Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 662 ggr
Fibi
2013-01-09 20:05

Hur tar ni upp?

Hur tar ni eller tycker att man ska ta upp möss? Jag får in dom i ett rör, tar upp röret och sätter min hand vid ena öppningen där dom kan klättra på mig, men jag tvingar dom inte på samma gång, hur brukar ni göra?

Annons:
Malinolsn
2013-01-09 20:24
#1

Sätter ner handen och dom klättrar upp själva, antingen direkt eller efter någon minut. Annars lyfter jag försiktigt i svansroten samtidigt som jag "fångar upp" med andra handen under musen :)

Lamina
2013-01-09 20:34
#2

Jag skopar upp med en eller 2 händer, eller låter musen gå upp själv. Ibland kan jag lyfta i svansroten som #1.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

StarryNight
2013-01-09 21:28
#3

Jag kör också toarulle-lyft, känns än sålänge minst stressande eftersom jag är ny med det här med möss och inte vill stressa mina tjejer, bara för att jag vill hålla i dem.. planen är dock att jag ska få dem handtama och gå upp i handen själva.

Glad

Djuren framför allt, alltid!

Bumsibum
2013-01-09 23:56
#4

tar de i svansen me ena handen och kroppen i andra så jag liksom har handen "öppen" ovh sätter musen där… eller att de kan klätra upp själv.. Glad

Sync
2013-01-10 00:02
#5

Låter dom klättra upp själva..  Men jag tar upp dom oftast genom att kupa en hand över dom och lätt ta upp, sedan tar jag andra handen underifrån. :)  Tycker det är lättaste sättet.. Men mössen måste vänja sig att något kommer ovanför och plötsligt fångar..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Chilizera
2013-01-10 14:51
#6

Hanterar tyvärr mina lite för sällan för att de ska springa upp självmant i handen. Händer bara någon enstaka gång ibland. Normalt makar jag försiktigt in dem lite i en återvändsgränd (typ ett burhörn) och håller händerna runt, sedan väntar jag på att de själva tar steget upp i handen.

Har ofta grenar i buren också, är de uppe och klättrar på en sådan är det lätt att kupa händerna runt och fånga upp dem.

Har jag bråttom så använder jag ibland rör-tricket, men jag tycker de känns lite fult på något sätt… föredrar de andra sätten.

Annons:
nlinds
2013-01-10 15:19
#7

tar ibland i svansroten och "hasar" över musen med rumpan först i andra handen. Ibland tar jag båda händerna och fångar upp och ibland går han upp självmant :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Grodan
2013-01-18 17:14
#8

Jag "skopar" upp mina för det mesta, eller tar upp dem från hängmattan eller toarulle…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: