Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 854 ggr
Wony
2012-11-26 16:29

Behöver tips!

Jag går i tankarna att skaffa möss, och då vill jag ju självklart vara förberedd. Bur har jag över sedan jag haft gerbiler i dem, så det är inget större problem. Däremot vill jag nu veta, vad som är bra, billigt och gärna lätthanterat burströ?

Fungerar toa-lätt? Alflis? Spån från lövträd? Strimlat papper/toapapper? Kartongklipp? Jag vet inte alls vad som funkar, så därför frågar jag de som vet. Tungan ute

Till mina gerbiler fungerar ju det mesta, i alla fall rent luktmässigt. Men eftersom jag hört att möss luktar lite mer så känns det liksom vettigt att kolla upp sånt innan!

Annons:
Digitalis
2012-11-26 16:48
#1

Papper funkar generellt mindre bra, men jag har inte provat runt så mycket.

Själv kör jag med alflis, lite hampaflis och lite toa-lätt. Det sistnämnda mest för att få lite stadga i underlaget så att raringarna kan bygga sina vallar som de vill :P Det är inte så mycket ströet som träleksakerna som börjar luktar pyton hemma hos mig. Men jag har å andra sidan bara tre möss.

//frida

Digitalis
2012-11-26 16:50
#2

Jag skulle helst av allt vilja ha rejält, dammfritt lövträdskutter.

//frida

Wony
2012-11-26 16:55
#3

Jag har nog inte tänkt mig mer än 3-4 möss, och kan tänka mig att leva med att få städa ur 1-2 gånger i veckan. Till gerbilerna behöver det oftast bara bytas bottenströ varannan vecka då de är jätterenliga och gör 90% av sina behov i sandbadet! Tungan ute

Till gerbilerna använder jag ett mjukt, nästan dammfritt kutterspån, ibland utblandat med toa-lätt. Skulle det fungera om jag blandar in mer av t ex toa-lätt och flis?

Digitalis
2012-11-26 17:20
#4

Så länge spånet inte är av barrträd. Jag har läst både det ena och det andra om huruvida det är okej, men dumt att chansa.

//frida

Wony
2012-11-26 18:19
#5

Jag har för mig att spån från barrträd brukar lukta ganska rejält, och spånet jag har luktar knappt något. Bara en sådan där frisk "trädoft" liksom. Men jag ska försöka kolla upp mer exakt vad det är (och se om jag kanske kan blanda ut det lite också).

Är det så att möss inte är lika grävbenägna som gerbiler t ex? Är det nödvändigt med 2dm strö eller går det bra med mindre?

Digitalis
2012-11-26 18:32
#6

Det talas om att det ska finnas terpentin i barrträd och att det avger jobbiga ångor när det är blött. Just det där som luktar så gott i spånet tror jag :/

Möss är inte lika grävbenägna som gerbiler, men de brukar nästan alltid flytta runt ströet så att det ligger fint vid boet. Jag brukar ha så mycket att det täcker botten utan att kännas snålt. Några centimeter.

//frida

Annons:
Grodan
2012-11-26 18:35
#7

Vi rekommenderar inte kutterspån eller något bottenmaterial som består av hyvlat trä på möss pga att det är vasst för de små mustassarna. Det orsakar små små sår som i längden gör att musen blir klen och mottaglig för andra sjukdomar. (källa: R. Feinstein)

Jag blandar också flera olika sorter idag. Majskolvsströ, toa-lätt, hampaströ, papper mm. Bäst tycker jag om aspflis från Tapvei, Estland, men då det inte går att få tag i just nu och det är ganska dyrt använder jag annat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Wony
2012-11-26 18:40
#8

Aha, jag har aldrig haft problem med kutterspån till gerbilerna, men det är klart, möss är ju inte samma djur. Bara rimligt att det är andra saker som gäller då.

Det jag funderar på är… är inte flis också lite vasst? Vad jag minns från när jag hade det förut var att det var små hårda fyrkanter ungefär.

Vet någon om kattströ från Pee Wee kan fungera? Eller liknande produkter då… Eftersom jag beställer kattsand från Animail så vore det lite smidigt att kunna beställa strö åt de eventuella mössen samtidigt nämligen. Jag kikade för övrigt på aspspånet innan men priset avskräckte mig! Förvånad

Grodan
2012-11-26 18:45
#9

#8 Nej, flis är inte vasst. Det är godkänt till labdjur. Kutterspån är ej godkänt till labdjur. Pga det jag nämnde ovan + en del saker till…

Toa-Lätt däremot kan anses vara för hårt. Därför har jag annat och blandar i så att det blir mjukare. Remiss (papperspellets som toa-lätt men annat fabrikat) från Granngården provade jag en gång, men jag skar mig på det när jag satte ner handen… Det rekommenderar jag därför inte.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Wony
2012-11-26 18:48
#10

Aha. Så kan man alltså sammanfatta det såhär, att det ska inte vara kutterspån, inget vasst och inget barrträ?

Upp till toppen
Annons: