Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 659 ggr
Velinga1984
2012-09-21 07:13

falsk / äkta silver agouti ?

Läser överallt om falsk resp äkta silver agouti, någon som känner sig manad att svara på skillnaden ? Och hur får man fram dom, dom ligger i Agouti-gruppen vilket gör att dom måste vara dominanta-gener? Kan man då para dom med i princip vilken färg som helst, även om man helst bör hålla sig i A-gruppen? Hjälp Tungan ute

Annons:
Lamina
2012-09-21 12:17
#1

Skillnaden ligger i generna. Ja och i hur dom ser ut såklart, men än är inte min kunskap stor nog för att kunna skilja på en falsk och äkta silver agouti på hur dom ser ut. En äkta silver agouti är A*c(ch)c(ch) medan en falsk är A*c(ch)c(e).

Tydligen kan även en agouti burmese (A*c(ch)c(h)) vara väldigt lik en silver agouti.

(någon får rätta mig om jag har fel här.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2012-09-21 13:30
#2

Precis som Lamina säger. Ligger i generna.

Vi kan räkna upp de genotyper som kallas för Silver Agouti

  • A-c(ch)c(ch) - korrekt Silver Agouti
  • A-c(ch)c(e) - Falsk Silver Agouti (reggas dock som Si-Ag!!!)
  • A-c(ch)c - "Brown Agouti"
  • A-c(ch)c(h) - Agouti Burmese
  • A-c(e)c(e) - Beige Agouti (reggas ofta som Si-Ag)

Tror det vara alla… hehe


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-09-21 13:53
#3

Gaahh, dessa genotyper. Hur lär man sig dom? Detta var spännande men genotyper lär jag knappast lära mig.

Grodan
2012-09-21 15:43
#4

#3 Jodå. Alla kan lära sig.

Du får ha tålamod några dagar. Jag är trött o orkar inte sitta här just nu. Imorgon kanske vi träffas förresten…?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-09-21 15:49
#5

#4 Haha, tålamod är inte min melodi Skäms Det hoppas jag att vi gör, för jag vill veta vad du tycker om hur min silver agouti har utvecklas samt om jag har en falsk agouti här hemma. Är väl förhoppningsvis uppe vid 16-tiden hade jag tänkt, då borde finalen vara kvar att se? Glad

Grodan
2012-09-21 15:54
#6

Kan simpelt förklara att genotyp berättar vad musen är genetiskt. Fenotyp hur musen ser ut.

Silver Agouti kan variera en del i utseende beroende på renavel, men många av de olika genotyps som beskrivs i #3 har nästan samma fenotyp. Alltså de ser nästan likadana ut.

Det är genom att veta vad för möss du parar, vad det mer blir i kullen osv som du vet vilken genotyp din Si-Ag har.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Velinga1984
2012-09-21 16:01
#7

#6 Men då fattar ju t om jag lite grann, hittils har jag sett på google att de kan ha olika nyanser från ljust (blekt då antar jag) till mörka. Alltså får man gå bakåt om man vill veta vilken genotyp man har på sin mus, såvida man inte testparar ? Eller är jag lost nu ändå ?

Det var ingen lätt melodi att ge sig in i, men har beställt aveln om Silver Agouti från Eva som jag hoppas ska ge klarhet i min förvirring.

Och nej jag är inte säker på om jag ska ta en kull men det är därför jag läser innan. Kanske läggs idéerna ner lika fort, men då har jag iaf gjort ett val som jag inte kan ångra i efterhand Tungan ute Silver Agouti-aveln verkar inte så stor.

Grodan
2012-09-21 16:11
#8

#7 Du har fullständigt rätt.

Den tös jag ratade och du köpte var bra Si-Ag då. Förmodligen en korrekt! Skrattande Nu kan hon givetvis förändrats i färgen.

Vanligt fel är ju att de är för bruna. De ska ge ett svart/vitt intryck. Peppar och Salt mer än blaskig agouti…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-09-21 16:23
#9

#8 Ja hon har förändrats en del i färgen men hon följer med upp till E-tuna imorgon. Funderar på att avla på henne men har en hel del brister att komplettera mot men hon har givetvis också en del bra. Just nu är jag i funderar-stadie eftersom jag är osäker på hennes brister, och hur mycket som kan gå i arv samt hur mycket merabete det kan innebära. Ska kolla lite på vad Elin har för hanar, samt se hur hon beter sig på utställningen. På husdjursmässan i Alingsås betedde hon sig ju exemplariskt Tungan ute

Med andra ord ett silvrigt-intryck? För lite så hon ju ut, som om hon skimrar i svart/vitt.

Här hemma har jag ju en diffus colorpoint, någon tyckte beige agouti och någon tyckte silver agouti. Men isåfall måste hon vara rätt nedblekt, hon ska också med upp.

Grodan
2012-09-21 16:57
#10

#9 Jag gillade inte hennes temperament riktigt när jag träffade henne i Valborg. Fick inte någon kontakt och hon sprang omkring lite för mkt för min smak. Men sen gick hon ju och vann PC, så frågan är hur hon är idag?

Har du någon stamtavla på henne?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-09-21 17:09
#11

Pm.ar dig istället så har ingen ont av det jag skriver Glad

Grodan
2012-09-21 18:02
#12

#11 Dumt. För ditt pm är supervettigt och jag tror absolut ingen har något ont av det. Det är mycket tänkvärt där.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-09-21 18:30
#13

Kan dra lite kortfattat här,

Jag köpte en si-ag i Karlskoga, en hona som Grodan ratat. Jag tyckte att hon var skitful och egentligen inte en hona som jag vill ha med hem. Hon ändrade på det fort genom att kura ihop sig, tassdarra och stundtals slicka på mina fingrar. En sådan hona var jag tvungen att köpa och sådan är hon fortfarande i handen Kyss Jag vet vilka brister jag vill komplettera hos henneoch har kontaktat en bra uppfödare för att kunna nå detta. Hennes fördelar är att hon kan byta flock utan problem, kan lugna ner sig och mysa i handen, hennes ålder då hon är född i januari (fått en kull tidigare) och visat att hon är stresstålig då hon vann Bästa Pet på en stökig husdjursmässa. Jag tror att hon har något att tillföra aveln, trots sin kompakta korta kropp-

Honan saknar bakgrund men misstankar finns att hon härstammar från Vattnadal, vilket bara uppfödaren kan bekräfta eller dementera.

Annons:
ariama
2012-09-22 09:48
#14

#13. Tack för att du skrev här Kyss. Har följt tråden, och blev lite besviken när den "försvann" för att övergå till PM. Det är alltid intressant att följa olika diskussionstrådar!!

Jag tycker din hona verkar vara ett avelsämne. Glad Om jag nu ska tycka något här Flört, jag "läser och lär". Alla diskussioner ger "erfarenheter" faktiskt!

Upp till toppen
Annons: