Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1172 ggr
Micee
10/18/12, 3:46 AM

Röd prick/sår bredvid ögat?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Min mus Vega har alltid haft en jätte liten rör prick bredvid ögat men har aldrig oroat mig, för den har alltid varit där men på sista tiden har den växt!!

Kan den vara min andra mustjej som har bitit på den när hon har tvättat henne och nu har det blivit en skorpa eller vad kan det vara?

Men när jag tittade på den nu så sitter den lixom utanför huden förstår ni man kan ta tag i den! kan det typ vara en TUMÖR??

Har tittat runt lite på sidan är den en vårta kanske?

Borde jag avvakta och se ifall den försvinner eller borde jag ringa veterinär på direkten vad tycker ni?

Annons:
Vattnadal
10/18/12, 7:48 AM
#1

Det ser ut som en vårta. Jag brukar inte göra något åt dem om de inte sitter så att de stör musen allvarligt, eller de börjar klia så den blöder.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ajanki
10/18/12, 7:48 AM
#2

Jag tycker att det ser ut som en vårta. Du får avvakta och se hur mycket den växer, ifall den kommer störa henne på nåt sätt.

[fuzzygirl21]
10/18/12, 11:29 AM
#3

Om musen alltid har haft den där så behöver du nog inte oroa dig . Men håll koll på den blir det allt för stor så åk till veterinären i och med den sitter så pass nära ögat

Micee
10/18/12, 5:19 PM
#4

Okej vilken lättnad!! Ja då ska jag hålla koll på den! Men om den skulle bli för stor vad är det veterinären gör då?

Grodan
1/18/13, 3:33 PM
#5

Micee, hur gick det med denna?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Micee
1/21/13, 10:34 PM
#6

Ja hon har den fortfarande den har blivit lite större men inte så mycket! Men har faktiskt tänkt lite på slutet nu att jag ska fixa bort den, den kanske gör ont eller så. Ibland när min andra mustjej tvättar henne kan hon vara på den.

Men om man tar henne till veterinären vad är det veterinären gör då för att ta bort den? :)

Annons:
Grodan
1/22/13, 12:33 AM
#7

#6 Vet inte faktiskt. Antar att man kan skära bort den. Redan på 90-talet berättade dock veterinär Solveig Tjäder om att man kan ta bort vårtor på djur med laser och att man även kunde göra det på möss. Men jag känner inte till en enda musägare som gjort detta.

Själv har jag klippt bort vårtor som suttit förankrade i huden på en liten yta med lyckat resultat. Vårtor som sitter förankrade i huden med stor yta har jag däremot låtit vara så länge de inte blivit för stora eller varit till besvär för musen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Micee
1/23/13, 4:47 PM
#8

Jaha okej! Okej, har det inte blödit väldigt mycket då? tänker på det om dom tar bort den kanske det kommer börja blöda mycket..

Grodan
1/23/13, 4:55 PM
#9

#8 Som sagt, det beror på hur den sitter på huden. Görs det hos veterinär så stillar de nog blodflödet på något sätt. Jag vet inte riktigt hur det fungerar med laserbehandling, om det blöder och så…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: