Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 2316 ggr
Muszimba
2012-11-18 09:29

Byta klubb...

Jag och sambo kommer att byta från SVEMUS till en annan klubb som inte beter sig som att man inte är ovärdig musägare. Tycker att det är tråkigt när folk baktalar en så de gör att SVEMUS förlorar 2 fullt betalande medlemmar och en bra sponsoransvarig som folk tycker att man ska fixa till bra och mycket sponsrade priser på utställningar utan att tänka på vilket jobb det är.

Annons:
Camillhe
2012-11-18 10:30
#1

Och vad berör det musifokus? Vore väl bättre att ta det med en ngn i Svemus istället för att skriva på forum?!

Littlem
2012-11-18 10:35
#2

Anser samma som Camillhe. Önskar att Grodan plockar bort detta inlägg.

Velinga1984
2012-11-18 11:10
#3

Hoppas Grodan tar bort inlägget, och Muszimba; ta det med Svemus istället.

[ElisabethYL]
2012-11-18 11:13
#4

Håller med #1,2 & 3

Detta berör inte sånna som mig (aldrig varit med i svemus) och jag tycker i grund och inte att man ska ta sånna här diskussioner öppet.

Själv har jag fått positiva reaktioner från svemus-folk trotts att jag "bara" håller sällskapsmöss och inte är intresserad av utställnigar…

Muszimba
2012-11-18 11:34
#5

Tråkigt att folk anser att man inte ska uttrycka sig som man önskar, trodde Sverige var ett fritt land…

Muszimba
2012-11-18 11:41
#6

Flera här inne har sett mig som en bra sida i SVEMUS med vad jag gjort de senaste åren fram till i våras/sommras då jag slutade med mina uppdrag, de har då kontaktat mig för att få svar om saker som rört klubben. Får man inte säga något här inne?!?

Annons:
Tsunamis
2012-11-18 12:15
#7

Tycker heller inte ett forum är rätt ställe att ventilera sånt här.  Att det ska vara så svårt att skilja på sak och person också för den delen.

Lås eller ta bort.

MvH  Tsunamis

Grodan
2012-11-18 17:03
#8

Tråden blev borttagen, men jag väljer att publicera den igen.

Helt galet, men vi behöver ventilera det här. Detta rör faktiskt visst mus-ifokus, för här har vi gjort reklam för SVEMUS i alla år och flera av oss är medlemmar.

Muszimba: jag tycker din kritik är missriktad. SVEMUS, som klubb, har faktiskt när du hade problem velat hjälpa dig. Du tog det inte på det sättet kanske, men så var det. Hela tiden.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-11-18 17:13
#9

Eftersom Grodan öppnat tråden igen för diskussion så undrar jag hur en hel förening kan få skulden? Har läst rätt mycket om Svemus agerande hit och dit, men det är väl ändå enskilda människor som det rör? Fel att lägga skuld på en förening för att man inte kommer överens med alla.

zickan
2012-11-18 17:16
#10

Är det inte hela föreningen som gjort fel utan endast enskillda personer. Så går det ju alltid att rösta mot att dessa ska va kvar i styrelsen?
Går ju aktivt att jobba på att förbättra en förening. Personerna som sitter där är inte bara styrelsemedlemmar, utan även privat personer som bör få ha sina privata åsikter och tankar utanför föreningslivet?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
2012-11-18 17:28
#11

#9 Jadu, det är en spännande fråga som vi fått tampas med ett par gånger nu den här hösten. Det verkar finnas någon slags idée om att är man medlem i SVEMUS eller sitter på en sakpost i klubben så måste man agera politiskt korrekt i alla lägen. Vad exakt politiskt korrekt innebär är upp till betraktaren tydligen.

Syrliga ord från mig, jag ber om ursäkt, men det är ju så att vi alla medlemmar i klubben faktiskt GÖR klubben.

Om något är fel i en klubb, försök förändra den. Skriv motion. Gå på styrelsemöten och säg din mening osv.

Det finns många sätt. Om det nu inte råkar vara någon annanstans skon klämmer. Ibland är det ju personkemi mellan djurfolk som blir knasig och då är det ju svårare. Jag vet. Jag har haft problem med en del folk som varit medlemmar i råttklubben SRS som hackat på mig. Men jag har inte kopplat det till SRS, eftersom jag faktiskt kan skilja på sak och person. En klubb är bara en klubb. Alla sakposter går att ersätta med nytt folk och vips så sköts klubben på ett lite annorlunda sätt. Har man tur sitter bästa kompisen som ordförande och man kan få bättre inblick och kanske påverka. Eller så kanske man själv kan kandidera och visa hur klubben skall skötas.

En klubb förändras hela tiden.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2012-11-18 18:09
#12

#8 jag håller med Grodan här. Jag är på intet sätt insatt i arbetet med dig Muszimba men det jag förstått är att klubben försökt hjälpa dig och stötta i alla lägen. Det framgår ju inte här då det är privat men jag tycker det är fel av dig att bara klaga och hävda att ingen hjälp ges. Ursäkta men du hade ju kunnat bli utesluten och ignoreras. Det blev du ju inte eller hur? Och snälla skilj på sak och person. Vad någons egna personliga åsikter har inget med en förening att göra.

MvH  Tsunamis

Vattnadal
2012-11-18 18:10
#13

Sen har ju en förening som svcemus regler, och de är lite hårdare än djurskyddslagen och jorbruksverkets regler. Om man då bryter mot djurskyddslagen tycker jag inte att det är konstigt om både en förening och enskilda medlemmar reagerar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Minoth
2012-11-18 18:52
#14

#13 Kyss

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Tiaran
2012-11-19 02:46
#15

Nu tror jag dock att Muzzimba menar att även efter att "problemet" som hon hade blev löst så var det fortfarande folk inom just Svemus som talade illa om henne, och det var det ingen som ens försökte stoppa.

jag kanske inte är rätt person att säga detta men gör det ändå.

just ang Muzzimba´s tidigare problem med sina möss så försökte Svemus hjälpa, dock valde Muzzimba att vara utan möss ett tag framöver. Men vad hände efteråt när hon ville införskaffa nya möss?

Då var det helt plötsligt fel av henne att ens få äga möss igen, och det blev ganska många dåliga kommentarer riktade mot henne.

Och det var där som Svemus gjorde en miss, att istället gå in och stoppa kommentarerna så blev det ignorerat då man inte ansåg att det problemet var så stort.

ALLA gör misstag vi är inte mer än människor, man lär så länge man lever, och ALLA förtjänar en chans till.

(ursäkta om något låter fel i detta inlägg men klockan är nästan 3 på natten och jag är trött)

Muszimba
2012-11-19 07:20
#16

Jag fick skit för att jag försökt få rätt medicin till de möss jag hade men inte fick det. Jag är glad över att ha kvar mina närmaste vänner som har och haft nära kontakt med SVEMUS, jag väljer att ha kvar de JAG vill ha kvar i min närhet. Dålig backup har jag haft från vissa och de vet vilka de är då jag inte hänger ut personen varken här eller någon annanstans.

Velinga1984
2012-11-19 07:36
#17

Då jag inte längre har fb så vet jag inte om det skrivits mer om detta. Är Svemus-sidan på fb startat av styrelsen och kopplad till föreningen? Sen kan det vara så att vissa människor är rädda för att det händer igen då det gick så långt. Det är bara visa att det inte händer igen, att det var olyckligt det som hände men nu är det nya tag ;)

Muszimba
2012-11-19 07:54
#18

För mig nya tag UTAN SVEMUS och jag har meddelat i köpesinlägg att jag bytt veterinär och visat redan innan mössen kommit hem att jag bytt taktik och då bara ska ha honor. De som "bråkat" med mig är både styrelsemedlemmar och medlemmar i SVEMUS, likväl ICKE medlemmar.

Lamina
2012-11-19 08:02
#19

Jag sa till migsjälv att jag inte skulle lägga mig i dethär, att det inte är mitt problem. Men jag kan tyvärr inte låta bli att öppna min stora trut…

Vem som har gjort vad lägger jag mig inte i, eller hurvida något borde ha gjorts annorlunda. Men jag tycker faktiskt inte att det på något vis kan vara upp till svemus att gå in och säga ifrån mot något sånthär, även om det är medlemmar i svemus som har betett sig dåligt. Om jag gick med i svemus och började kasta skit på folk så är det ju inte svemus som ska skämmas för det, utan jag som person. Mina åsikter är liksom inte automatiskt föreningens åsikter bara för att jag är med i den. Och föreningen kan inte tala om för mig vad jag ska tycka eller vad jag får säga eller inte. Det är inte det svemus handlar om.

Svemus är en förening som värnar om mössen och folks musintresse. Svemus finns till för att anordna utställningar, träffar och sprida kunskap om möss. Om styrelsen i svemus skulle bestämma sig för att en viss medlem inte får vara med på utställning, träffar eller på annat sätthindra medlemen från att "utöva sitt medlemskap", då har föreningen gjort fel. (Såvida det inte finns ett giltigt skäl, som att medlem har brytit mot några stadgar.) Men om det bara handlar om att personer som råkar vara medlemmar i föreningen beter sig illa, är otrevligt mot andra, medlemmar eller icke medlemmar, så är det faktiskt inte föreningens ansvar.

Det sagt, så kan man ju tycka att föreningen borde ta tag i ett sådant problem iaf, för stämningens skull. Men då styrelsen, som jag förstått det, redan har händerna fulla med annat "föreningsgöra" så kan man ju förstå om dom inte har möjlighet att lägga tid på sådant.

Det är lätt att klaga, men man kanske bör fråga sigsjälv om man själv gjort något för att göra saken bättre?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Minoth
2012-11-19 14:29
#20

Jag vet inte vad som sagt mer men vad jag minns var det bara att du blev arg för att folk inte ville sälja möss till dig. 

Och det är inget som SVEMUS kan påverka. Man kan inte tvinga enskilda individer att dom måste sälja till någon. Det är deras val!

Sen kan det vara att det har hänt annat som jag inte vet. Men om jag får gissa tror jag att det är källan till din ilska.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
kent
2012-11-19 16:08
#21

även jag kommer att forsvinna till annan klubb i årsskiftet….just nu finns det krafter inom svemus som motarbejder klubbens medlemar vilket jag inte kan ta….dock tycker jag att det är synd for svemus behövs….kanske daxs for styrelsen att ta ett snak hur man ska göra.

[Iyen]
2012-11-19 16:36
#22

Vad för slags klubbar är det ni ska försvinna till?

Sync
2012-11-19 16:49
#23

^  Exakt..

Är inte SVEMUS den enda officiella musklubben i sverige?
Ska ni joina klubbar från andra länder?

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

StillaSinnet
2012-11-19 20:04
#24

#19 Jag tycker inte heller SVEMUS ska behöva hänga i varenda tråd för att rätta till missförstånd. Jag är själv sällan inne på mus i fokus nu för tiden. Tiden räcker tycärr inte till och jag kan omöjligt vara nätpolis i alla möliga forum, så är det bara.

#17 SVEMUS har en grupp på FB som är ca 2 månader gammal. Det som hände i somras hände i en helt annan grupp helt oberoende av SVEMUS.

#22 och #21 Kent har redan nu skapat en ny klubb, inte förening om jag förstått det rätt, som rymmer många arter av smådjur. Jag ser framför mig att det kommer bli likst ett mellansvenskt SSV och det kan faktiskt finnas plast för det i hobbyn, så jag ser inte den klubben som ett hot eller en konkurrens utan som ett komplement.

mer om den klubben kan Kent säkert ta i en egen presentationstråd när det blir dags Skrattande

***

Det jag känner när jag ser trådar som dessa är att ju mer nätsnack vi ägnar åt oss desto större blir riskerna för konflikter, missförstånde och ledsna/trasiga människor.

Det är en svårighet att hålla isär nätmoral, SVEMUS stadgar, och skillnaden mellan styrelsen och människorna som privatpersoner. Jag har själv svårt ibland… Det gäller att tänka till rejält när man uttalar sig och vad som sägs. Det är lätt att sta snabba kliv up för stegen och tolka om en fråga till ett ifrågasättande, en undran till ett hot. Vi har sett detta många, många gånger på forum.

Jag tror att den ökade konflikten handlar om allt mer nätkommunikaton. Förr hade vi träffar face mot face, papperstidning och små mysiga möten. Möjligen brev eller telefonsamtal. På den tiden var säkert känslan av hot, mobbing, kränkning, utanförskap eller missförstånd så väldigt mycekt mindre.

#21 Vi har haft diskussioner i styrelsen och kommer styra upp kontaktpersoner för olika typer av ändamål på ett mer kontrollerat sätt :)

#13 Precis…det gör SVEMUS till en "besvärlig" förening för vissa, men vårt främsta syfte är att se till att sällskapsmössen sköts enlit våra rekommendationer och stadgar. vi är många som har "anmälningsplikt" om jag får använda ett sådant begrepp. Domarna är SVEMUS ansikte utåt och de får ta en stor bit. De är oftast medst erfarna och bäst utbildade i föreningen. Om det finns farhågor om misskötta djur sänder SVEMUS ut en domare för att se hur mössen har det INNAN vi anmäler till länsstyrelsen. Det ger medlemmen en möjlighet att rätta till problemet ( vi ger våra medlemmar mer än en chans), men för att vi ska kunna lita på att brister blivit till rättade behövs bevis i någon form. Tex ett veterinärintyg, ett återbesök, ett uttalande från SVA eller till och med en kopia på länsstyrelsen friande besök, om sådant har förekommit.

Detta kan låta stolpigt och byrokratiskt men den fyrkantiga formen gör att vi kan behandla alla lika, vänner, okända medlemmar, styrelsemedlemmar osv.

Det är föreningens syn; rakt, oberoende, byrokratiskt och fyrkantigt

Jag som person är känslosam. jag kan bli arg, ledsen, glad, känna vanmakt, irritation, kärlek, glädje osv vilket inte får spegla omdömen jag tar som ordförande. Det är en konst att skilja på detta. Jag kän bland annat känna mig ledsen när SVEMUS hängs ut eftersom jag anser mig vara ytterst ansvarig för föreningen. Det påverkar mig naturligtvis privat men jag försöker att hålla i sär det så ingen ser den påverkan och det ska inte behöva märkas på mig tex på mitt jobb eller i mötet med min famlij. Jag kan tycka om en person men ändå vara "hård" i dennes ögon. Jag kan tycka sämre om en annan person men dömer inte den hårdare.

Vad JAG, Liselott Aronsson, tycker är HELT ovidkommande. MIG får folk gärna hata för min personlighet, för att jag inte vill sälja möss, för att jag inte vill köpa möss, för att jag inte "gillar" eller kommenterar alla inlägg här och där. Min personlighet är helt fristående från SVEMUS och min roll som ordförande.
Mina personliga tyckande och tänkande får hamna som motioner till möten om jag har några som jag anser är värda att lyfta. Tills dess de blivit någon form att förändring av hur vårt handlande ska ske håller jag mig strikt till SVEMUS förordningar. Och förändringar sker genom demokrati (omröstning) i föreningens styrelse alt genom årsmötet och alla medlemmar.

Man kan inte tvinga folk att tycka om föreningen SVEMUS. Jag bara hoppas att fler kan skilja på enstaka personers ageranden, uttalanden, tycke och tänk och på vad föreningen SVEMUS är. Det dras för ofta över en kam.

  • Är SVEMUS en dålig förening för sällskapsmössen i Sverige?
  • Bidrar föreningen SVEMUS till att mössen får det sämre hos sina medlemmar?
  • Bidrar föreningen SVEMUS till att mössens utveckling och hälsa försämras?

Kan vi svara JA på dessa frågor, då är SVEMUS förmodligen en dålig föreningen för våra små underbara skydslingar. De små vi bryr oss mest om och de vi krigar hårt för.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2012-11-19 21:29
#25

Jag var glad alla år vi klarade oss utan konflikter och skitsnack i musvärlden, nu är dock den tiden förbi och musvärlden är precis som alla andra djurvärldar. Jag vet banne mig inte riktigt hur det ser ut i de världarna, men jag vet att det kan gå hett till… även innan internet…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Muszimba
2012-11-20 07:15
#26

Om man kännt sig motarbetad under några år och "arg"-ballongen bara ökat, så spricker den. Om man då påtalat saker som det sedan "skitsnack" i, då måste man stampa ner bägge fötterna. Jag har varit på väg bort från SVEMUS de senaste 3 åren men valt att stanna, nu går det INTE längre. Är fysiskt och psykiskt trött på att motarbetas när man försöker med något bra.

ariama
2012-11-20 08:48
#27

#24. HEJA ARTLINK!! KyssKyssKyss En eloge till dig! (igen)

En bättre ordförande kan ingen förening ha!!!!! Pronto! Skrattande

Muszimba. Om du "svarat" på berättigad kritik med erkännande och ödmjukhet istället för hugg och startande av ilskna trådar, skulle du inte ha blivit så "påhoppad". Det har varit svårt att se, att du förstått på vilket vis dina möss for illa.

Ibland måste man erkänna sina fel, misstag och brister. Hur mycket det än svider i skinnet, men det är enda sättet att bevara vänner, och att gå vidare i livet på ett harmoniskt vis.

INGEN människa kan allt, gör allt rätt alltid, klarar sig undan utan misstag. Det är mänskligt, det är till och med "okej". Men det funkar inte, när man försöker förneka det.

Annons:
Muszimba
2012-11-20 09:29
#28

Ariama, har försökt svara så trevligt och snällt på saker men mest blivit påhopp-känsla från flera och när de inte slutar så hugger jag Pitbull-stil. Till alla som svarat mig på trevligt sätt genom detta svåra år(för MIG), jag är tacksam för det!! Jag är aldrig omöjlig till att vara trevlig då jag bemöter så trevligt jag kan öppet och tar "hårda" förklaringar privat för bättre förklaringar mellan mig och berörd person. Ni som kännt mig sedan jag skaffade mina första möss 2004, VET att jag är fair mot personer som är fair mot mig.

Digitalis
2012-11-20 19:26
#29

Jag som människa kan förstå att folk mår dåligt, har dålig ekonomi och att man ibland av olika skäl har fullt upp med att bara överleva. Som djurvän kommer jag dock aldrig tycka att det är en ok ursäkt att inte ta hand om sina djur eller inte märka att de far illa. Jag kommer aldrig tycka att djur eller barn är en mänsklig rättighet. Att bemöta någon form av uppfattad kritik mot sin djurhållning med uttalanden i stil med "Jag har inte råd", "Jag orkar inte", "Jag mår dåligt", "Jag har inte tid", "Du är inte bättre själv" kan tyvärr inte leda till annat än att jag blir vass i tonen. Speciellt när personen i andra änden inte ens försöker förstå vad jag försöker säga, att en anledning till en situation inte är samma sak som en ursäkt. "Jag borde ha.." är nyckeln.

//frida

Digitalis
2012-11-20 19:31
#30

Snack bakom ryggen och gruppbildningar är för övrigt det värsta jag vet. Jag tycker att man kan tycka vad man tycker öppet istället.

//frida

StillaSinnet
2012-11-20 20:28
#31

#30 jag håller fullkomligt med och i det här fallet finns inga gruppbildningar vad jag vet. Det finns däremot en mängd likatänkade helt fria från varann och jag har varit öppen och rak i mina åsikter helt ifrån början. Ärlighet är det absolut enda och mest rätta sättet men ärlighet kan svida ordentligt om den inte träffar där man har tänkt sig det.

Om/när jag själv får svidande kritik (det händer ofta villjag påpeka) då ser jag till mig själv. jag kan enbart ändra på MIG inte på omgivningen. Jag tänker:

-Vad är det som gör att jaginte tycker som henne/honom? Vad kan jag ändra för att möta henne/honom?

frågorna är reflekterande. Det är viktigt att vara självkritisk och själreflekterande med lugnt sinne, så objektivt man kan och försöka att lämna käslorna utanför. Inte desperat negativt nervärderadnde och sönderbrytande med tanken "jag är oduglig, jag kan inte" eller "jag hatar alla som inte tycker som jag" eller "Nu skiter jag i det här och hoppar av!" De tnkarna växer ingen i och det utvecklar ingeting.

konflikter finns över allt. konfliktlösning behöver inte betyda att man i slutänden tycker lika. det räcker att man respekterr den andres tankegång även om den är olik min. Precis som Digitalis beskriver finns det stunder då jag inte kan låta konfliken gå så långt att jag accepterar den andres handling och tanke om det leder till att någon lider av det.

Jag kopplar mina tankar och min moral till min yrkesroll som förskolelärare där jag har anmälningsplikt om jag misstänker att barn far illa. jag behöver alltså inte ens ha bevis. Jag anmäler till rektorn som anmäler detta vidare till socialstyrelsen. Dit blir man sedan kallad till möte för att lägga fram varför man har sina misstankar. På mötet är föräldrarna kallade och dessa ska jag sedan möta i hallen varje dag efter mötet och detta kan kännas obekvämt men får aldrig någonsin vara ett hinder som gör att man avstår att anmäla.
Som pedagog står man alltid på barnets sida och Barnets Bästa kommer i första rum. Det står i våra riktlinjer och i skollagen.

Jag tänker så när det gäller djur också. De är i samma situation som barn: lämnade åt sitt öde i någon annan männsikas vård eller våld.

Oj, det blev långt det här :P

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Ioma
2012-11-20 21:58
#32

Inte läst svaren men jag tycker det är skitbra att sånt om swemus kommer fram faktiskt då de flesta inte verkar inse att sånt faktiskt sker!

Hoppas tråden får va kvar

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Digitalis
2012-11-20 22:33
#33

Skulle vi kunna diskutera hur det borde vara? Konstruktiv kritik. Jag vill ha en förening med öppet sinne. Att man kan enas om att man vill mössens bästa och att det betyder olika för olika personer. Man ska kunna diskutera olika tillvägagångssätt när det gäller sjukdomar, avel, karantän, hantering och så får var och en välja sin väg. Man behöver inte köpa möss av vissa eller sälja möss till vissa om meningarna går isär. Högt i tak. Man ska kunna stå för sina åsikter och acceptera andras. Man ska inte behöva mörka någonting utan dela med sig. Har man problem ska man utgå ifrån att andra vill hjälpa och inte tvärt om.

//frida

StillaSinnet
2012-11-20 22:39
#34

#32 självklart ska tråden vara kvar. Du borde läsa hela tråden också :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
2012-11-20 22:48
#35

#33 Precis så ska det vara. Vi ska respektera varanns oliktänkande så länge som det gynnar våra möss :D

Jag trodde jag gav en fingervisning när jag gick ut öppet och berättade att jag funnit kvalster i min uppfödning, och öppet visade hela väger för att bli fri från dem igen. Dokument, brev, SVA-svar, bilder, rubbet! Öppenhet och ärlighet är bästa vägen. Dessutom friar det inte bara den drabbade utan lär många på vägen. Delad sorg heter det, och det är så sant!

Tyvärr fungerar det ofta så att det är när man blir rädd, mörkar, stänger dörren, smusslar, går under jorden och hemlighetshåller som misstänksamheten kommer smygande. och den är ofta värre än sanningen…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Muszimba
2012-11-21 07:58
#36

#20, det var SÄTTET folk sa det på. Hade en KÖPES-annons, vill man INTE sälja till någon som har en sådan annons så behöver man ju inte svara på den. Har man något att "klaga" på om personen är det mer fair att ta det privat. Känner mig ganska kränkt av all smutskastning från folk som påstår att de "känner" mig när de bara känner mig på ytan.

Vattnadal
2012-11-21 08:09
#37

#36 Var det inte i den annonsen du bad folk tala om ifall de inte ville sälja till dig? I och för sig bad du att man skulle göra det i pm, och det gjorde väl de flesta.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Muszimba
2012-11-21 08:18
#38

Elin, de sa de DIREKT i annonsen Till 80%. Om man hade något negativt ville jag att de skulle ta det privat. Hela annonsen urartade pga folk som inte hade möss/möss till salu la sig i.

Muszimba
2012-11-21 08:19
#39

Elin, de sa de DIREKT i annonsen Till 80%. Om man hade något negativt ville jag att de skulle ta det privat. Hela annonsen urartade pga folk som inte hade möss/möss till salu la sig i.

Digitalis
2012-11-21 08:47
#40

Det fanns väl en annons till som ingen svarade någonting alls på och då hette det mobbing och utfrysning. Det var då jag gick i taket iaf.

//frida

zickan
2012-11-21 12:20
#41

Fast varför fråga rakt ut på vem som vill och inte vill sälja till en?. Ta detta nu inte fel. Men är det inte enklare att skriva till uppfödare man vill ha ifrån? Om de sedan inte vill sälja till en så skriver de tillbaka om detta och varför, förhoppningsvis.
Eller lägger man upp en annons själv. Är det ingen som svarar så har man ju fått sitt svar att det inte är nån som läst den annonsen som vill sälja nått, eller har nått som annonsen eftersöker.

Jag har inget emot ts och bara lite koll på vad som skett innan. Som uppfödare är jag glad att jag blev informerad på ett snällt sätt om de som önskas köpa djur av mig. Om jag sedan väljer att sälja djur ändå eller inte, är mitt beslut och inget annat. Är det nått hos en köpare de tycker jag borde veta, så bör de själva skriva detta till mig. Men det sker så sällan att folk gör. Så jag är verkligen tacksam mot att folk informerar mig om saker som kan ha skett tidigare. Jag verkar inloggad på de flesta håll ofta, men jag läser inte alla trådar eller hänger med i vad som sker runt om. Nu föder jag inte upp möss så mycket. Men råttor och anser samma sak där. Att någon informerar mig om hur en person är eller hur djuren har skötts på ett bra sätt. Är INTE att prata skit. Det är så sjukt svårt att vet hur folk är och om de talar sanning. Hellre får jag en varning för mycket om en person. För då har jag all info rakt på bordet. Kan jag konfrontera personen ifråga själv och dra min privata åsikt på hur jag vill gå till väga.

Nu har detta inte bara med TS att göra utan överlag!.
Nått som även gör mig något leds på vissa personer. Är att de kan inte skilja på förening och person. För många gånger skriver folk ut att föreningen är kass och de ska gå ur. Men gör det då och håll ** sedan. Sluta gnäll om det. Ska man gnälla gör nått åt det istället än gnälla i månader!. Men då kan de ju skriva VAD har föreningen gjort som är så illa. Har styrelsen beslutat något eller har styrelsen misskött sig?
Jag har vari tjurig på en del föreningar. Men det har inte varit en person. Det är hur saker skötts överlag. Varit strul med posterna personer suttit på och hur de skötts. En utställnings ansvarig ska ansvra för utställningen och inte flacka runt utan minsta koll. Kassör ska ha koll på kassan osv. Men om den personen säger att jag är dum i huvudet är en privat åsikt, oproffsigt av en styrelsemedlem att säga så. Men det har inget med styrelsen att göra om denne sa så.
Ska man dra mycket som sker i Fb grupperna. Så är det SÅÅÅ mycket missförståd mellan 2 personer i en grupp som inte ens har med en förening att göra.

Skriver man saker öppet i en öppen grupp eller öppet på ett forum. Så får man vara beredd att även få svar med åsikter man inte gillar.
Vill man ha saker privat så skickar man från början sakerna privat i pm/mail tom ringer.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Muszimba
2012-11-21 13:04
#42

Zickan, jag hade gjort en köpesannons och folk skrev i öppna inlägg att de inte ville sälja och gav bara problem i tråden. Jag frågade ingen specifik uppfödare utan allmänt.

zickan
2012-11-21 13:25
#43

Ja då är det ju fel på folk som skrev att de inte ville sälja i köpes annonsen. Inte svemus styrelse utan uppfödarna som malde på.
Bara låta bli att svara dom så de matas att fortsätta prata. Skapa ny annons och försöka igen på att bara få svar om någon vill sälja.
Blir det off topic från annonsen så säger man till admin på den sidan att ta bort annonsen eller säga ifrån.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Digitalis
2012-11-21 13:25
#44

#42 Folk tyckte inte att du skulle ha så bråttom, att du borde vänta tills livet var i ordning. Sättet du bemötte detta på var rent förskräckligt. Med tanke på hur mkt du har poängterat vikten av karantän osv på den tiden då jag var ny kan jag förstå att de som känner dig genom SVEMUS blev oroliga i allt detta.

//frida

kent
2012-11-21 13:43
#45

jag kan bara säga vad som fick mig att bli ledsen nu….och det som fick mig att bestämma mig for att inte va medlem i svemus 2013 va att en domar och en person som sitter på ett stort ansvar i svemus sätter om sänder ut pm till folk som den person inte ans känner om mig o mina möss….jag kan inte godkenda det som person….en förening ska stå bakom en o hjälpa en annars kan det va det samma…..om jag hade fått det pm/samtal till mig själv från den person hade det varit ok for mig….då skulle jag kunne ta det och okså ta ett snak om det….men när det kommer pm till mina vänner då blir jag galen o besviken….trode det va en ven till mig men se så fel jag kunne ha.

Muszimba
2012-11-21 16:20
#46

Just sånt som hänt både mig och Kent gör att jag valt att inte vara medlem i SVEMUS. Vet att det pratats skit om mig bakom min rygg från styrelsem och det är inte acceptabelt att göra!!!

Grodan
2012-11-21 16:32
#47

#38 Jag känner enbart till en annons som du publicerat här på mus-ifokus under hösten, i den pratade jag mycket vänligt med dig. Jag, personen Grodan, för jag var nyfiken hur du tänkte hålla dina möss. Vad jag minns skrev endast en till i den tråden…

Vad som skrivits på FB kan inte alla referera till. Åtminstone inte jag.

#45 Förstår hur du känner. Jag har varit i liknande situation när det gäller råttor. Man går sönder i hjärtat lite… Rynkar på näsanKan du inte prata med den personen? Reda ut saken? Ni har ju kännt varandra i flera år nu. Det känns som om det är något missförstånd.

Ok, jag vet. Det är inte din sak eg att be om förklaring. Men jag hoppas för eran skull (din och din kompis) att ni kan reda ut saken.

Så i ditt fall skulle jag säga att detta inte handlar om SVEMUS alls, utan om en person som är medlem i SVEMUS.

Det är alltså ett person problem och inte sakproblem.

  • Person (en person tog kontakt med din musköpare)
  • Sak (SVEMUS)

#46 Men skitsnack kommer man inte ifrån. Sånt är livet. Och jag tror att man också behöver prata skit ibland. Ventilera.

Jag känner mig också sliten och mobbad, men det har inte med SVEMUS att göra. Om jag tycker att SVEMUS är fullt med idioter så kan jag bida min tid, vara vanlig medlem och vänta ut dem. En förening är rörlig, folk byts ut hela tiden… speciellt när det gäller föreningar för kortlivade smådjur som möss…

Jag blev mobbad av råttfolk i SRS men gick inte ur klubben. För jag har ju varit medlem där sedan 1988 och VET hur det kan gå till. Jag bidade min tid och nu känns det ok att bli lite mer aktiv i SRS igen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Muszimba
2012-11-21 17:11
#48

Grodan, den annons du menar här inne påtalade jag också att jag uppfattade dina frågor bra med andra ord och jag uppskattade frågorna som jag svarade så både DU och andra skulle få rätt svar och kunna få en bättre bild på hur jag skulle ha det numera. Frågar man på ett trevligt sätt får man ett trevligt svar, anser JAG iaf. :) Skitsnack kan jag ta till viss del, men till viss nivå. Efter den nivån hugger jag på alla knäppa komentarer och har man då även haft en riktigt jobbig personlig tid så blir det inte bättre av att folk hackar på den som redan krälar.

Annons:
Digitalis
2012-11-21 17:13
#49

Det enda man kan göra är att stå för sina handlingar. Skitsnack för mig är lögner och förtal. Att folk pratar om en sinsemellan hör livet till. Det är väldigt korkat att tro att ens misstag aldrig kommer diskuteras och därför är det bättre att vara öppen med dem. Sedan tycker jag att det är hemskt, vad som än hänt i Kents fall, att någon har valt att gå runt honom istället för att låta honom vara med i diskussionen. Så gör man bara inte.

//frida

Digitalis
2012-11-21 17:28
#50

Om det finns någon form av anmälningsplikt eller så inom SVEMUS om man märker att någons djur far illa så är det ju också en annan femma om styrelsen pratar om en. Jag kan inte se stadgarna på hemsidan så jag har ingen aning.

#48 Bråken på FB skedde i augusti. Hur du bemöter frågor nu är aningens annorlunda mot hur det lät då, om jag får lov att säga det högt. Då var det som du själv uttryckte det pitbull-style och inte den minsta tillstymmelse till erkännande om att du skulle ha gjort något fel i hanteringen av dina möss.

//frida

Muszimba
2012-11-21 17:44
#51

Digitalis, jag har haft ett år av HELVETE i personliga saker och ÄNDÅ varit aktiv tidigare i år i SVEMUS och fått nog av att ställa upp på folk som jag märker nu inte varit mina vänner(som jag trott har varit det). Nu lägger jag kraft på saker som gör MIG bättre och skiter i folk som är skit för mig personligen, behåller bara väl utvalda personer att ha som vänner. Det kommer märkas VILKA som får priviligiet att vara mina vänner.

Grodan
2012-11-21 18:02
#52

#50 Digitalis: det känns inte korrekt att dra upp det där här på sajten.

#51 Muszimba, du gör ju precis som du vill, men du behöver ha klart för dig att de flesta som pysslar med djur faktiskt är sjuka, fattiga och har oerhörda personliga problem. Att du på inget sätt är unik eller undantagen.

Vi kan inte genom en klubb få bekräftelse, tyvärr. Oftast inte i a f. För ideellt arbete är inte tacksamt. Det vet vi ju alla.

SVEMUS styrelse har haft dig på agendan, japp. Ditt fall var uppe på styrelsenivå. Vi valde att HJÄLPA dig! Sedan om det rann ut i sanden pga olika anledningar har ju inte med saken att göra. SVEMUS styrelse kunde ha tagit ett annat beslut: att inte hjälpa dig!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Digitalis
2012-11-21 19:01
#53

#52 Den här tråden hör inte hemma här på sajten. Det är en personlig konflikt som inte har mer gemensamt med SVEMUS än att de inblandade är medlemmar. Och det är väl bedrövligt om SVEMUS ska smutskastas utan att konfliken belyses från olika håll. Men jaja. #51 Mina vänner, de som verkligen bryr sig om mig, är de som talar om för mig när jag gör något galet. Som bryr sig tillräckligt för att försöka få mig att fatta rätt beslut oavsett vad jag själv tycker i olika lägen.

//frida

Digitalis
2012-11-21 19:11
#54

Grodan, feel free att editera bort saker som är opassande. Jag kan inte ändra själv.

//frida

zickan
2012-11-21 19:19
#55

Ja vänner är ju de som verkligen vågar säga till när man gör fel, de som erbjuder hjälp och de som säger att man är duktig. En vänn är den som orkar med en i vått och tort, fast man inte gör rätt.

Dvs en bra vänn säger inte att en ful tröja är snygg.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Grodan
2012-11-21 19:23
#56

#53 Sant, det är personliga konflikter. Kanske. Ärligt så vet jag inte riktigt. Jag, precis som flertalet här på sajten, känner inte till exakt vad som ligger bakom.

Men det är ju det här som händer och har hänt hela året. Vi har flera sådana här trådar. Det är många som valt att gå ur SVEMUS pga personliga konflikter.

Jag fick lära mig av några riktigt rakryggade envisa människor som var medlemmar i SRS på nittiotalet att är något knas med hur klubben drivs så går man till årsmötet och talar om det. Man skickar in massor med motioner och man kommer och talar för dem så att de går igenom. Ok, vi hade inte internet till så stor del då, utan konflikter man önskade ha och suktade efter fick man ta på årsmöten eller styrelsemöten. Vi hade det livat. SkrattandeDet var aldrig tråkigt. Tungan uteOch aldrig att någon egentligen uttryckte att usch, vi lämnar SRS och skapar en egen klubb. Nädå, SRS var vår klubb lika mycket som någon annans, så vi stannade och kämpade. Typ. Visst fanns det några som lämnade SRS och bildade egen klubb, men allt de egentligen gjorde i sin nya klubb var att prata skit om SRS.

Jag kan säga att det alltid finns personer man inte drar lika med, i en förening, precis som det finns sådana personer i ens liv. Jag tycker man kan rycka på axlarna åt det, om man har en vision av vad man vill med en klubb. Man kan också bara stödja en klubb, i en sådan liten klubb som SVEMUS är alla medlemmar viktiga.

Den styrelse som SVEMUS har just nu tycker jag faktiskt är oerhört bra. Oerhört hjälpsamma och måna om sina medlemmar. Jag har själv som suppleant kännt att jag inte varit riktigt lika positivt inställd i alla lägen. Och det har varit ett svårt år. Svåra saker har kommit upp, rört om, svåra beslut. Vi har diskuterat. Man måste diskutera om man ska ta ett svårt beslut. Väga för- och nackdelar. Bestämma sig för det som är rätt. Svårigheten är att förstå vad som är rätt. Dessa diskussioner är inte skitsnack, det är en styrelses sätt att jobba på. Och endast ett beslut var till en medlems nackdel i år, men den personen är inte i denna tråd alls. De andra besluten har varit enbart till medlemmars fördelar. Styrelsen diskuterade TS. Ja. Styrelsen tog ett beslut, till TS fördel. Det var i juni. Sedan dess har SVEMUS styrelse faktiskt inte behandlat TS alls.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Muszimba
2012-11-21 19:24
#57

#53 MINA vänner går inte och säger till mina andra vänner vad de tycker att JAG ska/bör göra med saker, de kommer DIREKT till mig. Vill de säga något utan att någon annan ska veta det på internet, så pm-ar eller mailar de mig så vi kan reda ut "problemet". Det gör inte de som kallat sig för mina vänner som inte är äkta vänner. Om jag "höll mig undan" i sommras är det konstigt att jag hade kontakt med personen som skulle haft kontroll på mig innan!!!! Jag väljer när jag vill kunna vara onåbar för tex försäljare via tele och då drabbas även andra.

Muszimba
2012-11-21 19:28
#58

Hädanefter så får folk GÄRNA fortsätta med skitprat hit och dit i denna tråd, jag kommer inte delta i den då jag inte har "nytta" av det!!!

Grodan
2012-11-21 19:34
#59

Filosoferar lite.

Jag berörde kanske några viktiga punkter när jag nämnde

  • de flesta som pysslar med djur är sjuka, fattiga och har personliga problem.
  • vi kan inte genom en klubb få bekräftelse

och så funderar jag på vad det innebär att vänner nu nämns…

först stod det SVEMUS

nu står det vänner…

Vi går med i en förening för att vi vill träffa likasinnade. Check

Vi får vänner. Check

Vi får en anmärkning på vår djurhållning och blir ledsna. Check

Vi tar det personligt.

…………………………………. (fyll i här, vad händer sen? vad ska hända?)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2012-11-21 19:43
#60

Men med hjälp av vännerna och klubben så klarar jag det. Dom stöttar och hjälper till så att mina djur mår bra och då mår också jag bra.

Camillhe
2012-11-21 19:54
#61

Det beror på.

Är anmärkningen väldigt allvarlig och jag har orsakat mina djurs lidande och död då kanske jag har förverkat "rätten" att ha djur. I alla fall tills jag till fullo insett mina misstag och både jag och andra anser att jag kommit till en punkt där jag kan ge mina djur ett riktigt bra liv. Men i mitt tycke är djurens välbefinnande oerhört mycket viktigare än min vilja att äga djur.

Är det en anmärkning som jag enkelt kan åtgärda och som jag bara inte tänkt på eller insett att jag gjorde fel, då kan klubben gå in och hjälpa och kanske utbilda mig i hur djuret bör tas om hand.

Digitalis
2012-11-21 20:03
#62

#57 Det kan faktiskt vara så att människor som är bryr sig går och pratar med andra människor som bryr sig hur man borde göra i ett visst läge. Är man vänner så är det faktist inte heller alltid lätt att ta upp en sak som man vet kommer göra den andra personen ledsen, och då behöver man stöd från gemensamma bekanta.

#59 Det bästa är att kunna ha en sån distans till saker att man inte tar det personligt. Det var framför allt det som gjorde att det kändes så mycket bättre med SVEMUS än med SRS. Jag upplevde det som att man kunde tycka lite som man ville utan att man blev påhoppad från alla håll. Man accepterar att alla möss inte blir trevliga, att vissa har ohyra, kullning, att möss utan stamtavla kan vara lika bra som möss med. Alla håller givetvis inte med, men det är liksom accepterat att sånt förekommer. Så länge man är överens om mössens grundbehov så är det lugnt. I SRS kände jag att det bara fanns en sanning om allting, vilket säkert bottnar sig i att råttor är mycket svårare djur än möss. Gjorde man inte som andra så var det inte okej. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Det känns som att folk som kommer från andra djurklubbar har mycket svårare att ta till sig åsiktsfriheten och så har det skapats konflikter utifrån det. Kanske?

//frida

Annons:
Minoth
2012-11-21 20:22
#63

Muszimba att du ens startar denna tråden visar ju verkligen att du VILL dra upp de gamla konflikterna om och om igen..

Jag minns mycket väl förra på FB…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Muszimba
2012-11-21 20:24
#64

#62 Jag har startat tråden pga att jag byter klubb, inte ha en massa påhopp för att jag väljer att gå vidare med nya tag. Mina vänner som är riktiga vänner vet hur jag funkar då vi tänker lika. Vi säger direkt om det är något fel. De vet hur jag var innan respektive efter jag började med möss, jag har bara kroppsligt ändrats, inte riktiga inre känsligheten. Om manska se på felen hos folk, så enligt vissa skulle jag aldrig börjat med möss pga min syn, Fibromyalgi och att jag kan bli arg som ett bi/en Pitbull vid påhopp/liknande. Sedan har det tillkommit andra saker som gjort mig mer känslig för "elakare" ord, jag kallar inte mig själv för klimateriekossa för ingenting. Jag väljer att vara mig själv, ingen annan!!!

Grodan
2012-11-21 20:34
#65

#60, #61, #62 Måste säga att era inlägg är oerhört intelligenta och tänkvärda. Jag blir glad när jag läser vad ni skriver.

Muszimba: Jag är medveten om att jag slarvläser ibland. Det vill säga, jag läser inte riktigt vad det står utan bara skummar igenom. Kanske är jag stressad, tänker på annat, eller inte riktigt har lust att läsa. Så jag läser inte allt. Jag låtsas att jag läser. Läser något ord och har egentligen inte läst ordentligt…

Det känns som om du gör likadant. Jag undrar om du skulle kunna ta och läsa mina inlägg som riktar sig till dig och svara. För jag förstår inte hur du kan få dem till skitsnack. Jag skrev fel på ett ställe och har raderat det, för övrigt har jag försökt att inte skriva någonstans vad det var som hände och varför SVEMUS styrelse tog ett beslut om dig (jag har endast nu och lite högre upp skrivit detta). Är det skitsnack?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Digitalis
2012-11-21 20:36
#66

#64 Det är väl bara att byta utan att göra en grej av det då, om man inte vill ha kommentarer om saken. Faktiskt. Vill man inte bli stucken stoppar man inte handen i getingbon, och det är ju tydligen så du uppfattar SVEMUS numera.

Att du kan bli arg har inget med mössen att göra. Det är bara en fråga om hur du bemöter folk. Och handikapp är sådant som försvårar det mesta. Det betyder bara att man måste anstränga sig lite mer för att uppnå samma resultat som andra. Och kan man inte det så ska man inte försöka, vilket innebär att man måste avstå från vissa saker. Tyvärr. Det finns flera inom SVEMUS som har fattat sådana tunga beslut.

//frida

Grodan
2012-11-21 20:42
#67

#66 Fast jag tror att Muszimba innerst inne älskar SVEMUS, precis som du och jag. Älskar klubben, det den står för och kanske inte personerna i den, men möss och gemenskap… osv…

Jag tror också att Muszimba vill att någon ber om ursäkt. Precis som Kent också vill det. Men det är tyvärr då någon person som måste göra det och i Muszimbas fall vet jag inte vem… För det är banne mig inte jag den här gången. Tungan uteFlört

Viktiga ord där: handikapp är sådant som försvårar det mesta. Det betyder bara att man måste anstränga sig lite mer för att uppnå samma resultat som andra.

mycket bra!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Digitalis
2012-11-21 20:48
#68

#67 Annars blir man sällan så besviken..

//frida

Grodan
2012-11-21 21:01
#69

#68 Ja. Det förstår jag faktiskt.

Vi är ju blott människor och vi alla är inte elaka av naturen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
StillaSinnet
2012-11-21 21:16
#70

#67 Jag tror också att Muszimba vill att någon ber om ursäkt. Precis som Kent också vill det.

Så kan det vara. Då är frågan

1. Är en ursäkt befogad?

2. Ska SVEMUS aggera rättegång och domare?

3. Ska SVEMUS kräva personen på en ursäkt till de som önskar få det? Är det föreningens uppdrag?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Camillhe
2012-11-21 21:41
#71

1. Vet inte då jag inte är insatt i alla turer

2. Ja, delvis. Svemus bör verka för mössens välbefinnande och omvårdnad. Anser föreningen att en medlem brister och det är fara för djuren, bör föreningen göra en anmälan till djurskyddet. Kommer det då fram efter anmälan att mössen var vanvårdade så måste nog Svemus också kunna agera rättegång och domare.

3. Nej. Personliga konflikter bör inte styrelsen lägga sig i. har man däremot som förtroendevald missbrukat sin position skulle kanske föreningen kunna kräva att den personen i sin roll ber om ursäkt. Tex om du Artlink som ordförande går ut och säger att "vi i Svemus avskyr Camillhe för hon är dum i huvudet", då vore det nog på sin plats med en ursäkt om ordförande öht skulle kunna sitta kvar efter en sån sak.

Återigen som det redan skrivits, måste man skilja på sak och person vilket kan vara svårt.

Jag personligen ser det inte som ngn förlust för Svemus att människor startar en ny klubb, eftersom de personerna uppenbarligen är missnöjda med Svemus och inte vill arbeta konstruktivt med att förbättra. Då kan det bli betydligt trevligare i båda klubbarna om man särar på sig.

Grodan
2012-11-21 21:47
#72

#70 Det handlar ju inte om SVEMUS.

Fast när du skriver det sådär så

1. Ja, det tycker jag tyvärr

2. SVEMUS gör redan detta, beroende på hur man ser saken. En styrelse är föreningens domstol. En diskussion och ett beslut på ett styrelsemöte är rättegången.

3. Nej, men om någon person känner på sitt samvete att h*n tagit i för mkt, ej varit ödmjuk nog, så bör den personen ta på sitt samvete att be om ursäkt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Digitalis
2012-11-21 21:59
#73

Om det är något som har missköts inom ramen för SVEMUS stadgar så är det SVEMUS, styrelsen, som får fundera på om ursäkter är befogade. Det kan ju skada föreningen att tala illa om den, likaväl som att göra dåliga saker som kan uppfattas vara i SVEMUS namn på något vis. Har man en ansvarspost så är det en jättefin balans, för då har man ett ansvar både för att bibehålla goda relationer OCH att kunna ta en diskussion om saker inte är som de ska trots att det kan skada ens relation med personer.

Lottiz, du är fantastisk.

//frida

StillaSinnet
2012-11-21 22:19
#74

#71 och #72

Bra, tack för era tankar. Jag håller med i mycket där, speciellt i 2 och 3.

Nr1 kan jag bara förklara när det gäller Kent. Det kan vara mitt fel att det blev tokigt och då ber jag gärna om ursäkt. När jag fick höra om ärendet var jag (är ännu) i en sorg av en frlorad kollega och nära vän och ville därför inte ta tag i saker i SVEMUS. Begravningen är nu på fredag och jag har bett om att få söta detta först. Det visste Kents vän i föreningen om och det kan hända att vännen därför tog kontakter och ville hjälpa till när jag inte var i stånd att göra detta nog snabbt.
Här ska vice ordförande så klart träda in i mitt ställe om man är efterklok. Jag trodde inte det skulle bli så här mycket stå hej av att jag valde att vila två veckor från föreningen…

#45 Kent skriver:
jag kan bara säga vad som fick mig att bli ledsen nu….och det som fick mig att bestämma mig for att inte va medlem i svemus 2013 va att en domar och en person som sitter på ett stort ansvar i svemus sätter om sänder ut pm till folk som den person inte ans känner om mig o mina möss….jag kan inte godkenda det som person….en förening ska stå bakom en o hjälpa en annars kan det va det samma…..om jag hade fått det pm/samtal till mig själv från den person hade det varit ok for mig….då skulle jag kunne ta det och okså ta ett snak om det….men när det kommer pm till mina vänner då blir jag galen o besviken….trode det va en ven till mig men se så fel jag kunne ha.

När styresen har sagt sitt anser jag att ordföranden (eller vice ordföranden) skall utse lämplig kontaktperson för att föra dialogen. Detta kan vara en person med lång erfarenhet och välutbildad i föreningen. Tex uppfödare eller domare.

Den person som tog kontakt med Kents köpare (EN köpare, inte flera) är en person med lång erfarenhet och välutbildad i föreningen. Personen skulle förmodligen ha blivit utsedd till att ta kontakt om styreslen hade haft ett möte om saken. Personen har en mycket hög och stark moral och det behövs så vi inte börjar talla på karantäner, skötsel, information och förhållningsregler vid försäljning och utställningar.

Styrelsen kommer ta upp detta och se till att det blir mycket tydligare regler kring vad som ska ske vid misstankar om tex bruten karantän och hur det ska ske så ingen känner sig trampad på tårna när SVEMUS vill granska, undra eller ifrågasätta i första hand SVEMUS godkända uppfödare. Dessa skall följa alla SVEMUS stadgar, rekommendationer och förhållningsregler. SVEMUS ska förbehålla sig rätten att få granska utan att någon ska kunna svara att det ska SVEMUS skita i. Det är precis vad SVEMUS inte ska göra om det är en bra förening!

Ingen visste att det skulle bli så här och att det skulle tas emot så som Kent tog emot det. Jag har tagit del av PM och tycker i och för sig inte att det skötts på ett plumt eller dåligt sätt. Inget skitsnack (=lögner) utan nyfikna frågor, men kunde så klart ha skett i kontakt med Kent.

vännen skrev också ett förklarande PM till Kent när kent reagerade kränkt och sårad. Ett PM som börjar med de ursäktande orden:
Hej!
Jag är ledsen att du känner så.

Det är lätt att vara efterklok och ett ursäktande PM är en god bit på väg. Hur det bemöttes vet jag inte

Tänk vad enkelt allt skulle vara om jag inte vore en sån fruktansvärt petig moraltant. Tänk vad skönt det skulle vara att kunna stoppa huvudet i sanden och just skita i det som händer med mössen bland SVEMUS medlemmar.

Jag kan inte det, för mössen har ingen annan talesman än oss

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2012-11-21 22:26
#75

#74 Det är fina ord där:

Tänk vad enkelt allt skulle vara om jag inte vore en sån fruktansvärt petig moraltant. Tänk vad skönt det skulle vara att kunna stoppa huvudet i sanden och just skita i det som händer med mössen bland SVEMUS medlemmar.

Jag kan inte det, för mössen har ingen annan talesman än oss

Underbara.

Men de är inte helt sanna. SVEMUS är inte Statens förlängda arm. Råder missförhållanden eller misstankar om sådan kan man kontakta länsstyrelsen.

Det låter hårt, men tyvärr är det deras jobb. De är proffs på dessa saker.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2012-11-21 22:30
#76

#75 jo, det är iof sant :) Men våra rekommendationer är snävare än statens så vi reagerar före dem

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Muszimba
2012-11-21 22:31
#77

Jag tycker om SVEMUS som den var förr, INTE nu… För struligt för mig i nuläget.

Digitalis
2012-11-21 23:02
#78

Ska SVEMUS agera på någonting så ska det vara med förtroende för uppfödare och medlemmar. Aldrig göra saker bakom ryggen på någon. Det är inte så svårt att be om tillåtelse att forska i saker. Har man inget att dölja så kan man ha en dialog, och vill man inte granskas så är det ett ställningstagande i sig för styrelsen att ta hänsyn till. Vore jag i Kents skor skulle jag vara mest upprörd över bristen på förtroende. Det är trots allt väldigt sällan man har ont uppsåt. Som att situationen inte vore tillräcklig jobbig och pinsam ändå.

//frida

Digitalis
2012-11-21 23:05
#79

Jag har burit omkring på en kvittens till Maya i några veckor nu. Det är inte för att irritera henne eller göra hennes jobb som kassör lite jobbigare. Jag råkar bara glömma bort det i lägen då jag har chansen att köpa ett frimärke..

//frida

UlrikaD
2012-11-21 23:06
#80

Skumt att läsa en tråd när man inte vet vad det handlar om (i Kents fall då) Man blir lite förvirrad.

StillaSinnet
2012-11-21 23:08
#81

#78 och jag tror att det är precis DÄR det gick tokigt. Att inte Kent kontaktades först.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Digitalis
2012-11-21 23:18
#82

Antar att det är relaterat till Minnesutställningen.

//frida

Grodan
2012-11-22 00:23
#83

#80 Jag kan förstå det. För min del är det meningen. Annars kan det faktiskt handla om skitsnack.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2012-11-22 01:39
#84

"Vi får en anmärkning på vår djurhållning och blir ledsna. Check

Vi tar det personligt.

…………………………………. (fyll i här, vad händer sen? vad ska hända?)"

Det är svårt att INTE ta det personligt. Vad gör jag då?

Ja, vad har jag gjort? Insett att det inte var bra, skämts, känt mig eländig, sökt olika sätt att åtgärda så det funkar. *Egen erfarenhet* efter påpekande av domare om magra möss…

Jag har bitit i det sura äpplet. Insett att det känns såhär nu, och en tid framöver, men att det kommer att "gå över" och att jag kan visa att jag kan bättre. Jag kan ändra, jag kan förändra … jag tar emot kritiken.

Jag försöker ALLTID "ta emot kritik" och ärligt fundera över i vilken mån den är berättigad.  Ibland är svaret "inte", och ibland är svaret "jo". ÄRLIGHET inför mig själv, är det viktigaste av allt, för mig, för MIN EGEN skull, för vem jag vill vara som person.

Men detta gör också, att jag vet hur svårt det är, och jag vet numera hur många gånger i mitt liv jag har misslyckats med det, utan att ens veta om det. Jag har varit för sårbar och utsatt, för att kunna handla på ett annat vis.

Jag har också hamnat i dumma konflikter, även på senare år, med svemus, med svemusmedlemmar. Brusat upp och brusat ut,"agerat mina känslor, dvs angripit när jag känt mig "angripen" (eller snarare känt mig kränkt).

Att jag känt mig kränkt, har i grunden inte berott på den varande situationen, utan på mina egna sårbarheter som jag bär med mig. Någon råkade - bara genom att "leva sitt eget liv", dvs inte något som hade det minsta med mig att göra egentligen - peta i ett gammalt sår som jag inte hade lyckats läka.

Jag har betett mig dumt. Fått skämmas, igen. När jag skäms, känner jag mig inte större än en mygga!! Det är en mycket obehaglig upplevelse vill jag lova! Det är en tuff sak, att skämmas! Och det kräver mod att tordas möta sin egen fel-barhet.

Men egentligen är vi ju ALLA lika "fel-bara"!! Enda skillnaden är att KÄNSLAN endast är kopplad till vår egen felbarhet, medan det är LÄTT att tycka att andra människor ska kunna erkänna sin felbarhet, vi kräver det (av andra), särskilt när det är tydligt synligt.

Sedan, för att krångla till det, behöver ju inte det som är fel för en människa, vara fel för en annan.

Vad gör jag själv? Försöker leva mig igenom skammen, vet att TIDEN är min vän, att HANDLING visar, med tiden, ATT JAG KAN BÄTTRE! Orden betyder föga här, faktiskt.

Det är bara att bita i det sura äpplet, och lära mig bättre, under tiden. I slutänden vinner jag på det beteendet. På alla sätt. Jag blir också starkare själv, ju mer jag upplever och förstår, att det "inte är farligt" att "gå i när-möte" med mig själv.

Ja, det var inget svar på "vad man gör", bara ett svar på vad JAG försöker göra själv. Därmed inte sagt att jag alltid lyckas…

Och vad jag ville ha sagt? Egentligen två saker. 1. Det är så lätt att döma. 2. det är så lätt att krväva saker av andra, som man inte klarar själv. Ju mer man INTE klarar själv, desto hårdare brukar man vara mot att kräva det av andra, lustigt nog.

Det här är egentligen inget svar. Bara ett försök att öka "förståelse" - och att inte döma, hur gärna vi än vill … (jag med)

Kyss

ariama
2012-11-22 01:41
#85

Med eller utan förståelse, är det ändå VIKTIGT att vi alla reagerar när möss och djur i allmänhet, mår dåligt och far illa!! Och det är viktigt att vi gör vad vi kan för att förhindra det.

Det är en ANSVARSFRÅGA, inte en vänskapsfråga!!!

ariama
2012-11-22 02:10
#86

Ännu en sak. Om man har ett handikapp, får man inte ha djur då?

Om handikappet gör att djuret far illa, så blir mitt svar, nej, det får man inte.

Däremot kan det finnas många metoder att TA ANSVAR och kompensera för sitt handikapp eller funktionshinder. Man ser till att det finns hjälp, av något slag.

Om man har dålig syn t ex så MÅSTE MAN:  1. Erkänna att det är ett problem. 2. Finna sätt att kompensera för det så djuren inte far illa.

Kanske funkar det med hjälp av speciella rutiner, extra belysning, förstoringsglas, eller nåt. Eller så ser man till att TA HJÄLP av någon ansvarsfull medmänniska, i ett muntligt avtal. Även det i rutiner som båda är övererns om, en bra kommunikation, och inte bara "då-och-då".

Har man ett handikapp, måste man  nog både se och förstå, att man behöver en medhjälpare i sin djurhållning. Man måste SE (med eller utan syn, IN-se) när saker och ting inte fungerar och börjar gå illa.

Återigen, om jag ser till mig själv: Om jag vet om att någons djur har farit illa på grund av försummelse som beror av ett handikapp, okunskap, eller oförståelse, så skulle nog inte jag vija sälja djur dit, förrän JAG förstår, att personen i fråga själv förstår, att det inte var okej. Samt har förmågan att kunna uttrycka det.

Det är MITT ansvar.

Muszimba
2012-11-22 09:19
#87

Grodan, som du säger i #65 att du inte läser allt och att jag inte svarar på allt. Jag läser allt och svarar på det jag orkar. Jag jobbade kväll igår 12:30-22 och har INGEN rast på något vis som personlig assistent utan måste vara på plats HELA mitt pass, jobbar samma tid idag och bara för att man inte svara på ALLA inlägg menas det inte att jag inte läser vad folk skriver. OM och NÄR jag svara är det för att jag då velat fundera på vad jag ska skriva UTAN att någon väcker anstöt på något.

Jag har dessutom SLUTAT HOPPAS PÅ ETT FÖRLÅT FRÅN DE SOM VISAT ETT ÖPPET HÅRT UTTRYCK och kan inte förlåta i första taget. Det tar tid för en person med en känsla av förtryck att förlåta saker som inträffat, både för den egna personen och andra som fått känna av den i ens närhet av samma personer.

Tsunamis
2012-11-22 09:34
#88

#87 Du kommer nog inte få en ursäkt från någon med tanke på att du inte kan ta åt dig kritik om din musskötsel. Det är min åsikt av allt att dömma som du och andra skrivit öppet.

Man är inte mer än människa nej. Har man personliga handikapp är det en sak. Men det ursäktar inte stora brister i skötseln av sina djur lika lite som dåligt uppförande och dåligt bemötande av både personer och kritik.

Grodan du får gärna ändra i mitt inlägg om du tycker det är för hårt men allt som jag poängterar (skötsel & bemötande) har redan dragits upp av andra.

MvH  Tsunamis

ajanki
2012-11-22 09:59
#89

Som många skrivit här så är det inte Svemus som klubb som enligt dig uppfört sig illa utan enskilda personer! Det kan inte Svemus klandras för. Tycker man att en klubb sköts dåligt ja då får man ta tag i det och försöka få in nytt folk, skriva motioner o.s.v

Man måste kunna erkänna sina misstag, det gör ont och känns jobbigt!! Men för djurens skull så måste man göra det!

Muszimba
2012-11-22 10:35
#90

Tar bort "vänner" från flera ställen och håller mig till de som säger saker direkt till mig, andra inte värda "vänskap".

Annons:
Wand
2012-11-22 12:55
#91

Jag tycker att man ska få uttrycka sin åsikt här om man nu vill, det har trots allt med möss att göra och det är Sveriges största musklubb. Dock så får du då också ta att folk misstycker att du formulerar dig så här. 

Själv så är jag inte medlem i svemus men jag planerar att göra det, dock inte för utställningar utan för att sponsra Sveriges mushållande och kunna nå ut mer till bekanta. Hur jag menar är svårt att förklara, men jag tycker att svemus är bra på det sättet. 

Det verkar också vara mycket trevliga personer involverade.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Grodan
2012-11-22 16:06
#92

Jag vill inte att det kommer ut i tråden om personliga saker. Bara om de inblandade själva väljer att berätta om vad som exakt hänt öppet är det ok. Jag vill bara ha en diskussion, även om det egentligen är ganska svårt när man inte vet EXAKT vad som hänt.

Jag kan i a f säga såhär mycket. Vid flera tillfällen har SVEMUS styrelse fått handha frågor gällande hur medlemmar sköter sina djur. Det har inte varit fall för länsstyrelsen enligt SVEMUS styrelse (eller ja, för majoriteten då).

Nu med några fall i bakfickan och facit i hand: Skärpning!

In med friskkontroll igen. Stoppa sjuka möss dirkekt. Ge klara direktiv vad som gäller när man har sjuka möss. SVEMUS får skriva ihop ett häfte och sälja/dela ut. Medlem med sjuka djur skall veta vad hon ska göra. Gör hon det inte är det egentligen inte SVEMUS problem då längre, utan länsstyrelsen.

Styrelsen bör jobba med viktigare frågor än hur medlemmar sköter sina möss och kunna ha tid att ex planera kurser och träffar. Allt behöver inte vara utställningar och jag anser också att det är bättre att träffas ofta och göra en sak åt gången än att träffas sällan och då göra allt. På de utställningar som hållts de senaste åren så skall det samtidigt vara musbytardag, kurs och styrelsemöte/årsmöte. Och med bara några få aktiva så… finns inte tid och struktur att också värna om klubben, dess framtid och dess medlemmar.

Jag vet svårigheterna. Folk bor på 20+ mils avstånd från varandra… Lokaler är dyra. Klubben har ingen ekonomi osv osv… Jag vet allt det där. Men då löser vi det på något sätt. Vi behöver göra EN SAK ÅT GÅNGEN!!! Eller två då, ok. Men inte tio… Det går knappt att föra en sansad dialog med de aktiva under sådana här dagar och det är inte ok. Att tvingas att hyra bostad för övernattning skall inte vara villkoret heller för att kunna få ut något av klubbens sammankomster. Det finns inte alltid resuser till sånt med ex familj, djur och/eller skral ekonomi.

Jag är villig att ställa upp i friskkontroll, mot bensinersättning, igen. Det är en ren plåga, jag hatar det, men för klubben gör jag det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-11-22 16:17
#93

#92 Friskkontroller på varje mus är inget jag skulle vilja ha eftersom det tar lång tid, däremot friskkontroll på en mus i varje hushåll som friskkontrollanten får välja fram själv. Det blir stickprov. På så sätt borde man få en liten koll på de möss som ställs ut.

Jag som har en bra bit att åka till varje utställning vill inte åka hur sent som helst för att komma hem från en utställning.

Vattnadal
2012-11-22 16:24
#94

Det brukade vara 1-3 som gjorde friskkontrollen förr, när vi hade sån. Det planerades så att man gjorde den när man checkade in. Lite av tiden till bedömning kortas ju av, då domaren inte behöver lägga lika mkt tid på det.

Säg att bedömningen ska börja kl 10, då börjar friskkontrollen och incheckning 9. Är man 2 som kör, är det inga problem att hinna med på en timme.

Då behöver man inte vara lika rädd att ha sina djur stå på ett bord med alla andras djur heller. Tror många börjar bli rädd att ställa ut nu…

De som är friskkontrollanter kan lära ut det till andra. Tidigare var det ett krav för att få bli domare, att man lärt sig och kunde vara med på friskkontrollen.

Jag vill faktiskt oxå införa det igen!

Jag höär ju till dem som gärna gör mycket samtidigt. Men sova kvar är inte alltid en möjlighet. Då kanske det är bättre att anordna utställning och kanske medlemsmöte, eller kurs och möte, eller kus och musbytardag. Aldrig mer än 2 saker samtidigt.
Sen kanske man kan ha 1-2 större saker, där man kan köra hel helg, om det är billigt och bra boende, som tex Villingsberg!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2012-11-22 16:29
#95

#93 Tyvärr. Alla djur skall checkas! Precis så som det är på friskkontroller på andra smådjur!

#94 Japp. Det var hårda tider. Sedan behöver vi bestämma exakt vad man skall diska för och två personer bör göra detta! (Det ska aldrig vara frågan om att en person diskat en mus, utan flera ögon och åsikter om saken skall finnas).

Man löser friskkontrollantfrågan genom att utöka utbildningen för domare - de måste sitta 3 ggr i friskkontroll - ,samt givetvis ha friskkontrollkurser osv.

Allt detta kan vi ta privat eller på SVEMUS styrelsemöte.

----

När vi ändå är nostalgiska kan jag berätta att den tid då det fanns oerhört mkt Skabbkvalster så införde vi behandling av detta i friskkontrollen. Vi ansåg att det var för hårt att diska alla möss med problemet och valde att spraya dem med ett medel så att de levande dog och saken inte spreds på utställningen. Alla fick givetvis reda på detta och inga hårda ord, känslor el dyligt fanns. Det var betydligt värre när man diskade för Skabbkvalster och sedan ingen såg dessa, vet inte hur mkt tid som gick åt till att blåsa och försöka visa folk hur de små små små sakerna såg ut…

_Men även Gunvor L. kunde till slut se Skabbkvalster och hon accepterade saken. Jag hade ju ändå veterinärer bakom mig. Det var inget påhitt.
_


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-11-22 16:40
#96

#95 Varför ska det tas privat men denna tråd får fortsätta? Det är väl jättebra att man diskuterar behovet av friskkontroller öppet? Glad

Jag är livrädd över att ställa ut numera, efter varje utställning har mina fått stå i karantän pga att det funnits på utställningar. Det är inte värt det för att få en bedömning på mössen.

Vattnadal
2012-11-22 16:44
#97

#95 Den gamla goda alugantiden! Kyss

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Grodan
2012-11-22 16:49
#98

#96 Jag menar EXAKT hur tillvägagångssättet skall vara på SVEMUS friskkontroller. Det kan vi ju diskutera, varsågod, men SVEMUS styrelse behöver ha en egen diskussion och beslut om saken.

Jag förstår. Så känner jag inför råttutställningar. Det enda som håller mig från utställningar är egentligen att jag måste behandla med Stronghold innan… och det vill jag inte just nu.

#97 Ja. Och andra giftiga saker… hihi… Visst fanns det Aluganspray i sådan liten metallburk?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2012-11-22 16:50
#99

Jo, en metallburk, och man sprayade, och alla skabbisarna kröp ut i pälsen och dog. Sen stod det "sprayad" i programmet så domaren visste om att den behandlats.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Velinga1984
2012-11-22 16:59
#100

#98 Mina möss behandlas bara om jag misstänker eller se något. Jag tror på att man kan behandla för mycket i tid och otid. Jag är helt för en friskkontroll, det vore perfekt dessutom om det är flera opartiska som sitter där. Ohyran ska inte kunna nå utställningsbordet samt att man inte heller på samma sätt visar vem som har ohyra.

Sen kan jag personligen tycka att om det ständigt är samma ägare som får sina möss diskade utställning efter utställning pga ohyra så behöver den ägaren stöd för att kunna se ohyra och behandla därefter.

Grodan
2012-11-22 17:00
#101

#99 Ja, mitt minne funkar…ibland… Kyss

#100 precis Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Digitalis
2012-11-22 17:02
#102

Man ska ju inte ställa ut djur för att få en friskbedömning på dem. Sådant gör man hos en veterinär!

Viss ohyra syns inte så tydligt, som mask och kvalster. Där kan det vara svårt. Jag tror säkert att djur kan ha det utan att det märks. Speciellt skabb kan dyka upp som från ingenstans. Men djur med sår eller klegg eller trött päls har ingenting på en utställning att göra i mitt tycke.

Visst skulle man kunna införa straffprickar eller nått för att få folk att kolla extra hemma innan men jag tror snarare att det skulle leda till att man inte vågar ställa ut och den utvecklingen vill jag inte se.

//frida

Digitalis
2012-11-22 17:04
#103

Kan man klippa tråden vid #92 och fortsätta i en med ny rubrik?

//frida

Lamina
2012-11-22 17:08
#104

#103 Låter som en bra ide. Will do!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Grodan
2012-11-22 17:10
#105

Hm… ok, fast jag tycker att det här är en viktig utveckling av tråden.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Digitalis
2012-11-22 17:12
#106

Ja, det är det men det har inte speciellt mycket med huvudinlägget att göra längre.

//frida

Grodan
2012-11-22 17:13
#107

jo, det har det faktisktTungan ute

det är en normal UTVECKLING av ämnet!

För det är ev här skon klämmer till stor del.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-11-22 17:16
#108

#102 Pratar inte om straffprickar, det är löjligt. Men de flesta uppfödare har "eget" utseende på sina möss. Har sett flera domare som på direkten kunnat säga vem som fött upp en viss mus oavsett material i buren.

Sår, tumörer,sjuka möss, avbitna morrhår på möss, skabb osv ska inte ens förekomma men har förekommit på samtliga 4 utställningar jag varit på. Jag valde att stryka en mus på SM för en knöl som upptäcktes samma morgon. Men alla verkar inte resonera så, och händelsen i Villingsberg i våras visar tydligt på att inte alla har samma åsikt som dig och mig. Dessa människor måste man "fånga upp" för att de ska våga komma tillbaka, ingen ska behöva skämmas för att man fått ohyra.

På min första råttutställning så dömdes samtliga av mina råttor ut för ohyra i friskkontrollen. Det spred sig som en löpeld genom utställningen och för vissa fick jag inte ens gå i närheten av deras råttor. Jag hade önskat att någon visat mig vad jag skulle leta efter men framför allt berättat hur lätt det är att få in.

Lamina
2012-11-22 17:19
#109

Ja, det hör till ämnet till viss del. Men man kanske vill kunna diskutera det utan att blanda sig i dethär med Muszimba och Kent. Jag vill t.ex. inte blanda mig i denhär tråden. (Men har ju trots det gjort det ändå, till svemus försvar. Men kände att det var mer nånting jag ville säga allmänt om en klubbs ansvar och när den inte har det än just dethär fallet.)

Men jag har iaf startat en ny tråd om det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Velinga1984
2012-11-22 17:20
#110

#106 Huvudinlägget handlar om ett byte av klubb, och inte en viss djurhållning eller olika åsikter som tråden mer handlat om. Jag tror att vid friskhetskontroller så hade inte något av detta blivit så stort att flera medlemmar känner att de vill lämna klubben pga andras åsikter.

Vattnadal
2012-11-22 17:22
#111

Även den bäste kan få in ohyra. Särskilt om man har många djur, köper in nytt, importerar, är med på utställningar eller har vilda möss hemma.

Det är inget att skämmas för. Skabbisar är vanliga, kan vara svåra att se till man lär sig att ställa in skärpan rätt. Fast en mus som går med det länge får ju skrov runt ögonen och ett allmäntillstånd som gör att det märks redan på håll.

Löss ser man lättare, de är stora, det kan synas bett i huden, mössen som utsätts för blodsugane löss blir lätt bleka och hängiga. Sånt märker man oxå när det gått lite längre.

De läskiga kvalstren som egentligen lever på fåglar, men tar möss om inga fåglar finns, är svårare att hitta. De äter på djuren och flyttar sig sen. Kan sitta i buren, i väggen ed.

Jag visar alltid för alla domaraspiranter alla former av ohyra jag hittar på utställning. Även övriga intresserade brukar få se. Jag försöker utbilda alla utställare, när det dyker upp något som de kan lära sig av, om tid finns.

Det hela är väl mest en fråga om vad djurägaren fgör sen. Låter man bli att sälja djur, meddelar de som köpt av en inom den närmaste tiden, behandlar alla och kör karantän ett tag, och först när man är säker på att det är borta anmäler man till utställning, börjar sälja djur igen osv. Då är väl allt frid och fröjd.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Muszimba
2012-11-22 17:25
#112

Konstigt att vissa anser att jag inte tagit åt mig kritik och ÄNDÅ har NÅGON som kan kolla mina djur om jag behöver extraögon!!! Dessutom inte kör avel eller liknande. Jag har rätt att uttrycka mig precis som andra, jag är inte utvecklingsstörd eller dum i huvudet på någotvis. Jag vet vad jag står för och ändrar inte på vad och hur jag känner för saker som skrivs/sägs om mig när många skriver om mig som inte känner mig speciellt väl. Jag tycker synd om de som förlorar mig som vän, men de är inte värda att kalla sig min vän. Jag kan vara trevlig mot dem när och om vi råkar träffas, men inte mer än så. Många förlorar på att jag inte kommer att vara med i SVEMUS då det hade funnits en gratis utställningslokal i mitt hus med sängutrymme för flera personer. Utställningsmöjlighet ges till den nya klubben istället.

Velinga1984
2012-11-22 17:26
#113

#111  Bästa inlägget i tråden  Skrattande

Digitalis
2012-11-22 18:42
#114

#112 Det är inte en fråga om att du inte förstår vad folk säger så mycket som att du inte verkar förstå varför de säger det.

//frida

Digitalis
2012-11-22 18:44
#115

#108 Jag hann inte läsa ditt inlägg inna jag började skriva så straffprickar var inte ett svar på det utan en allmän tanke om avskräckande åtgärder!

//frida

Grodan
2012-11-22 18:47
#116

#112 Ja, det råder inget tvivel om att du tagit allt mycket mycket personligt. Och det kanske du har all rätt till? Samtidigt som jag anser att du reagerar på fel saker.

Det har aldrig handlat om dig som person. Det har bara handlat om dina möss.

Det har aldrig handlat om vad dina vänner säger eller gör. Det har handlat om en klubb som du är medlem i som har försökt hjälpa dig.

Du kanske inte är utvecklingsstörd eller dum i huvudet, men du har inte tagit in vad folk försökt säga och det har lett till att saken har diskuterats i tråd efter tråd efter tråd på olika ställen på nätet. För att inte tala om alla pm och email som du och andra berörda haft med varandra.

Du har varit fokuserad på hur DU mår och inte brytt dig om hur dina möss mår. Så har många av oss tolkat saken.

Du kan byta klubb, men problemet med skötsel kommer att kvarstå om du inte tar till dig information.

Jag är riktigt elak nu. Det är hemskt av mig. Rynkar på näsan Samtidigt som jag bara försöker att ärligt summera allt.

Jag kan läsa i ditt inlägg att du förlorat en vän och att du är väldigt ledsen över det. Och jag kan också läsa en bitterhet mot att du inte fått bekräftelse nog. Det sista kan jag nog skriva under på. Tyvärr. Jag har inte tackat dig för allt du gjort, samtidigt som jag älskat SVEMUS stora prisbord som utan dig inte hade funnits. Men det är JAG, det är inte SVEMUS.

Visst är det en förlust att du lämnar SVEMUS. Om det ligger ett hot där bakom så låtsas jag inte om det, istället önskar jag dig och din nya klubb lycka till.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Muszimba
2012-11-22 19:00
#117

Grodan, hur har jag inte tagit åt mig vad som sagts NÄR jag sagt flera gånger både HÄR & I ANNAN tråd att jag ser till att ha extra ögon och bättre kontroll i min djurhållning?!?! Hur jävla många gånger ska man behöva säga det till ER ALLA???????? Jag mår inte lika dåligt som innan då jag har haft profissionell hjälp med det och jag kan hålla det i schack med medititation och en inre ro. Då har inte någon möjlighet att säga att jag inte fattat vad som sagts!!!!!!! ELAKA KLIMATERIEKOSSAN har sagt sitt!!!

Grodan
2012-11-22 19:06
#118

#117 Reaktionen är väntad. Svordomar och versaler…

Det finns ingen korrespondans till SVEMUS som styrker detta.  Därför.

Här pratar jag om en noggrann redogörelse av vilken veterinär och vilken muskunnig person som är dig behjälplig. Finns inte sådant så är det ju bara ord. Genom att lämna fullständig information och redogöra för hur man har tagit sitt ansvar som djurägare får man ju slut på denna "tvist".

Nu inte sagt att du skall skriva sådant här. Här får man inte namnge personer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Muszimba
2012-11-22 19:06
#119

Det blir om mig när jag "inte" brytt mig om hur de dåvarande mössen hade det mm!!!!! Och jag har rätt att ta det personligt då när jag har försökt få det rätt för djuren och blivit påhoppad om att jag INTE skulle ha rätten att äga nya möss så här lång tid efter allt som var i våras och sommras, eller?!?

Minoth
2012-11-22 19:12
#120

Ett ändrat anmälstillstånd på ett djur, geggiga ögon eller något annat kan ju komma väldigt fort! ja över en dag! 

Kommer du ha någon som kontrollerar mössen åt dig, dagligen?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2012-11-22 19:15
#121

#119 Fast ingen har sagt att du inte har rätt att äga möss.

Vad man har försökt fråga är om du klarar av det och om du frågar dig själv om du orkar ha möss. Och att du inte skaffar för många osv.

Det är en rätt normal fråga. Orkar jag ha möss? Klarar jag av det? En fråga man bör ställa sig själv ibland. För det gör man. Det gör även jag.

Om jag har mindre tid med mina möss under en period, så kan jag fundera på om jag verkligen skall ha dem. Man kan inte enbart ha djur för sin egen skull, djuren måste skötas om exemplariskt, få högklassig mat och få komma till veterinär när/om de är sjuka. Det är tid och pengar man måste lägga på sina djur.

Att man då och då frågar sig själv om man verkligen är en bra djurägare, det tycker jag är sunt. Man ska ha dåligt samvete om man försummar dem. Gärna drömma mardrömmar om att de svälter ihjäl om man gett dem tråkig kvällsmat kvällen innan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Muszimba
2012-11-22 19:21
#122

Jag hotar inte SVEMUS, Grodan, bara konstaterar att det är synd att jag inte finns kvar. Jag anser mig gett upp om flera sk vänner inom musområdet. Veterinär är Stockholms bästa gnagarveterinärklinik Roslagstull. Extra ögon hemma är min sambo och en för bättre som jag inte nämner pga sekretessen här inne.

Minoth
2012-11-22 19:24
#123

Jag tycker bara hela tiden att du skriver att det är så synd om dig. Och berättar om DINA personliga problem och de verkar alltid finnas en massa ursäkter. det är så jag uppfattat det.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Digitalis
2012-11-22 19:25
#124

#119 Brydde du dig om hur de dåvarande mössen hade det då? Det är en fråga som jag inte kan se att du svarat på. Det jag har sett att SVEMUS godkända uppfödare har skivit är att du skulle vänta. De ville inte sälja möss just då för de var rädda att det skulle bli likadant en gång till. Det var i augusti och nu är det november. Och sedan är det ju inte speciellt kul att sälja möss till folk som fortfarande inte kan hålla en hövlig ton i en konversation.

//frida

Grodan
2012-11-22 19:27
#125

#122 Jag håller fullständigt med om det. Även om du och jag inte alltid kommer så bra överens så anser jag att du är en god medlem och mycket duktig sponsoransvarig.

Jag vet nu själv hur svårt det är att få till sponsorer. Jag har försökt att tigga till mig saker från många håll och kanter utan att få napp. Även företag som Du lyckats få saker ifrån har totaliggat mig.

Vad som dock får mig att fortsätta skriva här är att det gör ont i mig, det här. Hela grejen. Och ibland känns det som om det är mitt fel också. Men främst är det mitt SVEMUS-hjärta som går sönder över att det är så många som känner sig felbehandlade. Och jag tror att grundproblemet är att SVEMUS inte kunnat stämma av, stoppa upp och fixa till när det skett saker IRL, utan låtit det vänta och gro och sedan försökt lösa det via internetkorrespondens. VAd jag skulle vilja ha är en träff och en gruppkram. Glömma, gå vidare, lära sig av misstagen och förhindra att de händer igen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Muszimba
2012-11-22 19:29
#126

Nu ger jag upp!!!! Vill inte berätta mer när jag försökt förklara saker och blir missförstådd med allt jag säger. :( :(

Grodan
2012-11-22 19:36
#127

Jag har ändrat mitt inlägg #121

#126 Jag förstår precis vad du säger och jag bemöter det. Vi kan väl prata här? Eller?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Denna kommentar har tagits bort.
Minoth
2012-11-22 20:20
#129

#128 varför ens skriva så på nätet? " jag tar livet av mig" ? 

Det är himla konstigt för mig

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2012-11-22 21:05
#130

#128 Stressa inte. Skriv inte mer nu på ett tag. Andas och fundera över det vi skrivit här. Om du tycker några inlägg är dumma tryck på Anmäl.

Det är svårt att samla tankarna, vi har tagit upp så mkt här. Men försök tänka på något annat några timmar, låt allt sjunka in, och svara sedan bara om du vill och är lugn och samlad. När du svarar när du är upprörd och stressad och känner dig trängd så… så blir det inte så bra… (och då kommer dum respons på det… )


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-11-22 21:09
#131

Ni andra kan också trycka på Anmäl om ni finner något olämpligt!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
2012-11-22 21:28
#132

Jag finner de olämpligt att skriva att man ska ta livet av sig

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Upp till toppen
Annons: