Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1136 ggr
jollycox
12/26/12, 8:23 PM

När tiden är kommen

Har börjat tänka lite på när tiden är kommen. Min äldsta mus är nu 1år och 4 månader och tiden går fort.

Hur har det varit för er när någon mus gått bort av sig själv? Har ni lyft på huset och så har musen legat död där eller har ni märkt att den har varit hängig och slö och förstått att det inte är så länge kvar?
Hur har resterande möss i flocken betett sig? Har dom saknat den numera avlidna musen?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Minoth
12/26/12, 8:55 PM
#1

Hade jag märkt att någon mus är hängig och slö och är på väg att trilla av pinnen hade jag tagit bort musen direkt själv..

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

jollycox
12/27/12, 11:29 PM
#2

Ingen som kan berätta?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ariama
12/28/12, 6:40 AM
#3

Liksom när det gäller alla levande varelser, är sätten att dö på, väldigt många. Även när det gäller "dö av ålder". Det beror ju på vilket/vilka organ det är som ger upp först.

Är det hjärtat kan det gå på sekunder, och då finner du musen död en dag. Är det immunförsvaret som försvagats kan musen drabbas av en dödlig infektion som tar några dagar. Och tusen andra sätt och orsaker, kanske tacklar musen av under en lite längre period tills dess att dess kropp slutligen inte orkar med längre.

Det är ingen "sjukdom" att bli gammal, tappa kraft, och tackla av.

Hur de andra mössen beter sig, är olika, det beror på mössen, möss är (liksom människor och andra individer) så olika i sina beteenden.

Blir en mus svagare (av ålderdom eller annan orsak) får man framför allt hålla koll på att de andra mössen är snälla mot den svage. Ibland kan svaga djur mobbas (försvinn härifrån) av sina artfränder, för att de (i det vilda) kan locka dit rovdjur, och hota hela gruppen.

Du får helt enkelt vänta och se.

Kyss

jollycox
12/28/12, 10:22 AM
#4

#3 Tack för ditt svar! :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
12/28/12, 7:14 PM
#5

Jag kontrollerar och läser av mina möss varje dag. Letar efter fel skulle jag kunna säga, men leter även efter rätt.

Ser jag minsta förändring i päls, hull, hud (knölar?) eller glimt i ögat så analyserar jag vad det beror på. Givetvis kollar jag äldre möss mer ofta och har koll efter minsta spår på ålderssvaghet.

Ofta ser jag att musen är i lite sämre kondition och kan försöka göra något för att hjälpa den. Mer bomaterial, en fleecerulle att värma sig i, extra nyttig mat el dyl. Ibland går det fort och musen är död redan nästa dag utan att jag kunnat förutsäga det - i de fallen är dödsorsak okänd om jag inte öppnar upp och kollar, vilket jag sällan gör. Ibland hänger musen med, blir lite bättre eller blir sämre till den grad att jag avlivar.

Ibland kan jag medicinera om jag tror att det kan fungera. Dock används inte djuret i avel även om det blir friskt.

Dör musen i buren brukar burkamrater "begrava" den, dvs skyffla över spån, så jag får leta efter musen.

En annan sak som är lite flummig, men jag kan inte rå för det… Det har varit så i alla år. Jag har fått acceptera! När någon av mina gnagare (främst mössen) håller på att dö så känner jag en speciell doft - och det spelar ingen roll var jag är (hemma eller flera mil bort)…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
1/12/13, 10:01 PM
#6

Har en till fråga, vad gör ni med djuren ni avlivat(kroppen altså)?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
UlrikaD
1/12/13, 10:18 PM
#7

#6 De djuren som varit sjuka och avlivats hos veterinär har jag lämnat där för kremering.

De djuren som somnat in här hemma, i sömnen eller så, de har fått bo i frysen tills det gått att begrava dem.

jollycox
1/12/13, 10:24 PM
#8

#7 Vad har du gjort med askan sen? Begravt, spritt, i urna hemma?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

UlrikaD
1/12/13, 10:35 PM
#9

Jag har lämnat kvar helt enkelt. Det har jag inte tagit hem igen. Blå Stjärnan i Göteborg har en minneslund där de sprider all sin aska.

jollycox
1/15/13, 8:15 PM
#10

Någon mer som vill svara vad ni gör med avlivade djur?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Chilizera
1/16/13, 6:14 AM
#11

#10 Jag gräver ner, även när jag avlivat.

ajanki
1/16/13, 7:40 AM
#12
Bumsibum
1/16/13, 6:44 PM
#13

gräver ner de små liven.. även de jag avlivat hos vet… lite "snålhet" för avlivningen här kostar 400 o ha de kvar ca lika mkt.

Annons:
jollycox
1/16/13, 7:06 PM
#14

Om det är vinter, har ni dom i frysen tills dom går att gräva ner då?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Chilizera
1/17/13, 7:56 AM
#15

Har två möss i frysen just nu ja  Rynkar på näsan

Vattnadal
1/17/13, 9:31 AM
#16

Jag har sparat några i frysen till begravning. Dock så gör jag för det allra mesta så att jag lägger dem på komposthögen som mat till räv och fåglar. Nedbrytningen går snabbare så, än vid begravning. Musen får dessutom komma till nytta.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: