Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 554 ggr
jossans
2013-01-14 16:56

Hoppig och krafsar

Min lille kille hoppar och får små språng från och till under dagen. Det ser ut som glädjeskutt och han har en bra bur men nu när jag sätter fram handen vid buren så kommer han fram och krafsar på den också och efter det får han ett språng till?

Börjar bli orolig om han är nervös eller uttråkad (men det borde han inte vara då han har får god mat och bra aktiviteter i buren).

Någon som vet vad det kan bero på?

Annons:
Camillhe
2013-01-15 13:44
#1

Har tyvärr ingen aning, men puttar upp lite och hoppas att ngn som kan svarar dig. :)

ajanki
2013-01-15 14:03
#2

Det låter som om han har överskottsenergi eller är lite orolig.

Har du nånstans utanför buren nån möjlighet att rasta honom? Ett bord tex med olika saker på som hjul, grenar, tunnlar m.m så han kan få springa av sig lite.

Sen finns det möss som är lite rastlösa och oroliga av naturen, jag håller på lite extra mycket med dom mössen, har dom uppe på mig eller på ett motionsbord. Jag har också extra mycket saker i buren som kartonger, toarullar, grenar och ett stort hjul. Hjul kan göra vissa möss ännu oroligare och då har jag det bara på motionsbordet, men det märker du ganska fort.

Håller tummarna att det blir bättre med honom! Skriv gärna och berätta hur det går:)

jossans
2013-01-15 18:59
#3

#2 Tack för svaret. Jag tog över han efter att en kille hade haft han i någon månad eller två och de verkar inte ha gett han saker som toapapper och klätterställning och sånt. Men nu har jag och min pojkvän skämt bort han riktigt mycket så han har mycket att klättra på.

I alla fall så länge tills vi har någon bättre "rastplats" till han. Jätte bra tips. Men är dock lite rädd att han ska smita då han inte för det första är tagen från uppfödare och för att dom innan inte har handskats med han så mycket. Men stämmer det att möss är höjdrädd och inte smiter från tex ett bord?

Har nämligen bara haft han en vecka:)

ajanki
2013-01-15 19:39
#4

#3 Varsågod:)

Okej, då är det kanske inte så konstigt att han är lite rastlös! Då lugnar han nog ner sig med tiden, en vecka är ju inte så länge:)

Det stämmer att möss oftast inte smiter från bord, dom är som man brukar säga "kantsäkra" mot tex. en hamster som bara går rakt ut…

Men har man otur så kan dom ju halka eller hoppa ner, det är inte vanligt men det händer…

Det absolut bästa att rasta dom på om man är osäker på dom är ett badkar! Så om du har det så kan du lägga nåt i botten så han inte halkar och sen en massa grejer. Har du inget badkar och inte vågar rasta han på ett öppet bord så kan du sätta kanter på bordet, jag brukar göra så med väldigt unga möss, jag använder olika saker som lådor, vattenflaskor m.m jag tar det jag har helt enkelt och liksom ramar in bordet:)

Lycka till med din kille!

jossans
2013-01-15 20:12
#5

Har tyvärr inget badkar men väldigt smart att sätta kanter på bordet på det sättet för det tänkte jag inte på! Får prova det i veckan!

Tack för tipsen! Han är ju trots allt min första mus så alla tips är jätte bra!Glad

Upp till toppen
Annons: