Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 608 ggr
ariama
2012-10-23 09:21

Fälla för rymlingar :-D

För tammusrymlingar funkar en kartong helt ypperligt! INGA av mina möss har någonsin kunnat motstå mina "fällor".

Jag har en ganska stor kartong med lock, den behöver inte vara hög. Jag gör ett lagom stort "mushål" på ena långsidan, och ställer den sidan ungefär 5 cm ifrån väggen, under bordet.

Inuti har jag bottenmaterial, samt även lite "skitigt" (helst lite kissigt) bottenmaterial från andra möss, en skål med vatten, och så mat (vanlig säd). Jag har också ett bra inrett mushus/bo.

När jag sedan kollar fällan, håller jag handen för mushålet och lyfter upp hela kartongen, och VIPS så är rymlingen fast. Glad

Nu har jag inte precis några rymmarmöss, men det har hänt att några kommit på drift nån gång, särskilt ungmössen. Bättre och säkrare fångstredskap går inte att finna

Annons:
Grodan
2012-10-23 12:51
#1

Bra tips till artikeln: Möss på rymmen

Själv har jag köket fullt med skogsmöss. Vet inte hur de kommer in och de är svåra att fånga i den här vanliga snällfällan, se nedan


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
2012-10-23 14:38
#2

#2 tycker skogsmöss nästan vet om att det är en fälla ibland, 
Jag satte upp ett jättelångt rör för en utgång, PUTTADE skogsmusen i rumpan, men ändå vägrade den gå in i röret…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2012-10-23 14:51
#3

#2 Haha. Jag vågar inte ta i dem, men ibland är jag så nära att jag skulle kunna ta dem med händerna. De sitter så stilla…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-10-23 15:48
#4

De går in i mina snällfällor.

Ett tips är att täcka över dem, lägg en handduk eller något över, och ha fällan på en skyddad plats, och tänk på att möss gärna följer väggarna och inte så gärna ger sig ut på öppna ytor.

Tänk också på, att när fällan täcks över, så täck inte över andra sidan, de ska kunna se igenom, så de "vet" att de inte går i fällan, haha.

Minoth
2012-10-23 18:02
#5

#4 ja de är nog ett bra tips! :) 
Skall själv köpa några snällfällor, det är det allra bästa!

#3 grodan jag puttade på den med lång pinne :P Skulle aldrig ta i en skogsmus, är livrädd för sjukdomar och ohyra

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Upp till toppen
Annons: