Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 865 ggr
Fornuddens
9/25/12, 6:35 PM

Hur ärvs de olika hårlagen

Eftersom jag är så otroligt genetikintresserad så är den här frågan självklar för mig, alltså hur ärvs de olika hårlagen?

T.ex fuzzy med satin, normalpälsat med satin, osv. Är det några pälsar som inte bör korsas eller finns det fördel med att korsa vissa?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Annons:
Grodan
9/26/12, 4:40 PM
#1
  • Shorthair - dominant
  • Longhair - recessivt
  • Astrex - dominant
  • Satin - recessivt
  • Abyssinian - recessivt
  • Fuzzy - recessivt
  • Nude - dominant (den vi känner till med ögonproblem, finns flera nude-gener)

Abyssinian  bör hållas till Shorthair och Satin. Absolut inget Longhair eller Astrex.

Fuzzy bör hållas till Shorthair och Satin. Absolut inget Longhair eller Astrex.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Fornuddens
9/26/12, 6:15 PM
#2

Super, tack! Skrattande

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Tsunamis
9/26/12, 8:41 PM
#3

Texel är långhårig Astex, den glömde du allt grodan Tungan ute också en godkänd hårkombination i utställningssammanhang.

MvH  Tsunamis

ariama
9/27/12, 7:08 AM
#4

Japp, men texel är långhår=recessiv och astrex=dominant, så, nä, grodan glömde inte. Kombinatinerna (flera loki) ändrar inte arvsgången. Glad

Tsunamis
9/27/12, 7:40 AM
#5

Sant men hon frågade också vad man bör och inte bör blanda. Flört

MvH  Tsunamis

ariama
9/27/12, 5:57 PM
#6

Ja, det har du ju rätt i. Glad

Annons:
Grodan
9/28/12, 7:06 PM
#7

Hihi.. jag glömde den med flit… SkrattandeTungan ute

Jag tycker det är jättebra med en sådan här tråd. Ni får gärna berätta lite om vad ni anser. Etik och avelsmoral. Även små gyllene regler.

Varför?

Jo, för att höja medvetandet i aveln på pälsar (och givetvis även färger). Det är hög tid att flera tar ansvar och avlar fram välpälsade djur och inte gör dumma parningar.

Det gynnar INTE aveln av Abyssinian att avla in Astrex och Longhair t ex och gissa varför?

Vidare anser jag att i en Fuzzy-avel bör man inte avla Fuzzy + Fuzzy om de inte är superbra i pälsen, dvs har mkt päls. Utan jag anser att man parar Fuzzy + SH, där SH gärna är anlagsbärare av Fuzzy. Detta så att man får mer välpälsad Fuzzy. Nu är ju Fuzzy speciell för att den är oerhört tunnhårig och skall vara så, men vid parningar med Fuzzy+Fuzzy fås hårlösa/nakna och trots charmen med dessa så gynnar de inte Standard-Fuzzy något alls.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: