Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1970 ggr
[Timid]
1/4/13, 9:58 PM

Frågor kring lite allt möjligt

Hejsan!

Jag har inga möss och har aldrig haft men är otroligt intresserad av de små krabaterna. Om det inte vore för att jag bor hemma med mina föräldrar så skulle jag köpa ett par på direkten. ;) Jag vill verkligen ha några i framtiden. Jag har självklart läst på en del men har ändå en del "dumma" frågor och vill gärna ha en del bekräftelse på att det jag läst stämmer med hur man tar hand om dem. Så här kommer det:

Bur

Något jag har märkt är att många här har terrarium som burar till sina möss. Det fullkomligt älskar jag! Men något jag även märkt är att många burar är ganska små (enligt mig), är det för att möss trivs bättre i små burar eller kan dom även bo i större burar? Jag hittade ett terrarium jag väldigt gärna skulle vilja ha (http://www.cyberzoo.se/djurprodukter/terrarie-reptil/terrarium/aluminium/terrarium-svart-200x60x70-cm-840-l.html) Det är 200x60x70 och jag antar att 70 är höjden. Är det för stort eller fungerar den att ha möss i?

Det står ingenting om ventilationen, mer än att den är bra… vad det nu än kan betyda. Någon som vet hur ett sånt här ser ut irl, och hur ventilationen i ett sådant terrarium fungerar?

Något annat jag funderat på i burväg är HUR man kan bygga på höjden. Har ni några tips? Om inte så är det väl något man får klura på när man väl har buren rätt framför sig, då brukar det vara enklare att komma på olika lösningar. Det enda jag vet är att jag har en glasskiva som är 160*40 som skulle kunna fungera som ett hyllplan där inne, vad tror ni om det? Borde vara så enkelt att lägga det ovanpå tex 4 träklossar eller stapla upp två (breda) högar med tegelstenar. Har även lite mindre glasskivor som är 40*40.

Gäller det att städa 1 gång i veckan oavsett hur stor bur man har eller kan man städa mer sällan med en större bur?

Antal möss

Jag hade tänkt mig mellan 2 till 5 honor. Finns det en risk att dom blir vildare av att bo i det terrariet jag tänkte på? Blir de lättare tama av att bo i ett mindre? Är det någon skillnad mellan att ha två och fem möss? Jag kan tänka mig att 2 möss blir lättare intresserad av mig som människa än 5 möss som redan har sin flock att umgås med, är det så? Eller är det så att de vågar mer när dom är i större flockar?

Tillsammans med andra husdjur

Hur fungerar de tillsammans med andra husdjur? Då tänker jag mest på mina undulater; kan man ha dom lösa samtidigt i samma rum? Störs de av deras kvittrande på dagarna?

**Mat & Vatten
**

Dom ska ha tillgång till det dygnet runt. Har jag förstått det rätt att man kan mata dom ungefär lika som hamstrar? dvs blanda eget torrfoder bestående av müsli av de fyra sädesslagen, plus lite andra saker som pumpa och melonkärnor osv? Samt att man matar de med olika grönsaker, rotfrukter, pasta, köttfärs varje dag? Vissa saker mer sällan/ofta än andra såklart.

Det är allt jag kan komma på för tillfället, har mycket mer frågor men inget jag kommer på just nu. Kommer garanterat att skriva mer frågor i tråden. Osäker på om det hamnade i rätt kategori, ledsen om det blev fel.

/ Timid

Annons:
[Timid]
1/4/13, 10:06 PM
#1

Är det någon här inne som har beställt terrarium eller akvarium över internet? Är risken stor att det skadas under frakten?

Chilizera
1/5/13, 7:54 AM
#2

Visst trivs möss bra i stora burar :) Det ger ju plats för en ännu mycket roligare miljö. Många har mindre burar helt enkelt för att det är billigare, lättare att flytta runt och kräver mindre plats. Däremot blir jag fundersam om måtten stämmer på din länk, den ser alldeles för kompakt ut för att vara hela 200 cm lång mot de övriga måtten. (Och 200 cm är ju JÄTTELÅNGT :D Jag har själv ett terrarium som är 100*50*50 cm och det är riktigt stort :) )

Ang. din fråga om burstädning så upplever jag själv att man kan städa lite mer sällan när man har en riktigt stor bur, koncentrationen av bajs och kiss blir ju inte lika stor. Fast det beror ju förstås på hur många möss man har i.

Ang. vilda/tama möss så blir de väl inte direkt vildare av just ett stort boende, däremot så kan de bli lite vildare pga. att det inte är lika lätt för dig att få tag på dem. Men det kan du t.ex. lösa genom att begränsa storleken på buren den första tiden och inte ha allför många djupa krypin, och som alltid pyssla mycket med dem.

Att bygga på höjden är jättebra. Din idé med glasskivan lät bra, bara den står riktigt riktigt stabilt. Stora grenar använder jag mig mycket av själv, så kan man palla upp dem i höjdled eller såga av dem och utnyttja sidogrenar så att de sträcker sig uppåt av sig själva där de står. Jag har också små plastkrokar som sitter i taket på mitt terrarium som jag använder mycket till att hänga upp saker i stråltråd med. Andra här på forumet vet jag använder sig av bl.a. sugploppar och dubbelhäftande tejp till att fästa saker på glaset. Men då får man vara noga med att grejerna verkligen sitter fast ordentligt förstås.

Om antal möss: ja, de kan bli lite vildare av att vara en större flock, men det går att undvika med mycket hantering. Dessutom får de väldigt mycket ut av varandra medans du inte är där :).

Om husdjur, möss går att ha med många andra djur, just fåglar har jag ingen egen erfarenhet av dock. Vet ej vad fåglarna har för instinkter om du har dem lösa tillsammans, men jag tror inte deras kvittrande är något problem. Bara mössen får höra dem regelbundet så bör de inte bli skrämda eller störda av ljudet.

Det där med mat verkar du ha bra pejl på :).

Chilizera
1/5/13, 11:10 AM
#3

Ett tillägg om frakt som du frågade om, köper du från ett företag så har de väl skyldighet att leverera en felfri produkt så långt som de står för frakten? De har nog väldigt utarbetade fraktmetoder just för att undvika skador, är ju inte så kul för dem att få byteskrav på varor för flera tusen kr. Men man bör nog inspektera terrariet så fort man har möjlighet för att minska risken att de tror att du själv har åsamkat skadan om olyckan faktiskt skulle ha varit framme.

[Timid]
1/5/13, 2:18 PM
#4

Måtten stämmer nog, dom verkar använda samma bild till flera olika burar så det är nog snarare att bilden inte stämmer. Du får jättegärna lägga upp en bild på ditt terrarium så att jag ser storleken i jämförelse med mössen. Hur många möss har du i det terrariet?

För att kunna använda glasskivan som hyllplan måste buren vara minst 160cm bred. På den där sidan så är det enda över 150cm den där buren som är 200cm. Iofs så är det väl inte hela världen att ha en bur som är mindre än just den jag länkade. Burplanet kan jag ju skippa, alternativt ha ett som endast är 40*40, eller ställa tre 40*40 bredvid varandra så att det blir 120*40.

Det enda kravet jag har är att buren ska vara mellan 40-70cm djup. Mindre än 40 och det blir alldeles för smalt, mer än 70 och det blir för djupt och svårt att nå längst in. Jag vill helst ha svarta kanter på terrariet, alternativt inga kanter alls. Sådana som är metallfärgade lockar mig inte alls.

Jag gillar burar som känns stora och luftiga, så den ska inte vara för låg. Mellan 60 och 80cm skulle nog vara bäst. 100cm skulle vara jättebra, men det är nog svårt att möblera så högt i ett terrarium och då känns det mest som slöseri med pengar att köpa ett så högt terrarium.

Det här med att hitta den perfekta buren är svårt.

http://www.cyberzoo.se/djurprodukter/terrarie-reptil/terrarium/aluminium/terrarium-svart-150x60x80-cm-720-l.html Här är en annan bur som låter rätt bra, 150*60*80. Den är visserligen 50cm kortare på bredden, men är istället högre än den andra buren jag länkade. Blir dom lätt vildare i större burar borde jag kanske skippa den på 200.

Visst är möss aktiva under dygnets alla timmar? Hamstern min vaknar ju inte förrän kvällen/natten. Det är lite tråkigt att aldrig kunna se henne i dagsljus. :)

Kan man släppa dom helt lösa i ett rum eller försvinner dom gärna då? Blir dom rädda av öppna ytor? Hamstrar som är lösa på golvet verkar gärna springa längst väggarna just av den orsaken.

Brukar dom samla all mat i sitt bo eller lämnar dom det i matskålen? Tänkte mest om man ska kolla husen lite oftare efter tex färskmat så att det inte blir dåligt.

Är maten som är dålig för hamstrar även dålig för möss? Kan möss äta något hamstrar inte kan och tvärtom?

Möss älskar att klättra om jag förstått det rätt, men tycker de även om att gräva och bör man isåfall ha ett tjockt lager med burströ?

Chilizera
1/5/13, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ja det stämmer säkert som du säger att de visar samma bild. Hittade inte så bra foton på mitt terrarium som visar storleken i förhållande till annat, men det här var ett av de bättre. Det är min då drygt 1-åriga dotter som kryper däri Glad Det ser ändå lite mindre ut på bilden än i verkligheten tycker jag. Jag har haft 9 möss i det terrariet.

Chilizera
1/5/13, 6:16 PM
#6

Jag tycker verkligen inte att du ska utgå ifrån måtten på glasskivan när du bestämmer dig för storlek. För det första måste du hitta ett ställe att ha terrariet på i hemmet, det är inte alltid det enklaste. Inte bara ska man ha plats utan det ska ju inte vara ett dragigt ställe eller väldigt utsatt för solljus. Sedan ska du ställa terrariet PÅ någonting också, det är inte det lättaste att hitta djupa och långa, stabila möbler som man dessutom helst ska tycka är snygga också. Terrariets ytterkanter ska helst inte sticka utanför möbeln heller eftersom det ligger mycket tyngd på dem på ett stort glasterrarium.

Till mitt terrarium har jag en Hemnes-byrå från IKEA som funkar perfekt till burmåtten plus att jag får upp buren i en väldigt lagom höjd för mig att pyssla med mössen och städning, också en sak att tänka på.

Du kan dessutom gå till en glasmästare och få din glasskiva tillskuren till önskade mått billigt eller till och med gratis om de är på det humöret, det går ju på ett nafs för dem och kostar inget material. Glad

Ytterligare en tanke med att inte ha gigantiskt terrarium är att mössen tenderar att se ut som små ärtor däri och det blir svårare att överhuvud taget HITTA dem Flört.

Ja, möss är aktiva under hela dygnet, lite till och från. De har lättpåverkad dygnsrytm, så om du t.ex. ger dem mat runt en speciell tid på dygnet så ser de normalt till att vara vakna då.

Annons:
Chilizera
1/5/13, 6:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Juförsig, den här bilden var ju bättre kanske, där ser man några möss och i stort sett hela terrariets bredd.

[Timid]
1/5/13, 7:38 PM
#8

Snyggt!

Att hitta ett ställe att ha terrariet på (när jag väl skaffar det) ska inte vara något problem. Om jag köper det medan jag fortfarande bor hemma så är det bara att mäta ut vilken storlek och vart jag kan ha det. När jag flyttar hemmifrån får jag helt enkelt göra plats för det och prioritera bort andra saker.

Självklart behöver jag inte ens använda glasskivan, att gå till en glasmästare är bara att glömma då jag har social fobi-liknande problem och helt enkelt inte klarar av det. Det kanske rentutav slutar med att jag skaffar ett litet terrarium istället för ett stort. Vad är isåfall det rekommenderade måttet för max 5 honor?

Jag har tittat runt på IKEAs hemsida men har hittills inte hittat något bord eller byrå som passar, det största problemet är att dom inte är tillräckligt djupa. Sedan skulle jag gärna vilja att det matchade hamsterburen och hyllan som den ligger på. (DETOLF vitrinskåp och EXPEDIT Hylla). Båda är av färgen svartbrun.

Sedan var jag av tanken att det skulle kunna stå på bordet som undulatburen står på för tillfället. Ytan på den är 180*80cm. Skitful, ja, men den fungerar. Fast sen så när du pratade om vikten så blir jag rädd att den inte ska hålla för terrariets vikt. Fågelburen är ju bara galler så det är ju väldigt lätt i jämförelse. Kan det inte ens sticka ut 5-10cm?

Jag hade väl någon galen dröm om att mössen skulle springa fram till dörröppningen och vara nyfikna när man öppnade och att man därför inte skulle behöva leta dem. Men det är kanske bättre med en lite mindre bur isåfall. Problemet är väl att burar har en tendens att krympa i mina ögon. I början verkar det stort och bra, sedan vill jag väldigt gärna "uppgradera" till en större och känner mig missnöjd för att jag har en sån liten. Suck.. det är ganska irriterande.

Chilizera
1/5/13, 8:49 PM
#9

Visst kan det hända att mössen kommer fram till dig självmant, men då måste de vara ordentligt "bearbetade" först, antingen av dig eller uppfödare.

Hur stora har de största smådjursburar du haft tidigare varit? Jag hade en ca 30*30*60-bur först, den var alldeles tillräckligt stor till en början men sedan precis som du beskrev så kändes den bara liten. Plus att jag fick lite fler möss på halsen än jag planerat och de inte riktigt fick plats. Men jag kan säga att med mitt 100 cm-terrarium nu så har jag aldrig någonsin önskat att jag hade ett ännu större! Glad

Det där med vikten är ju svårt att säga något definitivt om, men ett stort glasterrarium är definitivt inte någon lättviktare bara så du tänker på det. Och terrariet kan säkert klara av att stå ut lite från bordsytan, men själv skulle jag inte vilja ta någon sådan risk, som sagt all glas-vikt från sidor och tak går ju rakt ner i ytterkanterna. I glas ser man ju inte heller direkt spänningarna innan det är för sent, inte som plast och trä som man kan se bågna förvarnande. Är det däremot ett mindre terrarium så skulle jag inte se det som hela världen om det stack ut några centimeter.

Ang. glasskivan så har du kanske någon bekant du kan skicka iväg och beskära den åt dig?

[Timid]
1/5/13, 9:18 PM
#10

Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte haft så mycket smådjur. Kaninerna jag hade bodde utomhus så de burarna räknas väl inte. Det enda smådjuret jag haft inne är min nuvarande hamster och hennes bur är ju det där DETOLF skåpet som är liggandes. (Ytter)måtten på det är Bredd: 163 Djup: 43 Höjd: 37. Till hamstern fungerar den rätt bra, kanske inte den största buren och höjden är väldigt låg men då dom är marklevande så gör det ingenting. Mössen vill ju ha lite mer höjd, och jag vill ha mer höjd för utseendets skull. Jag vill helst ha en djupare bur också då DETOLF skåpet känns lite väl smalt.

Jag antar att fågelburen till mina undulater inte räknas, men jag skriver det ändå. (Inner)måtten på den är Bredd: 160 Djup: 70cm Höjd: 100cm. När jag tittar på det försöker jag ändra i mitt huvud som att det är glas, och tycker att ett terrarium av den storleken skulle se jättesnyggt ut. Men ett mindre terrarium blir säkert jättefint det också. Jag vill ju helst köpa en bur som jag kan ha "förevigt" utan att behöva byta ut den mot något nytt på ett bra tag. Glad

Skulle det vara möjligt att ha terrariet under en loftsäng eller blir dom rädda när man sover ovanför dom?

Chilizera
1/5/13, 9:26 PM
#11

Då har du ju ett par rätt stora burar i alla fall, bara du som kan avgöra hur stort du vill ha denna gång Glad

Mössen skulle inte bry sig ett enda skvatt över att vara under loftsängen. Men då lär du behöva en ljuskälla annars kan det nog bli rätt mörkt därunder, eller?

[Timid]
1/6/13, 1:15 PM
#12

Chilizera, vill säga tack för att du tar dig tid att ens läsa mina långa texter och svara. Flört Det uppskattas.

Jag tror inte att det skulle bli extremt mörkt, men oavsett är det ju trevligt att ha lite extra belysning så att man ser dom. Att sätta en lampa ovanför är nog rätt enkelt. :)

Ser nu på sidan att det står "På grund av vanligen förekommande fraktskador på helglas & aluminium terrarier,  så kan dessa tyvärr inte skickas med post.  Terrarium från Exoterra kan skickas som vanligt." Så man kan alltså inte beställa dessa över internet? eller? Det största exoterra terrariet är 90*45*90 och näst störst är 90*45*60. Jag antar att de skulle fungera. Jag har märkt att flera använder exoterra. Tror ni att det blir svårt att inreda på höjden när det är 90cm högt? Fungerar det lika bra med 60cm högt? Hur många möss kan man ha i dessa två burar? Inte lagligt sett alltså, utan vad rekommenderar ni? Är 5 för mycket?

Vet någon måttet från burgolvet upp till där luckan öppnas? Hur högt kan man ha med bottenmaterial utan att det ramlar ut när man öppnar alltså. :) Vet ni vad dessa terrarium väger förresten? Förmodligen inte, men det skadar ju aldrig att fråga. Någon har kanske en likadan.

Digitalis
1/6/13, 4:57 PM
#13

90x45x60 tycker jag låter som jättelyx för fem tjejer!

//frida

Annons:
Frosstis
1/6/13, 4:58 PM
#14

#10 "Till hamstern fungerar den rätt bra, kanske inte den största buren"… Det där är ju jääättestort! Skitglad hamstern måste vara! :D

*offtopic hehe*

[Timid]
1/6/13, 6:08 PM
#15

Skitglad hamster.. nja. Allra helst hade hon velat vara ute i rummet och ränna dygnet runt.. Burar är djävulens påfund enligt henne Flört Är väl mest att jag önskar att den vore lite djupare och eventuellt lite högre.

I jämförelse med hamstrar verkar möss riktigt aktiva, snabba och pigga, det är väl därför jag är osäker på storleken. Är rädd att de inte ska komma överrens med varandra.

Är det stor skillnad på lukten om man har två, tre, fyra eller fem möss?

Hur stort ska deras hus vara? Ska det vara så att alla möss får plats i det samtidig? Eller ska man ha flera mindre hus?

Chilizera
1/6/13, 8:24 PM
#16

"Chilizera, vill säga tack för att du tar dig tid att ens läsa mina långa texter och svara. Flört Det uppskattas."

Vassego, det är bara kul!  Glad

Exo terra-terrarierna har väl en rätt hög tröskel upp till luckorna? Tror du får in massor med bottenmaterial om du skulle känna för det.

Köper du honor så brukar det normalt gå bra att sätta ihop dem, men några garantier kan man aldrig ge. Vill du vara så säker du kan så köp möss som redan går tillsammans. Om de inte alls kommer överrens så spelar inte burstorleken så jättestor roll, de kommer ligga i luven på varandra ändå, kanske bara inte riktigt lika ofta i en stor bur.

Det är inte så jättestor skillnad i lukten mellan att ha 2 eller 5 möss. Det som spelar störst roll är förstås hur ofta du städar, hur mycket och vilket bottenmaterial du har och hur buren står i rummet ventilationsmässigt.

Du kan välja om du vill ha flera mindre hus eller ett stort, kanske variera det lite också. Eller slänga in en hel hög bon :). Mina möss ligger oftast gärna tillsammans allihopa, men ibland väljer de att splitta på sig fastän det finns plats för fler på första stället. Men de anpassar sig lätt och det är inte hela världen att alla inte får plats. Eller så fixar de det så att en del av mushögen får välla ut utanför boet under bar himmel, men de verkar lika nöjda för det Glad.

[Timid]
1/6/13, 9:12 PM
#17

Köper jag möss så kommer det vara möss som bor ihop redan, typ kullsyskon. Glad

Med fem möss i 90*45*60 terrariet, räcker det att städa en gång i veckan?

Om man har en mushane i en bur precis bredvid en bur med honor, känner då hanmusen av det och vill till honorna? Blir dom stressade av det eller händer ingenting alls?

Velinga1984
1/7/13, 9:44 AM
#18

#17 Behöver inte vara kullsyskon. I min honbur 1 kommer flickorna ifrån 2 olika uppfödare och har aldrig varit tjafs. I honbur 2 bor de ifrån 4 olika ställen då en är egenuppfödd här och är ingen tjafs.

Däremot tycker jag att du borde satsa på en hane ifrån uppfödare som har hanar i flock. Märker sån stor skillnad på mina hanar här hemma som bor med någon och de som bor själva. Har t om en hane ihop med en hona, de har gått ihop sen början av november utan bebisar så honan går kvar som sällskap tills hanen går vidare i livet. Ingen att rekommendera om man inte vill ha bebisar, hanen ifråga är över 2 år och honan är 8 månader så det ligger samtidigt en planering bakom denna ihopsättning. Men för att återgå till din fråga så nej, jag upplever inte det. Jag har två hanburar i närheten av honorna och det märks ingenting på dom att de vill in till honorna.

[Timid]
1/7/13, 12:45 PM
#19

#18 Jag kommer nog köpa kullsyskon, eller i alla fall möss som är från samma ställe. Ser ingen anledning till att leta upp möss från olika håll om man ändå kan få alla samtidigt. Skulle det vara så att det inte finns 5 honmöss på ett och samma ställe så gör det inget heller. "Räcker" med två eller tre också. :)

Jag kommer inte köpa en hane överhuvudtaget, det var bara funderingar. Jag ska endast ha honor.

Upp till toppen
Annons: