Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2108 ggr
Velinga1984
2012-09-19 16:46

Tumör i magen ?

Hur vanligt är det med tumörer i magen? Funderar på om min ena hona har tumör, för hennes mage är stenhård. Ryggraden känns väldigt lätt, syns dock ingenting men efter att ha känt och klämt i olika vinklar så är jag helt inne på en tumör. Det är som en hård bula under ryggraden, som man lätt kan länna formen på och precis under ryggraden blir det "trådig". På henne syns det ingenting, och hon har samma form som tidigare. När jag kände på henne igår så var inte magen hård, utan mjuk som på de andra mössen härhemma.

Annons:
Grodan
2012-09-19 17:24
#1

Jag har tyvärr ingen större aning om hur vanligt det är. Skulle gissa att det är mer vanligt på äldre möss än yngre. Alltså djur över 1½ års ålder.

Kan hon inte vara förstoppad eller hård i magen?

Har hon ont eller känner hon obehag?

Det finns ju en hel del annat som kan hända i buken och det behöver inte vara tumör. Det kan vara spänningar, inre organ, njurar osv… Jag har haft en del problem förr i tiden på möss som fick uppsvälld mage pga njurproblem. Minns dock inte exakt vad det var… Men de kissade inte normalt. Typ njursten…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-09-19 17:29
#2

Tjejen är bara 9 månader drygt, så jag vill ha kvar henne ett tag till Flört Får avvakta tills hur hennes mage är imorgon. Funkar katrinplommon även mot förstoppning på möss, det funkar på människor Flört Hur hon kissar vet jag inte, hon är en av dom som inte läcker när hon är ute så kan inte se färg heller.

Grodan
2012-09-19 17:35
#3

#2 Hur mår hon då?

Det är alltid på hur musen mår du vet hur sjuk den är.

Har hon ont eller känner obehag när du känner på magen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-09-19 19:26
#4

Hon är som vanligt med viss reaktion på obehag när jag undersökte magen. Pälsen ser ut som vanligt och hon är lat även i vanliga fall så hon ger inte många ledtrådar .

UlrikaD
2012-09-19 20:14
#5

Paraffinolja funkar mot förstoppning. Man kan dock inte ge så mycket till en liten mus.

Velinga1984
2012-09-20 12:43
#6

Blir veterinärbesök idag, klockan 14.

Min vanliga veterinärklinik saknar veterinär idag och imorgon, så får bli grannkommunen. Av min information över telefon så misstänker båda ställena att min lilla vän fått tumör på de inre organen.

Annons:
Velinga1984
2012-09-20 15:25
#7

Min fina Texas har fått somna in, ultraljudet hittade en stor tumör som växte kring hjärtat. Min fina lilla svarta vän var idag i rätt dåligt skick i jämförelse med igår så för hennes skull så avbröt vi allt lidande och lät henne gå vidare. Hon fick massa beröm av veterinären för sitt tålamod och sociala kontakt så idag har vi sorg här hemma Gråter

Veterinären ville obducera henne för egen kunskaps skull då hon aldrig stött på en tumör vid hjärtat innan, vilket hon fick. Hon skulle ringa när hon var färdig så jag fick veta vad och hur den var spridd.

Grodan
2012-09-20 17:09
#8

Men OJ!!! Förvånad

9 månader gammal…

Tumör kring hjärtat låter hemskt. Gråter

Stor tröstkram till dig, Velinga. Jag vet att du inte haft det lätt med dina möss. Jag tycker du är en tapper och duktig ägare. Och det är så bra att du går med dem till veterinärer och att dessa kan hjälpa dig.

KRAMKyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-09-20 17:29
#9

Efter att ha tittat på hennes stamtavla, så ser jag att jag ökat hennes ålder en aning. Hon var född 26/2 2012, så alltså inte ens 7 månader fyllda.

Tack, just nu verkar mina möss dö som flugor och det finns inget jag kan göra mer än att sörja och gilla läget Gråter Min rossel-mus behandlades utan någon effekt, min ena mus dog utan förvarning och nu en tumör som troligtivs inte hade kunnat gå att operera då den låg runt hjärtat.

Mina möss är värda dom pengarna som det kostar och jag har hittat ödmjuka veterinärer som vill lära sig, och som dessutom är väldigt trevliga mot mina möss.

Grodan
2012-09-20 17:57
#10

Jäklar. 7 månader. Men tyvärr sånt händer. Fast banne mig inte ofta…

Jag måste nog skylla på oseriös avel. Något vi mer och mer drabbas av. Vi avlar på för unga djur. Vi följer inte upp ordentligt. Vi har inte noll tolerans. Vi bryr oss för lite.

Här tar jag på mig lite skuld också, för jag har också börjat slarva. Gått ner i åldrarna på djuren. Mycket av det jag jobbat för med denna sajt är som bortblåst. Vänta länge med att avla, kolla upp djuren noga, avla inte på djur som inte lever länge, avla inte vidare på avkommor där föräldrarna blivit sjuka osv sov.

Idag är medellivslängden kanske 1 år och på den tiden hinner man hur många generationer?

Men sen är det en annan sak också. När man besöker en utställning och köper det som finns till salu där, så behöver man förstå att många av djuren är ratade av uppfödaren själv. Det är bra om man kan fråga lite om stam osv. Men bäst är eg att man kontaktar en (1) uppfödare som man fattar tycke för och köper möss från denna person. Ber personen om bra djur. Ber personen om det bästa h*n har…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-09-20 18:04
#11

Ja, det är ungt men jag har absolut ingenting att klaga på hos uppfödaren. Temperamentsmässigt var hon underbar Kyss Och misstag kan alla få fram, så jag har bara positivt att säga. Jag hade otur med henne, att just hon skulle drabbas.

Eftersom jag bara har sällskapsdjur så har jag inte brytt mig om vilka uppfödarna ratat eftersom de inte ska gå i avel här ändå. Däremot kommer jag bli hårdare med vad jag släpper in numera för jag har haft otur med att två väldigt unga möss har lämnat mig och hädanefter kommer jag kräva fulldokumenterade stamtavlor och gärna där uppfödarna kan berätta om hur gamla djuren i bakgrunden blivit. Så svårt borde det inte vara att hitta?

ajanki
2012-09-20 18:19
#12

Väldigt tråkigt att höra, beklagar sorgen och skickar en tröstkram till dig!

Du har haft det tufft med dina möss och jag vet hur jobbigt det är när dom blir sjuka i så unga dagar!

#11 Däremot kommer jag bli hårdare med vad jag släpper in numera för jag har haft otur med att två väldigt unga möss har lämnat mig och hädanefter kommer jag kräva fulldokumenterade stamtavlor och gärna där uppfödarna kan berätta om hur gamla djuren i bakgrunden blivit. Så svårt borde det inte vara att hitta?

Jo, tyvärr så tror jag inte att det kommer att bli så lätt att hitta det….vet inte många som har sån koll och bryr sig så pass mycket.

Grodan
2012-09-20 18:26
#13

#11 Ja, jag kan ha fel när jag skyller på oseriös avel. Men jag pekar inte på en person, utan egentligen alla faktiskt. Alla bör ta åt sig, ta sig i kragen och komma med lösningar, förslag och förbättringar. Det är hemskt så sjuka och kortlivade mössen är idag.

Du är inte den enda som är drabbad. Även jag är drabbad. Och detta hälsoproblem sätter många duktiga musägare på hård test. Många slutar med möss…Gråter


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Velinga1984
2012-09-20 18:51
#14

#12 VA? Hur kan man avla på vad som helst, utan bakgrund? Visst att man ibland gör så, men när parar man ihop det med linjer man kan fakta om?

#13 Det kan jag hålla med om, man behöver vara hårdare med vad som går i avel. Om både du och Ajanki har rätt så är det skrämmande, vad avlar man på? För mycket skräp?

Nej, just nu är jag ledsen över att läsa det ni skriver. I mitt hem har det redan på 6 månader hänt mycket, och jag börjar förstå att det är inte alls unikt. Skrämmande. Just nu börjar jag fundera på vad som skiljer mellan uppfödda möss och möss i djuraffär. Är det värt att lägga 100-150:- för en kortlivad mus, när en mus i djuraffär kostar runt 30:-?

Grodan
2012-09-20 19:04
#15

#14 Det här är väldigt nytt för många av oss. Och jag kan ju bara summera det jag ser här på mus-ifokus och hemma hos mig själv. Musen är i fara.

Tyvärr är din frågeställning vettig. Inte helt men lite. Jag tror att du får en ful mus från zoobutik. Inte alltid temperamentsavlad. Och kanske inte heller fri från ohyra (det kan du visserligen inte alltid vara säker på från uppfödare heller, men generellt sett skall de vara ohyrefria!!!) och helt utan stam. Från uppfödare får du oftast en snyggt typad mus i Standardiserad färgvariant med stamtavla. Nu är det lite olika hur långa stamtavlor uppfödarna har, men är du noga kan du faktiskt få en mus med stamtavla som är väldokumenterad med bra djur som är kända i klubben.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2012-09-20 19:06
#16

#14 Jag menar inte att det inte finns nån som är noga, för det gör det!!

Men det finns också dom som mest tänker på typ, storlek och färg och kanske inte vet så mycket om mössen bakom.

Sen ska man inte glömma att det är levande djur som vi håller på med, man kan aldrig veta innan om man avlar in sjukdom, man kan få sjuka djur fast man är väldigt selektiv i sin avel!

Just nu börjar jag fundera på vad som skiljer mellan uppfödda möss och möss i djuraffär. Är det värt att lägga 100-150:- för en kortlivad mus, när en mus i djuraffär kostar runt 30:-?

Förstår så väl att du funderar på det! Men jag tycker nog fortfarande att en mus från uppfödare med stamtavla och dokumentation om vad som finns bakom är väl värt sina 100-150 kr.

Velinga1984
2012-09-20 19:20
#17

Jag menar inte att jag hellre köper från djuraffär, för det gör jag inte. Jag vill ha från uppfödare för jag vill tro att de är noggranna i sin avel och avlar på temperament. Sen givevis blir djuren sjuka, och jag tror att jag bara haft otur och jag vet inte hur mycket jag kan poängtera att jag inte dömer någon fast jag haft maximal otur. Jag köper gärna mer möss från flertalet av de jag redan köpt av Tungan ute

Grodan
2012-09-20 20:56
#18

#17 Vi kan ta varandra i hand då. Jag har också maximal otur med mina djuruppfödningar. Har jag väl i regel alltid haft. Så med det också emot mig borde jag lägga ner…

men Tomas sa faktiskt något som uppmuntrade mig lite: det går inte bra alla år…

Så jag biter väl ihop lite…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-09-20 21:00
#19

#18 Jaa, vi håller handen i motvinden och hoppas det vänder :)

Upp till toppen
Annons: