Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1121 ggr
[jaxwire]
9/24/12, 3:37 PM

Ny inriktning i museriet

Har suttit och smidit lite planer ett tag och tänkte nu ta en lite ny inriktning i musaveln. Kommer dels att satsa på temperament men den huvudsakliga färgen ja kommer att satsa på är choklad, både enfärgad choklad samt bandad, brokad mm i choklad.

Kommer först och främst att försöka få in mina egna linjer men söker också lite nytt avelsmaterial i just choklad.

Kommer på sidan om att ha lite blå tan och blå tecknat samt RY =)

Ni där ute som håller på med färgerna choklad och blått får jätte gärna dela med sig av era erfarenheter av dessa färger, vad bör man tänka på, hur får man fram en bra färg osv.

Annons:
ariama
9/25/12, 6:28 AM
#1

Om du avlar chocolate och blå, så kan du inte blanda linjerna, utan behöver hålla dem åtskilda. Annars får du först svart av alltsammans, och sedan får du lilac i stället, och lilac är en förskräckligt tråkig färg Tungan ute.

Chocolate och RY kan du däremot blanda. När det gäller RY behöver du fundera på vilken färg du ska basera RY på, dvs vilka de andra färggenerna ska vara. Det kan ge lite olika effekt på RY-färgen som jag förstått det.

Även om man inte har för avsikt att blanda färgerna/mössen, så kanske det dyker upp "perfekt typade" djur i ena linjen som man vill använda till den andra färgen, typ. Man måste ha fler möss när de inte kan blandas.

Själv avlar jag chocolate/tan och RY, och jag avlar dem ihop. Har tanken att mestadels para endast RY-bärare eller RY med bärare, och alltså få både chocolate/tan och RY i kullarna.

Blå är en vacker färg som jag skippat, just för att jag måste ha ännu fler möss då, som måste vara åtskilda avelsmässigt.

ariama
9/25/12, 7:10 AM
#2

När det gäller chocolate står det såhär i SVEMUS standard:

CHOCOLATE: Färgen skall vara jämn över hela kroppen och skall även utsträcka sig ända ned till hårstrånas rötter. Öron, klor, svans och mage skall alla ha samma färg och färgen skall vara densamma från nosspets till svanstipp.Ögon svarta. Färgen skall vara som mörk choklad (ej mjölkchoklad) och skall vara fyllig, djup och full av lyster. Upphovsman: W. Maxey. (aabb)

Här är en bra sida med foton som finska musklubben skriver om chocolate.

http://www.hiiret.fi/eng/breeding/varieties/chocolate.html

En chocolate ska alltså ha en både mörk och varm (rödton) färg.

Att ta in extreme non-agouti a(e) som används till extreme black, är inte så bra då visserligen färgen kan bli mycket mörk, men rödton saknas. Färgen blir "kall", den ska var "varm".

Icke färgavlade chocolate i Sverige är oftast för ljusa och har en gråton i stället för rödton. De är helt enkelt "inte vackra" i färgen.

Sedan är det det här med generna Brown b/b och Cordovan b(c)/b(c). En bra utställnings-chocolate bör vara cordovan, för att vara riktigt bra i färgen. De ljusa gråtonade chocolate-mössen är brown b/b (icke färgavlade).

Cordovan har inte medvetet tagits in i Sverige, och är knappast vanlig här, som jag förstår det. Används i Finland dock!

Jag tror att jag har vanliga brown-genen, men har ändå lyckats avla fram en mjuk och mild chocolate-ton med bra rödhet, tycker jag själv. Jag är belåten eftersom jag tycker de är vackra, men på en utställning med duktig domare, skulle de nog önskas mörkare.

Fast jag har ju dessutom satin, och då döms de i pälslagklass och inte i färgklassen. Och dessutom, för andra gången,  avlar jag inte utställningsdjur. Glad

[jaxwire]
9/25/12, 7:12 AM
#3

#1 Jätte tack, berätta gärna vad de olika färgerna ger för effekt på RY =)

[jaxwire]
9/25/12, 7:17 AM
#4

#2 Jag avlar inte heller utställningsdjur och jag vill nog inte ha dem riktigt så mörka som de visas på finska klubbens hemsida, utan en aning ljusare med en bra rödton =)

L8sson
9/25/12, 9:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Som jag skrev på FB så ska brummeLisa gå i avel men jag har inte hittat någon brun banded så hon kommer paras med Fabian (vad han nu är för färg?) Han är banded iallafall.

[jaxwire]
9/25/12, 11:04 AM
#6

Åh den där Brummelisa bruttan är bara såå fin Kyss

Annons:
L8sson
9/25/12, 1:05 PM
#7

Jag hoppas på fina bebbar :) Men somsagt är det i framtiden detta blir.

Aranea
9/25/12, 7:50 PM
#8

Choklad är en av mina favoriter. Hade också sysslat med den färgen om jag fött upp =)

ariama
9/26/12, 9:25 AM
#9

Fabian är en agouti-variant (vilket du säkert redan vet ). Vilken agouti är jag inte säker på. Gissar på blue-agouti, men kanske är han bara "dålig" agouti? (dvs vanlig svart).

Rödfärgen på honom saknas. Antingen för att han har dålig rödhet i sig själv, eller för att blågenen tar bort en stor del av rödheten.

När du jobbar med bandat, som är en mycket svår teckning att få renavlad, så tycker i alla fall jag, att du behöver fokusera på teckningen och låta färg komma i andra hand - eller kanske till och med tredje, fjärde eller femte hand… Flört

Vattnadal
9/26/12, 11:05 AM
#10

Jag tror Fabian är en blekt agouti variant, sk "falsk silver agouti" med mycket gul ton i sig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

L8sson
9/26/12, 1:02 PM
#11

#9 tack! Ja agouti vet jag men vad för någon sort vet jag inte somsagt. 
Ja absolut, just nu har jag bara 2 banded individer här hemma så har jag köpt in enfärgade partners till dessa, har tänkt mörka färger iallafall. Annars har jag inte varit kräsen.

Men BrummeLisa är super fin <3 :D

#10 okej! Jag har en annan hane hemma som är falsk silver agouti, kan ju jämnföra dom 2 :)

Grodan
4/22/13, 4:59 PM
#12

Hur går det med jaxwires Chocolate-avel?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jaxwire]
4/23/13, 10:34 PM
#13

Det går bra! =)

Har nu fått fram tecknade choklad, choklad tan och vanlig choklad. Har givetvis lite andra färger med, mestadels tan i olika färger. Ska ta mig tid att göra en liten foto tråd någon dag =)

Annons:
Grodan
4/23/13, 10:56 PM
#14

#13 Ja, vad skoj. Vi vill gärna se dina Chocolates. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Aranea
5/1/13, 9:03 PM
#15

Jag med! =)

Upp till toppen
Annons: