Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 908 ggr
Magda
2013-01-02 15:11

den tåliga musen, borta?

jag har alltid sett musen som den där överlevaren som klarar det mesta och är mycket tålig både mot sjukdomar och annat, sen jag började med möss på allvar så har jag ju lärt mig både av egna erfarenheter och andras att så inte är fallet utan att de tvärt om är ganska känsliga djur.

är det så att jag helt enkelt har fel från början och varken vilda eller tama möss någonsin varit sådana? eller har något  hänt på vägen?

hur upplever ni att era möss klarar miljöförändringar? nya bakterier? sjukdomar?annat?

jag satt bara och funderde lite och undrar hur ni tänker och upplever mössen idag?

jag är ju ändå ganska ny med möss,speciellt vad gäller aveln, hur upplever ni som sysslat med möss i många år det? och nya musägare, vad säger ni?

Annons:
Magda
2013-01-02 15:40
#1

jag upplever att de som föds här nu är tåligare än tidigare generationer, om man försöker se på något slags genomsnitt liksom.. svårt att veta om det är för att de är vana vid bakteriefloran, att jag blivit bättre på att sköta/mata rätt efterhand eller om de är bättre, ibland så önskar jag att jag sålt fler och fått uppdateringar från köpare så man kanske fått en mer rättvisande bild av hur de klarar sig vid flytt och i nya miljöer .

ni som föder upp, brukar ni ofta fråga era köpare om hur de möss ni sålt klarar sig?

ariama
2013-01-02 16:33
#2

Jag ber ofta mina köpare att tala om för mig när musen dör (dvs så jag får veta livslängd), likaså att de kan kontakta mig om någon mus blir sjuk.

Överlag tycker jag att mina möss är tåliga och friska, här hemma känner jag sällan "oro" eller tycker jag måste vara särskilt varsam/försiktig. Tycker de tål det mesta. De kunde ha längre livslängd, generellt, och ibland dyker en och annan tumör upp tyvärr - men jag jobbar på temat.

Sjuka möss har jag mycket sällan. Sist var för 1,5 år sedan, då jag avlivade en (1) hane för Rossel, då han gått med en inlånad rosselhona.  Har ingen avkomma efter honom. Det var överlag några klenare möss där ett tag, i min RY-början. Nu är jag relativt nöjd. "Ta-i-trä"  man vet aldrig vad som händer.

Sync
2013-01-02 16:34
#3

Immunförsvaret beror på föräldrarna och äldre släkt .. Eftersom alla (seriösa) uppfödare avlar på dom friskaste djur så blir det starkare och starkare immunförsvar. Skulle jag säga. :) Att klara av olika miljöer / bakterier / annat så tycker jag också det är individuellt. Varje mus är annorlunda, även på detta sättet… Mina möss ifrån dig har klarat sig jätte bra iaf. :p

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

[Em_I_Am]
2013-01-02 17:04
#4

Fast jag håller inte riktigt med dig Sync. Även de möss från seriösa och duktiga uppfödare börjar lätt rossla när de byter miljö osv. Det är väldigt trist. Råttor verkar också vara väldigt känsliga även om de verkar överleva Rossel oftade än vad möss gör.

Har också undrat vad det är som gör att möss är så känsliga så jag följer tråden med stort intresse.
Dvärghamstrar tex har inga såna sjukdomar alls. De kan bli förkylda om de utsätts för drag men klarar sig oftast fint. Det är inget som kommer tillbaka när de blivit friska igen. Andra bakteriefloror påverkar inte dom alls osv. Nu är inte hamstrar o möss särskilt närbesläkade men bara för att jämföra med annan mindre gnagare.

Camillhe
2013-01-02 19:56
#5

Tror mycket av problemen handlar om att folk tar in möss från massor av olika ställen och därmed blandar olika virus och bakterier, vilket blir för tufft för mössens immunförsvar.

[Em_I_Am]
2013-01-02 19:58
#6

Ja men varför tål just möss inte andras bakterier? Det är ju inga som helst problem att ta just tex hamstrar från alla olika håll.

Annons:
Camillhe
2013-01-02 20:01
#7

Jag kan absolut ingenting om hamstrar, men ni har väl Palova viruset som slagit ut många uppfödares djur helt? (Eller det kanske bara är ngn av hamstersorterna?)

Möss är ju mottagliga för många bakterier och virus som är svårbehandlade, det kanske inte är så med hamstrar?

[Em_I_Am]
2013-01-02 20:09
#8

Ja på Guldhamster. Jag pysslar med dvärgar. Men det är väl också ett av mycket få virus som finns på hamstrar. Det kommer hit med några års mellanrum och dödar ju långt färre djur än Rossel hos möss iaf.

Kanske är så. Vet inte varför de inte är mottagliga. Hamstrar kan tex bli smittade av människors förkyldningar men har inte blivit sjuka när jag haft rosslande möss.

Vet inte, är nog mest bara allmänt trött på känsliga råttor o möss just nu efter den senaste persen med rosslig råtta. Va länge sen det lät något från mössen dock. Men det kommer säkerligen.

[Em_I_Am]
2013-01-02 20:15
#9

Jag tänker att något måste gått väldigt fel. Såna här djur skulle inte klara sig i det vilda. Utan lax och gröna ärtor, utan helt dammfritt omkring sig, utan minsta lilla drag osv. Hoppas det går att vända bara.

Camillhe
2013-01-02 21:36
#10

Lite OT men det där med smitta djur-människa har jag researchat, och nej det är ytterst otroligt att förkylning smittar människa- djur. Däremot finns det vissa influensor som kan vara zoonoser, men oftast smittar ett virus en människa och sen muterar det och kan inte återsmitta djur.En zonoos är dessutom extremt allvarlig (dvs när ngt smittar djur-människa) så man har väldigt stor koll på sådana.

Jag har också diskuterat det här med SVA, veterinärer etc. En väldigt seglivad myt känns det som.

[Em_I_Am]
2013-01-03 03:30
#11

Intressant. Har du några källor på det? Mer än SVA då. Det är nämligen något som till och med står på Svenska Hamsterföreningens hemsida och är det fel ska det tas bort.

ariama
2013-01-03 09:14
#12

#9 "Jag tänker att något måste gått väldigt fel. Såna här djur skulle inte klara sig i det vilda."

Nej, våra tammöss klarar inte vildlivet särskilt bra. Det finns forskning om sånt, när det gäller labbmöss då, friska linjer av sådana. (har inte källa just nu)

Det handlar förstås till stor del om immunförsvaret. Och hur immunförsvar fungerar, inte bara på individnivå, utan även inom grupper och inom hela artbeståndet.

Man kan inte tala om bra eller dåligt immunförsvar, utan att samtaidigt tala om mot vad. Ett immunförsvar kan vara mycket starkt och bra mot vissa bakterier, virus och parasiter, men inte mot andra. Förutom det, behöver det också vara "tränat" mot de specifika virusen/bakterierna/parasiterna som angriper djuret.

I en grupp ute i det vilda, är immunförsvarets komponenter olika. Därför kan alltid några klara sig, och sedan föra sina egna skyddsgener vidare, när ett sjukdomsangrepp slår ut de andra som inte har just detta skydd.

Tamdjur domesticeras med hjälp av olika grader av inavel (för att få fram de egenskaper man önskar) och då tar man också bort vissa delar av immunförsvarets mångfald. Det gör att tamdjurs immunförsvar inom arten har mindre bredd, mindre mångfald, än sina vilda släktingar, och därmed också svårare att överleva sjukdpomsangrepp utan människans hjälp.

Vi kan avla fram ett specifikt immunförsvar, som fungerar toppen mot de vanligaste florerande sjukdomarna. Men kommer en ny sjukdom in i bilden, är våra djur mycket sårbara.

ariama
2013-01-03 09:35
#13

Vill i sammanahnget rekommendera "världen bästa bok":

Sjukvård i djurvärlden - hur djur hanterar livets svåraste utmaningar, av Jarl Ingelf.

Det står mycket även om möss och råttor i boken. http://www.bokus.com/bok/9789157804051/sjukvard-i-djurvarlden-hur-djur-hanterar-livets-svaraste-utmaningar/

När jag ändå rekommenderar bra bocker, vill jag även nämna Djurens beteende - och orsakerna till det, av per Jensen. även här står en hel del om råttor och möss.

http://www.bokus.com/bok/9789127357204/djurens-beteende-och-orsakerna-till-det/

Annons:
Tsunamis
2013-01-03 13:12
#14

Jag upplever också att ungar som växer upp här rent generellt klarar sig bättre men i grunden säger det ingenting. Jag har köpt från andra större uppfödare och fått redan sjuka djur eller djur som insjuknat efter ett tag. Vissa är sjuka latent och det bryter ut vid stress/ny miljö medans andra helt enkelt inte klarar av en annan bakterieflora (fler/andra bakterier än vad den redan har) vilket gör den sjuk. jag har nolltolerans och avlar inte på djur som blivit sjuka men om de har något latent går ju inte att veta (om man inte gör dyra tester då förstås)

Jag har fått börja fundera på att fasa ut mössen jag har hemma nu faktiskt. Jag blir för ledsen när de går och blir sjuka eller i värsta fall dör och detta trots lång karantän, lång invänjningsperiod, noga hygien och ångtvätt + virkon, långa köpstop m.m. Jag har verkligen provat allt och djur blir sjuka utan att jag kan göra någonting åt det. Jag vill ha friska möss och vill inte sätta i system att behandla med medicin i förebyggande syfte eller något annat tokigt!!

Tacka vet jag gerbilerna som är kärnfriska hela deras liv och deras totala mängd kända sjukdommar kan jag räkna på ena handens fingrar.

MvH  Tsunamis

Camillhe
2013-01-03 13:35
#15

Em_I_am

Jag tycker nog att SVA är den bästa källan som man kan ge då det är dom som har allra mest kunskap om zoonoser i Sverige. Man kan dels läsa här: http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Zoonoser/ Men även ringa dom och fråga, de har alltid varit oerhört hjälpsamma när jag ringt.

Grodan
2013-01-03 14:13
#16

Som jag upplever det och som jag misstänker rör det sig om att vi håller möss på andra sätt idag (bland annat håller vi dem med andra djur, vilket ur smittskyddssynpunkt inte är speciellt bra) samt redan infekterat dem med en mängd bakterier som kan kallas bofasta, sedan tillsätter vi en extra som kanske inte hör hemma på möss, t ex en fågelbakterie. Det blir för mycket.

Jag har sett det på råttor. Och detta händer främst när Mycoplasma redan finns som bofast. Idag finns Myco bofast på våra möss och att då tillsätta flera bakterier som jobbar tillsammans med Myco och kanske t o m med Myco förstör musens luftvägar… ja, det är tragiskt.

Jag uppfattar också flertalet som ignoranta för detta. Man skickar inte in möss och tar reda på vad för något man har i sin besättning. Dör ett flertal så inte ens då tar man ansvar. Man kan faktiskt gå ihop för att lösa den ekonomiska biten, man kan be sin klubb om ekonomisk hjälp osv. Vid huvudtaget pratar man inte så mkt om detta och låtsas som ingenting, även om flertalet av ens möss dött i Rossel.

Så kärnfrågan, nej, som det var förut kan det nog inte bli igen, då vi ju alla vet att Myco inte går att medicinera bort. Vi behöver vidta försiktighetsåtgärder när vi introducerar nya bakterier hos våra möss då många är precis som Myco - de går inte att få bort - och resultatet kan bli att svagare djur dör.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lina_Pina
2013-01-03 15:34
#17

Survival of the fittest. ;)

Magda
2013-01-03 20:04
#18

massa intressant ni skriver :)

jag förstår resonemanget att man genom att avla på vissa egenskaper och vid inavel får ett snävare immunförsvar..  men kan man öva upp immunförsvaret mot flera saker, kan det bli snävare och snävare försvar ju mer vi skyddar våra möss mot allt? eller är det mestadels avel det hänger på

(menar inte att mössen ska skötas illa eller så såklart… så ingen missförstår mig.. )

om man utsätter sina avelsmöss för massa saker så borde man väl kunna få fram möss med motståndskraft mot fler saker om man avlar på de bästa, eller blir det ändå snävare vid inavel.

eller gäller det att skydda sina egna möss mot så mkt som möjligt för att hålla dem friska

det känns ju givetvis inte bra att utsätta sina möss för saker som ev kan göra dem sjuka :/   men om möss i dagsläget utsätts för mer bakterier och sjukdomar än förr pga att de hålls annorlunda så borde det väl gå att med tiden få starkare och tåligare möss? på något sätt?

det är bara mina högst amatörmässiga kvällsfunderingar här *s*

ariama
2013-01-04 11:12
#19

Jag tycker att du tänker rätt.

"men kan man öva upp immunförsvaret mot flera saker, kan det bli snävare och snävare försvar ju mer vi skyddar våra möss mot allt? eller är det mestadels avel det hänger på"

En kombination av båda, som jag ser det. Precis så som du skriver efter:

"om man utsätter sina avelsmöss för massa saker så borde man väl kunna få fram möss med motståndskraft mot fler saker om man avlar på de bästa"

Nackdelen är, att man på vägen blir av med en massa möss som inte klarar utmaningarna (de kanske t.o.m. dör), och de är dessutom troligtvis de allra vackraste avelsmössen man har…  man har kanske att välja mellan pest och kolera här Rynkar på näsan.

Immunförsvar behöver "tränas" för att vara funktionellt. Att vi kan vaccinera oss mot t.ex. borrelia, influensa, polio, smittkoppor, osv, beror just på det. Vårt immunförsvar måste kunna känna igen smittämnena, för att hinna mota bort det innan det gjort för stor skada (innan vi blivit sjuka).

Att ungar och ungdjur är mer utsatta än vuxna djur vad gäller smittor, beror just på detta. Medan äldre djurs immunförsvar inte längre orkar vara så aktivt som skulle behövas.

"men om möss i dagsläget utsätts för mer bakterier och sjukdomar än förr pga att de hålls annorlunda så borde det väl gå att med tiden få starkare och tåligare möss? på något sätt?"

Joo, det tror jag med. Det som slår ut varelser på bred front, är ju oftast nya sjukdomar! Då gäller det att finna individerna som har ett immunförsvar mot just detta nya - eller som kan skapa ett immunförsvar mot just detta. Och försöka avla in detta i våra möss (kan vara ett stort bakåt-steg i färg och utsställningsavel)

"…  eller blir det ändå snävare vid inavel."

Det ÄR snävare vid inavel. Här är skillnaden mellan den vilda populationen, och våra inavlade tammöss - jodå, de är alla inavlade i olika grad, jämfört med sina vilda släktingar, även om vi varken linjeavlar eller inavlar själva, och även om vi importerar möss från andra länder.

Medan det i en vild population oftast brukar finnas åtminstone några individer med ett immunförsvar som klarar en ny smitta, kanske just den genvarianten har försvunnit ur vår avel, just för att den aldrig behövts och kanske är bunden till någon annan för oss oönskad genetisk "effekt".

Det kan betyda, att våra tammöss kanske inte kan klara vissa sjukdomar. Eller kombinationer av sjukdomar. Och då får vi bara skydda dem så gott vi kan.

ariama
2013-01-04 11:20
#20

Vad som är oerhört viktigt i alla fall, oavsett i vilken grad vi skyddar våra möss, är att vi ALDRIG ALDRIG avlar vidare på en sjuk eller svag mus.

En annan sak som är lika viktigt (tjat, tjat) är hur vi medicinerar, och med vad. Vi BÖR alla följa vetrinärers (BRA vetrinärer, alla är inte det) råd. Samt absolut inte medicinera "i onödan", och definitivt absolut inte medicinera i förebyggande syfte!!

Det är nog det största framtids-hotet mot våra djurvänner (samt mot oss själva).

Fler och fler mediciner blir overksamma, på grund av resisternta bakterier och sjukdomsalstrare (även kvalster och  ohyra). Men det här vet ju tack och lov de flesta här på forumet i alla fall. Glad

Annons:
ariama
2013-01-04 11:30
#21

Skillnaden mellan att ha ett immunförsvar, och att träna upp det, är vad som finns i generna.

Finns immunförsvar "A" till exempel, så finns det där, och kan tränas upp. "A" är inte aktiverat förrän det fått möjlighet att bygga upp antikropparna som "A" genetiskt kodar för. Och det kan "A" göra, först när den vet hur fienden ser ut! (eller fått antikroppar från mammans bröstmjölk, som aktiverat "A")

Finns inte "A" bland immunförsvarsgenerna, hjälper det inte att försöka träna upp det, det finns inget som kodar för hur antikropparna ska se ut.

Såhär "ser" jag det i alla fall. Att förklaringen är förenklad vet jag, men jag vet inte hur korrekt min förklaring kan vara här. Glöm inte att jag tillhör De Självutnämda Experternas tappra skara. Skrattande

Magda
2013-01-16 08:55
#22

jag puttar upp, har kommit fram massa bra, men jag vill gärna höra ifrån fler musägare.

ni som inte har så många möss, hur upplever ni era?

och ni som åker mkt på utställningar, händer det/är det vanligt att mössen blir sjuka efter sådant?tänker att där är ju massor med olika bakterier och smittoämnen som de ej är vana vid på en gång..

att man avlar på friska djur hoppas jag ju att alla gör, men hur vet man att man avlar på de friskaste och starkaste? det kanske bara är så att musen i fråga har varit väl skyddad från smittor/bakterier och inte alls är särsklit stark egentligen?

ariama
2013-01-16 10:23
#23

Egentligen skulle jag vilja svara såhär:

Ja, jag tror tammusen är känsligare idag än tidigare (i alla fall i Sverige med vår  svensktypade "ursprungsmus").

Liksom med allt annat ökar känsligheten med förädling, och musaveln idag inriktar sig i hög grad på förädling.

Jämför t.ex. med förädlade högavkastande husdjur och de gamla tåliga lantraserna. Eller de utsökt vackra förädlade men känsligare engelska rosorna jämfört med våra gamla tåliga gammeldags rosor.

Man återfinner det överallt, så varför inte hos mössen?

Chilizera
2013-01-16 12:02
#24

"om man utsätter sina avelsmöss för massa saker så borde man väl kunna få fram möss med motståndskraft mot fler saker om man avlar på de bästa"

Nackdelen är, att man på vägen blir av med en massa möss som inte klarar utmaningarna (de kanske t.o.m. dör), och de är dessutom troligtvis de allra vackraste avelsmössen man har…  man har kanske att välja mellan pest och kolera här Rynkar på näsan.

Men ska det verkligen vara så pass illa att man inte kan se till det bästa för hela musstammen bara för att man vill behålla det snyggaste mössen? Ska det gå så långt som i hund- och kattaveln t.ex. där man fortsätter avla på raser som har uppenbara hälsoproblem bara för att det finns folk som gillar dem estetiskt?

Velinga1984
2013-01-16 16:05
#25

#22 Jag har än inte fått med mig mer än ohyra hem ifrån utställningar och då var det ifrån min första när jag bara köpte in Flört Annars har jag klarat mig från diverse sjukdomar som kan komma ifrån utställning.Här hemma har inte så många dött heller trots olik bakterieflora,1 st dog vid ca 4 månaders ålder utan okänd anledning. Hon var bara död en dag. 2st har fått tumörer, 2 st har dött av ålder och 1 zoomus togs bort av Rossel. Under året besöktes ändå 4 utställningar, där det cirkulerat massa olika saker.

#24 Fast hur ska man kunna sortera bort sjukdom och defekter, och hur långt ska gränsen gå? Jag har en hane här hemma som har 6 st tår på sina baktassar, en rätt udda defekt men om syskonen visar sig väl så kommer de ändå användas i avel för att jag anser att temperamentet är viktigast för mig. Temperamentet är det som är min grund och det är de som jag har mina möss till för. Skulle det dyka upp andra olustigheter så får jag ta ställning till hur jag gör då.

Tsunamis
2013-01-16 17:04
#26

Det får finnas en gräns ja men de flesta uppfödare är i regel vettiga och sätter gränser där de anser att vissa djur inte ska få gå i avel eftersom de har defekter, dåligt temperament eller blivit sjuka.

Man får tänkta att flera års arbete kan gå åt skogen bara för ett djur eller flera visar sig ha något ärftligt vare sig det är sjukdom, defekt eller dåligt temperament. Det allra mesta går att förbättra och jobba bort vilket är anledningen till att uppfödare i vissa fall väljer att avla vidare på djur som har en/fåtal brister. Ingen vill starta om helt från början men många uppfödare garderar sig också genom att ha närbesläktade linjer hemma så allt inte går förlorat pga en enstaka parning som inte gett det resultat man ville ha.

MvH  Tsunamis

Upp till toppen
Annons: