Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 504 ggr
Sync
10/28/12, 9:30 PM

Mushuset och bebisarna.

Hej där! Ska få min första kull nästa vecka ungefär. Har en fråga när det gäller buren!
Min bur har två våningar. En med spån, samt lite leksaker och matskålen. Andra våningen är vatten, saltsten och huset.
Gissar på att Alice kommer vilja föda sina ungar i huset. Borde jag flytta ner huset längst ner så att ungarna inte trillar ner på något sätt? För typ säkerhetsskull? Huset är fyllt med både tidnings papper och toalettspapper. Tror inte ungarna kommer smita på något sätt. Men ändå. Vad tycker ni?

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
jossa5
10/28/12, 9:33 PM
#1

Jo, det är nog bäst, så att ungarna inte trillar ner och gör illa sig. Vore ju dumt om det hände.
Har du gallerbur? Kan ju vara bra att se till att det sitter saker i vägen nertill, så att ungarna inte kan trilla ut där med.

Hoppas det går bra! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

UlrikaD
10/28/12, 9:35 PM
#2

Jag hade haft en bur med bara en våning till att börja med. Så att honan inte kan lägga bebisarna på andra våningen så de kan ramla ner. Och en bur som inte är en gallerbur, för bebisar kommer emellan hur lätt som helst.

Jag hade heller inte haft något hus, men det är hur jag personligen gör. Har haft en mus som hamnade mellan huset och burväggen och det var rena turen att jag upptäckte henne i tid, hon var alldeles kall. Men hon klarade sig.

Så jag hade låtit honan boa med massa papper bara och ingenting som gör att bebisarna kan komma i kläm eller komma ut.

Sync
10/28/12, 9:36 PM
#3

Då gör jag det då! Ja, jag har gallerbur :) 
Väggarna har jag redan mycket täta, men har även fixat ännu tätare plast galler som man sätter runt för säkerhetsskull. :)

Hoppas jag med, tack! :))

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
10/28/12, 9:38 PM
#4

#2 
Jo! Jag ska nog ta bort andra våningen än så länge. För att det går. Burens galler är inga problem med.
Alltså ska jag ta ut huset och sätta in massa toapapper istället i ett hörn då??

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
10/28/12, 11:33 PM
#5

#4 Ja, olika slags papper kan du ge henne. Även kartonger kan du lägga in. Hon kan tugga sönder dem själv och boa med, så har hon något att göra. De gillar att demolera kartonger… Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
10/29/12, 12:23 AM
#6

Okej. Då gör jag det! Tack så mycket allihop :))

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Jamie+Engla
10/29/12, 12:24 AM
#7

Tass

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Vattnadal
10/29/12, 9:49 AM
#8

Man kan ställa huset mer mitt i, kinte upptryckt mot en vägg. Mina mushonor lägger nästan alltid boet med ungar i någon form av hus, om de har ett, hellre än att bygga eget bo, oavsett hur mycket bomaterial de har.

Jag har ofta flera hus att välja mellan för honan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
10/29/12, 10:02 AM
#9

Det är klart att de ska ha ett hus att boa i! Glad "Om musen själv får välja" så finns det knappast en musmamma som inte vill ha ett "riktigt hem" åt sina barn!!! Ge henne det. Kyss Av "kärlek och omtanke" om inte annat.

Det finns så många funktionella lösningar!!! Själv gör jag ofta bolådor av papp, av kartonger, som mössen älskar! (klipp och tejpa, ha lyftbart lock till tak) Jag har alltid haft bolådor av olika slag åt mina möss och mödrar. och det har aldrig hänt att det skadat någon av mössen eller ungarna.

Sync
10/29/12, 11:09 AM
#10

Min lilla hus har bara en ingång. Jag tror inte att bebisarna kommer riktigt fatta att man kan gå ut där heller. Inte på ett sätt att dom vill rymma iaf. x)))
Man kan lyfta upp taket. Om Alice skulle ha sina bebisar där så skulle det vara mycket enklare för mig också! Dom har alltid toalettpapper där i.

Sen ville jag kanske inte använda spån än så länge dom är små.. mina möss trivs i det, men det kanske är dåligt för bebisarna. Kommer köpa in en massa toalettpapper haha. Vill inte ta in tidningspapper för jag litar inte på bläck osv.

Jag tror inte det blir problemer med huset.. Ska tänka på att hålla den i mitten ungefär då. Möss känner sig trygga i gömställen, så det är ännu bättre med att ha sina ungar där!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Upp till toppen
Annons: