Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 642 ggr
Lamina
11/22/12, 5:10 PM

Friskkontroller?

Skapar en ny tråd om ämnet

#92 skrivetav Grodan

Jag vill inte att det kommer ut i tråden om personliga saker. Bara om de inblandade själva väljer att berätta om vad som exakt hänt öppet är det ok. Jag vill bara ha en diskussion, även om det egentligen är ganska svårt när man inte vet EXAKT vad som hänt.

Jag kan i a f säga såhär mycket. Vid flera tillfällen har SVEMUS styrelse fått handha frågor gällande hur medlemmar sköter sina djur. Det har inte varit fall för länsstyrelsen enligt SVEMUS styrelse (eller ja, för majoriteten då).

Nu med några fall i bakfickan och facit i hand: Skärpning!

In med friskkontroll igen. Stoppa sjuka möss dirkekt. Ge klara direktiv vad som gäller när man har sjuka möss. SVEMUS får skriva ihop ett häfte och sälja/dela ut. Medlem med sjuka djur skall veta vad hon ska göra. Gör hon det inte är det egentligen inte SVEMUS problem då längre, utan länsstyrelsen.

Styrelsen bör jobba med viktigare frågor än hur medlemmar sköter sina möss och kunna ha tid att ex planera kurser och träffar. Allt behöver inte vara utställningar och jag anser också att det är bättre att träffas ofta och göra en sak åt gången än att träffas sällan och då göra allt. På de utställningar som hållts de senaste åren så skall det samtidigt vara musbytardag, kurs och styrelsemöte/årsmöte. Och med bara några få aktiva så… finns inte tid och struktur att också värna om klubben, dess framtid och dess medlemmar.

Jag vet svårigheterna. Folk bor på 20+ mils avstånd från varandra… Lokaler är dyra. Klubben har ingen ekonomi osv osv… Jag vet allt det där. Men då löser vi det på något sätt. Vi behöver göra EN SAK ÅT GÅNGEN!!! Eller två då, ok. Men inte tio… Det går knappt att föra en sansad dialog med de aktiva under sådana här dagar och det är inte ok. Att tvingas att hyra bostad för övernattning skall inte vara villkoret heller för att kunna få ut något av klubbens sammankomster. Det finns inte alltid resuser till sånt med ex familj, djur och/eller skral ekonomi.

Jag är villig att ställa upp i friskkontroll, mot bensinersättning, igen. Det är en ren plåga, jag hatar det, men för klubben gör jag det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Lamina
11/22/12, 5:10 PM
#1

#93 skrivet av Velinga1984

#92 Friskkontroller på varje mus är inget jag skulle vilja ha eftersom det tar lång tid, däremot friskkontroll på en mus i varje hushåll som friskkontrollanten får välja fram själv. Det blir stickprov. På så sätt borde man få en liten koll på de möss som ställs ut.

Jag som har en bra bit att åka till varje utställning vill inte åka hur sent som helst för att komma hem från en utställning.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
11/22/12, 5:11 PM
#2

#94 skrivetav Vattnadal

Det brukade vara 1-3 som gjorde friskkontrollen förr, när vi hade sån. Det planerades så att man gjorde den när man checkade in. Lite av tiden till bedömning kortas ju av, då domaren inte behöver lägga lika mkt tid på det.

Säg att bedömningen ska börja kl 10, då börjar friskkontrollen och incheckning 9. Är man 2 som kör, är det inga problem att hinna med på en timme.

Då behöver man inte vara lika rädd att ha sina djur stå på ett bord med alla andras djur heller. Tror många börjar bli rädd att ställa ut nu…

De som är friskkontrollanter kan lära ut det till andra. Tidigare var det ett krav för att få bli domare, att man lärt sig och kunde vara med på friskkontrollen.

Jag vill faktiskt oxå införa det igen!

Jag höär ju till dem som gärna gör mycket samtidigt. Men sova kvar är inte alltid en möjlighet. Då kanske det är bättre att anordna utställning och kanske medlemsmöte, eller kurs och möte, eller kus och musbytardag. Aldrig mer än 2 saker samtidigt.
Sen kanske man kan ha 1-2 större saker, där man kan köra hel helg, om det är billigt och bra boende, som tex Villingsberg!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
11/22/12, 5:12 PM
#3

#95 skrivetav Grodan

#93 Tyvärr. Alla djur skall checkas! Precis så som det är på friskkontroller på andra smådjur!

#94 Japp. Det var hårda tider. Sedan behöver vi bestämma exakt vad man skall diska för och två personer bör göra detta! (Det ska aldrig vara frågan om att en person diskat en mus, utan flera ögon och åsikter om saken skall finnas).

Man löser friskkontrollantfrågan genom att utöka utbildningen för domare - de måste sitta 3 ggr i friskkontroll - ,samt givetvis ha friskkontrollkurser osv.

Allt detta kan vi ta privat eller på SVEMUS styrelsemöte.

----

När vi ändå är nostalgiska kan jag berätta att den tid då det fanns oerhört mkt Skabbkvalster så införde vi behandling av detta i friskkontrollen. Vi ansåg att det var för hårt att diska alla möss med problemet och valde att spraya dem med ett medel så att de levande dog och saken inte spreds på utställningen. Alla fick givetvis reda på detta och inga hårda ord, känslor el dyligt fanns. Det var betydligt värre när man diskade för Skabbkvalster och sedan ingen såg dessa, vet inte hur mkt tid som gick åt till att blåsa och försöka visa folk hur de små små små sakerna såg ut…

Men även Gunvor L. kunde till slut se Skabbkvalster och hon accepterade saken. Jag hade ju ändå veterinärer bakom mig. Det var inget påhitt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
11/22/12, 5:12 PM
#4

#96 skrivetav Velinga1984

#95 Varför ska det tas privat men denna tråd får fortsätta? Det är väl jättebra att man diskuterar behovet av friskkontroller öppet? Glad

Jag är livrädd över att ställa ut numera, efter varje utställning har mina fått stå i karantän pga att det funnits på utställningar. Det är inte värt det för att få en bedömning på mössen.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
11/22/12, 5:13 PM
#5

#97 skrivetav Vattnadal

#95 Den gamla goda alugantiden! Kyss

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
11/22/12, 5:13 PM
#6

#98 skrivetav Grodan

#96 Jag menar EXAKT hur tillvägagångssättet skall vara på SVEMUS friskkontroller. Det kan vi ju diskutera, varsågod, men SVEMUS styrelse behöver ha en egen diskussion och beslut om saken.

Jag förstår. Så känner jag inför råttutställningar. Det enda som håller mig från utställningar är egentligen att jag måste behandla med Stronghold innan… och det vill jag inte just nu.

#97 Ja. Och andra giftiga saker… hihi… Visst fanns det Aluganspray i sådan liten metallburk?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Lamina
11/22/12, 5:13 PM
#7

#99 skrivetav Vattnadal

Jo, en metallburk, och man sprayade, och alla skabbisarna kröp ut i pälsen och dog. Sen stod det "sprayad" i programmet så domaren visste om att den behandlats.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
11/22/12, 5:14 PM
#8

#100 skrivetav Velinga1984

#98 Mina möss behandlas bara om jag misstänker eller se något. Jag tror på att man kan behandla för mycket i tid och otid. Jag är helt för en friskkontroll, det vore perfekt dessutom om det är flera opartiska som sitter där. Ohyran ska inte kunna nå utställningsbordet samt att man inte heller på samma sätt visar vem som har ohyra.

Sen kan jag personligen tycka att om det ständigt är samma ägare som får sina möss diskade utställning efter utställning pga ohyra så behöver den ägaren stöd för att kunna se ohyra och behandla därefter.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
11/22/12, 5:14 PM
#9

#101 skrivetav Grodan

#99 Ja, mitt minne funkar…ibland… Kyss

#100 precis Kyss

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
11/22/12, 5:15 PM
#10

#102 skrivetav Digitalis

Man ska ju inte ställa ut djur för att få en friskbedömning på dem. Sådant gör man hos en veterinär!

Viss ohyra syns inte så tydligt, som mask och kvalster. Där kan det vara svårt. Jag tror säkert att djur kan ha det utan att det märks. Speciellt skabb kan dyka upp som från ingenstans. Men djur med sår eller klegg eller trött päls har ingenting på en utställning att göra i mitt tycke.

Visst skulle man kunna införa straffprickar eller nått för att få folk att kolla extra hemma innan men jag tror snarare att det skulle leda till att man inte vågar ställa ut och den utvecklingen vill jag inte se.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
11/22/12, 5:15 PM
#11

Diskutera! Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Velinga1984
11/22/12, 5:22 PM
#12

#10 Pratar inte om straffprickar, det är löjligt. Men de flesta uppfödare har "eget" utseende på sina möss. Har sett flera domare som på direkten kunnat säga vem som fött upp en viss mus oavsett material i buren.

Sår, tumörer,sjuka möss, avbitna morrhår på möss, skabb osv ska inte ens förekomma men har förekommit på samtliga 4 utställningar jag varit på. Jag valde att stryka en mus på SM för en knöl som upptäcktes samma morgon. Men alla verkar inte resonera så, och händelsen i Villingsberg i våras visar tydligt på att inte alla har samma åsikt som dig och mig. Dessa människor måste man "fånga upp" för att de ska våga komma tillbaka, ingen ska behöva skämmas för att man fått ohyra.

På min första råttutställning så dömdes samtliga av mina råttor ut för ohyra i friskkontrollen. Det spred sig som en löpeld genom utställningen och för vissa fick jag inte ens gå i närheten av deras råttor. Jag hade önskat att någon visat mig vad jag skulle leta efter men framför allt berättat hur lätt det är att få in.

kopierade över mitt inlägg själv från tråden om klubbbyte

Tsunamis
11/22/12, 5:29 PM
#13

JAG vill ha friskkontroller! Och jag ställer gärna upp och kollar och blåser i pälsar tills jag tappar andan och blir blå i ansiktet.

Jag har faktiskt inte vågat ställa ut någon mus under året just pga ohyra.

MvH  Tsunamis

Annons:
Littlem
11/22/12, 5:50 PM
#14

Ja det känns helt klart som att det är dags för det!  Känns träligt om folk ska va oroliga för att ta med möss till utställningar och behöva behandla mössen efter varje utställningen. Iaf nu när det varit väldigt mkt incidenter på senaste utställningarna så. Jag kan oxå sitta som kontrollant, jag har ju suttit elev och sett allehanda ohyra så…

Vattnadal
11/22/12, 5:52 PM
#15

Man får en gratis fylla, känns det som i huvudet efteråt. Bra om det finns många frivilliga! Tungan ute

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Velinga1984
11/22/12, 5:53 PM
#16

Jag lär mig gärna Tungan ute

Upp till toppen
Annons: