Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1288 ggr
Lamina
11/18/12, 10:53 PM

Hur tidigt parar ni hanar?

En undran i all vänlighet alltså. Oskyldig

Jag har ju varit råttägare bra mycket längre än vad jag har haft möss. Och mycket av min syn på avel kommer också från råttvärlden. Och när det gäller just råttor så brukar man ha som tumregel att man inte parar en hane fören han är minst ett år gammal.

Jag har börjat inse att många väljer att para sina mushannar bra mycket tidigare än så. Och det har fått mig att undra, hur tidigt/sent tycker ni att man kan/bör para en mushane? Och varför?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Velinga1984
11/19/12, 7:22 AM
#1

Jag tycker att minst runt året är bra. Min hane som har en kull nu var 1 år i augusti. Den andre hanen som sitter med en hona var 2 år i oktober. Förstår inte varför man tar en för ung hane om man inte behöver men vad vet jag ;)

ajanki
11/19/12, 7:54 AM
#2

Jag köpte mina första möss av Grodan vilket har hjälpt mig så mycket då hon alltid (nästan) har funnits för råd och hjälp! Hon sa till mig att vänta att använda en hane i avel tills dom var ett år för att hinna se om dom är friska o.s.v

Det rådet har jag nästan alltid följt. När jag inte väntat tills hanen är ett år så har det varit nån viktig anledning till det, t.e.x att honan är så pass gammal att jag inte kan vänta och att just den yngre hanen passat bäst till henne.

Jag väntar också ganska länge innan jag parar honan första gången, jag parar aldrig under sex månader, helst väntar jag till 9-10 månader.

Tsunamis
11/19/12, 9:54 AM
#3

Generellt vid 6 månaders ålder men jag har gjort undantag då risken fanns att honorna blev för gamla. Men jo jag var aldrig 100% säker och valde därför att vänta med två av fyra honor som då blev i äldsta laget när de fick var sin hane i bra ålder. Förlorade båda två i födslokomplikationer så det gör jag aldrig om en gång till.

Grodan lär dyka upp här och skriva ett längre inlägg så jag tar det kortfattat dock håller jag med henne - mössen lider av höga risker att bli sjuka i diverse bakterieinfektioner så man pysslar med ett tvåeggat blad med musavel idag. Väntar du för länge med att para hanen så finns risken att den blir sjuk och du förlorar den ur avel helt och hållet. Men självklart ska man helelr inte para hanen för tidigt heller. Moment 22.

MvH  Tsunamis

Grodan
11/19/12, 11:42 PM
#4

#2 Kyss

Jag har på sista tiden varit tvungen att frångå mina principer. Mina principer att avla så sent som möjligt på djuren, för att kunna utvärdera dem ordentligt i hälsa och temperament.

Främst införde jag det tänket i råttvärlden. Jag fick tampas med en drös folk som ansåg att man inte skulle avla på gamla hanar och jag fick varning för att jag avlade på en hane som var 2 år och 8 månader. Men jag fick även stöd från andra, bland annat veterinärer, så jag kämpade vidare med tänket.

På mössen har det fungerat bra i alla år att köra samma race. Men så kom det en dag då mina gamla hanar inte fungerade och då Rossel slog ut massor av fina härliga möss. Då fick jag tänka om. Så idag har jag frångått principerna och avlar på yngre hanar. Men jag hoppas komma tillbaka till den tid då hanar lever 2,5 år. Just nu får jag vara glad om det blir 1 år +


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Aranea
11/20/12, 12:11 AM
#5

Jag tycker också att ju äldre desto bättre. Men risken med gamla kan ju som Grodan skrev vara att hanen inte lyckas och det är ju inte så roligt.

Lamina
1/30/13, 11:42 PM
#6

Jag tycker mig se att det blir allt vanligare att man parar unga hanar. Bara denhär veckan har jag sett hela 3 parningar med hanar som är under halvåret. Jag kan inte hjälpa att fråga mig varför. Är det verkligen så ont om bra hanar i högre ålder? Och om så är fallet, varför använder man sig inte av dom istället för att para hanar tidigt för att inte riskera att dom dör ifrån en? Hanar som dör så unga kan ju knappast vara bra avelsmaterial i vilket fall…

Jag kan verkligen inte förstå. Särskilt inte när vi redan har så stort problem med just känsliga möss som dör tidigt…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Grodan
1/31/13, 12:23 AM
#7

#6 Jag förstår och jag håller med. Min åsikt är ju fortfarande att äldre hanar visar med sin ålder att han är frisk och hälsosam. Dessutom har man mer info om släktingars hälsostatus när hanen är gammal som livsålder hos föräldrar, vad de dog av samt hur syskon utvecklas.

Jag har inte haft så många äldre hanar att avla på faktiskt. Jag har förlorat många djur i Rossel. Just nu tittar jag mer på lämpligheten på en hane än hans ålder. Jag ska t ex om några veckor sätta ihop en hane på 6 månder med en hona. För att han är mest lämplig till henne i färg, typ och storlek.

Jag har visserligen en annan hane på 1,5 år i samma färg och som är frisk och mycket trevlig, men som absolut inte har den typ som jag önskar. Om jag skulle använda honom befarar jag att det inte blir bra typ på avkomman. Faktum är att jag inte avlat på denna kille alls för att han har så ful typ, men jag hoppas kunna ta någon kull framöver för han är gammal, frisk och snäll och faktiskt mkt fin i färgen. Men den honan som jag vill para om några veckor ska ha en ganska viktig kull och jag vill inte misslyckas med typen där då…

Till framtiden hoppas jag dock kunna få mina möss att leva längre och klara sig från Rossel och då kommer jag att avla på äldre hanar igen. Hanar som är typ över 1 år gamla i a f. För jag tycker att de är oerhört värdefulla. Jag älskar gamla mushanar. Och jag älskar att jag då också känner dem väl och vet mycket om deras stam.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
1/31/13, 12:44 AM
#8

Ja, det det jag inte riktigt förstår. När, hur och varför musens utseende började gå före att den är frisk och lever länge. En långlivad och frisk mus borde ju vara själva grunden tycker jag, sen kan man försöka få till bättre typ och färg.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
1/31/13, 12:46 AM
#9

Inge illa menat mot dig Grodan. Jag menar mest hur jag känner att musaveln ser ut idag… (Eller har det kanske alltid varit såhär..?)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
1/31/13, 1:56 AM
#10

#8 + #9

Din frågeställning är mycket sund. Jag tar inte alls illa upp. Jag har ju själv irriterat mig över att man avlar på tok för mycket och för tidigt på möss idag och skapar ett överflöd. Dessutom förstår jag inte hur folk inte kan se att äldre möss har mycket stort värde.

I Sverige har det absolut inte alltid varit så. Det har generellt sett varit så att vi noga studerat stamtavlorna, alltid. Att vi velat ha långlivade, friska och snälla möss. Däremot har mössen varit svensktypade och mycket fula.

Vi hade aldrig någon glädje av att ta hit utländska domare. De tyckte våra möss sög… Flört

Jag tycker att det är positivt att vi blivit mer inriktade på utseende. Men det ena får inte utesluta det andra. Vi behöver ställa krav på våra avelsdjur. Vi behöver jobba för att de ska bli starka och långlivade och samtidigt trevliga sällskapsmöss och vackra utställningsdjur.

Jag skulle aldrig avla på ett djur som är sjukt, har dåligt temperament el andra fel till förmån för utseende. Just nu befinner sig min avel dock i stor kris och jag vill göra mitt bästa för att rädda den. Det kan dröja ett tag innan jag kan återgå till normala etiska och moraliska avelsregler i min avel igen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
1/31/13, 2:08 AM
#11

Jag tror också att avelsetiken gått förlorad för många nya som avlar idag. Varför vet jag inte. Det kan vara en blandning av många olika saker. För att man inte vet bättre, för att man är rädd att den vackra härliga musen man köpt för ganska mycket pengar ska dö i den förhatliga snuvan så man måste skynda sig att avla på den innan den rosslar ihop i en hög och dör samt att man snabbt vill producera något eget att sätta sitt namn på. Osv.

Här kan alla andra fylla i hur de själva resonerar. Tungan ute

Jag själv har köpt resonemanget lite om att avla på musen innan den dör av snuvan EFTERSOM jag förlorat oerhört många bra djur åt rosslet och inte vill behöva börja helt om från början igen. Jag jobbar istället samtidigt sakta med att ändra vanor och bygga upp mössens immunförsva.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
1/31/13, 7:45 AM
#12

#11 Frågan är om det bara gäller nya uppfödare, för jag hittar lite då och då även detta vid erfarna uppfödare.

För övrigt så är jag ny uppfödare som lär mig under tiden på alla sätt, jag har haft 2 kullar. Honan var 11 resp 12 mån vid sina kullar, en aning sent men hade läst massor på musifokus och diskuterat med lite uppfödare att det var "okej" då hon fick en kull tidigt som kullades bort. Att det blev 2 kullar var enbart för att hanarna i första kullen skulle kunna följa med hanen till egen bur. Hanen var 14 resp 15 mån vid kullarna. Nästa kull planeras ev i april, då med en hona som då är 6 månader och en hane som är då 15 mån. Kanske inte kullen blir av, det är långt dit och mycket kan ändras men isåfall gör det heller inget. Jag avlar på få djur, hemma har jag 3 ev honor och 4 ev hanar i ett hem på 15. Av dessa är 6 st på uppväxt så mycket kan ändras med tiden, först i april vet jag om honorna duger och först i höst vet jag om hanarna duger för min typ av avel. Resterande möss är det inget fel på alls, jag har inget behov av att ha dom i avel. Har en splash-hona som alltid placerat sig på utställning, och sägs vara en utmärkt exempel för att vara splash men hon kommer inte att avlas på alls. En underbar hona på alla sätt men ingen variant jag vill satsa på, och då får hon vara enbart som mitt ögongodis.

Om mina ev framtida avelsdjur dör eller blir sjuka innan jag får chansen att använda dom så är det ändå bara ett tydligt bevis på att jag valt rätt med att vänta. I min värld behöver man inte avla på allt, sätt upp ett mål och följ den vägen.

Velinga1984
1/31/13, 7:50 AM
#13

#5 Om det inte lyckas för att hanen är för gammal så får man byta hane isåfall. Jag satte ihop min hona med en hane som var över 2 år, men bytte efter drygt 1 månad då det inte blev något. Samma gamla hane fick sedan bo tills han gick bort med en yngre hona som sällskap. Inte heller där blev det några ungar men hanen slapp bo själv, och den unga honan hade varit lämplig i avel då. Nu rosslar hon dock, så tur att hon inte fått någon kull då hon endast är 10 mån och redan rosslar.

Annons:
L8sson
1/31/13, 2:23 PM
#14

Jag är en av de "nya" som parat med unga individer, jag är så ärlig så jag var tvungen att skriva. Jag är för ivrig, jag vill att det ska hända saker nu nu nu..

Jag kan tänka mig att man blir mer och mer erfaren och klok med tiden ju längre man håller på med aveln.

Jag vet ju hur jag själv är när det gäller hundar och parningar för tidigt. (Y)

Aranea
2/1/13, 11:22 PM
#15

#13 Då faller ju hela idén med att använda den äldre hanen eftersom man är ute efter just hans gener. Det är ju han som är gammal och det är det man vill åt.

Digitalis
2/2/13, 8:07 PM
#16

#15 Tror att hon menar att man får använda en annan äldre hane. Är en steril så är det inte så mycket att göra åt. Har man en hane som är precis det man vill ha in i sina linjer kanske man inte ska riskera att vänta för länge, men jag tycker iaf att han ska vara över året. Helst över 1,5. En hane som är ett bra avelsmaterial just för att han är gammal och frisk är inte riktigt samma som att någon är top typ- och färgmässigt. Generellt så tycker jag att folk som inte orkar vänta på att en ung hane ska växa till sig borde köpa in/låna en äldre istället för att använda det de har.

//frida

Upp till toppen
Annons: