv fungerar bäst.

Vissa möss är mindre revirhävdande, mjukare mot andra hanar osv. T ex tycker jag själv att Longhair ofta är mindre dominanta än andra hanar, men detta är generellt sett förstås.

Flera uppfödare har också jobbat i många år på att avla på mindre revirhävdande och mindre dominanta hanar för att de skall fungera i flock.

Som uppfödare låter man ofta bröder gå tillsammans så länge det går efter att man särat dem från mor och systrar, men man måste noga iaktta hur de mår. Vissa hanar från vissa linjer blir könsmogna och könsmedvetna tidigt och vill då kanske ha ett eget revir. De börjar då bråka med sina bröder. Då måste man genast sära låta dem flytta från brödragruppen. Här brukar vi uppfödare kunna göra ett aktivt val, att inte avla på de hanar som bråkar, utan avla på de lite mindre dominanta. Och då med en hona som självklart inte heller är dominant. Några generationer och vi märker att hanarna kan bo ihop längre och längre innan de visar att de vill ha eget revir. I många fall visar de inga tecken alls på att vantrivas, utan tvärtom trivs ypperligt och har glädje av varandra.

Så det är viktigt att förstå mössen. Läsa dem noga. Och aldrig tvinga ihop hanar i en bur.

Minsta tendens till oro, stress eller bråk i en hanflock och de måste säras.

Vill du läsa mer finns Artiklar och massor med diskussioner om detta. Kan ev lägga in lite länkar sen, om inte någon annan hinner före… *hint* (jag är sjukt trött o hungrig nu, varit på vift hela dagen)

#1 Ojdå, vad tråkigt. Jag tycker att möss är minst lika tama och trevliga som råttor. Men visst är de på ett annat sätt. De är inte alls lika krävande och pockande på uppmärksamhet och aktivering som råttor.

#2 Det är inte så bra tyvärr. Du bör inte tvinga dem att leva tillsammans i en bur om de inte vill. Att de bråkar tyder på att de inte vill bo ihop.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[fuzzygirl21]
9/16/12, 5:47 PM
#5

Men dom är bröder kan inte sära på dom när dom har bott ihop sen dom föddes

ariama
9/17/12, 12:37 PM
#6

Hej Fuzzygirl. Glad

Om dom bråkar, så MÅSTE du sära på dem!!! Annars är det djurplågeri. Att de är bröder spelar inte den minsta roll!

De mushanar som KAN gå ihop, är framavlade för detta i många generationer, och inte ens då är det säkert att de funkar ihop i längden. 

 Bröder som tvingas ihop, i naturen, dödar varandra!! Även om dina hanar överlever, kommer de att vara djupt stressade och må väldigt dåligt.

Även den som är starkast och som bestämmer och försöker tvinga de andra att flytta ut ur hans bur (vilket de givetvis inte kan, det är ju en bur) mår väldigt dåligt. Det är emot deras natur att leva så!!

Annons:
nlinds
9/17/12, 12:46 PM
#7

tack för all info ! :)

Rekomenderar ni att skaffa en tll att börja med ?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Em_I_Am]
9/17/12, 12:46 PM
#8

Jag erbjuder alltid hanar att bo med kompis, men delar om de bråkar. Vart gränsen går vid att bråka är kanske lite svårt ibland. Enstaka pip från buren är okej OM jag ser att inte en av de två är kuvad, kanske inte får äta när han vill, sova vart han vill osv.

Pips det regelbundet, det händer att de jagar osv delar jag på dom direkt.

UlrikaD
9/17/12, 3:14 PM
#9

Alla gör väl olika men jag rekommenderar att köpa två stycken från en uppfödare som avlar på att just mushanar ska kunna gå ihop.

Och sen har väldig koll på ifall de börjar bråka och då ha möjligheten att dela på dem. Alltså inte behöva vänta en vecka på att köpa ny bur osv, utan ha en reservbur helt enkelt.

Känner man att man inte vill riskera att behöva ha två burar så reommenderar jag att man köper honor istället.

Grodan
9/17/12, 8:28 PM
#10

#8  och #9 Precis. Bra inlägg.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: