Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 554 ggr
Sync
2012-11-10 14:20

Tack allihop.

Hej. Ville bara tacka för all hjälp jag fick ifrån alla. Imorse dog min stackars Steve. Han lät jätte mycket. Jag tog upp honom och lät han sitta vid min hals där han tycker om att sitta. Han satt där utan att röra sig och när jag skulle ta upp honom igen så rörde han sig inte.. Suck. Jag ringde en bekant igår som är veterinär och hon ska komma upp till mig idag. Hon ska kolla till Alice. Finns det tillräckligt "bevis" på henne så ska vi anmäla djuraffären. Alla hans möss är sjuka och har ohyra. Han borde inte ha tillstånd till möss… även hans gebriler och undulater är sjuka. Jag ska avliva Alice imorgon. Hon hade förmodligen någon hjärnblödning. Hon börjar bli helt blind. Jag känner mig så tom just nu.. men man lär sig av sina misstag också. Jag tänker iaf inte ge upp med möss. Jag tänker köpa ett par igen. Från musuppfödare denna gången. En seriös en. Eller två.. Jag ska avla! Därför vill jag ha en hona och en hane. Jag vill inte inavla så jag ska förmodligen skaffa möss från två olika musuppfödare. Försökte få kontakt med Magdalena. Utan resultat. Därför vill jag att ni hjälper mig lite var jag kan köpa friska möss ifrån seriösa uppfödare.. Musen kan vara både svensk eller engelsk. Eller korsad. Jag bryr mig inte riktigt på utseendet heller! Har aldrig stött på en mus jag tyckte inte om :) Jag bor i Skåne, Ystad och Blekinge, Sölvesborg. Jag kan åka upp i hela Skåne om det behövs. Kan tyvärr inte åka längre för att det kostar ganska mycket för mig. Ifall transport kan fixas så går det också bra. Mössen behöver inte vara registrerade men jag vill såklart ha en stamtavla och info om deras föräldrar eller ännu längre släkt ifall man har ett sådant info. Jag ska inte köpa nya möss direkt. Är redo för att köpa möss om 14 dagar. Två veckor alltså. En gång till, tack allihop.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
[ElisabethYL]
2012-11-10 14:29
#1

Skickar en tröstkram till dig!

Hoppas ni hittar nog med bevis, i annat fall går det ju att anmäla ändå - men en anmälan blir alltid starkare med en veterinärbesiktning som grund..

Tyvärr är den enda uppfödaren jag köpt möss av i Göteborg, men du får säkert tag i nya möss när du är redo..

Velinga1984
2012-11-10 14:38
#2

Tråkigt att höra om dina möss Rynkar på näsan

Det finns massor av uppfödare här på musifokus, och för att få det man vill ha så får man åka den tid det tar. Jag kommer inte mer ta med möss till okända, gjorde det från SM och fick inte ens ett tack.

Men varför vill du avla? Vad har du att tillföra, vad ska du göra av ungarna som föds? Har du koll på vilka gener du bör undvika för att inte få gensoppa? Det är mina spontana frågor för jag tycker att det är alldeles för många som avlar kors och tvärs utan någon tanke. Avel kräver planering för att hela tiden förbättra det man har.

Jag tänkte inte avla från början när jag skaffade möss men ändrade mig snabbt då jag har en hona som jag vill fortsätta på. Det finns planering i flera generationer framåt som rör hennes linje. Jag kommer inte heller sälja några av den kull jag väntar nu, det innebär att jag behöver plats, tid och pengar för att kunna hålla de ungar som föds. Honor ska alltid bo i flock, hanar kan funka i flock men där bör man vara beredd på bråk och att få splittra flocken.

Lycka till.

Camillhe
2012-11-10 14:49
#3

Beklagar verkligen sorgen, så otroligt ledsamt att börja sitt liv med möss så.

Men du, vore det inte bättre om du skaffade dig ett par möss av samma kön och riktigt lärde känna dom och även träffade fler möss på tex utställning eller så så att du får lära dig vad som är bra avelsmaterial.

Det räcker inte att köpa en hane och en hona, även om du köper från uppfödare så är det inte alls säkert att de är bra att avla på. Och de ska inte bo ihop utan ska bo i en flock av samma kön, för att må bra. (Fast en del hanar klarar inte att bo med andra).

Jag vill verkligen uppmuntra dig att börja om med sällskapsmöss utan att avla och vänta med avel tills du verkligen lärt känna många möss och kan utvärdera dom.

Sync
2012-11-10 15:20
#4

#1 Ja. Vi ska anmäla ändå. Han haaar ju sjuka djur där.. #2 För att i framtiden börja "på riktigt". Vill lära mig redan nu. :) Nej. Jag ska inte avla på vilka möss som helst.. det är därför jag vill nu veta så mycket info om dom och deras släkt som möjligt. Jag har gott om plats och flera burar. Jag ska inte heller börja med hur många möss som helst. Max två kullar per år ifall jag kommer tycka att musen är okej att göra det. #3 Jo. Ska nog köpa två/tre honor. Får se sen. Jag har jobbat med möss och råttor i flera månader nu. Men inte mina egna. Har aldrig vetat hur allt går till heller. Men jag "pluggar" det både i skolan och hemma. Men jag ska börja mycket långsammare och ta mer tid denna gången.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

ajanki
2012-11-10 15:31
#5

Beklagar att du haft det så jobbigt med dina mössGråter

Förstår att du vill avla, har man det intresset så är det svårt att låta bli!!

Men jag tycker precis somnågra här i tråden att du ska ta det lugnt till och börja med.

Skaffa några snälla, trevliga honor från en seriös uppfödare och njut av dom som sällskapsdjur! Kanske du kommer på att musen inte alls är det slags av djur du vill ha eller så kommer du på att du aldrig kan leva utan mössSkrattande

Kanske nån av dina nya honor passar att para kanske inte, men tänk inte avel direkt när du köper dom, tänk fin & söt familjemedlem!! På det sättet blir du inte besviken!

Jag har mina möss till både sällskap och avel, många av dom mössen jag köpt har jag inte avlat på, men tyckt mycket om i alla fall.

Lycka Till!!

Och fortsätt försöka få tag i Magda! Hon är seriös och har väldigt fina och trevliga möss!!

Sync
2012-11-10 15:38
#6

#5 Yes.. ska ta det lugnt. Ska köpa några honor och vänta några månader. Redan nu känns det så som att det går inte leva utan möss! Hanterade så mycket djurparkens möss så pass mycket att det blev ett måste för mig att skaffa mig några. Älskar känslan att dom känner sig trygga vid mig fastän dom är så små och jag stor. Hehe … :) Ska iaf börja lättare denna gången! Kommer ge det sin tid. :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: