Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 998 ggr
jollycox
1/14/13, 7:30 PM

Lutar med huvudet

Tog nyss upp min ena mus och märkte att hon lutar med huvudet. Inte så jättemycket med det ser obehagligt ut. Har läst att det beror på mycoplasma och att man kan behandla med vibranord och baytril. Hur snabbt måste hon ha veterinärvård? Och hur ofta blir dom bra med medicin? Jag vet inte ens om dom har dom medicinerna på vårt lilla apotek.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
jollycox
1/14/13, 7:52 PM
#1

Den enda "friska" musen jag har har börjat småbitas(hon har alltid haft tendenser att bitas i buren men inte ute på bordet som nu).. Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Rynkar på näsan

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Vildvittrans
1/14/13, 7:56 PM
#2

Jag kan inte så mycket om det men antar att det är vad man kallar snedskalle. Om du söker på det kanske du får lite bra info? Jätte jobbigt när de inte mår bra :-(

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

jollycox
1/14/13, 8:25 PM
#3

Jag har sökt lite och läst på forumet.
Jag tycker det ser hemskt ut. Jag vill inte medicinera och så stannar det av så hon har sned skalle resten av livet.
Jag undrar om det inte är bäst att hon får somna in så fort som möjligt.?
Önskar att fler kunniga var inne på forumet nu..

En av mina andra möss är också sjuka, och ska förmodligen avlivas på torsdag. Jag som läst att man ska ha tre möss för om man måste ta bort en så blir ingen ensammen kvar och det har låtit så klokt, men nu sitter jag här med tre möss och två är sjuka.
Det är dessutom inte lätt alls att hitta möss här uppe i sverige. Ska min sista mus få bo ensammen? Då blir hon väl deprimerad? Ska jag ta bort alla tre? Jag vet varken ut eller in..

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Camillhe
1/14/13, 8:52 PM
#4

Jag hade provat att medicinera. En kombinationskur av Vibranord och Baytril är det man ofta försöker på. Även om din mus inte blir helt återställd finns möjligheten att hon blir nästan bra med bara en liten lutning av huvudet och det brukar inte vara minsta problem för dom att leva med.

Vad är det för fel på din andra mus som ska avlivas?

jollycox
1/14/13, 8:56 PM
#5

#4 Hm.. mamma ska iallfall få ringa veterinären imorgon. Men om dom inte har medicinen på vårt apotek finns det inte så mycket annat jag kan göra.

Hon har ett sår på nacken, finns en tråd som heter 'sår på nacken' om henne.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Bumsibum
1/14/13, 11:00 PM
#6

jag hade de på min ena råtta de var "sne skalle" (öroninflamation) dom sa att de blir så tungt i örat på en råtta så huvidet blir så :(
den fick antibeotika 7-10 dagar minns ej exakt och blev bättre.. dom sa att de inte va säkert att huvudet blev rakt igen men den kunde leva ändå.. men min råtta fick relativt rakt huvud igen,,,, men ja jag vet ej om de e så me din mus.. men tänke iomed mus o råtta e lika djur. Jag kolla upp de på djursjukhuset…

Annons:
[fuzzygirl21]
1/15/13, 12:08 AM
#7

det kan ju vara en stroke oxå :(

ajanki
1/15/13, 12:04 PM
#8

#5 Om dom inte har medicinen inne så beställer, så det ska inte vara några problem med att få rätt medicin!

Jag har haft några möss som svarat på medicinen mot snedskalle och dom har levt länge efter det. Om hon bara har en liten lutning så borde du få bukt med det!! Lycka Till!

jollycox
1/15/13, 1:31 PM
#9

Hon har varit till veterinären idag och fått medicin, så jag hoppas att det hjälper! Hon lutar inte så värst mycket.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Camillhe
1/15/13, 1:40 PM
#10

Vad bra, håller tummarna att hon blir frisk. Dubbelkolla gärna med kunnigt folk här på forumet, så att hon fått rätt dosering.

Bumsibum
1/15/13, 1:43 PM
#11

hoppas de går bra me den lilla musen! Kyss

ajanki
1/15/13, 1:57 PM
#12

Åh, så bra!! Håller tummarna att hon blir frisk!!

jollycox
1/15/13, 8:21 PM
#13

Om jag bara kunde få i henne medicinen…

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Bumsibum
1/15/13, 8:42 PM
#14

när min råtta fick så var de tabletter.. jag krossa dom o la de i något gott som hon slicka av från mitt finger mjukost och liknande.. :P

Camillhe
1/15/13, 8:46 PM
#15

Vilken eller vilka sorters antibiotika fick du?

Flytande eller i tablettform?

Dos?

Vet vi bara ovanstående kan vi ge mängder med tips hur man får i henne medicinen:)

jollycox
1/15/13, 9:01 PM
#16

Baytril, flytande, 0,1ml.
Jag har provat spruta på en liten bit digestivekex och in i en mungbönsgrodd men det äter hon inte. Har henne just nu i transportburen med bara dessa injicerade saker.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Camillhe
1/15/13, 11:36 PM
#17

Ok ngn anna får svara om doseringen är rätt.

Men testa vaniljsås, blanda bara med en liten liten dutt. Även barngröt/barnvälling, glass etc kan fungera. Viktigast är att du får i henne medicinen, att hon får det med ngt onyttigt är inte så viktigt just nu. En del antibiotika bör man inte ge med mjölkprodukter, men med Baytril går det bra.

Funkar det absolut inte så ring din veterinär och be om baytril i tablettform istället, då kan du smula sönder den minimala biten av tabletten och det kan gå lättare att få ner i tex mandelmassa.

ajanki
1/16/13, 11:40 AM
#18

Är lite osäker på doseringen men tror det är bra. När jag ger mina möss baytril så blandar jag ner det i vattnet, dricka måste dom ju göra. Men då tittar jag på doseringen i Fass på nätet.

Vattnadal
1/16/13, 11:55 AM
#19

Eftersom det är lovsviktigt att hon får i sig medicinen, och du måste veta att hon får i sig den, kanske då får köra med lite tuffare metoder.

Jag använder mig alltid av nackskinnsgreppet när jag ska medicinera. Vill man att musen inte ska förknippa obehaget så mkt med dig, ha diskhandskar på dig när du är dum. Ta helt enkelt ett snabbt och stadigt grepp om nackskinnet med dumme och pekfinger, handen över musens kropp. Sen vänder du bara musen med magen upp, ryggen vilande i din handflata, och in med pipetten i munne och trycker ut medicinen. Sen släpper man ner musen i handen och är trevlig. Det tar mindre än 5 sekunder.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Camillhe
1/16/13, 1:49 PM
#20

Fast att blanda baytril i vattnet gör man väl med injektionslösning och inte med oral lösning?

Annons:
jollycox
1/16/13, 2:02 PM
#21

Jag provade igår att ta i nackskinnet men jag fick inte tag på det. och sen blev hon så sur så hon pep bara jag strök på henne.
Jag ska prova blanda det i tex leverpastej, smör eller nåt sånt när jag kommer hem.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Bumsibum
1/16/13, 2:03 PM
#22

kan ni inte vara två st och typ den ena öppnar munnen försiktigt den andra spruter sakta in de så har man huvudet lite uppe så hon sväljer de ?

jollycox
1/16/13, 2:06 PM
#23

#22 Om man ändå kunde hålla fast huvudet. Det var nog svårt när veterinären skulle kolla i hennes öron igår, då var vi två.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Bumsibum
1/16/13, 2:07 PM
#24

jaså.. Rynkar på näsan, hoppas ni kommer på något.. Glad.

jollycox
1/16/13, 7:08 PM
#25

Jag testade först att bjuda henne på massa olika godsaker men inget ville hon ha. Då tog jag på mig en gummihandske(engångs) och fick ett bra tag om nackskinnet medans mamma sprutade in medicinen. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Bumsibum
1/16/13, 7:09 PM
#26

toppen!! Glad

jollycox
2/3/13, 4:43 PM
#27

Hon har nu fått 14 dagars medicinkur och mår så mycket bättre. Dom sista dagarna på kuren började hon luta mindre, nu är hon nästan rak. Under tiden hon fick medicin kisade hon med ena ögat och hade ruffsig päls men redan dagen efter vi slutat med medicinen slutade hon kisa och pälsen ser normal ut nu. Hon gick också ner några gram i vikt men jag köpte jordnötssmör och hon är på uppgång. Glad Jag är så glad att hon har blivit så bra! Kyss

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
ajanki
2/3/13, 9:39 PM
Bumsibum
2/4/13, 1:21 PM
#29

va skoj! Skrattande

Grodan
2/7/13, 8:34 PM
#30

#27 Underbart!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: