Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 819 ggr
Sync
2012-11-12 15:23

Texel!

Hej allihop.. nu är jag ensam här utan mina möss. Alice avlivades imorse. Känner mig ganska tom och ledsen men jag ger som sagt inte upp.

Iallafall! Jag pluggar lite genetik i skolan just nu. Jag har annorlunda kursplan än andra årskurser nu. D.v.s jag har inte IG, G, VG eller MVG. Nu har jag F upp till A istället. Med detta ändrades hela kursen på gymnasien.
Alltså ska jag inte ha ett projektarbete i trean, utan examensarbete. Jag går på Naturbruk med inriktning djur alltså. Alla i klassen ska ha samma examensarbete, lite annorlunda delar beroende på vilken inriktning i djur etc man ska ha. Tydligen får man välja till något extra eget till examensarbetet. Jag funderar redan på att det ska handla något om möss och avel! Vet inte riktigt än.. och det är ungefär 2,5 år kvar tills dess.

Men jo. Texel hårlag! Jag ska skriva om Texel och hur pälsen ändras osv under uppväxten. Jag vet inte riktigt om det är mycket och säga, men är det något så skriv gärna här! Ni kan gärna visa upp era möss med texelpäls också. Beskriv hur det var när den började få pälsen eller hur pälsen är nu. Hur det känns, har just denna pälsen speciella ''behov'' eller ''problemer''? Finns det på något sätt en nackdel med möss med texel? Det är ju bara hår.. men man vet aldrig! 

Så ja.. skriv på gärna! :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Grodan
2012-11-12 17:47
#1

Ojdå. Trist att du är utan möss. Jag sörjer med dig.

Låter som ett intressant arbete. Alla Texeluppfödare borde kunna göra ett sådant, men problemet är att det endast finns en i Sverige idag som pysslar med Texel.

Jag avlade Texel i nästan 20 år, men gjorde aldrig någon avhandling. Jag parade Texel med Texel för det mesta, men ibland parade jag in Longhair och Astrex. Jag ville ju ha så krulliga som möjligt, att de också skulle behålla sin lockiga päls hela livet, att pälsen inte skulle rakna. Därför valde jag att avla på de som behöll sin päls lockighet genom livet.

Så mina idealkullar var så att de var krulliga som små och lika krulliga som vuxna. Skrattande

Bara lite snabbt babbel. Kommer ev mer sen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
2012-11-12 18:34
#2

#1 Åh okai! Vet du något om dens ursprung? :) Vilket land den första föddes eller vilka typer var föräldrarna när den första texel kom fram? Javisst! Väntar på mer :))

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2012-11-13 22:32
#3

Puff…

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Emelie
2013-10-19 17:33
#4

En liten puff på denna tråd då jag undrar allt som TS undrar över. Väldigt intressant!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

StillaSinnet
2013-10-20 09:21
#5

Anneke (äldre holländska som är domare inom flera gnagararter och dömde SM hos oss i september) berättade att vi har minst två rexbarianter i våra texlar. Om man parar helt renavlade rexar av två olika genotyper föds ungar med släta strån. Om det kan bli långhår minns jag inte men jag har för mig att hon sa att det blir korthår. Vi har förmodligen mixat dessa rexgener i våra möss och därför blir det så varierande resultat i kullarna även om man påstår att den krulliga genen är dominant. Det finns recessiv rex också nämligen. Jag parade två texelbröder med olika honor. Den ena med korthår utan rexgener och fick astrex. Den andra parades med långhår satin och där fick jag bara långhår. Vare sig satin eller texel men långhårigheten bestod. Så här ett år efter det att tråden skapades finns det mer texlar i Sverige pga uppfödare i bl.a. Danmark och det kan hända att det är därifrån vi får in den nya rexgenen. Jag vet uppfödare som fått kraftig fällning på sina texelbebisar efter danska uppfödare vilket är nytt för oss. Ungarna blir nästan nakna några dagar innan den nya fina pälsen kommer och den stannar sedan.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Emelie
2013-10-20 13:05
#6

Intressant! Men varför finns det inte endast vanlig rex i Sverige? För som jag förstått det så finns det vanlig rex som pälsvariant?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
StillaSinnet
2013-10-20 14:19
#7

#6 Vad är "vanlig rex" för dig? 

Långhårig astrex ger det vi kallar texel, som också skulle kunna heta långhårsrex. men tyvärr kallas många fenotypiskt liknande krullhårsgener för rex, allihop! Man skiljer på Fuzzy, frizzy, rex (som avser texel och astrex i alla sina former) och det finns säkert fler än så.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Emelie
2013-10-20 15:12
#8

Jag tänker mig "vanlig rex" så som kaninernas rexpäls är. Har du känt på en sådan någon gång? 😍 Men det är ju i och för sig helt andra gener, så det är möjligt att den rexpälsen som kaniner har inte ens är möjlig att få fram på möss. 

Tror jag läste i någon artikel om pälstyper också att rex på möss inte fanns i Sverige, därav mitt inlägg.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
2013-10-20 15:17
#9

Jag hittade artikeln där det står, länk.

"Det finns även andra krulliga hårlag på möss, som heter Rex, Frizzie och Caracul."  

Så därför undrar jag vad endast Rex är, och hur det ser ut samt skiljer sig från Astrex.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Upp till toppen
Annons: