Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 869 ggr
noxael
12/6/12, 10:43 AM

Nysande mus vid hemkomst

Hej, jag har lagt upp en liknande tråd på zoonen, men då min oro inte släpper så lägger jag upp en här också.

Det är så att min tillfälligt namnlösa mus (hanne) nyser konstant, och hostar på ett något pipande vis.
Det låter även när han andas, vilket jag tänker kan bero på en igentäppt näsa?

Om jag ser rätt så är det även ett rött sekret på hans nos, jag har haft råttor tidigare och om han hade varit en råtta hade jag bara plockat fram honung och vitlök, då det mest troligt hade varit en förkylning.
Men då detta är min första mus kan jag inte avgöra, pga brist på erfarenhet.

Han vilar ganska mycket, men sätter man ner handen i buren är han genast framme och nosar och ev. hoppar upp i den.
Hans päls är mycket blank och han äter och dricker som han ska.

Så för mig som relativt erfaren råttägare så tycker jag att det låter som en förkylning, men nu är han ju inte en råtta och efter mycket sökande på internet så har jag börjat oroa mig för mycoplasma, vilket jag även är rädd att det ska smitta mina råttor och kaniner.

han var okej när jag köpte honom, det var igår, dagen efter att jag köpte honom som han började visa dessa symptom.

Jag ska köpa vitamin på dropp idag och tillsätta i vattnet ifall det är en förkylning.

Vad tror ni?
Tack på förhand // Jonatan

Annons:
Grodan
12/6/12, 2:14 PM
#1

Vitamindropp, honung och vitlök är inget jag rekommenderar. Jag rekommenderar att ser över foderstaten  ordentligt. Nyttig mat är bästa medicinen och i många fall den enda. Att medicinera bort bakterier som Pasteurella och Mycoplasma är otroligt svårt och ev onödigt om man har ett rörligt mushem - dvs tar in nya djur ideligen. Dessutom går ju Myco inte ens att medicinera bort och någon veterinär hävdade att Pasteurella inte heller går att medicinera bort. Dessutom behöver man veta vilken bakterie musen har och vilken aktiv beståndsdel som den är resistent mot samt känslig för… (Dvs man behöver sätta in exakt rätt medicin!!!)

Nyttig mat från hela kostcirkeln. Råkost. Blanda eget torrfoder med bra råvaror från ICA (eller annan matvarubutik). Handla inget från zoo!!! Mata med färsk mat: babyspenat, ärtor, lax, kycklinghjärta, kycklinglever, avocado, broccoli, välling, gröt, äggula mm

Övermata gärna nu när han verkar så sjuk så att han får välja vad han kan tänkas behöva. Om han inte blir bättre efter 2 veckor får du uppsöka veterinär.

Det kan vara bra att eliminiera andra problem som kan finnas som ex yttre och inre parasiter, dragfritt, värme, byta ut kutterspån mot toa-lätt osv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Digitalis
12/6/12, 2:40 PM
#2

Det händer ju att möss är friska i en miljö och blir sjuka i en annan när de utsätts för en ny bakterieflora. Sånt är svårt att förutse. Stress vid flytt kan också göra att immunförsvaret blir nedsatt.

Jag håller med Grodan. Nyttig mat och en torr och dammfri miljö är bästa medicinen. Honung och vitlök är sådant som fungerar bra för immunförsvaret för oss människor men jag vet inte hur det är för möss. Vitaminer är alltid bättre att få i sig via kosten än via tillskott. Jag tycker att möss ska ha tillgång till rent vatten utan tillsatser.

Enligt min erfarenhet är råttor mkt sjukare än möss och får oftare problem med luftvägarna än vad möss får. Musägare är lite mer restriktiva med att behandla med antibiotika också. Testa med bra mat under en period så kommer han förhoppningsvis piggna till av sig själv. Att han blir sjuk är egentligen bara ett tecken på att immunförsvaret inte är det bästa.

//frida

noxael
12/6/12, 3:03 PM
#3

Tack för svaren, jag håller på att se över kosten och letar recept på en bra blandning.
Däremot har musen blivit piggare nu idag och nyser allt mer sällan.

jag ökade värmen i rummet igår och gav en bit äpple (utan kärnor)
Men då struntar jag i vitamin tillskottet!
Tack för svaren, jag har aldrig haft så bra kontakt med ett "nytt" djur som denna.

Tack! //Jonatan

Digitalis
12/6/12, 3:46 PM
#4

Jag håller tummarna för att han blir bra igen! :)

Men försök vara försiktig mellan mus och råttor eftersom de kan få varandras sjukdomar.

//frida

noxael
12/6/12, 5:58 PM
#5

Jag ska handla ingredienser för nyttigt torrfoder och även nyttigt färskfoder imorgon, tillsdess får han tugga i sig lite äpple och majs.
Jag skulle tippa på att det är en förkylning eller dylikt i tanke på att han "fraktades" när det var 15-20 minus ute.
Usch jag gillar inte snö!

Efter ett sånt här trevligt bemötande så kan jag garantera att det kommer höras mer från mig här i framtiden :)

Mvh // Jonatan

Digitalis
12/6/12, 6:52 PM
#6

Vi försöker vara snälla här på mus.ifokus :) Alltid kul när nya människor får upp ögonen för möss som husdjur!

//frida

Annons:
Grodan
12/6/12, 11:48 PM
#7

Ber om ursäkt att mitt svar var lite stressat skrivet…

Tips är att du söker lite efter nysningar, Rossel och mat här på sidan så kan du hitta massa trådar med info. Fråga sedan gärna om det är något du undrar över.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

noxael
12/9/12, 2:00 PM
#8

Jag tänker komma med en liten update om min mus som nu mer går vid namn "Marvin" (Efter den manodeppresiva roboten i liftarens guide till galaxen)

För 3 dagar sedan bytte hans avföring färg till orange/rött, jag kopplade detta direkt till någon form av virus och flyttade genast buren till ett annat rum, långt ifrån mina råttor för att isolera det ev. viruset.

Igår började det gå tillbaka till en mer svart/brun nyans och idag ser det helt normalt ut och marvin nyser väldigt sällan och rosslet/kvittret (som om att han var täppt i nosen) har jag inte lagt märke av sen tidigt igår.

Jag är ganska säker att han är på bättrings vägen nu, vad tror ni musveteraner?

Han är mycket mer aktiv, redan när jag kliver upp vid 11-12 så är han uppe och käkar och gräver :)

det jag har gjort är att blanda ett eget foder och även dagligen ge honom en blandad gegga med allt möjligt nyttigt i, han har givetvis även fått dagligt färskt vatten och fått motionera på ett bord tills han inte orkar mer och då klättrar upp i min hand!

jag har aldrig varit med om ett liknande första intryck av en gnagare!
Han har inte visat sig ett dugg skygg eller aggresiv :)

Tack till er alla här på mus.ifokus!
Mvh Jonatan

Grodan
12/9/12, 4:41 PM
#9

#8 Coolt, jag är imponerad. Jag kopplar också orangefärgad avföring som virus, på vuxna möss och råttor (det är dock normalt att ungar har orange avföring emellanåt). Skrattande

Det behöver dock inte vara något direkt farligt, men kan ju ev bli för mycket med stress och mycoplasma. Avskildhet från andra djur i minst 6 veckor, bra mat och bra miljö skall kunna få honom virusfri förhoppningsvis.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

noxael
12/9/12, 5:09 PM
#10

När går en mus från unge till vuxen?
han är 6 månader nu. :)

Grodan
12/9/12, 5:12 PM
#11

#10 Jag pratar om diande ungar. De kan ha orange avföring och det är normalt, det blir så när de endast dricker mjölk…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

noxael
12/9/12, 5:22 PM
#12

#11 ooooh, då hänger jag med ^^

Men det är ju egentligen ett gått tecken, då det visar att han är på bättringsvägen! :)

Jag kan fortsätta med updates om Marvins tillfriskning om det verkar intressant.
Kom gärna med tips på bra mat (har nog missat en del nyttigheter som kan ges)

Blandar lite torkad pepparmynta och dill i torrfodret åt honom, då detta ska kunna stärka hans immunförsvar?
ger han även en gegga med dirverse grönsaker och frukter, färsk dill, rått ägg och kokt potatis.

Grodan
12/9/12, 5:28 PM
#13

#12 Skrattande

Nu behöver ju inte orange avföring på din kille betyda att han har virus, det kan mycket väl vara så att han var så sjuk att avföringen fick den färgen bara… Tarmarna stannar av lite när djur är sjuka… De kan också få väldigt lös avföring…

Pepparmynta är super!

Jag skulle också tipsa om havrekli - massa nyttigt!

Jag har proppat mina möss med havrekli senaste veckorna och faktiskt så har flera blivit friska. En tös som hade sår på svansen och kladd i ögonen är nu nästan helt frisk. Så mat är bästa medicinen.Skrattande

Sedan finns även öljäst, näringsjäst osv som man kan blanda i geggor… supernyttigt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
noxael
12/9/12, 6:30 PM
#14

#13 Kan dock tänka mig att blanda jäst i geggor och låta det stå i en månad eller så har en viss vinglig bieffekt på mössen? haha, nej skämt åsido ;)

Då kommer havrekli införskaffas nästa gång jag går ut den här hemska kylan!

[Iyen]
12/9/12, 9:11 PM
#15

Kul att det verkar ha gått vägen för er! :D

Upp till toppen
Annons: