Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 765 ggr
Sync
2012-11-08 16:25

Pälshjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjena! Jag behöver lite tips och hjälp .. 
Mina möss får ordentligt mat. Bra basfoder. Musli och olika fröer. Dom får dessutom rå kött, kokad pasta/ris och grönsaker. Oftast ärtor och broccoli. Med köttet ligger oftast äggskal som kalk. Dom har saltsten, en kalksten osv osv.
Fortfarande är deras päls ''livlös''! Pälsen borde glänsa, den gör inte det på mina möss.
Har kollat igenom deras avföring. Riktigt noggrant.. Inget spår av maskar. Alice sover i en plasthus. Det kan vara ena orsaken. Men annars bor hon i en gallerbur. Steve bor i en plastbur, men har däremot hus av kartong. Han har inga plastföremål i buren.
Jag använder normalt spån.

Hur ska jag få deras päls att glänsa? Eller kan deras päls bara vara så? 

Slänger till några bilder på både Steve och Alice.. Deras päls ser fet ut utan någon anledning! Stör mig på det!!!

Först ut är Steve!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Sync
2012-11-08 16:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Steve igen

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2012-11-08 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Steve igen…

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2012-11-08 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Alice!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2012-11-08 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Alice igen.. på dessa bilder hade hon fortfarande lite ägg på sig. (( Kunde inte göra bra bilder på henne idag.. ))

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2012-11-08 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och Alice igen!!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Vattnadal
2012-11-08 16:36
#6

Har du behandlat mot ohyra, och isåfall hur?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Sync
2012-11-08 16:39
#7

Har behandlat Steve med stronghold en gång.. nu för tiden använder jag Exner Petguard. Jag städar alla sakerna med hett vatten och Såpa. Sätter sakerna i ugnen också.. Så jag fattar inte. Dom ser sjuka ut men egentligen så är dom inte det. :(

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Littlem
2012-11-08 16:44
#8

Ja jag håller med om att de inte ser friska ut. Matta uppburade skiviga pälsar. Honan ser klibbig i ögat ut dessutom på bild 4?
Går de ihop skulle jag sära på dem så honan inte blir parad (vilken ju redan är en risk) så hon får ungar för de lär hon nog inte klara av så bra i hennes tillstånd.

Littlem
2012-11-08 16:45
#9

Slarvläste visst, såg nu att de bor isär. Verkar som du kanske inte fått bort ev ohyra. Nyser de eller så?  OM du håller musen mot örat, hör du några pipljud?  Nått är ju inte helt ok med dem helt klart =/

Vattnadal
2012-11-08 16:45
#10

Exner tar inte skabbkvalster, det har jag provat. Kör du exner och det är löss, kan det fungera. Men då det bara dödar djuren som lever när du applicerar det, måste du nog behandla många gånger innan det är bra. Jag rekommenderar stronghold, där du ska klara dig på att behandla en gång, eller möjligen 2 om du vill vara väldigt säker, eller ivomec som du ger var 7:e dag i 4 v minst.

De ser lite små och skruttiga ut, ev lite knasiga runt ögonen. Så som skabbkvalsterangripna möss brukar se ut.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sync
2012-11-08 16:51
#11

#8 Hon är blind på högra ögat…  Steve tycker om och prata. Men det gör han inte hela tiden liksom.. då och då när han blir rädd bara. 
Dessutom är hon redan dräktig. Detta började EFTER att hon har blivit dräktig.. så kan inte göra något åt det nu..

#10 Jag vet. Dom är jätte små! Dom var alltid så små. Dom är mindre än svensktypade..
Är ivomec också receptbelagd? Måste vänta tills 25'e isåfall för att jag ska ha råd till veterinären igen… eller kan man få recept genom telefonen? Har redan varit hos veterinären förr..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2012-11-08 17:04
#12

Jag tycker Steve ser riktigt undernärd ut. Han är ju mager.

Antar att bägge dina möss är sjuka i luftvägsinfektion, då du skriver lite här och där att de "pratar". När möss är sjuka i luftvägssjukdom/luftvägsinfektion så kan det uppstå ljud när mössen andas. Vi kallar detta för "rossel".

Fullt friska möss är helt tysta. De låter inte.

Det smärtar mig djupt att du som så seriös förstagångsmusägare fått så mycket problem med dina möss.

Du behöver fundera lite på hur du ska göra nu. Vill du kämpa vidare med dessa två eller vill du låta dem somna in och skaffa nya som kommer från frisk stam och seriös uppfödare (du måste dock kolla upp att uppfödaren är seriös och endast avlar på friska djur osv).

Du ska absolut inte avla på varken Alice eller Steve!!! Det blir inget bra av det.

Vill du kämpa vidare bör du ev uppsöka veterinär och få antibiotika till dem mot luftvägsinfektionen. Du behöver också ett bra medel mot ohyra och jag rekommenderar Stronghold. Dessutom behöver du se över miljön som djuren bor i, så att de inte återsmittas med ohyra efter behandlingens slut.

Detta var bara korta snabba ord. Vill ge dig en stor kram som tröst och du ska också veta att du inte är ensam om att råka ut för detta.

KRAM Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
2012-11-08 17:13
#13

#12 Suck.. Det är bara Steve som låter. Har aldrig hört Alice prata. Trodde inte det var Rossel eftersom han nyser inte. 
Jo.. jag börjar bli trött på alla problem mina möss har.. Jag gör så jäkla mycket och inget ger resultat! Tänker verkligen inte köpa något utav dessa djurbutiker..
Jag vill helst kämpa vidare. Klart. Kanske får jag somna in Steve.. skulle ändå inte avla på honom längre. Ville såklart ha honom livet ut. Men det känns som om det vore bättre att somna in honom..
Skulle vilja ha kvar Alice. Eftersom hon inte har Rossel. Aldrig hört något utav henne. Det är bara hennes päls som oroar mig. Har aldrig sett något i hennes avföring, och inte i hennes päls heller. Men hon är ändå sjuk på något sätt. Hon skulle egentligen föda i början av denna veckan.. kunde räknat fel men det känns konstigt ifall jag har gjort det. Suck. Skulle vilja somna in båda egentligen och köpa nya möss. Friska möss. Men när jag säger såhär så känner jag mig så jäkla egoistisk och dum.. Men även fast jag kämpar på att dom ska må bra så ger det nästan inga resultat.. :(

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Grodan
2012-11-08 17:18
#14

#13 Jag förstår om du vill kämpa vidare.

Du har behandlat med STronghold innan. Har du kvar något av det?

Ta bort hö, halm och kutterspån från buren. Ersätt med Toa-Lätt eller strö som absolut inte kan vara smittat med något och rivet tidningspapper som bäddmaterial.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
2012-11-08 17:24
#15

Nej. Jag fick en ''dos'' av min vän som också använde det på sina möss.. det var den minsta styrkan då. Det var på Steve då. Har ingen kvar. 
Har aldrig använt hö eller halm. Okii.. ska fixas direkt! Ska bara springa ner och köpa lite tidningar… har inga..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2012-11-08 17:30
#16

#15 Då kanske du behöver besöka veterinären för att få STronghold och något mot rosslet.

Köpa tidningar… hm… ta något annat papper som du har hemma då. Du kan ta från din pappersinsamlign och riva/klippa i smala remsor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
2012-11-08 17:46
#17

#16 Tyvärr.. men jag faktiskt tror på att Steve kommer tina bort av sig själv inatt. Han har inte varit ute så mycket idag.. och när jag tar upp honom i handen så ligger han där. Sitter inte..

Uhh tårarna rinner. Men Jag har nyss varit och köpt tidningar. Ska börja fixa om allting.. Ska kasta grenarna och sånt också… Just nu har jag inte pengar till stronghold. Rättare sagt… till en veterinär. Måste vänta tills mitt lön kommer ut den 25'e…..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Minoth
2012-11-08 21:25
#18

Men toapapper måste du ju ha som dom kan bädda med? :) 

Jag håller med de övriga att de ser båda två väldigt sjuka ut… Ta inte in någon ny mus hemma innan du ser att båda två mår bra. Hade det varit jag hade jag nog tagit bort båda två faktiskt… möss som man SER på att dom är sjuka, blir sällan bättre Rynkar på näsan

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sync
2012-11-08 21:37
#19

#18 Det har dom. Nej.. jag tar in nya möss när jag har inte dessa två kvar… Steve har jag redan fixat. 
Alice tvivlar jag på.. hon är dräktig.. min första kull liksom…. :((
Men tycker ni verkligen att hon också borde avlivas så gör jag det… Jag vill inte ha sjuka ungar heller…

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Minoth
2012-11-08 21:48
#20

#19 du måste ändå ta bort alla ungarna. En mus som ser ut så skall inte ha ungar!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Sync
2012-11-08 21:53
#21

#20 Okej! Dåså… suck.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Upp till toppen
Annons: