Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 467 ggr
Velinga1984
2012-09-25 20:14

Hur väljer ni namn?

Ja, efter att ha varit runt på lite utställningar och ser på internet så är jag nyfiken på om ni går efter teman. Jag troor att mina Diamantens töser har ifrån länder, Malawi och Nepal. Mina VD-killar verkar ha alfabetets-tema ? Grodan verkar gillar att ha -mus efter på sina hanar.

Tänkte baka lite barn här hemma där jag funderar på om jag ska köra på låt-namn och då brinner ju hjärtat för dansband och rock´n´roll/rockabilly ( typ 50-tals musik)

Annons:
Aranea
2012-09-25 20:46
#1

Jag använde mig både av teman och bara namn som jag gillade. Kan vara enklast att ha nåt sorts system om man föder upp mycket kan jag tänka mig, för att ha lite ordning och reda.

Vattnadal
2012-09-25 20:58
#2

Jag kör efter alfabetet, och tar ett tema för varje ny runda. Har haft Bowie låtttilar, godsaker, små samhällen, växter, har nu människonamn.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Littlem
2012-09-25 21:04
#3

Jag kör namn ur filmer. Har ingen speciell genre utan det blir blandat.

Swadika
2012-09-25 21:17
#4

Jag körde rymdtema ^^ Nu har jag dock inga egna råttor, men kommer fortsätta med rymdtema när jag har möjlighet att skaffa nya råttor :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Lamina
2012-09-25 22:38
#5

Jag föder inte upp, men har ju haft ett par olyckskullar. Dom har jag namngett alfabetiskt. Alltså första kullen är A-kullen, nästa B osv. Men istället för att döpa alla till namn på den bokstaven så döpte jag dom efter ett tema på sagda bokstav. A = Arter, B = Böcker osv. Tycker det är lite mer orginellt, men håller ändå lite ordning bland kullarna (om man nu skulle ha många.)

Ända problemet är att jag har hur många teman som helst på A… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
2012-09-26 08:42
#6

Jag bokstavsdöper mina kullar. Har haft olika teman som filmer, skådespelare, artister, svampar, bär,  m.m

Annons:
ariama
2012-09-26 08:58
#7

Jag är inte så noga med namnen. Förutom mina recessiv yellow som har "förnamn" på Honey. Honey Glaze, Honey Glow, Honey Lee, Honey Yam, osv. Hade en Golden också, Golden Delicious, Golden Vision, osv, men den linjen var för klen och avslutades.

Annars så får de ofta namn som ger en hint om föräldrarna. Gäller främst de möss som är planerad till vidare avel. T.ex. Zorba och Ziba som har Fritz till pappa (z i namnen). Eller RosaLou med mor Rooma, e. Rapunzel´s Roommate, och far Honey Love (kallad Love).

Då behöver jag inte tänka så mycket omkring härstamningen, den "finns där" redan. Men jag har "likheter" i namnen inom kullarna, så de kan "hållas ihop", t.ex. börjar på samma bokstav, eller innehåller otvetydiga likheter eller associationer (t.ex. Lyra, Tyra, Yra, med mor Lara).

Ibland "säger" mössen själva vad de heter, dvs det "bara blir" ett namn som passar dem, och då får de heta så. Miranda och Miss Molly är två såna namn, och så kom Maria också. Jag gillar väl inte Maria som ett musnamn, men hon sa att hon hette så, så vad ska jag göra? Flört

Eller, vid namnbrist, får de bara heta "färg" eller annat kännetecken, t.ex. Kalle Point (colorpoint), eller Cita (cinnamon/tan).

Tidigare gick jag efter alfabetet, men det var så tråkigt.

Toxxic
2012-09-26 10:27
#8

Jag har gått efter alfabetet + tema. Jag har valt bilmärken på på första rundan (förutom på första kullen, kom på detta när jag kom till B..) så kull 2 blir ju då B som i sin tur blir bilmärket Buick och då fick mössen döpas efter olika modeller av märket typ Skylark, Skyhawk och Wildcat osv. C blev ju då Chevrolet och D blev Dodge. Nu är jag på E och då finns nästan ingenting. Enda märket jag hittade på E med vettiga modellnamn var Edsel som jag nog inte ens hört talas om innan Skrattande

Upp till toppen
Annons: