Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 14776 ggr
musculus
2013-01-03 10:47

var bor möss på vintern om inte i husen?

Hej!

jag har sett många som skrivit att det fullt med möss i deras hus.men i mitt hus finns det inte ett ända spår efter en mus eller en råtta när jag var liten hade vi en mus som sprang i väggen fram o tillbaka men nu har vi inte haft en enda mus i vårt hus på flera år tror jag iallafall.Jag har 5 katter men dom är ganska lata iallafall 3 av dom jag tycker själv att det är rätt kul när det är nått som springer i väggarna. när jag var liten brukade jag mata dom möss som var på vindan. saknar ibland ljudet av krafsningar i väggen. Är inte speciellt rädd för dom men skulle inte vilja han som springer runt i ansiktet på natten när man sover. skulle vilja ha en mus som man kan mata på dagarna för det händer annars inte så mycket här. Är det nån som vet var möss brukar bo på vintern om huset är omringat av katter? vi har en gammal ladugård som vi äger några hundra meter härifrån som står kall kan det finnas möss där?

Fakta om mig 13 årig pojke bor på landet i ångermanland har 3 hundar och 5 katter gillar små djur.

Annons:
Gronstedt
2013-01-03 10:53
#1

Möss ställer till enorma strukturella skador på byggnader om de får hållas, så det är inte det bästa sättet att hålla möss …

musculus
2013-01-04 16:36
#2

Okej jag blev nyss medlem satt jag kan inte allt på denna sida så bra Glad

Ja dom gör vad som helst för att komma ut Jag har haft en mus i en stor plast låda på mitt rum han fick bo där istället för att bli upp äten av katterna. Det var kul så länge det vara Glad

Han är nu död sen länge. Synd

musculus
2013-01-05 18:08
#3

Är det nån som vet hur många möss en katt brukar ta under vintern/sommarn? Mvh musculus Glad

Grodan
2013-01-18 19:36
#4

#0 Jag bor i ett gammalt hus som inte är renoverat eller ordentligt omskött de senare åren. Dessutom är det tegel och mkt lätt för möss att klättra in på vinden. Jag har haft möss på vind och i köket. Vet inte hur de i köket kommit in men det finns misstanke om att de klättrar via avloppsrör…

I naturen har möss hålor i marken…

Katter… ja du… bästa musjägarna är dock grythundar och iller


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

musculus
2013-02-03 14:19
#5

Okej, ja möss är bra på att ta sej in har jag märkt.

musculus
2013-03-09 20:53
#6

Om man nu måste fånga en och dom klassiska råttfällorna inte fungerar vad kan man använda då? jag har provat hinken med vatten tricket men konstigt nog har det inte varit någon mus där på morgon. Hör av er om ni vet något, tack 🙂

Annons:
Grodan
2013-03-10 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Hinken med vatten är überbra!

Jag spände upp en ölburk på ståltråd och målade den med jordnötssmör. Det kunde de inte motstå.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

musculus
2013-03-12 17:33
#8

Okej har sett såna men för mig är det alltid något som inte har gått så bra jag brukar sätta upp en bräda som dom kan gå upp på men dom vågar inte gå uppför den.

[Random_Sweet]
2013-03-12 19:30
#9

#7 Är det meningen att musen/mössen ska ramla i? :o
Dör dom inte då? :(

Grodan
2013-03-12 20:27
#10

#9 Ja, men det är vilda möss. Vilda möss som förstör hus och kan sprida farliga sjukdomar både till husdjur och människor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Random_Sweet]
2013-03-12 22:34
#11

#10 Ja, Det forstog jag. Men efter alla år som jag har haft tam-möss så skulle jag aldrig kunna dränka/döda en mus, oavsett vild eller inte. 
Förut brukade jag t.o.m "smälla" musfällan så att mössen inte skulle fastna och dö.. Det gillade inte mamma😇 haha..

Grodan
2013-03-12 22:45
#12

Jag fångade de vilda först i levande fångstfällor och gick ut i skogen med dem och släppte dem. Gick 3-5 km.

De kom tillbaka. Och jag har många tama djur jag är rädd om. Jag tyckte det var riktigt obehagligt att ha massa vilda möss i huset. Så jag hade inget val.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Random_Sweet]
2013-03-13 00:57
#13

Ja, Ibland är tyvärr dom bra besluten dom hemskaste.. :(

Annons:
Gronstedt
2013-03-13 07:39
#14

Personligen tycker jag inte man ska använda hinken, det tar lång tid för dem att drunkna. Bättre då med smäckfällor eller att ta dem i bur och dränka dem snabbt genom att trycka ned hela buren under vatten.

#12: Är du säker på att det var samma möss? Annars brukar nya vara snabba att flytta in så fort det blir ledigt.

Mitt bästa tips är att man skaffar en musskrämma och sätter i ett eluttag.  Jag har haft en i 2 år nu och detta var första vintern jag inte har haft möss i köket, som gnager sönder och förstör utrustning, inredning och mat. En och annan springer i väggarna fortfarande, men det är ett mindre problem i sammanhanget!

[Random_Sweet]
2013-03-13 14:31
#15

#14 Skrämmer inte en sån där "musskrämma" som man sätter i eluttaget iväg tammöss oxå? Jag menar, Blir det inte "obehagligt" för dom?

Gronstedt
2013-03-13 14:35
#16

#15: Jo, man ska inte använda den om man har möss, hamstrar eller liknande djur.

[Random_Sweet]
2013-03-13 14:40
#17

#16 Okey, Då kommer det inte in någon sån här då! 😛

Grodan
2013-03-13 16:54
#18

#14 Ja, det är en hemsk död. Men om de hade fått springa omkring här kanske de skulle smittat mig och mina gnagare med saker och vi fått dö hemska dödar istället.

De ville inte gå in i några fällor. Smällfällorna tog endast några få. Levande fångstfällorna var för trånga för dem att gå in i och den stora jag köpte och nätade fångade ingen… Och med svår ekonomi kunde jag helt enkelt inte lägga mer pengar på det. Jag blev stressad, orolig och kunde inte sova på nätterna för att vilda möss sprang omkring.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

musculus
2013-03-13 19:33
#19

Hej! Jag blev rädd när ni berättade att möss sprider sjukdomar jag trodde det var råttor som gjorde det.

Grodan
2013-03-13 19:38
#20

Vilda gnagare sprider sjukdomar, både möss och råttor samt andra arter, bl a sorkar (sorkfeber)…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
musculus
2013-03-15 21:33
#21

Okej vat du någon sjukdom dom sprider förutom sorkfeber?

Upp till toppen
Annons: