Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1537 ggr
Chese
9/21/12, 9:25 PM

Smartstore

Jag undrar om 2-3 möss får vara i en sådan här

http://www.hammarplast.com/products-2.aspx?cat=12647&prod=12800

Annons:
VStromberg
9/21/12, 10:17 PM
#1

Får får dom, men jag personligen har inte mer än en ensam hane i en sån bur. (Ja, jag har exakt en sån ;))

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Chese
9/21/12, 10:33 PM
#2

Vilken i den serien skulle du ha 2 st honor i

Lamina
9/21/12, 11:43 PM
#3

Smartstore classic 70.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Chese
9/22/12, 9:12 AM
#4

Men hjulen sticker ju upp i botten o då kan dem ju gnaga sig ut väl?

ariama
9/22/12, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag använder sådana. classic 70.

Det viktiga (för musen) är ventilationen. Det viktiga (för dig) är väl att kunna se mössen i buren.

Jag har öppna burar, för jag har möss som funkar så. (Nej - *med tålmodig röst, för jag får svara på denna fråga 1000 gånger om året Flört * -  De rymmer inte.)

Du behöver alltså "göra något" innan dessa lådor funkar att ha möss i. Antingen skära ut fronten som jag gjort (med lödpenna), och fästa ett bra nät eller galler för, eller ha ett lock av nät eller galler.

ariama
9/22/12, 9:26 AM
#6

#4. Ja, de kan gnaga på den upphöjda plasten där hjulen sitter. En av mina burar har blivit förstörda på det viset. Dvs en av alla mina möss har gnagt på "hjulupphöjningen".

Jag har tidningspapper under bottenströet, samt extra mycket strö i hörnorna, samt äggkartonger och andra kartonger i buren som de hellre gnager på och sysselsätter sig med.

Men mina möss är inte heller så gnagbenägna. De är lugna och tillfreds i sina burar (men fortfarande pigga och glada och nyfikna), inte springiga av "drivande behov" att hela tiden "komma vidare".

Möss är så olika! Beroende på vad du har för möss, kommer de att gnaga sönder - eller helt enkelt låta bli. Uppfödarmöss låter oftast bli.

Annons:
ariama
9/22/12, 9:29 AM
#7

Jag har flera olika sorters förvaringslådor av plast, som jag använder. En del har upphöjningar för hjul, andra inte. De som inte har, är givetvis bäst, lättast att göra rent. Vilka som heter vad, vet jag inte, håller inte i minnet.

Chese
9/22/12, 9:49 AM
#8

tyvärr kan jag inte ha öppna då jag har både hund o katt. Och dessutom får jag absolut intr de för mina föräldrar då jag har en liten chans att ens få ha möss.

ariama
9/22/12, 10:12 AM
#9

Jag förstår. Men hur som helst måste du göra öppningar, antingen på sidan eller i locket, och fästa nät eller galler där. Och nätet/gallret ska vara så tätt att inga kattklor lyckas hugga tag i en nyfiken mus genom det!

Prova hör dig för i bekantsskapskretsen, om ingen har ett akvarium liggandes någonstans och skräpar. Det finns förvånansvärt många som har gamla akvarium i källaren, och blir glada att bli av med dem!

Eller/och sätt en lapp på anslagstavlan i Konsum och ICA och där du kan. Skriv till exempel:

"Har du ett gammalt akvarium att skänka bort, eller sälja billigt (100:- max)? Det behöver inte vara komplett, och det gör inget om det läcker vatten. Ska användas till smådjur."

Sedan måste du ordna ett lock, men det blir nästa fråga. Skrattande

Ett akvarium vore perfekt för dig, tror jag.

Chese
9/22/12, 10:14 AM
#10

Kan mam inte borra massa små hål i locket istället?

Chese
9/22/12, 1:27 PM
#11

Har köpt 70:n och funderar om man kan borra massa hål ist för att sätta nät ovanför

ariama
9/22/12, 3:02 PM
#12

Personligen tycker jag inte att det är en bra idé. Andra kanske vet bättre.

Visserligen får de luft, men luftfuktigheten kan lätt bli alldeles för hög, har jag fått för mig.

Har finns en tråd om hur man kan göra, det finns många trådar om det här. Orkar inte leta upp dem. Glad

http://mus.ifokus.se/discussions/5058e06c88f472081002e12f-bygga-bur-med-lada?discussions-2

VStromberg
9/22/12, 5:05 PM
#13

Luftfuktigheten blir tyvärr alldeles för hög, och du kommer dö av stanken som blir när du öppnar buren. Har testat själv. Sedan så spricker det gärna i plasten också.

Det bästa är om du tar en lödkolv (du kanske kan låna en på närmaste träslöjd?) och skära ut ett hår, så bara ramen av locket blir kvar. Efter det gör du små hål i varje hörne av locket och vips så har du nät-fäste =)

Nät kan man köpa (eller få) billigt på ex. granngården, bauhaus, hornbach etc. Har du en tipp i närheten kan du även kolla där om det finns något användbart nät. Tänk på att maskorna inte bör vara mer än 1x1cm stora! Möss tar sig genom det mesta ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Toxxic
9/22/12, 6:12 PM
#14

Jag har sådana men har helst bara 2 i varje. I någon sitter det tre. Tycker de fungerar toppen, man får bara vara lite kreativ med inredningen, typ hängmattor och mycket att klättra på, leka med och boa i :)

Upp till toppen
Annons: