Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1870 ggr
Wand
10/5/12, 3:04 AM

Kullar ni själva?

Ligger här i sängen och försöker sova, och så kommer jag in på det här med att kulla bort musungar. 

När ni måste kulla ungar, hur gör ni då? Gör ni det själv eller har ni någon bekant som gör det åt er? Veterinär? Vilken metod används? 

Om ni gör det själv - hur lyckas ni genomföra det? Jag har många gånger funderat på detta men dragit slutsatsen att jag aldrig skulle kunna slutföra det. Jag kan inte tänka mig känslan att ha dödat ett djur, oavsett orsak. Jag kan inte ens fiska för att det får mitt hjärta att skära haha.

Är det något ni känner också men ändå lyckas komma över? Hur känns det efteråt - är det något som följer en länge eller kommer ni över det rätt snabbt? Är det kanske en vanesak?

Jag har ju som sagt planer på att skaffa mig fler möss så fort jag får tillfälle och då har jag även funderat på att ÄNTLIGEN ta en kull. Enbart för eget bruk - att ha egenuppfödda möss som jag får njuta av för resten av deras liv. Dvs, inte för att sälja eller avla en viss typ, utan bara mina egna sällskapare. Och jag har då även kommit in på detta med kullning - tänk om jag måste kulla ungar? Då kan det vara skönt att veta vilka som är varningssignalerna, vad man har för alternativ man har OCH att man inte är en elak zombie. Haha. Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
ajanki
10/5/12, 9:32 AM
#1

Jag kullar inte för det känns fel för mig! Jag kan inte sätta en massa liv till världen och sen ta bort dom för att det är fel kön.

Tror att du kommer känna själv om det är rätt eller fel för dig att kulla.

Och jag har då även kommit in på detta med kullning - tänk om jag måste kulla ungar?

Menar du om dom är sjuka?

För har jag bebisar som är sjuka eller skadade så är det klart att jag också kullar (eller rättare sagt min man, för jag klarar det inte)

Men annars så tycker inte jag att det finns nån anledning att kulla. Observera nu att jag skriver endast vad som känns rätt för mig!

Wand
10/5/12, 9:36 AM
#2

Jag är nog mer inne på ditt spår, ajanki, så tack för svar! 

Med att riskera att behöva kulla så menar jag dels om de blir sjuka eller dels om det skulle bli en extremt stor kull så att modern helt enkelt stöter bort ungar. Liknande scenarion. Självmant skulle jag aldrig ens tänka tanken haha, skulle som sagt inte kunna det.

Vad skönt att du har någon som kan göra det åt dig så du slipper!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Camillhe
10/5/12, 9:36 AM
#3

Varför tror du att du skulle behöva kulla?

Jag anser att kullning är oerhört fel. Kullning för mig betyder att man tar bort ungar för att de har "fel" kön, fel färg, fel teckning etc

Skulle en bebis skadas eller bli sjuk anser jag inte att det handlar om kullning utan avlivning av ett skadat djur och det kan veterinären göra åt en.

Wand
10/5/12, 9:49 AM
#4

#3 Läs mitt inlägg i #2, det är mer så jag menar. Jag skulle inte kulla ungar för kön eller färg.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Camillhe
10/5/12, 9:52 AM
#5

Vi skrev de inläggen samtidigt:)

ajanki
10/5/12, 10:23 AM
#6

Håller med Camillhe att när man tar bort en sjuk bebis så är det inte kullning utan avlivning, men eftersom Wand frågade om kullning och frågade OM hon måste kulla så tog jag det som när musen är sjuk.

Annons:
Tsunamis
10/5/12, 10:52 AM
#7

Jag kullar av ett par olika anledningar beroende på kullen, syftet kullen togs och beroende på mamman. Överskott hanar, ge kvarvarande ungar mer näring & bättre tillväxt. Moralkakor tar jag inte till mig utan jag väljer att ha en rent praktisk syn på kullning för att främja mina avelssyften. Mina djur är min hobby (även om de också är mina husdjur)

Jag respekterar däremot andras val & syn på kullning.

MvH  Tsunamis

Velinga1984
10/5/12, 11:42 AM
#8

Jag har kullat bort en överraskningskull och kommer kulla bort ungar vid behov i mina framtida kullar. Jag har ett ansvar att ta hand om de avkommor jag sätter till världen. Känslokall vill jag inte kalla mig eftersom jag ser till mina möss bästa.

StillaSinnet
10/5/12, 12:39 PM
#9

Jag kullar inte efter kön eftersom mina hanar oftast går bra i grupper men jag kullar ibland ner mängden för att spara på honan och så att de ungar som är kvar får mer näring, precis som Tsunamin beskriver. Eftersom honan har tio spenar så säger det slog själv att 15 ungar inte kan få di när de vill utan när en spene är ledig. Mina avelshonor är värda att få vara duktiga mammor utan att bli stressade och tärda. De klarar av 15 ungar, det vet jag, men till vilket pris?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Ioma
10/5/12, 12:59 PM
#10

Jag har funderat en del på detta i o m att jag nu har 11 vuxna och nu 7 bäbisar hemma.

Jag skulel själv inte klara av att kulla bara för att det är t ex fel kön, jag skulle nog inte ens klara det om de är sjuka :-(

Men jag försöker övertala maken min till att ta itu med det när det blir dags för jag ser det som så att den dagen kommer.

Maken är absolut inte blödig utan behövs det för att de är sjuka eller skadad så är deet inga problem för honom att hjälpa dem över till andra sidan.

Men däremot har jag mycket svårt för detta att kulla bara för att det är fel kön för min egen del, tror inte jag skulle klara det. Känns bara inte rätt för mig.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Grodan
10/5/12, 3:39 PM
#11

#0 Elak såmbie? Såmbis är inte elaka… Tungan ute

Kullning ett hett ämne som diskuterats ett antal gånger här på mus-ifokus och det kan gå överstyr. Därför vill jag som moderator bara säga att alla ska få ha sina åsikter och ingen skall bli påhoppad. Så sköt er. Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: