Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 2006 ggr
L8sson
2012-09-22 18:24

Så kan det gå

Nu har det hänt något här hemma som jag inte varit med om tidigare, jag hämtade hem några mushanar från gbg för 3 veckor sen. Från 3 olika uppfödare. Efter fått hem dom och kollat på de nogrannare så satte jag ihop 2 hanar och efter lite tjafs så satt de och åt tillsammans. Uppfödaren sa att jag skulle kolla kön en extra gång för hon var osäker så det hade jag gjort, det var hanar.

För några dagar sen så var det dags att städa och mata och tvätta och ja allt vad möss innebär och jag har varit sjuk i 2 veckor så jag har inte haft sån koll bara matat och vattnat. Jag tittade in i Ivan och Franks bur och Frank ser ut som ett päron, min första tanke var att han har fått en tumör :( Men närmre titt så ser Frank dräktig ut :O Kollade Frank i baken och det ser ut som en pung, ingen tjej!! Men när jag kollar super duper noga och i rätt ljus så ser jag att det är en hona och ja hon har ju tuttar.. FAN jävla pucko Lotta..

Allt kan hända, Frank har gått förbi flera ögon och flera sagt att det är en hane men nej det är en hona. Och jätte ung tyvärr, men jag tar på mig det. Jag har kontaktat uppfödaren och fått grymt bra stöd fast det står Looser i min panna.

Så ja idag födde Frank bebisar, hon är lugn och fin. Pappa heter Ivan och är Fuzzy bärare och Frank är Fuzzy. Får se hur denna kullen utvecklas, jag kommer skriva om kullen här så ni kan hänga med om ni vill :)

Annons:
Grodan
2012-09-23 11:29
#1

Hm… Är Frank texel? Vet att en del Texels kunde luras lite i rumpan.

Också vill vi givetvis se ett foto på Franks rumpa förstås.Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-09-23 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Frank är Fuzzy ;) som det står i texten. Kan ordna en närmre bild på rumpen!

Grodan
2012-09-23 13:02
#3

Sötnos. Ja, vill gärna se rumpen! Förvånad


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-09-23 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag ser ju nu att det är en hona, men jag letar efter en liten sträng mellan anus och "lilla pluppen". och det ser ju ut som en ung hane som inte fått pung än. tycker jag på bilden.

L8sson
2012-09-23 13:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

hon tar hand om dom iallfall. <3

Grodan
2012-09-23 13:11
#6

#4 Där syns ju vaginal ingång… men hon ser ut att ha något mörkt bulligt vid anus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
L8sson
2012-09-23 13:15
#7

#6 japp iknow, ja hon är ju märkare där och när hon kom var hon ju miniliten. Så då trodde jag att pungen skulle komma närsom. Men ibland kan det gå åt fanders. 

Jag ska inte avla på just fuzzy, så detta är inte i någon av mina planer. Men jag får göra det bästa av situationen och försöka hitta något positivt med detta.

Alla gör misstag och denna gången var det min tur.

Grodan
2012-09-23 13:17
#8

Ivan är i a f släthår eller?

Är de nära släkt?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-09-23 13:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ja Ivan är vanlig hårig eller vad man kallar det, nej inte släkt.

Grodan
2012-09-23 13:32
#10

#9 Pärfa. Då kanske det blir några bra håriga Fuzzy. Jag tror ju på avel där man parar Fuzzy med Fuzzybärare och inte Fuzzy med Fuzzy alltför mkt eftersom de då blir lite väl nakna.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-09-23 13:33
#11

#10 Jo jag är glad att det blev så bra somd et blev ändå :)

Men men! Det är inte alltid lätt :P

Grodan
2012-09-23 13:41
#12

#11 Nä, det går ju inte att bortse från att modern själv är ett "barn"… men du får mata duktigt och i värsta fall kulla - om kullen är för stor.

Hur gammal är Frank?

Jag hade själv en tjuvparning strax efter att jag flyttade in i kåken. Det var stökigt, rörigt och kaos. Så jag missade att jag hade en liten hanbebis i en flock med mor och döttrar. Han blev 5-6 veckor innan jag insåg mitt misstag. Han hade då parat en av sina äldre systrar. Eftersom hon inte var purung lät jag henne behålla honorna i kullen. De är underbara, rent ut sagt ljuvliga, i temperamentet. Det är min Ylle-kull. Tyvärr blev övriga tjejer stressade i flocken med bäsar så en moster började tugga morrhår på alla i flocken. De fick byta till en större bur och nu har hon slutat tugga morrhår - mycket trevlig utveckling. Så inte superbra med så hög inavelsgrad där det kan finnas stresskänslighet, men de 5 Ylle-töserna är så underbara att jag hoppas att de inte börjar med päls- eller morrhårstuggande.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-09-23 13:50
#13

Ja det är det som är det jobbigaste i denna situation, att hon är så ung. Hon är född 28e juli. 2 månader.. 

Jag har satt henne med ubersnälla Gudrun, som haft kull innan och sjävl är eventuellt parad så hon kommer hjälpa mycket. Ser redan nu att Gudrun hjälper till med att bygga bo och ligger inne hos bebisarna. Men Frank sköter sig utmärkt, lugn och fin är hon när jag byter vatten och har kikat på dom en snabbis. Ingen stress (än). 

Okej! inte kul att få fler honor parade. Det blir så himla mycket då, men ja somsagt så får man kulla. Inte helt omöjligt.

Annons:
Grodan
2012-09-23 14:17
#14

Hur många bäsar är det då?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-09-23 14:59
#15

9st är det om jag räknat rätt.

UlrikaD
2012-09-23 17:51
#16

Lilla Frank.

Jag är alltså klantskallen nummer ett som tog Frank för en hane. Helt övertygad om att han hade pung när han flyttade hemifrån.

Kollade så många gånger så jag antar att han blev trött och gjorde ett könsbyte. Och sa ju som sagt till Lotta att även hon skulle dubbelkolla.

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig….men det kanske kan bli bra ändå. Bara så glad och tacksam att allting gick som det skulle.

L8sson
2012-09-23 22:39
#17

#19 Det är verkligen helt galet hur fel det kan bli. Men ja jag gör det bästa av situationen :)

ariama
2012-09-24 08:15
#18

Det jag spontant tänker, när ni båda såg "pungen" och fotot även visar detta, är att det faktiskt finns "dubbelkönade" individer. Både hos människor och möss.

Jag har själv haft en sådan, en "hona", en hona med tydlig pung! (Elin Vattnadal såg henne också, och kom till samma slutsats)

Om vagina, och inre könsorgan är kvinnliga, kan de få avkomma. I USA har en man fött familjens bebisar Förvånad för att kvinnan inte kunde. (Lite extremefall, och läkarinblandning och hormonmedicinering, inseminering osv.)

Om min hona var fertil eller steril vet jag inte, jag provade aldrig.

Sedan Lotta, så behöver du inte vara orolig för din unga hona, möss klarar sånt galant! De är duktiga mödrar, det är instinktivt, och vilda möss får sina ungar så unga. Även på labb paras mössen unga.

Det är givetvis bättre om honan får växa klart själv först, men nu är det som det är. Massor med nyttig mat, och glöm inte kalk!

Glad

VStromberg
2012-09-24 08:49
#19

Alltså är Frank en hen ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

L8sson
2012-09-24 08:53
#20

Hehhee dubbelkönad :P coolt, jag vet inte ifall det är Franks hårlag som gör att det blir svårare att se. Men det är en tanke! 

Ja jo det är fler som har sagt det att det går ju att para i den åldern, de gör de i det vilda.. Så jag borde inte vara så orolig igentligen.

Tack för stödet! :)

Annons:
Grodan
2012-09-24 17:49
#21

#20 Tror det har en del med hårlaget att göra. Har sett att på krulliga möss så har det ofta varit svårt för en del uppfödare att se skillnad på könen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-09-24 23:01
#22

#19 hahaha en hen ;) 

#21 du har nog helt rätt! Inte lätt har vi märkt..

UlrikaD
2012-09-25 00:09
#23

Man blir ju lite nervös när några ur nästa kull ska flytta på lördag måste jag ju säga…..

Sötaste Frank:)

Upp till toppen
Annons: