Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1343 ggr
punkmusic
1/10/13, 12:41 AM

Ändra dygnsrytm?!

Hjälp! Haha Hur får jag min mus att sova på natten istället för en stund på dagen? Tänker mig någon form av ombetingning men vet inte hur jag ska gå till väga.

Annons:
VStromberg
1/10/13, 12:46 AM
#1

Enkelt, musen är ett nattdjur :)

Låt musen sova på dagen och håll på med den på kvällen.. Annars är det väl inget mer än att du helt enkelt får väcka den och hålla på med den på dagen, då sover den ju när den blir trött.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

punkmusic
1/10/13, 12:56 AM
#2

#1 jo jag vet att det är ett nattdjur men tänkte om man kan lära den att vara vaken på dagarna och sova på nätterna, att man lär om det den har lärt sig redan :)

punkmusic
1/10/13, 1:01 AM
#3

Eller blir han för stressad då?

VStromberg
1/10/13, 1:14 AM
#4

Alltså, det är ingenting som hans mamma har lärt honom, det är liksom så hans hjärna fungerar.

Mina möss är aktiva på kvällar och nätter, kanske någon timme eller två om gången, sen vilar dom några timmar emellan. Det hindrar ju inte mig från att ta upp dom på dagen och leka/mysa med dom.

Han lär bli stressad om du ska försöka inbilla honom att han inte är en mus, ja ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Vattnadal
1/10/13, 7:55 AM
#5

Jag tycker nog att mössen är vakna när det händer något. Mina sover inte på dagarna och är vakna på nätterna, elelr tvärtom. De är vakna ett tag, sen sover de, sen är de vakna ett tag, sen sover de.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ajanki
1/10/13, 7:57 AM
#6

Jag har gjort till en vana att alltid ge mina mös mat på förmiddagen och dom är alltid vakna då! Ingen vill missa maten och kelstunden med matte :)

Annons:
Chilizera
1/10/13, 10:09 AM
#7

Jag säger också; skaffa rutiner. Ge lek, mat, gos på de tider du vill att mössen ska vara vakna, så kommer de anpassa sig efter det Glad.

punkmusic
1/10/13, 10:18 AM
#8

Tack för alla svar! :) #6 #7 Så jag hade tänkt mig så de får in att nu ska jag vara vaken får då händer det saker, och ju mer vaken han är på dagarna desto tröttare kommer han ju troligtvis att bli på nätterna :) Men självklart att han måste få vila då han är trött!

LinneaJohaanson
1/10/13, 12:17 PM
#9

Min lilla sak är vaken när jag är bland hamstrarna och honom och vill vara med och sen går han och sova en stund och sen upp igen och när ingen är hemma så sover han och när vi är hemma och gör saker då pallrar han sig upp!

Dom är så nyfikna!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Stephanie
1/10/13, 12:58 PM
#10

Har inga möss nu, däremot råttor. Ser alltid till att de får vara lösa och springa runt i ett par timmar innan sovdags, då är de trötta och somnar gott när jag också ska sova. Glad Annars riskerar jag att ligga där i sängen och lyssna på hur de rasslar runt och busar i buren och håller mig vaken… Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

punkmusic
1/10/13, 2:03 PM
#11

#9 Han är inte riktigt tam än, eller knappt tam alls, kan det ha något med det att göra kanske?

#10 hmm.. låter smart, kanske lite svårare med en mus, men beställt en springboll som kommer vilken dag som helst! Han kan få vara i den bollen innan läggdags haha… Just det som är problemet, svårt att sova när han springer i sitt hjul hehe :)

Chilizera
1/10/13, 2:44 PM
#12

#11 Jag skulle snarare satsa på att ta ut hjulet ur buren på nätterna än att låta honom springa så mycket i bollen så han vill sova efteråt. Du kan också prova att smörja naven på hjulet med pyttepyttelite mat/olivolja, det gör i alla fall under på mitt metallhjul så det blir helt tyst.

Visst har det hela lite att göra med att han inte är tam, är han skraj för dig så är det ju inte konstigt om han inte vill komma fram när du är där. Locka mycket med mat, ge gärna någon liten smula godbit av något slag varje gång du håller på med buren. Men det kommer ju ta lite tid att få honom att koppla ihop det ändå.

Mina möss kommer fram 90% av alla gånger jag öppnar burdörren, även om de ligger och sover, bara pga. nyfikenheten och för att de hoppas på att få något gott Glad. Ser så roligt ut när de krälar ut alldeles yrvakna med sömndruckna ögon!

punkmusic
1/10/13, 2:51 PM
#13

#12 Tack så mycket! Ska tänka på allt detta :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: