Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 532 ggr
Josefineep
2012-11-01 16:58

Rossel igen...

Hejsan!
Upptäckte igårkväll att två av mina tjejer hade fått Rossel igen. Jag vet verkligen inte vad jag gör fel. Det har varit jättebra nu en lång tid och jag har haft exakt samma vanor och hanteringssätt med både dom och buren.

Jag känner mig jätteuppgiven och har så himla dåligt samvete. Ena tjejen såg jag dessutom att hon kliat sig (i mina ögon lite väl mycket) på ryggen. Känns faktiskt som det är snällast att låta de somna in nu. Jag mår så dåligt när jag hör dom. Och speciellt nu när det är inne på tredje svängen. Upptäckte detta nu när jag kom hem efter att ha varit borta ett dygn.

Vad gör man? Ger upp? Vad gör jag fel? Känner mig hemsk. Jag borde inte ha möss. Något måste jag ju göra fel fast jag tycker att jag behandlar de som små prinsessor.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Annons:
Grodan
2012-11-01 17:22
#1

Jag förstår precis din frustration över detta. Tyvärr är Rossel idag inget ovanligt. Ljudet kan bero på att slem sitter i luftvägarna, att luftvägarna är irriterade pga infektion och även att luftvägarna är trånga. Ljudet behöver inte innebära att djuren är dödligt sjuka!!!

Men visst är det jobbigt att höra. Jag har en mushane som till synes är fullt frisk. Han nyser inte, han har inga röda tårar, men ibland rosslar han. Jag ser inte att han har någon tung andning eller bukandas och han är så himla trevlig i temperamentet att jag inte har hjärta att avliva honom bara för att han rosslar lite tyst ibland. Han är ju för övrigt till synes fullt frisk, matglad och social. Han har bra hull, håller god kondition osv. Så jag kan inte. Han får bo här så länge han till synes mår bra. Dock går han inte i avel, men han bor med en rosselfri bror. Om jag ska använda bror i avel kommer jag att få noga skyffla spån mellan burarna ett tag så att de tilltänkta föräldrarnas immunförsvar hinner vänja sig vid varandras bakterier - det lyckas inte alltid, men är bättre än att bara sätta ihop mössen då det kan leda till att någon eller bägge blir svårt sjuka.

Andra möss som lider eller på något sätt visar att de mår dåligt, de avlivar jag.

DOCK har jag nyligen fått tips om betaglukan, att det kan höja immunförsvaret oerhört och minska dödligheten i djurbestånd i upp till 52%. Så jag skulle faktiskt tipsa om det. Svårigheten är att hitta rena och bra preparat, det finns så mkt lurendrejeri där ute när det kommer till kosttillskott. Att ge mössen havrekli dagligen kan dock vara en början.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Josefineep
2012-11-01 17:30
#2

#1 Tack så jättemycket för svaret! Känner mig lite hoppfull igen nu.

Ena tjejen som har det, hon som jag tycker låter nästan mest JUST för tillfället, skiftat enormt sedan jag upptäckte det hur som helst hon är jättepigg och springer runt och nyfiken, ser frisk ut och beter sig friskt. Men hon har bnörjat klia sig också. På ryggen ser jag att hon kliat sig!

Den andra är nyfiken och har alltid varit skygg så jag vet inte om det är för att hon är dålig eller om jag inbillar mig men jag tycker mest hon sitter gömd. Ser dock pigg ut hon också när hon kommer ut.

Jag kan så lite om Rossel, men det enda jag upptäckt är att de låter som kaffebryggare ungefär. Inget annat synligt fel på dom. Ja kliandet då på ena tjejen. Spanat ohyra och inte sett något dock.

Känns jobbigt då det är inne på tredje svängen och jag vet inte alls om det är snällast att ta bort dem eller försöka en gång till. Ska försöka ge dom massa färska grönsaker ikväll då jag tcykt att de blivit bättre när jag gjort de tidigare. Kanske har jag inbillat mig bara..

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Grodan
2012-11-01 18:26
#3

#2 Jag har själv botat rossliga möss med att anstränga mig med att ge dem oerhört nyttig mat dagligen. Att sticka till dem allt nyttigt, prioritera dem framför andra.

Tredje svängen… vad har du gjort de andra gångerna? Medicinerat?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Josefineep
2012-11-01 18:29
#4

#3 Det är precis så jag gjorde sist, mycket grönsaker. Första gången de fick det fattade jag inte vad det var utan fick det till en förkylning och då försvann det av sig själv efter ett par dagar. Jag var helt säker på att det var någon liten förkylning bara då. Så fick de tillbaka det och började då googla en massa och förstod snabbt att det kunde vara Rossel. Läste att de gick att självmedicinera och eftersom jag är fattig student testade jag det, vilket funkade :D

Nu tredje gången, känner jag mig bara hemsk. Känns som det är mitt fel. Något måste ju vara galet.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Grodan
2012-11-01 18:45
#5

Har du bytt underlag nyligen? Kanske bytt tillbaka till kutterspån? Kutterspån rekommenderas inte till möss pga det är för vasst för deras små tassar. De får små små skärsår på trampdynorna och det bidrar till att immunförsvaret blir försämrat. (källa: R. Feinstein och Camillhe)

Eller har du gjort någon förändring i miljön? Stress av alla möjliga slag kan ju sätta igång Rossel på möss och råttor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Josefineep
2012-11-01 18:50
#6

#5 hm, nu när du säger det har jag faktiskt kutterspån just nu då allt annat var slut när jag började städa. Men hua då! Mina småvänner! Ska genasts täda ur det! Kan de sitta på tidningspapper så länge?

Annars ingen förändring! Kanske är de så känsliga att de reagerade ny när jag bytte då! Usch, mitt fel!

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Annons:
Grodan
2012-11-01 19:46
#7

#6 Jag hoppas att det löser sig med byte av bottenmaterial. Tidningspapper funkar bra så länge. Du får dock byta ut det ofta och se till att några "klamrar" inte är med - de kan mössen göra illa sig på.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: