Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 554 ggr
punkmusic
1/11/13, 12:30 AM

Risk för rymning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alldeles nyss märkte jag att Kissen klättrade i taket av sin bur, så finns det någon risk för att han kan ta sig ut eller är det ingen fara? Han är ca. 6 veckor. Se bilden nedan :) Ganska akut svar tack :s

Annons:
Lamina
1/11/13, 12:50 AM
#1

Detdär gallret ser ut att vara tätt nog för att hålla honom inne.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

StarryNight
1/11/13, 1:40 AM
#2

Hej, jag hade samma känsla som du när jag skaffade mina möss, en av mina honor "patrullerade" hela gallret varje dag, stack ut nosen och såg ut att leta efter hål. PANIK!

..så jag snurrade plastfolie i nedre kanten av gallret, runt runt(typ en decimeter upp), det gjorde henne snopen, det var tydligen inte lika kul att klättra på gallret då..plus att jag kände mig tryggare när jag kunde se om hon ville gnaga sig ut(det gjorde hon inte). Nu har dem vuxit sig större och hon klättrar inte mer på gallret -antingen har hon gett upp, eller så har hon fattat att hon inte kommer ut..

Mitt galler är 0.7 mm.

Djuren framför allt, alltid!

StarryNight
1/11/13, 1:43 AM
#3

såg nu att du har en duna bur, mitt galler går ända ner, vilket gjorde det troligen lättare för henne att klättra, upp,ner hit och dit, höger -vänster!  Det var inte lätt för nervösa nybörjar nerver..

Glad

Djuren framför allt, alltid!

punkmusic
1/11/13, 7:40 AM
#4

#1 tack! #2 haha ja snacka om panik när jag hör att något låter konstigt 01:30 på natten, tittar mot buren och ser att min mus klättrar i taket! :o Precis jag har en duna bur men jag har som ett stråhus där han tar sig upp så jag testade att lägga en liten broschyr just över där, vet inte om det hjälper men kändes bättre i alla fall

labbetrubbel
1/11/13, 8:23 AM
#5

Akta dig för burdörren bara! Har precis blivit med mus och vaknade igår morse och så låg ena tjejen och sov i en äggkartong utanför buren! :-P Det finns ju ofta en lite större glipa där man öppnar precis! Hmm.. Svårt att förklara! Haha

punkmusic
1/11/13, 8:34 AM
#6

#5 menar du den lilla urgröpningen i mitten på ena sidan där gallret ligger över? :) där det är meningen att man ska sätta fingrarna :)

Annons:
labbetrubbel
1/11/13, 8:44 AM
#7

Ja precis! :-)

[Iyen]
1/13/13, 10:23 AM
#8

OT

Jag tror inte att lillen rymmer Glad

Jag har haft möss, inte särskilt länge. Och i början när mina två flickor kom så bodde de i en duna bur.
Men de älskade att både klättra och gräva, och jag gjorde mitt bästa för att ge dem möjligheten. Jag gav upp efter ett tag dock och löste min burproblematik på annat sätt.
Men åter till saken.
I början hade jag vattenskål till dem, eftersom att jag var supernojjig att Vattenflaskan inte skulle droppa när de snurrade på kulan. Så jag hade ett öppet hål på bursidan….(Där Vattenflaskan skulle ha varit) Som av någon konstig anledning bara blev större och större för varje natt. Men musen försvann inte, Pyret, utbrytardrottnigen. Hon ville väl bara ha ett fönster och någonting att sysselsätta sig med.

Fast sedan har vi ju den andra gången då jag skulle göra rent buren och hade satt dem i en temporär bur… Med, vad jag såg efteråt över 1,5 cm glipa utmed halva burgolvet…. Tog en hel förmiddag att få tag på Pyret den gången….
Nä, tacka vet jag Mixi…

Prova att ge han något att klättra på, lite snöre rep eller annat =)

Grodan
1/18/13, 6:53 PM
#9

Hur är det med möss i dunaburar, klättrar de mkt i gallret i taket?

Jag tycker själv att det är ett stressbeteende som tyder på att de har tråkigt, känner sig understimulerade eller stressade.

Jag ger mina möss massor med kartonger och papper samt hö (som är ohyrefritt) som de kan pyssla med. Det lugnar dem ganska mycket. Sedan kör jag itne med matskålar utan sprider ut maten i buren. Kan även hänga upp mat på snören…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
1/18/13, 9:23 PM
#10

#9 Idag har jag en mushane i en typ av dunabur. Han är "på g" mest hela tiden. Han klättrar inte så mycket dock, har sett han några gånger, men hittar spår vid varje städning så det är iallfall några gånger i veckan.
Han hade fri tillgång till ett hjul under hela sin tid innan han kom till mig, vilket han även fick till en början här med. Började dock tidigt med att "fasa" ut den. Nu har han den då och då. Efter en två dagar utan hjul klättrar han mer, även om han har tarullar, papper, kartonger, spännande mat eller vad jag har tillgängligt för tillfället som han kan få spana in.
Han kanske är en väldigt aktiv mus. Jag vet inte.
Flickorna klättrade mer i taket, men nu i större bur klättrar de bara när det ska till översta våningen. De har ju iof aldrig sett ett hjul annat än när jag tänkte att det skulle bli ett roligt hus för dom….

Upp till toppen
Annons: