Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 488 ggr
Sync
2012-11-01 22:26

Klippa pälsen?

Jag måste nog klippa pälsen på min hane där jag har märkt att han har troligen lössägg som Grodan sa.
Jag är bara lite rädd för att klippa hans päls ensam! Hur ska jag göra?

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Grodan
2012-11-01 22:47
#1

Jag klipper bara lite åt gången. Typ först några millimeter, sedan några till. Måste vara säker på att musen sitter still och aldrig för nära huden/hårbotten.

Se till att ha en tidning eller påse under så att allt hår hamnar där. Det är ju lusägg på och dessa kommer att kläckas om det är rätt temperatur när det gått ca 2 veckor.

Jag tycker också att du bör fundera på varifrån lössen kommer. Finns det ägg så finns det levande löss någonstans eller de kom ju till musen på något sätt och la ägg. Dessutom kanske du behöver behandla musen med något medel, ifall det finns någon levande lus någonstans på huden/i pälsen. Jag är inte säker på vad för några preparat som finns receptfria på Apotek och zoobutik och som också fungerar. Det vi använder idag är Stronghold, det är ett spot-on medel som håller upp till 30 dagar, men det är receptbelagt. Veterinärbesök + recept + avgift för uthämtande av receptet på Apoteket kan kosta 700-1000 kr. Beroende på vad grundavgiften är hos veterinären.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
2012-11-01 23:05
#2

#1
Kollade igenom Alice och hon är helt fri ifrån det. Iaf vad jag ser. Jag har särat på dom, och tvättat hela buren med kokande vatten så att jag får bort det mesta förhoppningsvis. Jag ska försöka klippa pälsen så försiktigt jag kan. Men har lite panik inför det :/

Oj.. det var ganska dyrt. Min mamma kommer nog bli lite sur. Men jag får köpa det nog!

Förresten, kan lössen komma upp på bebisarna? Isåfall hur gamla är dom då när dom kan få dom? Så fort pälsen kommer?
Tror inte Alice har det, iaf nu.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Upp till toppen
Annons: